Amaç: Mastektomi olan hastalarının öğrenim gereksinimleri ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir.
Yöntem: Kesitsel tipteki araştırma, 1 Ocak 2021 – 15 Mayıs 2022 tarihleri arasında yapıldı. Araştırmanın evrenini 118, örneklemini ise 98 hasta oluşturmaktadır. Araştırma Orta Anadolu’da bir ilde mastektomi ameliyatı olan hastalar ile gerçekleştirildi. Veriler hasta onamı alındıktan sonra “Birey Tanıtım Formu”, “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” ve “Spielberger’in Durumluluk Kaygı Envanteri” ile toplandı. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Kolmogorov-Smirnov testi, Mann Whitney U Testi, Kruskall Wallis Testi ve Spearman Korelasyon Analizi, Games Howell testi kullanıldı.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan mastektomi olan hastaların %77.6’sı 50 yaş altında, %31.6’sı ilköğretim mezunu ve %39.8’i meme koruyucu cerrahi geçirmiştir. Hastaların, Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği puan ortalaması 205.10±17.37 olup ölçeğin en yüksek puan ortalaması komplikasyonlar 37.09±4.92 alt boyutu olarak saptandı. Durumsal Kaygı Ölçeği’nden ortalama 42.76±8.83 puan aldıkları belirlendi. Ölçeğin tedavi ve komplikasyonlar alt boyutu, durumsal kaygı ölçeği ile 50 yaş altı hastalar ile 50 yaş üstündeki hastalar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu.
Sonuç: Hastaların mastektomi sonrasında orta düzeyde kaygıya sahip oldukları, öğrenim gereksinimlerinin yüksek olduğu ve kapsamlı taburculuk eğitimine gereksinim duydukları belirlenmiştir. Yaş, cinsiyet, eğitim durumu gibi demografik verilerin hastaların bilgi gereksinimi ve kaygı düzeyini etkilemesi nedeni ile eğitim planlaması hastalara özel olarak tasarlanmalıdır. Öğrenim gereksinimleri ile kaygı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamaktadır.
Araştırmamızı destekleyen kurum yada firma bulunmamaktadır.
Araştırmamız için proje başvurusu yapılmamıştır.
Araştırmaya katılan meme cerrahisi geçirmiş hastalara teşekkür ederiz.
Objectives: The aim of this study is to determine the relationship between education needs and anxiety levels of patients with mastectomy.
Methods: The cross-sectional study was conducted between 1 January 2021 and 15 May 2022. The population of the study consists of 118 patients and the sample of 98 patients. The research was carried out with patients who had mastectomy surgery in a city in Central Anatolia. The data were collected with the "Individual Identification Form", "Patient Learning Needs Scale" and "Spielberger's State Anxiety Inventory" after obtaining patient consent. Descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov test, Mann Whitney U Test, Kruskall Wallis Test and Spearman Correlation Analysis, Games Howell test were used to evaluate the research data.
Results: 77.6% of patients with mastectomy covered by research have underaged 50 years and 31.6% of them have undergone primary education and 39.8% of them have undergone breast protection surgery. Patients have a 205.10±17.37 point average of the Patient Learning Requirements Scale, and the maximum score average of the scale was determined as 37.09±4.92 sub-size complications. They were determined to score an average of 42.76 ± 8.83 from the situational anxiety Scale. The subsize of the scale for treatment and complications, the stateful anxiety scale, and the statistically significant difference between patients under 50 and patients over 50 years of age were found.
Conclusion: It has been determined that patients have moderate anxiety after mastectomy, high learning requirements and need comprehensive battalion training. Education planning should be designed specifically for patients, as demographic data, such as age, gender, education status, affects the patient's knowledge requirement and anxiety level. There is a statistically significant difference between learning needs and anxiety levels.
Araştırmamız için proje başvurusu yapılmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | Araştırmamız için proje başvurusu yapılmamıştır. |
Publication Date | August 21, 2023 |
Submission Date | July 27, 2022 |
Acceptance Date | February 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 39 Issue: 2 |