Ebeveyn-çocuk
etkileşimi ve oyun becerilerinin geliştirilmesi otizm spektrum bozukluğu (OSB)
olan çocuklarda önemli bir hedeftir. DIR Floortime (Gelişimsel, Bireysel
Farklılık ve İlişki Temelli) bu hedeflere odaklanan bir müdahale yaklaşımıdır.
Çalışmamızdaki amacımız DIR Floortime yaklaşımının kullanıldığı bir yıllık
müdahale programının OSB’li bir çocukta sosyal beceri ve adaptif davranış
üzerine etkisini incelemekti. OSB
tanısı olan 3 yaş 10 aylık erkek çocuk çalışmaya dahil edildi. Duyusal
işlemleme becerilerinin değerlendirilmesinde Duyu Profili; adaptif davranışının
değerlendirilmesinde ise Amerikan Zeka Geriliği Birliği Uyumsal Davranış Ölçeği
(ABS) uygulandı. Müdahale öncesi ve sonrası değerlendirmeler tekrarlandı. Duyusal işlemleme becerilerinde ve
uyumsal davranışta gelişmeler belirlendi. Ayrıca anne, ebeveyn-çocuk
etkileşiminde ve çocuğun iletişim becerilerinde olumlu değişimler olduğunu
belirtti. DIR Floortime yaklaşımı,
çocuğun bireysel farklılıklarının ve fonksiyonel duygusal gelişimsel
kapasitesinin yetişkin-çocuk etkileşimi sırasında dikkate alınmasını
önermektedir. Oyun sırasında, çocuğun liderliğinin takip edilmesi çocuğun oyuna
aktif katılımını sağlayarak OSB’li çocuklarda fonksiyonel gelişim kapasitesinin
güçlenmesini veya oluşmasını sağlayacaktır.
otizm spektrum bozukluğu adaptif davranış anne-çocuk ilişkileri oyun terapisi duyu bozuklukları
Improving the quality of parent–child interaction and play skills are
important outcomes for children with autism spectrum disorder (ASD). DIR
Floortime (Developmental, Individual difference, and relationship-based) is an
intervention approach that addresses these issues; however, there are few
published studies on its effectiveness. We investigated the effects of 1-year Floortime
intervention in social skills and adaptive behavior of children with ASD. A
three years ten month old boy with ASD participated. Sensory Profile (SP) was
used to analyze child’s sensory processing patterns, AAMR Adaptive Behavior
Scale (ABS) was applied to measure child’s adaptive behaviour. Measurements
were applied pre and post of 12-month (2 session/week) DIR Floortime
intervention programme. According to statistical analysis, the child showed
significant development in sensory processing patterns (p≤0.05) and adaptive
behaviour (p≤0.05) positively. Moreover, the mother perceived positive changes
in their parent-child interactions and child’s communication skills. DIR
Floortime model suggests that child’s biological individual differences and
functional emotional developmental capacities should be considered during
adult-child interactions. Following the
child’s lead at play increases the active participation of child, which helps
us toward strengthen or construct the functional developmental capacities for
relating, communicating, and thinking of children with ASD.
Autism spectrum disorder adaptive behavior Sensation disorders Mother-child relations Play therapy
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Case Report |
Authors | |
Publication Date | September 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International