The aim of this study is to evaluate the elementary mathematics education students’ mathematical language skills in terms of “patterns” from verbal and symbolic language perspectives. The sample of the study was composed of 117 students in the department of elementary mathematics and the survey method was adopted. An open-ended achievement test including 18 questions was developed and used as data collection instrument. The extent and face validity of the test was provided by experts. Research data were both quantitatively and qualitatively analyzed. As a result, it was found that there is a significant difference between verbal language and symbolic language, and also symbolic language and finding pattern. It was determined that there is no significant difference between the students’ verbal language scores based on their school year. On the other hand, it was revealed that there is a significant difference between some levels of class. Also, it was determined that some participants expressed pattern’s rule by using daily language, by expressing the form of the pattern, instead of expressing it mathematically.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının örüntüler konusunda matematiksel dil becerilerini sözel ve sembolik dil açısından değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemini 117 ilköğretim matematik öğretmen adayı oluşturmakta olup; araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 18 sorudan oluşan açık uçlu başarı testi kullanılmıştır. Bu testin, kapsam ve görünüş geçerliliği uzman görüşü ve güvenirliği puanlayıcılar arası değerlendirmeler ile sağlanmıştır. Araştırmanın verileri hem nicel hem de nitel olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının sözel dil ve örüntüyü bulma puanları sembolik dil puanlarından anlamlı düzeyde yüksektir. Ayrıca sözel dil puanları sınıf seviyelerine göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Diğer taraftan öğretmen adaylarının sembolik dil puanları birinci sınıf ile üçüncü ve dördüncü sınıflar arasında ve ikinci sınıfla da dördüncü sınıf seviyeleri arasında anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Ayrıca betimsel veri analizinde öğretmen adaylarının sözel dil kullanımında matematiksel dil yerine günlük dil kullandıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 16 Issue: 1 |