Bu araştırmada, ikili karşılaştırmalarla ölçekleme yöntemi ile Rasch
analizinden elde edilen ölçek değerlerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Araştırma 2015-2016 öğretim yılı bahar döneminde 185 üniversite öğrencisi
üzerinde yürütülmüştür. Çalışmanın verileri iki adımda toplanmıştır. Birinci
adımda katılımcılardan ölçme ve değerlendirme dersi kapsamında işlenen altı
konuyu ikişerli karşılaştırmaları ve karşılaştırdıkları iki konudan hangisinin
kendileri için daha zor olduğunu bildirmeleri istenmiştir. Bu şekilde toplanan
veriler üzerinden ikili karşılaştırmalarla ölçekleme çalışması yürütülmüştür.
İkinci adımda, katılımcıların aynı altı konuyu güçlük düzeyleri bakımından
kolay, orta ve zor şeklinde derecelemeleri istenmiştir. Bu uygulamadan elde
edilen veriler ise Rasch modeline göre analiz edilmiştir. Araştırmada,
konuların güçlük düzeyleri için ikili karşılaştırmalarla ölçekleme yöntemi ve
Rasch analizi sonucunda ulaşılan sıralamaların aynı olduğu görülmüştür.
Sıralamanın yanı sıra konuların güçlük düzeylerine ilişkin eşit aralıklı ölçek
düzeyinde hesaplanan değerlerin birbirlerine yakınlığı/uzaklığı da her iki
yöntemde aynı çıkmıştır. Bu sonuçlar, ikili karşılaştırmalarla ölçekleme
yönteminde ve Rasch analizinde hesaplanan ölçek değerlerinin tutarlı olduğunu
ortaya koymaktadır.
This study aims
to compare the scale values obtained from pairwise comparison scaling method
and Rasch Analysis. The study was conducted with 185 university students in
the Spring Semester of 2015-2016 academic year. The data were collected in two
stages. At the first stage, the participants were asked to make a pairwise
comparison of six subjects taught in the Measurement and Evaluation course and
to say which one was more difficult for them. Using the data collected in this
way, scaling was performed through pairwise comparisons. At the second stage,
the participants were asked to grade the six subjects as easy, medium and
difficult by taking the difficulty levels of the subjects into consideration.
The data obtained from this application were analyzed according to the Rasch
model. It was observed that the ordering made in relation to the difficulty
levels of the subjects through pairwise comparison method and through Rasch
analysis was the same. Besides ordering, the closeness of the difficulty
levels of the subjects were also found similar in both methods. These results
demonstrate that the scaling values calculated in pairwise comparison scaling
method and in Rasch analysis are compatible.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.