BibTex RIS Cite

MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN KÜMELER ÜNİTESİNDE YER ALAN TEMEL KAVRAMLARA İLİŞKİN MATEMATİKSEL BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 5 Issue: 9, 100 - 124, 13.05.2017

Abstract

Bu araştırma, Matematik öğretmenlerinin 9.sınıf “Kümeler” ünitesinin ilk konusu olan “Kümelerde Temel Kavramlara”  ilişkin “Öğretim İçin Matematik Bilgisi (ÖMB)” modeli bağlamında konu alan bilgilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu 2015–2016 eğitim - öğretim yılında, farklı eğitim kademelerinde (ilköğretim-ortaöğretim) görev yapan 5 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu soru ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme yoluyla ulaşılan verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizi yapılırken, MEB’nin, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında okutulması amacıyla hazırlamış olduğu öğretmen ve öğrenci ders kitapları referans olarak alınmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin, “Kümelerde Temel Kavramlara”  ilişkin konu alan bilgilerinde eksikliklerin olduğu ve derinlemesine bilgiden ziyade yüzeysel bilgilere sahip oldukları tespit edilmiştir.

References

  • Akkoç, H., Özmantar, M.F., Bingölbali E., Demir, S., Baştürk S & Yavuz, İ. (2011). Matematik Öğretmen Adaylarına Teknolojiye Yönelik Pedagojik Alan Bilgisi Kazandırma Amaçlı Program Geliştirme (Proje No: 107K531) TÜBİTAK Projesi.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33, 1–25.
  • Aslan-Tutak, F. & Köklü O. (2016). Matematik eğitiminde teoriler. (Ed: Bingölbali, E; Arslan S; Zembat İ.Ö.), Öğretmek için matematik bilgisi, (ss. 701-721), Ankara:Pegem Yayıncılık
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi?, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Baki, A. & Şahin, S. M (2004). Bilgisayar destekli kavram haritası yöntemiyle öğretmen adaylarının matematiksel öğrenmelerinin değerlendirilmesi, Turkish Online Journal of Educational Technolohy, 3(2), 91-104.
  • Ball, D. L. & McDiarmid, G.W., (1990). The subject matter preparation of teachers, handbook for reseach on teacher education, In R.Houston (Ed), Newyork:Macmillan.
  • Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Başkan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20).
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde matematik öğretimi, öğretmen el kitabı: Modül 6. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Cohen, D. K., McLaughlin, M. W & Talbert, J. E. (1993). Teaching for understanding: challenges for policy and practice. San Francisco: Jossey- Boss.
  • Cohen, L & Manion, L. (1997). Research methods in education. London: Routledge.
  • Connel, R. (2009). Good teachers on dangerous ground: Towards a new view of teacher quality and professionalism, Critical Studies in Education, 50(3), 213-229.
  • Davis, C. E. (2003). Prospective teachers subject matter knowledge of similarity. Mathematics educations, PhD Thesis, Raleigh.
  • Gür, H. (2009). 8. ve 9. sınıf öğrencilerinin kümeler konusundaki temel hataları ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0051, 4, (3), 678-694.
  • Karal Eyüboğlu, I.S. (2011). Fizik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgi (Pab) gelişimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Küçükahmet, L. (2008). Etkili öğretimin ilkeleri. Türkiye Özel Okullar Birliği Dergisi, 3, 28-35.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2015). Ortaöğretim matematik dersi (9. 10. 11. ve 12. sınıflar) öğretim programı, Alınan yer https://ttkb.meb.gov.tr. (15.04.2015 tarihinde alınmıştır)
  • Öner, D. (2010). Öğretmenin bilgisi özel bir bilgi midir? Öğretmek için gereken bilgiye kuramsal bir bakış. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27 (2), 23-32.
  • Özdemir H. (2015). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ortaöğretim 9. Sınıf kümeler ünitesi öğretiminde öğrenci başarısına etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand; knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi
  • Toluk Uçar, Z. (2009). Developing pre-service teachers understanding of fractions through problem posing. Teaching and Teacher Education, 25(1), 166–175.
  • Uğurel, I. & Moralı, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kümeler konusundaki öğrenmelerinin değerlendirilmesi-ı. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-25.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: Design and methods (1.baskı) Beverly Hills, CA: Sage Publishing
  • Zehir, H., Işık, A. & Zehir, K. (2008). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kümeler konusundaki kavramsal bilgi düzeyleri, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 61-75.
Year 2017, Volume: 5 Issue: 9, 100 - 124, 13.05.2017

Abstract

References

  • Akkoç, H., Özmantar, M.F., Bingölbali E., Demir, S., Baştürk S & Yavuz, İ. (2011). Matematik Öğretmen Adaylarına Teknolojiye Yönelik Pedagojik Alan Bilgisi Kazandırma Amaçlı Program Geliştirme (Proje No: 107K531) TÜBİTAK Projesi.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33, 1–25.
  • Aslan-Tutak, F. & Köklü O. (2016). Matematik eğitiminde teoriler. (Ed: Bingölbali, E; Arslan S; Zembat İ.Ö.), Öğretmek için matematik bilgisi, (ss. 701-721), Ankara:Pegem Yayıncılık
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi?, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Baki, A. & Şahin, S. M (2004). Bilgisayar destekli kavram haritası yöntemiyle öğretmen adaylarının matematiksel öğrenmelerinin değerlendirilmesi, Turkish Online Journal of Educational Technolohy, 3(2), 91-104.
  • Ball, D. L. & McDiarmid, G.W., (1990). The subject matter preparation of teachers, handbook for reseach on teacher education, In R.Houston (Ed), Newyork:Macmillan.
  • Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Başkan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20).
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde matematik öğretimi, öğretmen el kitabı: Modül 6. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Cohen, D. K., McLaughlin, M. W & Talbert, J. E. (1993). Teaching for understanding: challenges for policy and practice. San Francisco: Jossey- Boss.
  • Cohen, L & Manion, L. (1997). Research methods in education. London: Routledge.
  • Connel, R. (2009). Good teachers on dangerous ground: Towards a new view of teacher quality and professionalism, Critical Studies in Education, 50(3), 213-229.
  • Davis, C. E. (2003). Prospective teachers subject matter knowledge of similarity. Mathematics educations, PhD Thesis, Raleigh.
  • Gür, H. (2009). 8. ve 9. sınıf öğrencilerinin kümeler konusundaki temel hataları ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0051, 4, (3), 678-694.
  • Karal Eyüboğlu, I.S. (2011). Fizik öğretmenlerinin pedagojik alan bilgi (Pab) gelişimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Küçükahmet, L. (2008). Etkili öğretimin ilkeleri. Türkiye Özel Okullar Birliği Dergisi, 3, 28-35.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2015). Ortaöğretim matematik dersi (9. 10. 11. ve 12. sınıflar) öğretim programı, Alınan yer https://ttkb.meb.gov.tr. (15.04.2015 tarihinde alınmıştır)
  • Öner, D. (2010). Öğretmenin bilgisi özel bir bilgi midir? Öğretmek için gereken bilgiye kuramsal bir bakış. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27 (2), 23-32.
  • Özdemir H. (2015). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ortaöğretim 9. Sınıf kümeler ünitesi öğretiminde öğrenci başarısına etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand; knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi
  • Toluk Uçar, Z. (2009). Developing pre-service teachers understanding of fractions through problem posing. Teaching and Teacher Education, 25(1), 166–175.
  • Uğurel, I. & Moralı, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kümeler konusundaki öğrenmelerinin değerlendirilmesi-ı. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-25.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: Design and methods (1.baskı) Beverly Hills, CA: Sage Publishing
  • Zehir, H., Işık, A. & Zehir, K. (2008). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının kümeler konusundaki kavramsal bilgi düzeyleri, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 61-75.
There are 27 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Nurullah Yazıcı

Mehmet Nuri Kültür This is me

Publication Date May 13, 2017
Submission Date November 30, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Yazıcı, N., & Kültür, M. N. (2017). MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN KÜMELER ÜNİTESİNDE YER ALAN TEMEL KAVRAMLARA İLİŞKİN MATEMATİKSEL BİLGİLERİNİN İNCELENMESİ. Journal of Computer and Education Research, 5(9), 100-124.

download13894               13896   13897 14842      


Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Dear Authors;

We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be sensitive on this issue. 


Best regards...