Amaç: Fazla kilolu ve obez çocuklarda Kaledo oyununun ve sağlık inanç modeline göre hazırlanmış beslenme eğitiminin kilo vermeye beslenme özyeterliğine, tutumuna ve davranışına etkisini karşılaştırmaktır.
Yöntemler: Bu araştırma randomize kontrollü deneysel çalışmadır. Araştırmada oyun (n=38), eğitim (n=35) ve kontrol (n=53) olmak üzere üç grup yer aldı. Araştırma başlangıcında, oyun ve eğitim müdahalelerin sonunda her üç grupta boy ve kilo ölçümleri yapılarak beden kitle indeksi değerleri hesaplandı ve ölçekler uygulandı.
Bulgular: Beden kitle indeksi z skoru değerlerinin eğitim grubunda eğitim sonrasında öncesine göre daha düşük olduğu tespit edildi (P<0,05). Beslenme tutum puanları gruplar arası farklılık göstermezken, grup içi değerlendirmelerde oyun grubundaki öğrencilerin oyun müdahalesi sonrası öncesine göre daha olumlu beslenme tutumu sergilediği tespit edildi (P<0,05).
Sonuç : Eğitim sonrasında öğrencilerin BKİ z puanlarında düşüş gözlendi. Oyun sonrası öğrenciler daha olumlu beslenme tutumuna sahip olmuştur. Kaledo oyununun etkisini ve Sağlık İnanç Modeli'ne göre hazırlanan beslenme eğitimi ile arasındaki farkı daha net ortaya koyabilecek daha uzun süreli, daha geniş örneklemli deneysel çalışmalara ihtiyaç
vardır.
Objective: The aim of this study was to compare the effects of the Kaledo game and the nutrition training designed according to the health belief model on weight loss, nutritional self-efficacy, attitude and behaviour in overweight and obese students.
Methods: This study was a randomized controlled trial. There were three groups in the study: game (n=38), training (n=35), and control (n=53). At the beginning and end of the study, the height and weight of the participants were measured in all three groups, and body mass index values were calculated and scales were applied.
Results: The BMI z-score values were found to be lower in the training group after the training than before (P<0.05). While there was no significant difference in nutritional attitude scores between the groups, in the in-group evaluations, the students in the game group were found to display a more positive nutrition attitude after the game intervention than before (P<0.05).
Conclusion: The BMI z scores of the students decreased after the training. The students had a more positive nutrition attitude after the game. There is a need for experimental studies with a longer duration, larger sample, which can more clearly reveal the effect of the Kaledo game, and the difference between it and the nutrition training prepared according to Health Belief Model.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing, Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 28, 2024 |
Publication Date | March 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 1 |