Objective: The research was conducted to determine relationship between e-Health literacy level and health promoting and protective behaviors in nursing students.
Methods: The sample consists of 279 nursing students studying at a state university and agreeing to participate in the research. Data were collected using personal information form, e-Health Literacy Scale and Health Promotion and Protective Behaviors Scale.
Results: Nearly half of students are 22 years old and over (47.7%), 69.2% of them are women. A statistically significant difference was determined between age and place of residence of the students and Health Promotion and Protective Behaviors Scale mean score (p<.05). The mean score of e-Health Literacy Scale is 28.97±6,324. The mean score of Health Promotion and Protective Behaviors Scale is 76.34±10.02. There was a positive and very weak (r=0.196, p=0.001) correlation coefficient between variables and was statistically significant (p <.05).
Conclusion: The e-health literacy level and health promoting, and protective behaviors of nursing students are moderate. As the level of e-health literacy increases, health promoting, and protective behaviors increase. It is recommended to add a course about e-Health literacy to curriculum of nursing students and to organize training programs on health promoting and protective behaviors.
Yok
Amaç: Bu çalışma ile hemşirelik öğrencilerinde e-Sağlık okuryazarlığı düzeyi ile sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem: Bu çalışmanın örneklemini bir devlet üniversitesinde öğrenim gören toplam 279 hemşirelik öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel tanıtım formu, e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ile Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaklaşık yarısı 22 yaş ve üzerinde, %69.2’si kadındır. Öğrencilerin yaş ve yaşadıkları yer ile Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği toplam puanı arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur (p<.05). e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği toplam puan ortalamasının 28.97±6.324, Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği toplam puan ortalamasının 76.34±10.02, olduğu belirlenmiştir. Değişkenler arasında pozitif yönlü çok zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı ile sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışları orta düzeydedir. E-sağlık okuryazarlığı düzeyi arttıkça sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlar artmaktadır. Hemşirelik öğrencilerinin müfredatına e-Sağlık okuryazarlığı ile ilgili bir dersin eklenmesi ve sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlar konusunda eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir.
Yok
Yok
Çalışmaya katılanlara teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Early Pub Date | August 23, 2023 |
Publication Date | August 28, 2023 |
Submission Date | March 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |