Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIKLA İLİŞKİLİ BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2019, Volume: 9 Issue: 18, 223 - 238, 26.12.2019
https://doi.org/10.31834/kilissbd.640413

Abstract

Bu araştırma sağlıkla ilişkili
bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin
duygusal zeka düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
evrenini
2014-2015
Akademik yılına devam eden bir Vakıf üniversitesinin
sağlıkla
ilişkili bölümlerde öğrenim gören

öğrenciler oluşturmuştur. Örneklem seçimine gidilmeyerek, araştırmaya gönüllü
olarak katılmayı kabul eden 315 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Araştırmanın
verileri sosyo-demografik özellikler formu ve Duygusal Zeka Ölçeği ile
toplanmıştır. Veriler SPSS 22 paket programında değerlendirilmiş, elde edilen
veriler bağımsız gruplarda t, One-Way ANOVA, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U
testleri ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerin DZÖ toplam puan ortalaması
129.2±21.9, alt ölçek puanları duyguların farkında olma 26.3±5.3, duygularını
yönetme 25.5±5.0, kendini motive etme 25.4±5.0, empati 25.8±5.4, sosyal
beceriler 26.0±4.6 olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin duygusal zeka puan
ortalamaları ile yaş, bölüm, sınıf, medeni durum, kardeş sayısı, yaşadığı yer,
anne-baba eğitim ve anne işi gibi değişkenler arasında istatistiksel olarak
anlamlı fark olduğu saptanmış (p<0.05).
Araştırmada
öğrencilerin DZÖ toplam puan ortalamalarının orta seviyede olmadığı
belirlenmiştir. 

References

  • Akbolat, Mahmut ve Işık, Oğuz, (2012), Ağlık çalışanlarının duygusal zekâ düzeylerinin motivasyonlarına etkisi, DPUJSS, 32(1), 109-123.Bar-On, Reuven, (2004), The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, Description and Psychometric Properties. In Glenn Geher (Ed.), Measuring Emotional Intelligence: Common ground and controversy. Hauppauge, NY: Nova Science.Chun, Kyung Hee, and Park, Euna, (2016), Diversity of Emotional Intelligence among Nursing and Medical Students, Osong Public Health and Research Perspectives, 7(4), 261-265.Duman, Demet ve Acaroğlu, Rengin, (2014), Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki, Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(1), 25-32.Ergin, F. Elif, (2000), Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ düzeyi ile 16 kişilik özelliği arasındaki ilişki üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.Erigüç, Gülsen, Eris, Hüseyin ve Kabalcıoglu, Feray, (2014), Emotional intelligence andcommunication skills of nursing students: example of Harran University School of Health, International Online Journal of Educational Sciences, 6,398-412. Erkayiran, Orkun ve Demirkiran, Fatma, (2018), The Impact of Improving Emotional Intelligence Skills Training on Nursing Students’ Interpersonal Relationship Styles: A Quasi-experimental Study, International Journal of Caring Sciences, 11(3),1901-1912.Gertis, Linda, Derken, Jan J.L. and Verbruggen, Antonie B, (2004), Emotional intelligence and adaptive success of nurses caring for people with mental retardation and severe behavior problems, Ment Retard, 42(2),106-21.Girgin, Günseli, (2009), Öğretmen adaylarında duygusal zekanın bazı değişkenler açısından incelenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 22,131-140. Gohm, Carol L, Corser, Grant C. and Dalsky, David, (2005), Emotional intelligence under stress: useful, unnecessary, or irrelevant?, Pers Individ Dif, 39(6),1017-28. Gorgich, Enam, Barfroshan, Sanam, Ghoreishi, Gholamreza, Balouchi, Abbas, Nastizaie, Naser and Arbabisarjou, Azizollah, (2016), The association of self-assessed emotional intelligence with academic achievement and general health among students of medical sciences, Global Journal of Health Science, 8(12), 27-35. Gökalp, Kübra ve Ekinci, Mine, (2016), Hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler, Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7,19-30.Kabeel, Abeer Refaat, (2016), Emotional Intelligence: A Key for Nurse Managers’ Transformational Leadership Style, Journal of Natural Sciences Research, 6(20),28-36. Karakaş, Sibel Asi ve Küçükoğlu, Sibel, (2011), Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3),8-13.Kuzu, Ayşe ve Eker, Fatma, (2010), Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 3,14-29.Mcqueen, Anne C.H, (2004), “Integrative Literature Reviews and MetaAnalyses, Emotional Intelligence in Nursing Work”, Journal of Advanced Nursing, 47(1):101-108. Onay, Meltem, ve Uğur, Buket, (2011), Sağlıktaki memnuniyetin sessiz sihri: “duygusal zeka”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2),23-34.Parker, James D.A, Summerfeldt, Laura J, Hogan, Marjorie J. and Majeski, Sarah A, (2004), Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university, Pers Individ Dif, 36(1),163-172.Pau, Allan and Croucher, Ray, (2003), Emotional intelligence and perceived stress in dental undergraduates, Critical Issues in Dental Education, 67(9),1023-1028. Salovey, Peter and Grewal, Daisy, (2005), The science of emotional intelligence, Curr Dir Psychol Sci, 14(6),281-285. Sevindik, Feyza, Uncu, Fatoş ve Dağ, Dilek Güneş, (2012), Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 26(1),21-26.Tsaousis, Ioannis and Nikolaou, Ioannis (2005), Exploring the relationship of emotional intelligence with physical and pschological health functioning, Stres and Health, 21,77-86.Ünsar, Serap, Fındık, Ümmü Yıldız, Sadırlı, Seda Kurt, Erol, Özgül ve Ünsar, Sinan, (2006), Edirne sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri, https://slidex.tips/download/edirne-salk-yksekokulu-rencilerinin-duygusal-zeka-dzeyleri-serap-nsar-yrd-do-dr#Watson, Roger, Dreary, Ian, Thompson, David and Li, Gloria, (2008), A study of stress and burnout in nursing students in Hong Kong: a questionnaire survey, Int J Nurs Stud, 45(10),1534-1542.Yılmaz, Emel ve Özkan, Sultan, (2011), Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1),39-52.
Year 2019, Volume: 9 Issue: 18, 223 - 238, 26.12.2019
https://doi.org/10.31834/kilissbd.640413

Abstract

References

  • Akbolat, Mahmut ve Işık, Oğuz, (2012), Ağlık çalışanlarının duygusal zekâ düzeylerinin motivasyonlarına etkisi, DPUJSS, 32(1), 109-123.Bar-On, Reuven, (2004), The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, Description and Psychometric Properties. In Glenn Geher (Ed.), Measuring Emotional Intelligence: Common ground and controversy. Hauppauge, NY: Nova Science.Chun, Kyung Hee, and Park, Euna, (2016), Diversity of Emotional Intelligence among Nursing and Medical Students, Osong Public Health and Research Perspectives, 7(4), 261-265.Duman, Demet ve Acaroğlu, Rengin, (2014), Hemşirelik yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile empati becerileri arasındaki ilişki, Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(1), 25-32.Ergin, F. Elif, (2000), Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zekâ düzeyi ile 16 kişilik özelliği arasındaki ilişki üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Konya Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.Erigüç, Gülsen, Eris, Hüseyin ve Kabalcıoglu, Feray, (2014), Emotional intelligence andcommunication skills of nursing students: example of Harran University School of Health, International Online Journal of Educational Sciences, 6,398-412. Erkayiran, Orkun ve Demirkiran, Fatma, (2018), The Impact of Improving Emotional Intelligence Skills Training on Nursing Students’ Interpersonal Relationship Styles: A Quasi-experimental Study, International Journal of Caring Sciences, 11(3),1901-1912.Gertis, Linda, Derken, Jan J.L. and Verbruggen, Antonie B, (2004), Emotional intelligence and adaptive success of nurses caring for people with mental retardation and severe behavior problems, Ment Retard, 42(2),106-21.Girgin, Günseli, (2009), Öğretmen adaylarında duygusal zekanın bazı değişkenler açısından incelenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 22,131-140. Gohm, Carol L, Corser, Grant C. and Dalsky, David, (2005), Emotional intelligence under stress: useful, unnecessary, or irrelevant?, Pers Individ Dif, 39(6),1017-28. Gorgich, Enam, Barfroshan, Sanam, Ghoreishi, Gholamreza, Balouchi, Abbas, Nastizaie, Naser and Arbabisarjou, Azizollah, (2016), The association of self-assessed emotional intelligence with academic achievement and general health among students of medical sciences, Global Journal of Health Science, 8(12), 27-35. Gökalp, Kübra ve Ekinci, Mine, (2016), Hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler, Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 7,19-30.Kabeel, Abeer Refaat, (2016), Emotional Intelligence: A Key for Nurse Managers’ Transformational Leadership Style, Journal of Natural Sciences Research, 6(20),28-36. Karakaş, Sibel Asi ve Küçükoğlu, Sibel, (2011), Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3),8-13.Kuzu, Ayşe ve Eker, Fatma, (2010), Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 3,14-29.Mcqueen, Anne C.H, (2004), “Integrative Literature Reviews and MetaAnalyses, Emotional Intelligence in Nursing Work”, Journal of Advanced Nursing, 47(1):101-108. Onay, Meltem, ve Uğur, Buket, (2011), Sağlıktaki memnuniyetin sessiz sihri: “duygusal zeka”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2),23-34.Parker, James D.A, Summerfeldt, Laura J, Hogan, Marjorie J. and Majeski, Sarah A, (2004), Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university, Pers Individ Dif, 36(1),163-172.Pau, Allan and Croucher, Ray, (2003), Emotional intelligence and perceived stress in dental undergraduates, Critical Issues in Dental Education, 67(9),1023-1028. Salovey, Peter and Grewal, Daisy, (2005), The science of emotional intelligence, Curr Dir Psychol Sci, 14(6),281-285. Sevindik, Feyza, Uncu, Fatoş ve Dağ, Dilek Güneş, (2012), Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 26(1),21-26.Tsaousis, Ioannis and Nikolaou, Ioannis (2005), Exploring the relationship of emotional intelligence with physical and pschological health functioning, Stres and Health, 21,77-86.Ünsar, Serap, Fındık, Ümmü Yıldız, Sadırlı, Seda Kurt, Erol, Özgül ve Ünsar, Sinan, (2006), Edirne sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri, https://slidex.tips/download/edirne-salk-yksekokulu-rencilerinin-duygusal-zeka-dzeyleri-serap-nsar-yrd-do-dr#Watson, Roger, Dreary, Ian, Thompson, David and Li, Gloria, (2008), A study of stress and burnout in nursing students in Hong Kong: a questionnaire survey, Int J Nurs Stud, 45(10),1534-1542.Yılmaz, Emel ve Özkan, Sultan, (2011), Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1),39-52.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Fatma Karasu 0000-0002-7347-0981

Publication Date December 26, 2019
Acceptance Date December 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 18

Cite

APA Karasu, F. (2019). SAĞLIKLA İLİŞKİLİ BÖLÜMLERDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 223-238. https://doi.org/10.31834/kilissbd.640413