Research Article
BibTex RIS Cite

Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi anatomi eğitimi hakkındaki öngörü ve deneyimleri

Year 2021, Volume: 14 Issue: 2, 320 - 333, 25.08.2021
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.911255

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, anatomi dersini, yüz yüze eğitim ve çevrim içi eğitim olmak üzere iki farklı şekilde alan hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin anatomi eğitimine ilişkin öngörü ve deneyimlerini ortaya koymak hedeflendi. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma Temmuz - Aralık 2020 tarihleri arasında Mersin Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi ve İçel Sağlık Yüksekokulu Ebelik bölümü ile Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Niğde Zübeyde Hanım Sağlık Yüksekokulu’nda ebelik ve hemşirelik bölümü 699 öğrenci üzerinde gerçekleştirildi. Öğrenciler anatomi eğitimini, yüz yüze teorik ve pratik ders şeklinde alan birinci grup ve çevrim içi eğitim şeklinde alan ikinci grup olarak sınıflandırıldı. Çalışmada, öğrencilere WhatsApp yoluyla ulaştırılan ve gönüllü olanlar tarafından doldurularak geri iletilen formlar kullanıldı. Öğrencilere, araştırmacılar tarafından literatür taranarak oluşturulan 19 sorudan oluşan bir anket formu uygulandı. Anket sorularının cevaplanması için “Tamamen katılıyorum (5), katılıyorum (4), kararsızım (3), katılmıyorum (2) ve kesinlikle katılmıyorum (1)” seçeneklerinden oluşan beşli Likert tipi soru kalıbı kullanıldı. Bulgular: Öğrenci gruplarından elde edilen sonuçlara göre öğrenciler uygulama derslerine ihtiyaç duymakta, görsel ve işitsel kaynakların derslere daha fazla entegre edilmesini istemektedirler. Çevrim içi anatomi eğitimi alan öğrenciler, öğretim elemanı tarafından hazırlanan videolara, çevrim içi ders materyaline ulaşılabilir olmasına, hibrit eğitime daha fazla ihtiyaç duymaktadırlar. Bu öğrenciler çevrim içi anatomi eğitiminin daha etkin olduğunu bildirmektedirler. Sonuç: Öğrenci öngörülerini ve deneyimlerini içeren bu çalışma sonucunda anatomi eğitimini iyileştirme konusunda gayret edilmesi gerektiği görüldü. Özellikle, uygulamalı derslerin katkısını telafi etmeye yönelik görsel ve işitsel ders kaynaklarının arttırılması, yenilikçi öğretme tekniklerinin uygulanması ve teknik yetersizliklerin hızla aşılması gerekmektedir.

References

  • 1. Moore MG, Kearsley G. Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning. 3.Baskı. Belmont: Wadsworth; 2012.
  • 2. Odabaş H. İnternet Tabanlı Çevrim içi Öğrenim Modelinin Bilgi Hizmetlerine Yönelik Yüksek Öğretim Programlarında Kullanımı. Ankara: Saga of Librarianship International Symposium Proceedings Book; 2004.
  • 3. Cabı E. Çevrim içi Eğitimde E-Değerlendirme Üzerine Öğrenci Algıları. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi. 2016; 6 (1): 94-101. doi: 10.5961/jhes.2016.146.
  • 4. Kırık A. Çevrim içi eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi. 2014; 21: 73-94. doi: 10.17829/midr.20142110299.
  • 5. Srivastava A, Singh A. Perception and feedback of medical students about teaching methods in anatomy. Indian J Clin Anat Physiol. 2020;7(1):104-109. doi: 10.18231/j.ijcap.2020.022.
  • 6. Arı İ, İrgil E, Kafa İM, Şendemir E. Bir anket Çalışması: Anatomi Eğitimi ve Öğrencilerin Düşünceleri. Uludağ Tıp Derg. 2003; 29(2):15-8.
  • 7. Büyükmumcu M, Aydın AD, Akın D, Yılmaz MT, Bodur AS. MedIcal Students’ VIews About PractIcal Lessons’ SlIdes WhIch Used EducatIon Of PractIcal Anatomy. Selcuk Med J. 2013; 29(2): 71-74.
  • 8. Küçük S, Kapakin S, Göktaş Y. (2015). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Mobil Artırılmış Gerçeklikle Anatomi Öğrenimine Yönelik Görüşleri. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi. 2015; 5(3): 316-323. doi: 10.5961/jhes.2015.133.
  • 9. McLachlan JC, Bligh J, Bradley P, Searle J. 2004. Teaching anatomy without cadavers. Med Educ. 2004; 38: 418–424. doi: 10.1046/j.1365-2923.2004.01795.x
  • 10. Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen O. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med. 2015; 1 (2): 94-106.
  • 11. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. The opinions of medicine faculty students about anatomy education. Gaziantep Med J. 2016; 22(2): 82-88. doi: 10.5578/GMJ.32156.
  • 12. Şeker M, Özer A, Korkut C. Küresel salgının anatomisi: insan ve toplumun geleceği. Türkiye Bilimler Akademisi. Ankara: TDV Yayın Matbaacılık; 2020.
  • 13. Altan T, Seferoğlu SS. (2009). Çevrim içi eğitimde değerlendirme süreci: Öğrenci görüşlerinin sistemin gelişimine katkıları. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (BOTS-2009), 7-9.10.2009; Trabzon, Türkiye.
  • 14. Yıldız, E. Çevrim içi öğrenme ortamlarında çevrim içi eğitim öğrencilerinin topluluk hissine etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2020; 8(1): 180-205. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.9m.
  • 15. Mutluay ŞD, Açıkgöz AK. Öğrenci Ebe ve Hemşirelerin Anatomi Eğitimi Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020; 10(2): 201-208. doi: 10.31020/mutftd.679401.
  • 16. Naomi, H. Student perceptions of their learning and engagement in response to the use of a continuous e-assessment in an undergraduate module. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2015; 40(1): 1-14. doi: 10.1080/02602938.2014.881978.
  • 17. Mathiowatz V, Yu CH, Quake‐Rapp C. Comparison of a gross anatomy laboratory to online anatomy software for teaching anatomy. Anat Sci Educ. 2016; 9: 52–59. doi: 10.1002/ase.1528.
  • 18. Merino DC, Lopez ES. An analysis of the determinants of students’ performance in e-learning. Computers in Human Behavior. 2014; 30(1): 476–484. doi: 10.1016/j.chb.2013.06.020.
  • 19. Telli SG, Altun D. Coronavirüs ve çevrim içi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2020; 3(1): 25-34.
  • 20. Mucuk S, Ceyhan Ö, Kartin PT. COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: Ulusal deneyim. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021;6(1): 33-36.
  • 21. Altınpulluk H. Türkiye’deki öğretim üyelerinin covid-19 küresel salgın sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(1): 53-89. 22. Korucu AT, Kabak K. (2020). Türkiye'de Hibrit Öğrenme Uygulamaları ve Etkileri: Bir Meta Analiz Çalışması. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi. 2020; 2(2): 88-112.
  • 23. Ögenler O, Kara A, Kadıoğlu S, Öztürk AH, Sungur MA. (2014). Bir grup anatomi öğretim elemanının kadavra ve eğitimde kadavra kullanma hakkındaki görüşleri Opinions of a group of anatomy instructor on cadaver and utilization of cadaver in anatomy teaching. Türkiye Biyoetik Dergisi. 2014; 1(1): 57-68.
  • 24. Ögenler O, Kadıoğlu NS. (2017). Ölü İnsan Bedeni ile İlişkiler: Mersin Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri. Türkiye Biyoetik Dergisi. 2017; 4(1): 3-13.
  • 25. Erbay H, Bilir A, Gönül Y, Turamanlar O, Songur A. (2015). Tıp fakültesi öğrencilerinin kadavra algısı ve eğitimde kadavra kullanımına yönelik yaklaşımları. Türkiye Biyoetik Dergisi. 2015; 2(1): 63-72.
  • 26. Arı İ, Şendemir E. Anatomi eğitimi üzerine öğrenci görüşleri. Uludağ Ü Tıp Fak Dergisi. 2003; 29(2):11-14.
  • 27. Çayan D, Atay E. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu ile Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki görüşleri. Anatomi Kış Günleri. 25-27.01.2018; Ankara, Türkiye.

Predictions and experiences of midwifery and nursing students about online anatomy education

Year 2021, Volume: 14 Issue: 2, 320 - 333, 25.08.2021
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.911255

Abstract

Aim: The aim of this study was to reveal the predictions and experiences of the nursing and midwifery students who take the anatomy lesson in two different ways, face to face traditional education and online education. Method: This descriptive study was carried out on 699 nursing and midwifery students between July and December 2020, at Mersin University Faculty of Nursing and İçel School of Health Midwifery Department and Niğde Ömer Halisdemir University Niğde Zübeyde Hanım School of Health. The students were classified as the first group, who received the face to face anatomy education and the second group, who received online education. In the study, the forms sent to the students via WhatsApp and filled in then sent back by the volunteers. A questionnaire form consisting of 19 questions composed by the researchers by scanning the literature was applied to the students. The data was collected by a five-point Likerts’ scale consisting of "I completely agree (5), I agree (4), I am undecided (3), I do not agree (2), and I strongly disagree (1)". Results: According to the results obtained from the student groups, the students need practice lessons and wanted the visual and audio sources to be integrated more into the lessons. Students who receive online anatomy education had more need for the videos prepared by the educator, the availability of online course materials, hybrid education. They reported that online anatomy education was more effective. Conclusion: As a result of this study, which included student predictions and experiences, it was seen that efforts should be made to improve anatomy education. In particular, it is necessary to increase the visual and auditory lesson resources to compensate for the contribution of practical lessons, to apply innovative teaching techniques and to overcome technical deficiencies quickly.

References

  • 1. Moore MG, Kearsley G. Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning. 3.Baskı. Belmont: Wadsworth; 2012.
  • 2. Odabaş H. İnternet Tabanlı Çevrim içi Öğrenim Modelinin Bilgi Hizmetlerine Yönelik Yüksek Öğretim Programlarında Kullanımı. Ankara: Saga of Librarianship International Symposium Proceedings Book; 2004.
  • 3. Cabı E. Çevrim içi Eğitimde E-Değerlendirme Üzerine Öğrenci Algıları. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi. 2016; 6 (1): 94-101. doi: 10.5961/jhes.2016.146.
  • 4. Kırık A. Çevrim içi eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi. 2014; 21: 73-94. doi: 10.17829/midr.20142110299.
  • 5. Srivastava A, Singh A. Perception and feedback of medical students about teaching methods in anatomy. Indian J Clin Anat Physiol. 2020;7(1):104-109. doi: 10.18231/j.ijcap.2020.022.
  • 6. Arı İ, İrgil E, Kafa İM, Şendemir E. Bir anket Çalışması: Anatomi Eğitimi ve Öğrencilerin Düşünceleri. Uludağ Tıp Derg. 2003; 29(2):15-8.
  • 7. Büyükmumcu M, Aydın AD, Akın D, Yılmaz MT, Bodur AS. MedIcal Students’ VIews About PractIcal Lessons’ SlIdes WhIch Used EducatIon Of PractIcal Anatomy. Selcuk Med J. 2013; 29(2): 71-74.
  • 8. Küçük S, Kapakin S, Göktaş Y. (2015). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Mobil Artırılmış Gerçeklikle Anatomi Öğrenimine Yönelik Görüşleri. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi. 2015; 5(3): 316-323. doi: 10.5961/jhes.2015.133.
  • 9. McLachlan JC, Bligh J, Bradley P, Searle J. 2004. Teaching anatomy without cadavers. Med Educ. 2004; 38: 418–424. doi: 10.1046/j.1365-2923.2004.01795.x
  • 10. Uygur R, Çağlar V, Topçu B, Aktaş S, Özen O. Anatomi Eğitimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Int J Basic Clin Med. 2015; 1 (2): 94-106.
  • 11. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancıoğlu P. The opinions of medicine faculty students about anatomy education. Gaziantep Med J. 2016; 22(2): 82-88. doi: 10.5578/GMJ.32156.
  • 12. Şeker M, Özer A, Korkut C. Küresel salgının anatomisi: insan ve toplumun geleceği. Türkiye Bilimler Akademisi. Ankara: TDV Yayın Matbaacılık; 2020.
  • 13. Altan T, Seferoğlu SS. (2009). Çevrim içi eğitimde değerlendirme süreci: Öğrenci görüşlerinin sistemin gelişimine katkıları. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı (BOTS-2009), 7-9.10.2009; Trabzon, Türkiye.
  • 14. Yıldız, E. Çevrim içi öğrenme ortamlarında çevrim içi eğitim öğrencilerinin topluluk hissine etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2020; 8(1): 180-205. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.9m.
  • 15. Mutluay ŞD, Açıkgöz AK. Öğrenci Ebe ve Hemşirelerin Anatomi Eğitimi Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020; 10(2): 201-208. doi: 10.31020/mutftd.679401.
  • 16. Naomi, H. Student perceptions of their learning and engagement in response to the use of a continuous e-assessment in an undergraduate module. Assessment & Evaluation in Higher Education. 2015; 40(1): 1-14. doi: 10.1080/02602938.2014.881978.
  • 17. Mathiowatz V, Yu CH, Quake‐Rapp C. Comparison of a gross anatomy laboratory to online anatomy software for teaching anatomy. Anat Sci Educ. 2016; 9: 52–59. doi: 10.1002/ase.1528.
  • 18. Merino DC, Lopez ES. An analysis of the determinants of students’ performance in e-learning. Computers in Human Behavior. 2014; 30(1): 476–484. doi: 10.1016/j.chb.2013.06.020.
  • 19. Telli SG, Altun D. Coronavirüs ve çevrim içi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2020; 3(1): 25-34.
  • 20. Mucuk S, Ceyhan Ö, Kartin PT. COVID-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: Ulusal deneyim. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021;6(1): 33-36.
  • 21. Altınpulluk H. Türkiye’deki öğretim üyelerinin covid-19 küresel salgın sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 41(1): 53-89. 22. Korucu AT, Kabak K. (2020). Türkiye'de Hibrit Öğrenme Uygulamaları ve Etkileri: Bir Meta Analiz Çalışması. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi. 2020; 2(2): 88-112.
  • 23. Ögenler O, Kara A, Kadıoğlu S, Öztürk AH, Sungur MA. (2014). Bir grup anatomi öğretim elemanının kadavra ve eğitimde kadavra kullanma hakkındaki görüşleri Opinions of a group of anatomy instructor on cadaver and utilization of cadaver in anatomy teaching. Türkiye Biyoetik Dergisi. 2014; 1(1): 57-68.
  • 24. Ögenler O, Kadıoğlu NS. (2017). Ölü İnsan Bedeni ile İlişkiler: Mersin Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri. Türkiye Biyoetik Dergisi. 2017; 4(1): 3-13.
  • 25. Erbay H, Bilir A, Gönül Y, Turamanlar O, Songur A. (2015). Tıp fakültesi öğrencilerinin kadavra algısı ve eğitimde kadavra kullanımına yönelik yaklaşımları. Türkiye Biyoetik Dergisi. 2015; 2(1): 63-72.
  • 26. Arı İ, Şendemir E. Anatomi eğitimi üzerine öğrenci görüşleri. Uludağ Ü Tıp Fak Dergisi. 2003; 29(2):11-14.
  • 27. Çayan D, Atay E. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu ile Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki görüşleri. Anatomi Kış Günleri. 25-27.01.2018; Ankara, Türkiye.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Özlem Elvan 0000-0002-5796-4279

Dicle Çayan 0000-0001-7233-063X

Didem Derici Yıldırım 0000-0001-7709-6133

Oya Ögenler 0000-0002-5118-6170

Publication Date August 25, 2021
Submission Date April 7, 2021
Acceptance Date July 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Elvan, Ö., Çayan, D., Derici Yıldırım, D., Ögenler, O. (2021). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi anatomi eğitimi hakkındaki öngörü ve deneyimleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 320-333. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.911255
AMA Elvan Ö, Çayan D, Derici Yıldırım D, Ögenler O. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi anatomi eğitimi hakkındaki öngörü ve deneyimleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. August 2021;14(2):320-333. doi:10.26559/mersinsbd.911255
Chicago Elvan, Özlem, Dicle Çayan, Didem Derici Yıldırım, and Oya Ögenler. “Ebelik Ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi Anatomi eğitimi hakkındaki öngörü Ve Deneyimleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14, no. 2 (August 2021): 320-33. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.911255.
EndNote Elvan Ö, Çayan D, Derici Yıldırım D, Ögenler O (August 1, 2021) Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi anatomi eğitimi hakkındaki öngörü ve deneyimleri. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14 2 320–333.
IEEE Ö. Elvan, D. Çayan, D. Derici Yıldırım, and O. Ögenler, “Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi anatomi eğitimi hakkındaki öngörü ve deneyimleri”, Mersin Univ Saglık Bilim derg, vol. 14, no. 2, pp. 320–333, 2021, doi: 10.26559/mersinsbd.911255.
ISNAD Elvan, Özlem et al. “Ebelik Ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi Anatomi eğitimi hakkındaki öngörü Ve Deneyimleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14/2 (August 2021), 320-333. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.911255.
JAMA Elvan Ö, Çayan D, Derici Yıldırım D, Ögenler O. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi anatomi eğitimi hakkındaki öngörü ve deneyimleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2021;14:320–333.
MLA Elvan, Özlem et al. “Ebelik Ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi Anatomi eğitimi hakkındaki öngörü Ve Deneyimleri”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 14, no. 2, 2021, pp. 320-33, doi:10.26559/mersinsbd.911255.
Vancouver Elvan Ö, Çayan D, Derici Yıldırım D, Ögenler O. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin çevrim içi anatomi eğitimi hakkındaki öngörü ve deneyimleri. Mersin Univ Saglık Bilim derg. 2021;14(2):320-33.

MEU Journal of Health Sciences Assoc was began to the publishing process in 2008 under the supervision of Assoc. Prof. Gönül Aslan, Editor-in-Chief, and affiliated to Mersin University Institute of Health Sciences. In March 2015, Prof. Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz undertook the Editor-in Chief position and since then he has been in charge.

Publishing in three issues per year (April - August - December), it is a multisectoral refereed scientific journal. In addition to research articles, scientific articles such as reviews, case reports and letters to the editor are published in the journal. Our journal, which has been published via e-mail since its inception, has been published both online and in print. Following the Participation Agreement signed with TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park in April 2015, it has started to accept and evaluate online publications.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by Turkey Citation Index since November 16, 2011.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by ULAKBIM Medical Database from the first issue of 2016.

Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by DOAJ since October 02, 2019.

Article Publishing Charge Policy: Our journal has adopted an open access policy and there is no fee for article application, evaluation, and publication in our journal. All the articles published in our journal can be accessed from the Archive free of charge.

154561545815459

Creative Commons Lisansı
This work is licensed with Attribution-NonCommercial 4.0 International.