Amaç: Bu çalışmada, anatomi dersini, yüz yüze eğitim ve çevrim içi eğitim olmak üzere iki farklı şekilde alan hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin anatomi eğitimine ilişkin öngörü ve deneyimlerini ortaya koymak hedeflendi. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma Temmuz - Aralık 2020 tarihleri arasında Mersin Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi ve İçel Sağlık Yüksekokulu Ebelik bölümü ile Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Niğde Zübeyde Hanım Sağlık Yüksekokulu’nda ebelik ve hemşirelik bölümü 699 öğrenci üzerinde gerçekleştirildi. Öğrenciler anatomi eğitimini, yüz yüze teorik ve pratik ders şeklinde alan birinci grup ve çevrim içi eğitim şeklinde alan ikinci grup olarak sınıflandırıldı. Çalışmada, öğrencilere WhatsApp yoluyla ulaştırılan ve gönüllü olanlar tarafından doldurularak geri iletilen formlar kullanıldı. Öğrencilere, araştırmacılar tarafından literatür taranarak oluşturulan 19 sorudan oluşan bir anket formu uygulandı. Anket sorularının cevaplanması için “Tamamen katılıyorum (5), katılıyorum (4), kararsızım (3), katılmıyorum (2) ve kesinlikle katılmıyorum (1)” seçeneklerinden oluşan beşli Likert tipi soru kalıbı kullanıldı. Bulgular: Öğrenci gruplarından elde edilen sonuçlara göre öğrenciler uygulama derslerine ihtiyaç duymakta, görsel ve işitsel kaynakların derslere daha fazla entegre edilmesini istemektedirler. Çevrim içi anatomi eğitimi alan öğrenciler, öğretim elemanı tarafından hazırlanan videolara, çevrim içi ders materyaline ulaşılabilir olmasına, hibrit eğitime daha fazla ihtiyaç duymaktadırlar. Bu öğrenciler çevrim içi anatomi eğitiminin daha etkin olduğunu bildirmektedirler. Sonuç: Öğrenci öngörülerini ve deneyimlerini içeren bu çalışma sonucunda anatomi eğitimini iyileştirme konusunda gayret edilmesi gerektiği görüldü. Özellikle, uygulamalı derslerin katkısını telafi etmeye yönelik görsel ve işitsel ders kaynaklarının arttırılması, yenilikçi öğretme tekniklerinin uygulanması ve teknik yetersizliklerin hızla aşılması gerekmektedir.
Aim: The aim of this study was to reveal the predictions and experiences of the nursing and midwifery students who take the anatomy lesson in two different ways, face to face traditional education and online education. Method: This descriptive study was carried out on 699 nursing and midwifery students between July and December 2020, at Mersin University Faculty of Nursing and İçel School of Health Midwifery Department and Niğde Ömer Halisdemir University Niğde Zübeyde Hanım School of Health. The students were classified as the first group, who received the face to face anatomy education and the second group, who received online education. In the study, the forms sent to the students via WhatsApp and filled in then sent back by the volunteers. A questionnaire form consisting of 19 questions composed by the researchers by scanning the literature was applied to the students. The data was collected by a five-point Likerts’ scale consisting of "I completely agree (5), I agree (4), I am undecided (3), I do not agree (2), and I strongly disagree (1)". Results: According to the results obtained from the student groups, the students need practice lessons and wanted the visual and audio sources to be integrated more into the lessons. Students who receive online anatomy education had more need for the videos prepared by the educator, the availability of online course materials, hybrid education. They reported that online anatomy education was more effective. Conclusion: As a result of this study, which included student predictions and experiences, it was seen that efforts should be made to improve anatomy education. In particular, it is necessary to increase the visual and auditory lesson resources to compensate for the contribution of practical lessons, to apply innovative teaching techniques and to overcome technical deficiencies quickly.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2021 |
Submission Date | April 7, 2021 |
Acceptance Date | July 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 2 |
MEU Journal of Health Sciences Assoc was began to the publishing process in 2008 under the supervision of Assoc. Prof. Gönül Aslan, Editor-in-Chief, and affiliated to Mersin University Institute of Health Sciences. In March 2015, Prof. Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz undertook the Editor-in Chief position and since then he has been in charge.
Publishing in three issues per year (April - August - December), it is a multisectoral refereed scientific journal. In addition to research articles, scientific articles such as reviews, case reports and letters to the editor are published in the journal. Our journal, which has been published via e-mail since its inception, has been published both online and in print. Following the Participation Agreement signed with TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park in April 2015, it has started to accept and evaluate online publications.
Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by Turkey Citation Index since November 16, 2011.
Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by ULAKBIM Medical Database from the first issue of 2016.
Mersin University Journal of Health Sciences have been indexed by DOAJ since October 02, 2019.
Article Publishing Charge Policy: Our journal has adopted an open access policy and there is no fee for article application, evaluation, and publication in our journal. All the articles published in our journal can be accessed from the Archive free of charge.
This work is licensed with Attribution-NonCommercial 4.0 International.