Amaç: Araştırma ilk ve acil yardım öğrencilerinin kadına yönelik şiddet ve şiddette mesleki rollerine ilişkin tutumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel olarak yapılan araştırmanın örneklemini Arel Üniversitesi İlk ve Acil Yardım Programında okuyan ve çalışmayı kabul eden 240 öğrenci oluşturdu. Veriler; Demografik Bilgi Formu, Şiddete İlişkin Tutum Ölçeği ve Sağlık Personelinin Şiddette Mesleki Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler; yüzdelik, sayı, ortalama, student t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal-Wallis, Mann Whitney U ve post hoc test/ tamhane testleriyle değerlendirildi.
Bulgular: Kız öğrenciler ve baba eğitim düzeyi lise ve üzeri olanlar şiddete karşı geleneksel tutum gösterdikleri bulunmuştır (p<0.05). Öğrencilerin cinsiyet ile şiddete ilişkin eğitim alma isteği arasında (p=0.003) ve cinsiyet ile bildirim yapma arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p=0.024). Öğrencilerin şiddete ilişkin tutum ölçeği genel puan ortalaması (77.18±11.90) ve sağlık personellerinin mesleki rollerine ilişkin tutum ölçeği (59.30±8.08) puan ortalaması incelendiğinde, şiddeti normalleştiren geleneksel bakış açısına sahip oldukları saptanmıştır.
Sonuç: İlk ve acil yardım öğrencilerinin kadına yönelik şiddette geleneksel yaklaşım sergiledikleri ancak mesleki destekleyici rollerinde çağdaş bir yaklaşım gösterdikleri saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda; öğrencilere mesleki bilgi ve becerinin kazandırılmasının yanı sıra kadına yönelik şiddet konusunda da farkındalık ve duyarlılık kazandırılması önerilmektedir.
Herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır
-
Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz.
Objective: The research was carried out to determine the attitudes and effective factors of first and emergency students about their professional roles in violence and violence against women.
Methods: The sample of the cross-sectional study consisted of 240 students who attended the Arel University First and Emergency Aid Program and accepted to work. Data; The Demographic Information Form was collected using the Attitude Scale towards Violence and the Attitude Scale towards the Professional Roles of Health Care Professionals in Violence. Data; Percentage, number, mean, student t test, one-way analysis of variance (ANOVA), kruskal-wallis, mann whitney U and post hoc test / tamhane tests.
Results: It was found that female students and those whose father's education level is high school and above have a traditional attitude towards violence (p<0.05). A statistically significant difference was found between the students' desire to receive education about gender and violence (p=0.003) and between gender and reporting (p=0.024). When the general point average of the students' attitude towards violence scale (77.18±11.90) and the attitude scale towards the professional roles of health personnel (59.30±8.08) were examined, it was found that they had a traditional perspective that normalizes violence.
Conclusion: It has been determined that first aid and emergency aid students display a traditional approach to violence against women, but a contemporary approach in their professional supportive roles. In line with these results; In addition to providing students with professional knowledge and skills, it is recommended to raise awareness and sensitivity about violence against women.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | September 30, 2020 |
Submission Date | August 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |