Research Article
BibTex RIS Cite

Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi

Year 2023, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 6, 20.04.2023
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1225025

Abstract

Giriş: Hasta yoğunluğunun fazla olduğu acil servilerde kardiyak problemlerin erken saptanması hastaya erken müdahale sağlanmasında ve sağ kalımı arttırmada hemşirelerin elektrokardiyografi konusunda bilgi sahibi olmaları hayati önem taşımaktadır.
Amaç: Bu çalışma acil serviste çalışan hemşirelere verilen elektrokardiyografi eğitiminin bilgi düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Bir eğitim ve araştırma hastanesinde acil serviste çalışan, eğitime katılan ve anketlerin tamamını dolduran 95 hemşire örneklem olarak alındı. Araştırma retrospektif tanımlayıcı tipte tasarlandı. Verilerin toplanmasında acil tıp kliniği eğitim biriminin 2021 yılı Aralık ayında yapılan elektrokardiyografi eğitiminin eğitim değerlendirme kayıtları kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart
sapma, bağımlı ve bağımsız gruplarda t testi ve ANOVA testi kullanıldı.
Bulgular: Hemşirelerin yaş ortalaması 26,70 ± 4,08 yıl, %63,2’si kadın, %77,9’u bekar, %83,2’si lisans mezunudur. Araştırmaya katılan hemşirelerin eğitim öncesi puan ortalaması 8,60 ± 4,14 iken, eğitim sonrası puan ortalaması 15,13 ± 3,84’e yükseldiği belirlendi (t = 11,046, p < 0,05). Eğitim öncesi 15 yıl üstü deneyimi olan ve daha önce EKG eğitimi alan hemşirelerin puan ortalamalarının eğitim öncesine göre istatistiksel olarak yükseldiği sonucuna ulaşıldı (p < 0,05).
Sonuç: Çalışmada eğitimin hemşirelerin bilgi düzeyini artırdığı belirlendi. Hemşirelerin bilgi eksikliğine bağlı olumsuzlukları önlemek için meslek öncesi ve hizmet içi eğitimlerin arttırılması gerekmektedir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Bazrafkan, L., & Hemmati, N. (2018). The effect of Cardiac Arrhythmias Simulation Software on the nurses’ learning and professional development. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 6(2), 86-91.
  • Coll-Badell, M., Jiménez-Herrera, M.F., & Serra, M.L. (2017). Emergency nurse competence in electrocardiographic interpretation in Spain:A cross-sectional study. Journal of Emergency Nursing, 43(6), 560-570.
  • Çelik, Y., Karadağ, C., Akdağ, C., ve Özkeçeci, G. (2015). Acil ve yoğun bakım servislerinde çalışan hemşirelerin EKG bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkish Journal of Cardiovasculer Nursing, 6(9), 75-85.
  • Doğan, H.D., ve Melek, M. (2012). Hemşirelerin acil kalp hastalıklarında görülen, EKG bulgularını tanıyabilme ve uygun tedavi yaklaşımlarını değerlendirebilme düzeylerinin tespiti. Turkish Journal of Cardiovasculer Nursing, 3(3), 60-69.
  • Funk, M., Fennie, K.P., Stephens, K.E., May, J.L., Winkler, C.G., & Drew, B.J. (2017). Association of implementation of practice standards for electrocardiographic monitoring with nurses’ knowledge, quality of care, and patient outcomes: findings from the practical use of the latest standards of electrocardiography (pulse) trial. Circulation Cardiovasculer Quality Outcomes, 10(2), 1-10.
  • George, A., Arumugham, P.S., & Figueredo, V.M. (2010). AVR – The forgotten lead. Experimental Clinical Cardiology, 15(2), 36-44.
  • Göz, F., ve Baran, G. (2000). Hemşirelerin elektrokardiografiye ilişkin değerlendirmelerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2), 33-39.
  • Ho, J.K.M., Yau, C.H.Y., Wong, C.Y., & Tsui, J.S.S. (2021). Capability of emergency nurses for electrocardiogram interpretation. International Emergency Nursing. 54, 100953.
  • Jeong, Y.G., Jeongha, Y., & Sook, K.H. (2020). Development and effects of supplementary textbook about EKG for nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 27(3), 268-276.
  • Keskin, S. (2014). Acil ve yoğun bakım hemşirelerinin elektrokardiyografi ritimlerini tanıyabilme ve uygun tedavi yaklaşımlarını bilme konusundaki yeterlilikleri. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=MXxySwSNkv5O3D9qv2hFjA&-no=guWPsPwPSXC9V5ln3ioJXg
  • Mousa, A.M., Owaid, H.A., Ahmed, R.S., Zedaan, H.A., & Sara’a, H.S. (2016). Nurses’ knowledge concerning early interventions for patients with ventricular tachycardia at baghdad teaching hospitals. Kufa Journal for Nursing Sciences, 6(2), 8-15.
  • Öncü, R.M. (2008). Acil tıp asistanlarınca yorumlanan elektrokardiyografilerin doğruluk ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. (Uzmanlık tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Rahimpour, M., Shahbazi, S., Ghafourifard, M., Gilani, N., & Breen, C. (2021). Electrocardiogram interpretation competency among emergency nurses and emergency medical service (EMS) personnel: A cross-sectional and comparative descriptive study. Nursing Open, 8, 1712–1719.
  • Ruhwanya, D.I., Tarimo, E.A.M., & Ndile, M. (2018). Life threatening arrhythmias: knowledge and skills among nurses working in critical care settings at Muhimbili National Hospital, Dar es Salaam, Tanzania, Tanzania Journal of Health Research, 20(2), 1-10.
  • Stephens, K.E., Anderson, H., Carey, M.G., & Pelter, M.M. (2007). Interpreting 12-lead electrocardiograms for acute ST-elevation myocardial infarction: what nurses know. Journal of Cardiovasculer Nursing, 22(3), 186-193.
  • Sumner, L., Chang, L., Jones, D.A., & Burke, S.M. (2012). Evaluation of basic arrhythmia knowledge retention and clinical application by registered nurses, Journal for Nurses in Staff Development, 28, 5-9.
  • Tahboub, Y.H., & Yılmaz, U.D. (2019). Nurses’ knowledge and practices of electrocardiogram ınterpretation. International Cardiovasculer Research Journal, 13(3), 80-84.
  • Uysal, H. (2012). Kardiyak rehabilitasyon ve hemşirenin sorumlulukları. Turkish Journal of Cardiovasculer Nursing, 26(2), 1-11.
  • Üzel, G., ve Ulupunar, S. (2011). Hemşirelerin elektrokardiyografi konusundaki bilgi ve görüşleri. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi, 15(1), 1-8.
  • Wernel, K., Kander, K., & Axelsson, C. (2016). Electrocardiogram interpretation skills among ambulance nurses. European Journal of Cardiovascular Nursing, 15(4), 262–268.
  • Werner, K., Kander, K., & Axelsson, C. (2014). Electrocardiogram interpretation skills and among ambulance nurses, European Jornal of Cardiavasculer Nursing. 1-7.
  • World Health Organization (WHO) (2021). The Top 10 Causes of Death; 2018. Retrieved from (27.01.2022): https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death.
  • Zhang, H., & Hsu, L.L. (2013). The effectiveness of an education program on nurses’knowledge of electrocardiogram interpretation. International Emergency Nursing, 21(4), 247-251.

The Effect of Electrocardiography Training Given to Nurses Working in the Emergency Department on Their Knowledge Levels

Year 2023, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 6, 20.04.2023
https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1225025

Abstract

Introduction: It is vital for nurses to have knowledge of electrocardiography to detect cardiac problems early in emergency services with high patient density, to provide early intervention to the patient and to increase survival.
Aim: This study was conducted to determine the effect of electrocardiography training given to nurses working in the emergency department on knowledge levels.
Method: Ninety-five nurses who worked in the emergency department of a training and research hospital participated in the electrocardiography training, and filled out all the questionnaires were taken as a sample. The research was designed in a retrospective descriptive type. The training evalua-tion records of the electrocardiography training held in December 2021 in the emergency clinic were used. Number, percentage, mean, standard deviation, t test for dependent and independent groups, ANOVA test were used
in the evaluation of the data.
Results: The mean age of the nurses was 26.70 ± 4.08 years, 63.2% were women, 77.9% were single, and 83.2% were undergraduates. The mean score of the nurses participating in the study was 8.60 ± 4.14 before the training, it increased to 15.13 ± 3.84 after the training (t = 11.046, p < 0.05). The mean score of the nurses who had more than 15 years of experience and received electrocardiography training before the education was statistically higher than before the educa-tion (p < 0.05).
Conclusion: The electrocardiography training increased the knowledge level of nurses. Pre-professional and in-service training should be increased to prevent the negative effects of nurses' lack of knowledge.

Project Number

yok

References

  • Bazrafkan, L., & Hemmati, N. (2018). The effect of Cardiac Arrhythmias Simulation Software on the nurses’ learning and professional development. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 6(2), 86-91.
  • Coll-Badell, M., Jiménez-Herrera, M.F., & Serra, M.L. (2017). Emergency nurse competence in electrocardiographic interpretation in Spain:A cross-sectional study. Journal of Emergency Nursing, 43(6), 560-570.
  • Çelik, Y., Karadağ, C., Akdağ, C., ve Özkeçeci, G. (2015). Acil ve yoğun bakım servislerinde çalışan hemşirelerin EKG bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Turkish Journal of Cardiovasculer Nursing, 6(9), 75-85.
  • Doğan, H.D., ve Melek, M. (2012). Hemşirelerin acil kalp hastalıklarında görülen, EKG bulgularını tanıyabilme ve uygun tedavi yaklaşımlarını değerlendirebilme düzeylerinin tespiti. Turkish Journal of Cardiovasculer Nursing, 3(3), 60-69.
  • Funk, M., Fennie, K.P., Stephens, K.E., May, J.L., Winkler, C.G., & Drew, B.J. (2017). Association of implementation of practice standards for electrocardiographic monitoring with nurses’ knowledge, quality of care, and patient outcomes: findings from the practical use of the latest standards of electrocardiography (pulse) trial. Circulation Cardiovasculer Quality Outcomes, 10(2), 1-10.
  • George, A., Arumugham, P.S., & Figueredo, V.M. (2010). AVR – The forgotten lead. Experimental Clinical Cardiology, 15(2), 36-44.
  • Göz, F., ve Baran, G. (2000). Hemşirelerin elektrokardiografiye ilişkin değerlendirmelerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2), 33-39.
  • Ho, J.K.M., Yau, C.H.Y., Wong, C.Y., & Tsui, J.S.S. (2021). Capability of emergency nurses for electrocardiogram interpretation. International Emergency Nursing. 54, 100953.
  • Jeong, Y.G., Jeongha, Y., & Sook, K.H. (2020). Development and effects of supplementary textbook about EKG for nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 27(3), 268-276.
  • Keskin, S. (2014). Acil ve yoğun bakım hemşirelerinin elektrokardiyografi ritimlerini tanıyabilme ve uygun tedavi yaklaşımlarını bilme konusundaki yeterlilikleri. (Yüksek Lisans Tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=MXxySwSNkv5O3D9qv2hFjA&-no=guWPsPwPSXC9V5ln3ioJXg
  • Mousa, A.M., Owaid, H.A., Ahmed, R.S., Zedaan, H.A., & Sara’a, H.S. (2016). Nurses’ knowledge concerning early interventions for patients with ventricular tachycardia at baghdad teaching hospitals. Kufa Journal for Nursing Sciences, 6(2), 8-15.
  • Öncü, R.M. (2008). Acil tıp asistanlarınca yorumlanan elektrokardiyografilerin doğruluk ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. (Uzmanlık tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Rahimpour, M., Shahbazi, S., Ghafourifard, M., Gilani, N., & Breen, C. (2021). Electrocardiogram interpretation competency among emergency nurses and emergency medical service (EMS) personnel: A cross-sectional and comparative descriptive study. Nursing Open, 8, 1712–1719.
  • Ruhwanya, D.I., Tarimo, E.A.M., & Ndile, M. (2018). Life threatening arrhythmias: knowledge and skills among nurses working in critical care settings at Muhimbili National Hospital, Dar es Salaam, Tanzania, Tanzania Journal of Health Research, 20(2), 1-10.
  • Stephens, K.E., Anderson, H., Carey, M.G., & Pelter, M.M. (2007). Interpreting 12-lead electrocardiograms for acute ST-elevation myocardial infarction: what nurses know. Journal of Cardiovasculer Nursing, 22(3), 186-193.
  • Sumner, L., Chang, L., Jones, D.A., & Burke, S.M. (2012). Evaluation of basic arrhythmia knowledge retention and clinical application by registered nurses, Journal for Nurses in Staff Development, 28, 5-9.
  • Tahboub, Y.H., & Yılmaz, U.D. (2019). Nurses’ knowledge and practices of electrocardiogram ınterpretation. International Cardiovasculer Research Journal, 13(3), 80-84.
  • Uysal, H. (2012). Kardiyak rehabilitasyon ve hemşirenin sorumlulukları. Turkish Journal of Cardiovasculer Nursing, 26(2), 1-11.
  • Üzel, G., ve Ulupunar, S. (2011). Hemşirelerin elektrokardiyografi konusundaki bilgi ve görüşleri. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi, 15(1), 1-8.
  • Wernel, K., Kander, K., & Axelsson, C. (2016). Electrocardiogram interpretation skills among ambulance nurses. European Journal of Cardiovascular Nursing, 15(4), 262–268.
  • Werner, K., Kander, K., & Axelsson, C. (2014). Electrocardiogram interpretation skills and among ambulance nurses, European Jornal of Cardiavasculer Nursing. 1-7.
  • World Health Organization (WHO) (2021). The Top 10 Causes of Death; 2018. Retrieved from (27.01.2022): https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death.
  • Zhang, H., & Hsu, L.L. (2013). The effectiveness of an education program on nurses’knowledge of electrocardiogram interpretation. International Emergency Nursing, 21(4), 247-251.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Huriye Kırmızıgül 0000-0002-2197-6921

Fatih Tanrıverdi 0000-0001-9959-5769

Gulhan Kurtoglu Celik 0000-0003-1259-3694

Ayhan Özhasenekler 0000-0002-2707-4099

Project Number yok
Early Pub Date April 17, 2023
Publication Date April 20, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Kırmızıgül, H., Tanrıverdi, F., Kurtoglu Celik, G., Özhasenekler, A. (2023). Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 5(1), 1-6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1225025
AMA Kırmızıgül H, Tanrıverdi F, Kurtoglu Celik G, Özhasenekler A. Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi. UHSJN. April 2023;5(1):1-6. doi:10.48071/sbuhemsirelik.1225025
Chicago Kırmızıgül, Huriye, Fatih Tanrıverdi, Gulhan Kurtoglu Celik, and Ayhan Özhasenekler. “Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 5, no. 1 (April 2023): 1-6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1225025.
EndNote Kırmızıgül H, Tanrıverdi F, Kurtoglu Celik G, Özhasenekler A (April 1, 2023) Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 5 1 1–6.
IEEE H. Kırmızıgül, F. Tanrıverdi, G. Kurtoglu Celik, and A. Özhasenekler, “Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi”, UHSJN, vol. 5, no. 1, pp. 1–6, 2023, doi: 10.48071/sbuhemsirelik.1225025.
ISNAD Kırmızıgül, Huriye et al. “Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi 5/1 (April 2023), 1-6. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.1225025.
JAMA Kırmızıgül H, Tanrıverdi F, Kurtoglu Celik G, Özhasenekler A. Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi. UHSJN. 2023;5:1–6.
MLA Kırmızıgül, Huriye et al. “Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi”. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, vol. 5, no. 1, 2023, pp. 1-6, doi:10.48071/sbuhemsirelik.1225025.
Vancouver Kırmızıgül H, Tanrıverdi F, Kurtoglu Celik G, Özhasenekler A. Acil Serviste Çalışan Hemşirelere Verilen Elektrokardiyografi Eğitiminin Bilgi Düzeylerine Etkisi. UHSJN. 2023;5(1):1-6.

University of Health Sciences Journal of Nursing’s content is licensed under a Creative Commons Lisansı Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.