Review
BibTex RIS Cite

Transformative Learning Theory: Subvert The Dominant Paradigm

Year 2017, Volume: 16 Issue: 49, 39 - 48, 30.09.2017

Abstract

Transformative learning theory is one of the newest members of learning theories. This article explains the fundamental concepts of transformative learning such as meaning structures, critical reflection, perspective transformation, centrality of experience and the philosophical trends that are influenced by the theory. As a synthesis of learning theories, transfomative learning theory attracts attention of educational researchers.
Transformative learning is a 10 steps process in which an individual questions his own assumptions, experiences, feelings and beliefs in order to gain a better perception of life. In this process, the instructor’s role is facilitating the individual's perspective transformation. Critical reflection and communication skills are the essential elements of the theory. Transformative learning theory is an adult learning theory and it is expected that adults should take their own learning responsibilities. Perspective transformation is not possible with authoritarian approach. Transformative learning theory aims to form autonomous thinking individuals.
Medicine is not only applied knowledge, but also attitude and social values ​​are very important. Transformative learning theory plays an important role for medical educators in training physicians with the social values ​​they need in practice of medicine.

References

  • Akçay, R. C. (2012). Milli Eğitim. Milli Eğitim, (196), 5–19.
  • Akpinar, B. (2010). Transformatif Öğrenme Kurami: Dönüşerek Ve Deği̇şerek Öğrenme. Anadolu University Journal of Social Sciences, 10(2), 185–198.
  • Christie, Michael; Carey, Michael; Robertson, Ann; Grainger, P. (2015). Putting transformative learning theory into practice - ProQuest. Australian Journal of Adult Learning, 55(1), 9–30.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel Öğrenme Kuramına Dayalı Çevre Eğitiminin Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Algılarına Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339–359.
  • Elçin, M. (2010). Tıp Eğitiminin Tarihçesi. Hacettepe Tıp Dergisi, 41, 195–202.
  • Hodge, S. (2011). Learning to manage: Transformative outcomes of competency-based training. Australian Journal of Adult Learning, 51(3), 498–517. doi:10.1080/02601370701219475
  • Merriam, S. B. (2004). The Role Of Cognitive Development In Mezırow’s Transformational Learning Theory. Adult Education Quarterly, 55, 60–68.
  • Mezirow, J. (1978). Perspective transformation. Adult Education Quarterly, 28(2), 100–110. doi:10.1177/074171367802800202
  • Nohl, A.-M. (2015). Typical phases of transformative learning: A practice-based model. Adult Education Quarterly, 65(1), 35–49. doi:10.1177/0741713614558582
  • Schunk, D. H. (1996). Learning theories. Printice Hall Inc., New Jersey (C. 53). doi:10.1017/CBO9781107415324.004
  • Turan Özdemir, S. (2003). Tıp Eğitimi ve Yetişkin Öğrenmesi. Uludag Universitesi Tip Fakultesi Dergisi, 29(2), 25–28.
  • Uyanik, G. (2016). Dönüşümsel Öğrenme Kuramına Dayalı Çevre Eğitiminin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum ve Duyarlılığa Etkisi. Yuzuncu Yil Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi.
  • Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New directions for adult and continuing education, 1997(74), 5–12. doi:10.1002/ace.7401
  • Taylor, E. W. (2008). Transformative learning theory. New Directions for Adult and Continuing Education, 119(Autumn), 5–15. doi:10.1002/ace

Dönüşümsel Öğrenme Kuramı: Baskın Paradigmayı Yıkmak

Year 2017, Volume: 16 Issue: 49, 39 - 48, 30.09.2017

Abstract

    Dönüşümsel öğrenme kuramı, öğrenme
kuramlarının en yeni üyelerinden biridir. Bu yazıda dönüşümsel öğrenmenin ne
olduğu, anlam yapıları, eleştirel yansıtma, perspektif dönüşüm, deneyimin
merkeziliği gibi temel kavramlarından ve etkilendiği felsefi akımlardan söz
edilmiştir. Kendinden önce ortaya atılmış öğrenme kuramlarının bir sentezi
olarak eğitim bilimcilerin ilgisini çekmektedir.
    

    Dönüşümsel öğrenme 10
basamakta gerçekleşir ve bireyin hayata dair daha iyi bir algı kazanmak için
kendi varsayımlarını, deneyimlerini, duygularını, inançlarını sorguladığı
gerilimli bir süreçtir. Bu süreçte öğretici, bireyin perspektif dönüşümünü
kolaylaştırıcı bir rol oynamaktadır. Eleştirel yansıtma ve iletişim becerileri
kuramın olmazsa olmaz temel dayanaklarıdır. Dönüşümsel öğrenme kuramı bir
yetişkin öğrenme kuramıdır ve yetişkinlerin kendi öğrenme sorumluluklarını
almaları beklenir. Birey, bakış açısındaki dönüşümü kendisi istemelidir. Otoriter
yaklaşımla perspektif dönüşüm sağlamak mümkün değildir. Dönüşümsel öğrenme
kuramı özerk düşünen bireyler yaratmayı amaçlar.

    Tıp sadece uygulamalı bilgi
değil, tutum ve değerlerin de oldukça önemli olduğu bir öğretidir. Eğitim
programı hazırlanırken dönüşümsel öğrenme kuramından faydalanmak, mesleğin
gerektirdiği değerlere sahip hekimlerin yetiştirilmesinde tıp eğitimcilere
önemli faydalar sağlayacaktır.

References

  • Akçay, R. C. (2012). Milli Eğitim. Milli Eğitim, (196), 5–19.
  • Akpinar, B. (2010). Transformatif Öğrenme Kurami: Dönüşerek Ve Deği̇şerek Öğrenme. Anadolu University Journal of Social Sciences, 10(2), 185–198.
  • Christie, Michael; Carey, Michael; Robertson, Ann; Grainger, P. (2015). Putting transformative learning theory into practice - ProQuest. Australian Journal of Adult Learning, 55(1), 9–30.
  • Çimen, O. ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel Öğrenme Kuramına Dayalı Çevre Eğitiminin Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Algılarına Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 339–359.
  • Elçin, M. (2010). Tıp Eğitiminin Tarihçesi. Hacettepe Tıp Dergisi, 41, 195–202.
  • Hodge, S. (2011). Learning to manage: Transformative outcomes of competency-based training. Australian Journal of Adult Learning, 51(3), 498–517. doi:10.1080/02601370701219475
  • Merriam, S. B. (2004). The Role Of Cognitive Development In Mezırow’s Transformational Learning Theory. Adult Education Quarterly, 55, 60–68.
  • Mezirow, J. (1978). Perspective transformation. Adult Education Quarterly, 28(2), 100–110. doi:10.1177/074171367802800202
  • Nohl, A.-M. (2015). Typical phases of transformative learning: A practice-based model. Adult Education Quarterly, 65(1), 35–49. doi:10.1177/0741713614558582
  • Schunk, D. H. (1996). Learning theories. Printice Hall Inc., New Jersey (C. 53). doi:10.1017/CBO9781107415324.004
  • Turan Özdemir, S. (2003). Tıp Eğitimi ve Yetişkin Öğrenmesi. Uludag Universitesi Tip Fakultesi Dergisi, 29(2), 25–28.
  • Uyanik, G. (2016). Dönüşümsel Öğrenme Kuramına Dayalı Çevre Eğitiminin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum ve Duyarlılığa Etkisi. Yuzuncu Yil Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi.
  • Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New directions for adult and continuing education, 1997(74), 5–12. doi:10.1002/ace.7401
  • Taylor, E. W. (2008). Transformative learning theory. New Directions for Adult and Continuing Education, 119(Autumn), 5–15. doi:10.1002/ace
There are 14 citations in total.

Details

Subjects Health Care Administration
Journal Section Review
Authors

Egemen Şen

Hatice Şahin

Publication Date September 30, 2017
Submission Date March 9, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 49

Cite

Vancouver Şen E, Şahin H. Transformative Learning Theory: Subvert The Dominant Paradigm. TED. 2017;16(49):39-48.