Bu araştırmada, Likert tipi ölçeklerin
psikometrik özelliklerinin incelenmesinde ve bu ölçeklerden alınan puanlar
üzerinden gerçekleştirilen farka dayalı istatistiklerde Rasch modelinin
kullanımına örnek olabilecek bir çalışmanın Türkçe alanyazına kazandırılması
amaçlanmıştır. Araştırma, 367 ortaöğretim öğrencisinden oluşan bir çalışma
grubu üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Olumsuz Değerlendirilme
Korkusu Ölçeği-Öğrenci Formu (ODKÖ-ÖF) ile Akademik Beklentilere İlişkin Stres
Envanteri (ABSE) kullanılarak toplanmıştır. Çalışma kapsamında toplanan veriler
FACETS paket programından yararlanılarak Rasch modeline göre analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgular; ODKÖ-ÖF’e ilişkin 16 maddeden oluşan tek
boyutlu modelde öğrenciler ve maddelerin yüksek güvenirlikte birbirinden ayırt
edildiğini, ölçekte kullanılan beşli derecelendirmenin etkin bir biçimde
çalıştığını, uyum istatistiklerinin kabul edilebilir sınırlar içerisinde
kaldığını ve gözlenen ile beklenen test karakteristik eğrilerinin büyük ölçüde
örtüştüğünü göstermiştir. Çok yüzeyli Rasch analizi sonucunda, öğrencilerin
sınıf ortamında öğretmenleri ya da arkadaşları tarafından olumsuz
değerlendirileceklerine dair yaşadıkları korkunun ABSE puanlarına göre
farklılaştığı saptanmış ve bu bulgu ODKÖ-ÖF’ün ölçüt geçerliğine yönelik bir
kanıt olarak yorumlanmıştır.
Rasch modeli sıralama ölçekli model çok yüzeyli Rasch analizi olumsuz değerlendirilme korkusu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |