Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevre Mühendisliği Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 5 - 10, 06.12.2023

Öz

Bu çalışmada Sivas Cumhuriyet Üniversitesi çevre mühendisliği öğrencilerinin çevresel tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini gönüllü olarak katılmayı kabul eden 249 öğrenci oluşturmuştur. Çevresel tutum ölçeği çevre sorunları farkındalığı, çözüme yönelik tutumlar, bireysel sorumluluk bilinci ve ulusal çevre problemleri farkındalığı olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Verilerin değerlendirmesinde ilk olarak Kolmogorov-Smirnov normallik testi uygulanmıştır. Normal dağılım gösteren iki kategorili değişkenler için t testi, ikiden fazla kategoriye sahip değişkenler için ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %60.4’ü erkek, %39,6’sı kız öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin %3,6’sı 1. sınıf, %32,1’i 2. sınıf , %31,8’i 3. Sınıf ve %32,5’i 4. Sınıf öğrencisidir. Çalışma da çevresel tutum alt boyutlarının cinsiyet, anne-baba eğitim durumu ve sınıf gibi farklı değişkenlere göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Geray, C. 1998. Yerel Yönetimler ve Çevre. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(3): 57-65.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S., & Özden, M. 2007. Elementary students’ attitudes towards environment. Elementary Education Online, 6(3): 452-468.
  • Güşta-Şahin, H. Doğu, S. 2018. Pre-service preschool teachers’ attitudes and behaviors related to environmental problems. Elementary Education Online, 17(3): 1402-1416.
  • Güven, E. 2013. Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2): 411-430.
  • Heyl, M, Díaz, M.E, Cifuentes, L. 2013. Environmental Attitudes And Behaviors Of College Students: A Case Study Conducted At a Chilean University, Revista Latinoamericana de Psicología, 45(3): 489-502.
  • Kanbak A. 2015. Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi KOSBED, 30: 77-90.
  • Kollmuss, A., Agyema, J. 2002. Mind the Gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior, Environmental Education Research, 8(3): 239-260.
  • Kılıç, Ç., & Kan, A. 2020. Çevre sorunlarına yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4): 1676-1690.
  • Leeming, F. C., Dwyer, W. O., & Bracken, B. A. 1995. Children's environmental attitude and knowledge scale: Construction and validation. Journal of Environmental Education, 26(3): 22–31.
  • Maskan, A. K., Akkuş, Z. & Demir, R. 2005. Çevreye ilişkin bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 30(137): 89-93.
  • Önder, R. 2015. İlköğretim öğrencilerinin çevre tutumlarının incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): 115-124.
  • Özcan, H. & Arık, S. 2019. Çevre Kirliliğine Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları, Iğd Üniv Sos Bil Der. 17: 425-456.
  • Özgen, N. 2012. Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları: Türkiye örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2): 403-422.
  • Özsevgeç, T. & Artun, H. 2012. İlköğretim öğrencileri için çevreye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu.24-26 Mayıs 2012, Rize Üniversitesi, Rize, Türkiye.
  • Pooley, J. A., and O’Connor, M. 2000. Environmental education and attitudes. Environment and Behavior, 32(5): 711-724.
  • Saraç, E. & Kan, A. 2015. Öğretmen adayları için çevre konularına yönelik tutum ölçeği geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2): 142-150.
  • Tekiroğlu, A. ve Hayır-Kanat, M. 2021. Çevre Etiği Farkındalığı Ve Sürdürülebilir Çevre Tutumu Arasındaki İlişki. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 59: 630-645.
  • Tuncer, G. Ertepınar, H. Tekkaya, C. Sungur, S. 2005. Environmental Attitudes of Young People in Turkey: Effects of School Type and Gender, Environmental Education Research, 11:2: 215-233.
  • Thiengkamol, N., Thiengkamol, T. 2012. Factor Affecting Villagers Participation in Community Environment Development", Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(11): 536 - 540.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. 2006. Ortaöğretim Öğrencileri için Çevresel Tutum Ölçeği Geliştirme ve Geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30: 240-250.
  • Uzun, B. S., Şenler, B. 2020. İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi, davranış ve tutumlarının belirlenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3): 413-429.
  • Yaşaroğlu, C., Akdağ, M. 2013. İlköğretim Birinci Kademe İçin Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13): 253-275.
  • Yücel, E. Ö., Özkan, M. 2014. Ortaokul öğrencilerine yönelik çevresel tutum ölçeği geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1): 27-48.

Evaluation of Environmental Attitudes of Environmental Engineering Students

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 5 - 10, 06.12.2023

Öz

This study, it is aimed to examine the environmental attitudes of environmental engineering students at Sivas Cumhuriyet University in terms of different variables. The universe of the research consisted of 249 students who voluntarily agreed to participate. The environmental attitude scale consists of four sub-dimensions: awareness of environmental problems, attitudes towards solutions, awareness of individual responsibility and awareness of national environmental problems. Kolmogorov-Smirnov normality test was first applied to evaluate the data. T-test was used for two-category variables with normal distribution, and ANOVA test was used for variables with more than two categories. 60.4% of the students participating in the research are male and 39.6% are female students. 3.6% of the students are in the 1st year, 32.1% are in the 2nd year, 31.8% are in the 3rd year and 32.5% are in the 4th year. In the study, it was concluded that environmental attitude sub-dimensions did not differ significantly according to different variables such as gender, parental education level and class.

Kaynakça

  • Geray, C. 1998. Yerel Yönetimler ve Çevre. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(3): 57-65.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S., & Özden, M. 2007. Elementary students’ attitudes towards environment. Elementary Education Online, 6(3): 452-468.
  • Güşta-Şahin, H. Doğu, S. 2018. Pre-service preschool teachers’ attitudes and behaviors related to environmental problems. Elementary Education Online, 17(3): 1402-1416.
  • Güven, E. 2013. Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2): 411-430.
  • Heyl, M, Díaz, M.E, Cifuentes, L. 2013. Environmental Attitudes And Behaviors Of College Students: A Case Study Conducted At a Chilean University, Revista Latinoamericana de Psicología, 45(3): 489-502.
  • Kanbak A. 2015. Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi KOSBED, 30: 77-90.
  • Kollmuss, A., Agyema, J. 2002. Mind the Gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior, Environmental Education Research, 8(3): 239-260.
  • Kılıç, Ç., & Kan, A. 2020. Çevre sorunlarına yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4): 1676-1690.
  • Leeming, F. C., Dwyer, W. O., & Bracken, B. A. 1995. Children's environmental attitude and knowledge scale: Construction and validation. Journal of Environmental Education, 26(3): 22–31.
  • Maskan, A. K., Akkuş, Z. & Demir, R. 2005. Çevreye ilişkin bir tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 30(137): 89-93.
  • Önder, R. 2015. İlköğretim öğrencilerinin çevre tutumlarının incelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): 115-124.
  • Özcan, H. & Arık, S. 2019. Çevre Kirliliğine Yönelik Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları, Iğd Üniv Sos Bil Der. 17: 425-456.
  • Özgen, N. 2012. Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları: Türkiye örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2): 403-422.
  • Özsevgeç, T. & Artun, H. 2012. İlköğretim öğrencileri için çevreye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu.24-26 Mayıs 2012, Rize Üniversitesi, Rize, Türkiye.
  • Pooley, J. A., and O’Connor, M. 2000. Environmental education and attitudes. Environment and Behavior, 32(5): 711-724.
  • Saraç, E. & Kan, A. 2015. Öğretmen adayları için çevre konularına yönelik tutum ölçeği geliştirme geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2): 142-150.
  • Tekiroğlu, A. ve Hayır-Kanat, M. 2021. Çevre Etiği Farkındalığı Ve Sürdürülebilir Çevre Tutumu Arasındaki İlişki. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 59: 630-645.
  • Tuncer, G. Ertepınar, H. Tekkaya, C. Sungur, S. 2005. Environmental Attitudes of Young People in Turkey: Effects of School Type and Gender, Environmental Education Research, 11:2: 215-233.
  • Thiengkamol, N., Thiengkamol, T. 2012. Factor Affecting Villagers Participation in Community Environment Development", Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(11): 536 - 540.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. 2006. Ortaöğretim Öğrencileri için Çevresel Tutum Ölçeği Geliştirme ve Geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30: 240-250.
  • Uzun, B. S., Şenler, B. 2020. İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi, davranış ve tutumlarının belirlenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3): 413-429.
  • Yaşaroğlu, C., Akdağ, M. 2013. İlköğretim Birinci Kademe İçin Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13): 253-275.
  • Yücel, E. Ö., Özkan, M. 2014. Ortaokul öğrencilerine yönelik çevresel tutum ölçeği geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1): 27-48.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sayiter Yıldız 0000-0002-3382-2487

Furkan Alan 0000-0003-2100-5815

Erken Görünüm Tarihi 6 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 6 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, S., & Alan, F. (2023). Çevre Mühendisliği Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Değerlendirilmesi. Teknik Meslek Yüksekokulları Akademik Araştırma Dergisi, 2(1), 5-10.