Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesindeki Öğretmen Adaylarının İş Bulma Kaygısı ve Algılanan Stres Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4, 1138 - 1152, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1196952

Öz

Bu çalışmanın amacı; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu/Spor Bilimleri Fakültesindeki öğretmen adaylarının iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma grubunu Doğu Anadolu bölgesinde yer alan üniversitelerde tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenmiş 163’ü erkek, 242’si kadın olmak üzere toplamda 405 son sınıf beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan ‘demografik bilgi formu’, Cohen, Kamarck ve Mermelstein (1983) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ve Eskin, Harlak, Demirkıran ve Dereboy (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ‘Algılanan Stres Ölçeği’ ve Uğraş ve Aslan (2021) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ‘Spor Bilimleri Öğrencilerinin İş Bulma Kaygısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Katılımcıların iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeyleri; cinsiyet, aile aylık gelir, baba ve anne mesleği, kardeş sayısı, sporcu düzeyi, milli sporcu olma durumu ve mezuniyet sonrası iş bulabilme düşünceleri açısından karşılaştırılmıştır. İş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeyi ile sporculuk düzeyi, aile aylık gelir, baba ve anne mesleği, milli sporcu olma durumu ve mezuniyet sonrası iş bulabilme düşünceleri arasında anlamlı bir fark görülmüşken (p<0,05), cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark görülmemiştir (p>0,05). Ayrıca iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeyi ile kardeş sayısı arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Sonuç olarak, iş bulma kaygısı arttıkça algılanan stres düzeyinin de arttığı tespit edilmiş ve bazı demografik parametrelere göre fark görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağaçdiken, S., Boğa, N. M., & Özdelikara, A. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine Yönelik Yaşadıkları Stres Düzeyinin Belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 25-41.
  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlköğretim Fen ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Alaoğlu, A. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin İşsizlik Kaygı Düzeylerinin Bölüm Değişkenine Göre Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi. Spor Yönetimi Ana Bilim Dalı. Burdur.
  • Aslan, M. & Uğraş, S. (2021). Validity and Reliability Study of the Sports Sciences Students Job Finding Anxiety Scale. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1143-1170. DOI: http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.366
  • Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A Global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4),385-396.
  • Creswell, J. W., J. D. Creswell (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Cronbach, L. J. (1990). Essentials of Psychological Testing. Harper & Row.
  • Ç., Dursun, S., & Aytaç, S. (2009). Üniversite öğrencileri arasında işsizlik kaygısı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-81.
  • Doğan, B. & Eser, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma yöntemleri: Nazilli MYO örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4), 29-39.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(153).
  • Dökmen, Ü., (1989). Ana-Baba gençleri ne ölçüde tanıyor?. Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu, Bilimsel Çalışmaları, Bilkent Üniversitesi, Psikolojik Danışma ve Araştırma Merkezi, Ankara.
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi [The Adaptation Of The Perceived Stress Scale İnto Turkish: A Reliability And Validity Analysis]. New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fraenkel, J. R., N. E. Wallen ve H. H. Hyun (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8. bs.). New York: McGraw-Hill.
  • Hefferon, K., & Boniwell, I. (2011). Positive psychology: Theory, research and applications. McGraw-Hill Education (UK).
  • Hong, S., M. L. Malik & M. K. Lee (2003). Testing Configural, Metric, Scalar, and Latent Mean İnvariance Across Genders in Sociotropy and Autonomy Using A Non-Western Sample. Educational and Psychological Measurement, 63(4), 636-654.
  • Kırımoğlu, H. (2010). Türkiye'deki Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu son sınıf öğrencilerinin istihdam sorunu açısından umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 37-46.
  • Koç, M., & Polat, Ü. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Ruh Sağlığı, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-22.
  • Koçak, M. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin yaşam kaliteleri ile stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bozok Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yozgat.
  • Kuyulu, İ., Beltekin, E. & Yıldırım A.G. (2021) Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin İş Bulma Kaygısı İle Akademik Erteleme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Bingöl Üniversitesi Örneği). Sporda Bilim -5 (pp. 87-97). Serüven Yayınevi, İzmir.
  • Örücü, M. Ç. & Demir, A. (2009). Psychometric evaluation of perceived stress scale for turkish university students. Stress and Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, 25(1), 103-109. DOI: 10.1002/smi.1218
  • Tayfun, A. N. T., & Korkmaz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma (The Unemployment Anxiety Of University Students: A Research On Süleyman Demirel University Students). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558. DOI: 10.20875/sb.91461
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 32-45.
  • Üngüren, E. (2007). Lise ve üniversitelerde turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi: Antalya’da bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı, Antalya.
  • Aloğlu, A. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin işsizlik kaygı düzeylerinin bölüm değişkenine göre karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Spor Yönetimi Anabilim Dalı, Burdur.
  • Kıllı, M., & Yumuşaker, M. C. (2021). Muhasebe Eğitimi Alan Önlisans Öğrencilerinin Muhasebe Derslerine Yönelik Tutumlarının ve İş Bulma Kaygılarının İncelenmesi: Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Fiscaoeconomia, 5(2), 722-755. Doi: 10.25295/fsecon.876613
  • Üngüren, E. (2007). Lise ve üniversitelerde turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi: Antalya’da bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Antalya.

Investigation of Job Satisfaction Anxiety and Perceived Stress Levels of Prospective Teachers of the Faculty of Sports Sciences

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4, 1138 - 1152, 28.12.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1196952

Öz

The aim of this study is to investigate the job satisfaction anxiety and perceived stress levels of prospective teachers of the faculty of sports sciences. The research group consists of 405 final year physical education and sports teaching students, 163 male and 242 female, determined by random sampling method at universities in the Eastern Anatolia region. The ‘demographic information form’ prepared by the researchers, ‘Perceived Stress Scale’ developed by Cohen, Kamarck and Mermelstein (1983) and adapted to Turkish by Eskin, Harlak, Demirkiran and Dereboy (2013) and ‘Job Satisfaction Scale of Sports Science Students’ developed by Çağraş and Aslan (2021) were used as data collection tools. Pre-service teachers' job satisfaction anxiety and perceived stress levels; gender, family monthly income, father and mother profession, number of siblings, athlete level, status of national athlete and thoughts about finding a job after graduation were compared. Finding a job with the level of anxiety and perceived stress level of sportsmanship, monthly family income, father and mother of the profession, the state of being a national athlete, and thoughts of finding a job after graduation, while revealed a significant difference between (p<0.05), gender, and did not show a significant difference between the number of siblings (p>0.05). As a result, it was found that the level of perceived stress also increased as the anxiety of finding a job increased, and a difference was observed according to some demographic parameters.

Kaynakça

  • Ağaçdiken, S., Boğa, N. M., & Özdelikara, A. (2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Eğitimine Yönelik Yaşadıkları Stres Düzeyinin Belirlenmesi. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 25-41.
  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlköğretim Fen ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Alaoğlu, A. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin İşsizlik Kaygı Düzeylerinin Bölüm Değişkenine Göre Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi. Spor Yönetimi Ana Bilim Dalı. Burdur.
  • Aslan, M. & Uğraş, S. (2021). Validity and Reliability Study of the Sports Sciences Students Job Finding Anxiety Scale. International Journal of Eurasian Education and Culture, 6(13), 1143-1170. DOI: http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.366
  • Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A Global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4),385-396.
  • Creswell, J. W., J. D. Creswell (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Cronbach, L. J. (1990). Essentials of Psychological Testing. Harper & Row.
  • Ç., Dursun, S., & Aytaç, S. (2009). Üniversite öğrencileri arasında işsizlik kaygısı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(1), 71-81.
  • Doğan, B. & Eser, M. (2013). Üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma yöntemleri: Nazilli MYO örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(4), 29-39.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(153).
  • Dökmen, Ü., (1989). Ana-Baba gençleri ne ölçüde tanıyor?. Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu, Bilimsel Çalışmaları, Bilkent Üniversitesi, Psikolojik Danışma ve Araştırma Merkezi, Ankara.
  • Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan stres ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik analizi [The Adaptation Of The Perceived Stress Scale İnto Turkish: A Reliability And Validity Analysis]. New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • Fraenkel, J. R., N. E. Wallen ve H. H. Hyun (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8. bs.). New York: McGraw-Hill.
  • Hefferon, K., & Boniwell, I. (2011). Positive psychology: Theory, research and applications. McGraw-Hill Education (UK).
  • Hong, S., M. L. Malik & M. K. Lee (2003). Testing Configural, Metric, Scalar, and Latent Mean İnvariance Across Genders in Sociotropy and Autonomy Using A Non-Western Sample. Educational and Psychological Measurement, 63(4), 636-654.
  • Kırımoğlu, H. (2010). Türkiye'deki Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu son sınıf öğrencilerinin istihdam sorunu açısından umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 37-46.
  • Koç, M., & Polat, Ü. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Ruh Sağlığı, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-22.
  • Koçak, M. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin yaşam kaliteleri ile stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bozok Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Yozgat.
  • Kuyulu, İ., Beltekin, E. & Yıldırım A.G. (2021) Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin İş Bulma Kaygısı İle Akademik Erteleme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Bingöl Üniversitesi Örneği). Sporda Bilim -5 (pp. 87-97). Serüven Yayınevi, İzmir.
  • Örücü, M. Ç. & Demir, A. (2009). Psychometric evaluation of perceived stress scale for turkish university students. Stress and Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, 25(1), 103-109. DOI: 10.1002/smi.1218
  • Tayfun, A. N. T., & Korkmaz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma (The Unemployment Anxiety Of University Students: A Research On Süleyman Demirel University Students). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558. DOI: 10.20875/sb.91461
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 32-45.
  • Üngüren, E. (2007). Lise ve üniversitelerde turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi: Antalya’da bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı, Antalya.
  • Aloğlu, A. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin işsizlik kaygı düzeylerinin bölüm değişkenine göre karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Spor Yönetimi Anabilim Dalı, Burdur.
  • Kıllı, M., & Yumuşaker, M. C. (2021). Muhasebe Eğitimi Alan Önlisans Öğrencilerinin Muhasebe Derslerine Yönelik Tutumlarının ve İş Bulma Kaygılarının İncelenmesi: Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Fiscaoeconomia, 5(2), 722-755. Doi: 10.25295/fsecon.876613
  • Üngüren, E. (2007). Lise ve üniversitelerde turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi: Antalya’da bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Antalya.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Muhammed Özkan Turhan 0000-0002-1671-0029

Ramazan Arslanboğa 0000-0002-9212-1912

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2022
Kabul Tarihi 4 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Turhan, M. Ö., & Arslanboğa, R. (2022). Spor Bilimleri Fakültesindeki Öğretmen Adaylarının İş Bulma Kaygısı ve Algılanan Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 1138-1152. https://doi.org/10.38021/asbid.1196952

  Flag Counter     


27208
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


26245 26366