Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN DOĞUM VE KADIN HASTALIKLARI DERSİ KLİNİK UYGULAMALARI SONRASINDAKİ GÖRÜŞLERİ VE TECRÜBELERİ

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 2, 212 - 219, 25.06.2021
https://doi.org/10.17049/ataunihem.783440

Öz

Amaç: Erkek hemşirelik öğrencilerinin doğum ve kadın hastalıkları dersi klinik uygulamaları sonrasındaki tecrübe ve görüşlerini belirlemek ve hemşirelik mesleğinin erkek hemşirelik öğrencileri tarafından nasıl algılandığı, mesleği tercih etme nedenleri ve erkek hemşirelik öğrencilerinin doğum ve kadın hastalıkları uygulamasına yönelik önerilerini incelemektir.

Yöntem: Araştırma 2019-2020 yılı güz döneminde Karadeniz Bölgesi’nde bir Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim gören 14 öğrenci ile nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenolojik araştırma deseni kullanılarak yapılmıştır. Veriler kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşmeler araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Veri doygunluğuna ulaşılıncaya kadar veriler toplanmış ve 14 öğrenci ile veri doygunluğuna ulaşılmıştır. Çalışmada temel analizin betimsel ve betimsel yorumlayıcı analizleri, daha sonra derinlemesine analizin içerik ve söylem analizlerine gidilmiştir. Kişisel bilgi formundaki bilgiler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma ile değerlendirilmiştir.

Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.54±1.55 olup %57.14’ü sağlık yakını mensubudur ve % 64.28’i hemşirelik mesleğini isteyerek seçmiştir. “Mesleğe yönelik görüşler”, “Uygulamaya yönelik görüşler” ve “Uygulamaya yönelik öneriler” olmak üzere 3 tema, “Soyut görüşler”, “Somut görüşler”, “Olumlu görüşler” ve “Olumsuz görüşler” olmak üzere 4 alt tema belirlenmiştir.

Sonuç: Öğrenciler, hemşireliği insanlara yardım etmekle bütünleştirmişken, mesleği seçme nedenleri olarak atanmalarının kolay olması ve para kazanabilme olarak değerlendirmişlerdir. Öğrencileri en fazla etkileyen kısım, cinsiyetlerinden dolayı uygulama alanlarında aktif olamamaları ve mahremiyet duygusu nedeniyle de hasta ve hasta yakınlarının olumsuz davranış biçimleri olduğu tespit edilmiştir. Bu derste daha aktif olabilmek ve uygulamaları öğrenmek için klinik uygulama öncesi laboratuvarda becerilerini geliştirmek adına eğitimlerin olması gerektiğini ifade etmişlerdir.

Teşekkür

Çalışmaya katılan ve destek olan tüm öğrencilere teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • 1. Aksoy MU, Gürcüoğlu EA, Akcan AT.Bir Erkek Öğrencinin Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Klinik Uygulamaları Sırasındaki Meslek Algısı ve Deneyimleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017;6(2):54-63.
  • 2. Yang CI, Yu HY, Chin YF, Lee LH. There is Nothing Wrong with Being a Nurse: The Experiences of Male Nursing Students in Taiwan. Japan Journal of Nursing Science 2017;14(4):332-40.
  • 3. Gönç T. Toplumun Gözünde Hemşirelik Hâlâ"Kadın İşi"mi?: Erkek Hemşirelere Yönelik Tutum ve Önyargılar Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma.İş, Güç: Endüstri İliskileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 2016;18(3):163.
  • 4. Meadus RJ, Twomey JC. Men in Nursing: Making the Right Choice. The Canadian Nurse. 2007;103(2):13.
  • 5. Çelik AS, Pasinlioğlu T, Çilek M, Çelebi A. Kadın Doğum Servislerinde Yatan Hastaların Erkek Hemşireler Hakkındaki Düşüncelerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(4):254-61.
  • 6. T.C. Resmi Gazete. 26510 Sayılı Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Türkiye, 2007.
  • 7. Yüksekol ÖD, Duman M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Kliniklerinde Çalışan Ebe ve Hemşirelerin Erkek Hemşirelere Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2018;8(3):128-32.
  • 8. Cangöl E, Cangöl S. Kadın Doğum Kliniklerinde Yatan Kadınların Erkek Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. Osmangazi Tıp Dergisi 2016;39(1):1-5.
  • 9. Utkualp N, Ogur P. Öğrencilerin Doğum Kadın Hastalıkları ve Hemşireliği Dersi Alan Uygulamasına İlişkin Duygu ve Düşünceleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010;3(1):45-52.
  • 10. Adeyemi-Adelanwa O, Barton-Gooden A, Dawkins P, Lindo JL. Attitudes of Patients Towards Being Cared for by Male Nurses in aJamaican Hospital. Applied Nursing Research 2016;29:140-3.
  • 11. Ünver S, Avcıbaşı İM, Özkan ZK, Motör D. HemşirelikBölümünde Okuyan Erkek Öğrencilerin Sosyal Çevrelerinde Yaşadıkları Sorunlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2016;5(6):1636-48.
  • 12. Folami FF. Gender Inequality and Role‐Strained Among Male Nursing Students in Selected Nursing Institution, Lagos, Nigeria. Journal of Education and Training Studies 2017; 5(6): 214.
  • 13. Saleh MY, Al-Amer R, Al Ashram SR, Dawani H, Randall S. Exploring the Lived Experience of Jordanian Male Nurses: A Phenomenological Study. Nursing Outlook 2020;68(3):313-23.
  • 14. Sönmez V, Alacapınar FG. Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık; 2019.
  • 15. Merriam SB. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. 3. baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2015.
  • 16. Bilgin N. Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. 3. baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi; 2014.
  • 17. Creswell JW. Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. 3. baskı. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık; 2017.
  • 18. Creswell JW. Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. 3. baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi; 2016.
  • 19. Yılmaz FT, Şen HT. Erkek Hemşirelerin Hemşirelik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2014;8(24).25-45.
  • 20. Koç Z, Bal C, Sağlam Z. Erkek Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Mesleğini Algılama Durumlarının Belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı 2010:318-23.
  • 21. Meadus Robert J, Twomey CreinaJ.Men Student Nurses: The Nursing Education Experience. In: Nursing Forum. Malden, USA: Blackwell Publishing Inc, 2011. p. 269-279.
  • 22. Juliff D, Russell K, Bulsara C. The Essence of Helping: Significant Others and Nurses in Action Draw Men into Nursing. Contemporary Nurse 2017;53(2):156-66.
  • 23. Christensen M, Welch A, Barr J. Nursing is for Men: ADescriptive Phenomenological Study. Contemporary Nurse 2018;54(6):547-60.
  • 24. Kapısız Ö, Karaca A, Özkan FS, Savaş HG. Hemşirelik Öğrencilerinin Doğum Algısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017;7(3):156-60.
  • 25. Yilmaz FA, Polat S. Male Nurses' Views on the Implementation of the Obstetrics Gynecology Nursing Course. International Journal of Caring Sciences 2020;13(1):359.
  • 26. Qureshi I, Ali N, Randhawa G. British South Asian Male Nurses' Views on the Barriers and Enablers to Entering and Progressing in Nursing Careers. Journal of Nursing Management 2020;28(4):892-902.
  • 27. Adeyemi-Adelanwa O, Barton-Gooden A, Dawkins P, Lindo JLM. Attitudes of Patients Towards Being Cared for by Male Nurses in a Jamaican Hospital. Applied Nursing Research 2016;29:140-3.
  • 28. Uysal H, Karakoç B, Kıyak Y. Toplumun Erkek Hemşirelerden Bakım Alma Hakkındaki Düşünceleri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri 2019;11(2):162-75.
  • 29. Alan N, Uğur Ö. Patient and Nearby Determination Male Nursing Relationship of Views. Medical Sciences 2018;13(1):1-9.
  • 30. Bartfay WJ, Bartfay E. The Lived Experiences and Challenges Faced By Male Nursing Students: A Canadian Perspective. Global Science and Technology Forum Journal of Nursing and Health Care 2017;4(2):1-9.
  • 31. Powers K, Herron EK, Sheeler C, Sain A. The Lived Experience of Being a Male Nursing Student: Implications for Student Retention and Success. Journal of Professional Nursing 2018;34(6):475-82.
  • 32. Dutile C, Wright N, Beauchesne M. Virtual Clinical Education: Going The Full Distance in Nursing Education. Newborn and Infant Nursing Reviews 2011;11(1):43-8.
  • 33. Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2013;12(6):665-72.
  • 34. Taştekin A, Türkdönmez B, Güler M, Yılmaz A, Erşahan T. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Ortamdaki Doyum Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2016;24(1):24-9.
  • 35. Atan ŞÜ, Şatır DG, Öztürk R, Kavlak O, Saruhan A, Güneri SE, et al. Obstetrik Becerilerin Geliştirilmesinde Gerçekliğe Yakınlığı Yüksek Doğum Simülatörü Kullanımının Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet ve Performansı Üzerine Etkisi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2019;27(1):1-16.
  • 36. Nevin M, Neill F, Mulkerrins J. Preparing the Nursing Student for Internship in a Pre-Registration Nursing Program: Developing a Problem Based Approach with the Use of High Fidelity Simulation Equipment. Nurse Education in Practice 2014;14(2):154-9.

OPINIONS AND EXPERIENCES OF MALE NURSING STUDENTS AFTER CLINICAL PRACTICES OF OBSTETRICS AND GYNECOLOGY COURSE

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 2, 212 - 219, 25.06.2021
https://doi.org/10.17049/ataunihem.783440

Öz

Aim: To determine the experiences and opinions of male nursing students after their clinical practice in obstetrics and gynecology course and to examine how the nursing profession is perceived by male nursing students, the reasons for choosing the profession, and the suggestions of male nursing students for the practice of obstetrics and gynecology.

Methods: The research was conducted by using a phenomenological research design, one of the qualitative research methods, with 14 students studying at a Faculty of Health Sciences Nursing Department in the Black Sea Region in the fall semester of 2019-2020. The data were collected with a personal information form and a semi-structured interview form. The interviews were obtained by the researcher using the face-to-face interview technique. The data were collected until the data saturation was reached and the data saturation was reached with 14 students. In the study, descriptive and descriptive interpretative analyzes of fundamental analysis, then content and discourse analysis of in-depth analysis were used. The information in the personal information form was evaluated by number, percentage, average, and standard deviation.

Results: The average age of the students is 21.54 ± 1.55, 57.14% of them are healthcare relatives and 64.28% of them have chosen the nursing profession willingly. Three themes were determined as “Professional opinions”, “Practical views” and “Practical suggestions”. Four sub-themes were determined as “Abstract views”, “Concrete opinions”, “Positive opinions” and “negative opinions”.

Conclusion: While students integrated nursing with helping people, they considered it easy to be appointed as reasons for choosing the profession and earning money. It was determined that students and their relatives were the most influential part of their negative behaviours due to their inability to be active in the application areas due to their gender and a sense of privacy. In this course, they stated that in order to be more active and to learn the practices, there should be trainings in order to develop their skills in the laboratory before the clinical practice.

Kaynakça

  • 1. Aksoy MU, Gürcüoğlu EA, Akcan AT.Bir Erkek Öğrencinin Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Klinik Uygulamaları Sırasındaki Meslek Algısı ve Deneyimleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2017;6(2):54-63.
  • 2. Yang CI, Yu HY, Chin YF, Lee LH. There is Nothing Wrong with Being a Nurse: The Experiences of Male Nursing Students in Taiwan. Japan Journal of Nursing Science 2017;14(4):332-40.
  • 3. Gönç T. Toplumun Gözünde Hemşirelik Hâlâ"Kadın İşi"mi?: Erkek Hemşirelere Yönelik Tutum ve Önyargılar Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma.İş, Güç: Endüstri İliskileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 2016;18(3):163.
  • 4. Meadus RJ, Twomey JC. Men in Nursing: Making the Right Choice. The Canadian Nurse. 2007;103(2):13.
  • 5. Çelik AS, Pasinlioğlu T, Çilek M, Çelebi A. Kadın Doğum Servislerinde Yatan Hastaların Erkek Hemşireler Hakkındaki Düşüncelerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(4):254-61.
  • 6. T.C. Resmi Gazete. 26510 Sayılı Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Türkiye, 2007.
  • 7. Yüksekol ÖD, Duman M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Kliniklerinde Çalışan Ebe ve Hemşirelerin Erkek Hemşirelere Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2018;8(3):128-32.
  • 8. Cangöl E, Cangöl S. Kadın Doğum Kliniklerinde Yatan Kadınların Erkek Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. Osmangazi Tıp Dergisi 2016;39(1):1-5.
  • 9. Utkualp N, Ogur P. Öğrencilerin Doğum Kadın Hastalıkları ve Hemşireliği Dersi Alan Uygulamasına İlişkin Duygu ve Düşünceleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010;3(1):45-52.
  • 10. Adeyemi-Adelanwa O, Barton-Gooden A, Dawkins P, Lindo JL. Attitudes of Patients Towards Being Cared for by Male Nurses in aJamaican Hospital. Applied Nursing Research 2016;29:140-3.
  • 11. Ünver S, Avcıbaşı İM, Özkan ZK, Motör D. HemşirelikBölümünde Okuyan Erkek Öğrencilerin Sosyal Çevrelerinde Yaşadıkları Sorunlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2016;5(6):1636-48.
  • 12. Folami FF. Gender Inequality and Role‐Strained Among Male Nursing Students in Selected Nursing Institution, Lagos, Nigeria. Journal of Education and Training Studies 2017; 5(6): 214.
  • 13. Saleh MY, Al-Amer R, Al Ashram SR, Dawani H, Randall S. Exploring the Lived Experience of Jordanian Male Nurses: A Phenomenological Study. Nursing Outlook 2020;68(3):313-23.
  • 14. Sönmez V, Alacapınar FG. Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık; 2019.
  • 15. Merriam SB. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. 3. baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık; 2015.
  • 16. Bilgin N. Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. 3. baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi; 2014.
  • 17. Creswell JW. Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. 3. baskı. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık; 2017.
  • 18. Creswell JW. Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. 3. baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi; 2016.
  • 19. Yılmaz FT, Şen HT. Erkek Hemşirelerin Hemşirelik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2014;8(24).25-45.
  • 20. Koç Z, Bal C, Sağlam Z. Erkek Öğrenci Hemşirelerin Hemşirelik Mesleğini Algılama Durumlarının Belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı 2010:318-23.
  • 21. Meadus Robert J, Twomey CreinaJ.Men Student Nurses: The Nursing Education Experience. In: Nursing Forum. Malden, USA: Blackwell Publishing Inc, 2011. p. 269-279.
  • 22. Juliff D, Russell K, Bulsara C. The Essence of Helping: Significant Others and Nurses in Action Draw Men into Nursing. Contemporary Nurse 2017;53(2):156-66.
  • 23. Christensen M, Welch A, Barr J. Nursing is for Men: ADescriptive Phenomenological Study. Contemporary Nurse 2018;54(6):547-60.
  • 24. Kapısız Ö, Karaca A, Özkan FS, Savaş HG. Hemşirelik Öğrencilerinin Doğum Algısı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017;7(3):156-60.
  • 25. Yilmaz FA, Polat S. Male Nurses' Views on the Implementation of the Obstetrics Gynecology Nursing Course. International Journal of Caring Sciences 2020;13(1):359.
  • 26. Qureshi I, Ali N, Randhawa G. British South Asian Male Nurses' Views on the Barriers and Enablers to Entering and Progressing in Nursing Careers. Journal of Nursing Management 2020;28(4):892-902.
  • 27. Adeyemi-Adelanwa O, Barton-Gooden A, Dawkins P, Lindo JLM. Attitudes of Patients Towards Being Cared for by Male Nurses in a Jamaican Hospital. Applied Nursing Research 2016;29:140-3.
  • 28. Uysal H, Karakoç B, Kıyak Y. Toplumun Erkek Hemşirelerden Bakım Alma Hakkındaki Düşünceleri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri 2019;11(2):162-75.
  • 29. Alan N, Uğur Ö. Patient and Nearby Determination Male Nursing Relationship of Views. Medical Sciences 2018;13(1):1-9.
  • 30. Bartfay WJ, Bartfay E. The Lived Experiences and Challenges Faced By Male Nursing Students: A Canadian Perspective. Global Science and Technology Forum Journal of Nursing and Health Care 2017;4(2):1-9.
  • 31. Powers K, Herron EK, Sheeler C, Sain A. The Lived Experience of Being a Male Nursing Student: Implications for Student Retention and Success. Journal of Professional Nursing 2018;34(6):475-82.
  • 32. Dutile C, Wright N, Beauchesne M. Virtual Clinical Education: Going The Full Distance in Nursing Education. Newborn and Infant Nursing Reviews 2011;11(1):43-8.
  • 33. Karadağ G, Kılıç SP, Ovayolu N, Ovayolu Ö, Kayaaslan H. Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 2013;12(6):665-72.
  • 34. Taştekin A, Türkdönmez B, Güler M, Yılmaz A, Erşahan T. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Ortamdaki Doyum Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2016;24(1):24-9.
  • 35. Atan ŞÜ, Şatır DG, Öztürk R, Kavlak O, Saruhan A, Güneri SE, et al. Obstetrik Becerilerin Geliştirilmesinde Gerçekliğe Yakınlığı Yüksek Doğum Simülatörü Kullanımının Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet ve Performansı Üzerine Etkisi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2019;27(1):1-16.
  • 36. Nevin M, Neill F, Mulkerrins J. Preparing the Nursing Student for Internship in a Pre-Registration Nursing Program: Developing a Problem Based Approach with the Use of High Fidelity Simulation Equipment. Nurse Education in Practice 2014;14(2):154-9.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Ertuğrul 0000-0003-3543-9235

Eda Şahin 0000-0001-9421-7689

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Ertuğrul M, Şahin E. ERKEK HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN DOĞUM VE KADIN HASTALIKLARI DERSİ KLİNİK UYGULAMALARI SONRASINDAKİ GÖRÜŞLERİ VE TECRÜBELERİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;24(2):212-9.

Dergimiz 2019 dan itibaren EBSCO CINAHL Database'de listelenmektedir.

Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.

20547


    1.