Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ROSSENBERG’İN ŞİDDETSİZ İLETİŞİM MODELİNE GÖRE KELOĞLAN MASALLARININ ANALİZİ VE ÇOCUKLARLA ŞİDDETSİZ İLETİŞİM

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 30, 264 - 294, 17.03.2022

Öz

Şiddetsiz iletişim, temelinde empatinin yer aldığı bir iletişim türüdür. Yüz yüze iletişimin
empati temelli formudur. Rossenberg tarafından geliştirilen bu model ile insanların birbirini
anlayarak, duygu ve düşüncelerine önem vererek iletişim kurdukları takdirde, olumsuz
duygulara temel olan yanlış anlama ve algılamalardan arınılacağına inanılmaktadır. Çocuklarla
da bu minvalde kurulan iletişim, onların sağlıklı ilişkiler kurmasına yardım edecektir. Şiddetsiz
iletişimde çocuklara empati, şefkat, sorunların barışçıl çözümleri öğretilerek şiddetsiz bir şekilde
ilişki ve iletişim kurmaları amaçlanmaktadır. Çocukların kişilerarası iletişim yeteneklerinin
gelişmesinde aile, medya içerikleri, okul ve sosyal çevre oldukça etkilidir. Çocuklar dış dünyaya
ilişkin bilgileri çevresinden ve medya içeriklerinden edinmekte, buradan edindiği bilgilere
dayanarak diğer insanlarla ve dünyayla ilgili tutum geliştirmektedir. Bu tutum ise çocuğun
başkalarıyla kuracağı iletişimin biçimini belirlemektedir. Şiddete maruz kalan çocukların daha
saldırgan ilişkiler kurup, sorunlarda çözüm yolu olarak şiddeti seçtiği araştırmalarla ortaya
koyulmuştur. Güven ve empati ortamında büyüyen, bu içeriklere sahip medya ürünlerini tüketen
çocuklar ise daha barışçıl ilişki ve iletişim kurmakta, sorunlar için barışçıl çözüm yolları
bulmaktadır. Çocuklar okuduğu masal ve hikayelerdeki kahramanlarla kendini özdeşleştirmekte,
onların yaşadığı deneyimleri ve onların özelliklerini içselleştirmektedir. İçinde şiddet ve korku
unsurları taşıyan bir masalla çocuk şiddeti normalleştirebilmektedir. Bu bağlamda Milli masal
kahramanı olarak, Tük insanı prototipi olarak sunulan Keloğlan Masalları kitabı içindeki şiddet
ve şiddetsizlik unsurları içerik analizi yöntemi ile Rosenberg Şiddetsiz İletişim Modeline göre
analiz edilmiştir. Analizde masalların yoğun biçimde şiddet unsuru içerdiği ve çocukları
psikososyal gelişimi için uygun olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Alangu, Tahir. 2016. Keloğlan Masalları İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Anderson, Craig A; Berkowitz, Leonard; Donnerstein, Edward; Huesmann LRowell, et al. 2003, “The influence of media violence on youth”, Psychol Sci Public Interest 4, 81-110.
  • Angelidou, Kyriaki. 2013, The invention of children’s literature: The case of the mischievous Roald Dahl. Unpublished master’s thesis, Aristotle University of Thessaloniki, Greece
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Dilek Türk 0000-0002-8610-7153

Abdülhakim Bahadır Darı

Yayımlanma Tarihi 17 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Türk, G. D., & Darı, A. B. (2022). ROSSENBERG’İN ŞİDDETSİZ İLETİŞİM MODELİNE GÖRE KELOĞLAN MASALLARININ ANALİZİ VE ÇOCUKLARLA ŞİDDETSİZ İLETİŞİM. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 10(30), 264-294. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1085899

 27448 27618 27616   27615  27574 27609   27627


Avrasyad''de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır. Bilimsel araştırmaları kamuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyen dergi, tüm içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır. Makalelerdeki fikir ve görüşlerin sorumluluğu sadece yazarlarına ait olup Avrasyad''nin görüşlerini yansıtmazlar. Kullanım Şartları ve Gizlilik Politikası