Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencileri Açısından İdeal Hemşirelik Eğitimi Konusunda Nitel Bir Çalışma: Gerçekteki Boşluklar ve Şoklar

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 12, 29.04.2021

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı bir Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören hemşirelik bölümü öğrencilerinin hemşirelik eğitimine ilişkin öznel deneyimlerini keşfetmek ve ideal hemşirelik eğitimi ile ilgili beklentilerini tanımlamaktır.
Gereç Yöntem: Araştırma nitel yaklaşım kullanılarak, fenomenolojik desen ile yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi amaçlı örnekleme yönteminden ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu eşliğinde yapılan derinlemesine görüşmeler ile toplanmıştır. Görüşme soruları alan yazın doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır. Hemşirelik bölümü 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören, ders başarısı iyi, orta ve kötü olan 16 öğrenci ile nitel görüşmeler sonrası veri doygunluğuna ulaşılmıştır.

Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin ideal hemşirelik eğitimine yönelik söyledikleri ifadelerden üç temaya ulaşılmıştır. En çok atıf alan Teorik Bilgi Yükü ve Aktarımı (f: 807) teması olmuş, diğerleri sırası ile Klinikte Profesyonel Hemşirelik Uygulamaları (f: 289) ve Gerçekteki Boşluklar ve Şoklardır (f: 174). Eğitimcilerin iletişim becerilerinin ve sınıf ortamında etkileşimli öğretim yeteneklerinin etkili öğrenmede önemli olduğu bulunmuştur. Klinikte profesyonel hemşirelik uygulamaları teması altında klinik ortamda olumlu tutuma sahip olmanın öğrencilerin öğrenme
kalitesini arttırmada belirleyici olduğu tanımlanmıştır. 
Sonuç: Gerçekteki boşluklar ve şoklar temasında öğrencilerin eğitimleri sırasında hem teorik hem de pratiğin entegre edilmesini beklediği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Utkualp N, Ogur P. Öğrencilerin doğum kadın hastalıkları ve hemşireliği dersi alan uygulamasına ilişkin duygu ve düşünceleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3:39-54.
  • Atasoy I, Sütütemiz N. Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. FNJN. 2014;22(2):94-104.
  • Jasemi M, Whitehead B, Habibzadeh H, Zabihi RE, Rezaie SA. Challenges in the clinical education of the nursing profession in Iran: A qualitative study. Nurse Educ Today. 2018;67: 21-26.
  • Çelikkalp Ü, Aydın A, Temel M. Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(2):3-14.
  • Kol E, İnce S. Determining the opinions of the first-year nursing students about clinical practice and clinical educators. Nurse Educ Pract. 2018;31:35-40.
  • Collier AD. Characteristics of an effective nursing clinical instructor: the state of the science. J Clin. Nurs. 2018;27(1-2):363-374.
  • Günay U, Kılınç G. The transfer of theoretical knowledge to clinical practice by nursing students and the difficulties they experience: A qualitative study. Nurse Educ Today. 2018;65: 81-86.
  • Taşcı KD. Öğrencilerin kadın hastalıkları ve doğum dersine ilişkin dönem başlangıcı ve bitişindeki görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2007;10(3):45-51.
  • Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull. 2009;8(1):37-42.
  • Saifan AR, Safieh HA, Milbes R, Shibly R. Suggestions to close the gap in nursing education: Nursing students' perspectives. International Journal of Advanced Nursing Studies. 2015;4(2):62-68.
  • Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F, Torabizadeh C, Najafi Kalyani M. The challenges of nursing students in the clinical learning environment: A qualitative study. The Scientific World Journal. 2016;(2016):1-7.
  • Cimete G. Öğrenci-öğretim elemanı etkileşimine yönelik kalitatif bir çalışma. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 1998;2(1):9-19.
  • Yanıkkerem E, Aycan N, Kitapçıoğlu G, Korkmaz A, Çalık C. Öğrencilerin hemşire eğitimcilerde aradığı özelliklerin değerlendirme aracının geliştirilmesi çalışması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;22(1):37-53.
  • Bagcivan G, Cinar FI, Tosun N, Korkmaz R. Determination of nursing students' expectations for faculty members and the perceived stressors during their education. Contemp Nurse. 2015;50(1):58-71.
  • Corlett J. The perceptions of nurse teachers, student nurses and preceptors of the theory-practice gap in nurse education. Nurse Educ Today. 2000;20(6):499-505.
  • Dönmez S, Weller BK. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2019;10(1):42-48
  • Taştekin A, Türkdönmez B, Güler M, Yılmaz A, Erşahan T. Hemşirelik öğrencilerinin klinik ortamdaki doyum düzeyleri ve etkileyen faktörler. FNJN. 2016;24(1):24-29.
  • Akbaş M, Sürücü Ş.G. Öğrenci hemşirelerin klinik, sınıf ve ders dışı ortamda öğretim elemanlarından beklentileri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2019;9(1):45-54.
  • Günüşen NP, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimde verilen geribildirime yönelik görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(3):197-204.
  • Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nursing. 2005;4(1):1-7.
  • Kermansaravi F, Navidian A, Yaghoubinia F. Nursing students’ views of nursing education quality: a qualitative study. Global J Health Sci. 2015;7(2):351-359.
  • Saifan A, AbuRuz ME, Masa'deh R. Theory practice gaps in nursing education: A Qualitative perspective. Journal of Social Sciences. 2015;11(1):20-29.
  • Esmaeili M, Cheraghi MA, Salsali M, Ghiyasvandian S. Nursing students' expectations regarding effective clinical education: a qualitative study. Int J Nurs Pract. 2014;20(5):460-467.
  • Spurr S, Bally J, Ferguson LA. Framework for clinical teaching: A passion-centered philosophy. Nurse Educ Pract. 2010;10:349–354.
  • Kelly C. Students’ perceptions of effective clinical teaching revisited. Nurse Educ Today. 2007;27:885–892.
  • Factor EMR, Matienzo ET, de Guzman AB. A square peg in a round hole: Theory-practice gap from the lens of Filipino student nurses. Nurse Educ Today. 2017;57:82-87.

A Qualitative Study about the Ideal Nursing Education from the Perspective of Nursing Students: Gaps and Shocks in Reality

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 12, 29.04.2021

Öz

Objective: The aim of this research was to determine the subjective experiences of nursing students in a faculty of Health Sciences related to nursing education and to define their expectations about ideal nursing education.
Materials and Methods: The research was conducted with phenomenological design in qualitative approach and the sample of the study was chosen with purposive sampling method. The sample of the study consisted of 16 students in the 3rd and 4th grade of the nursing department with good, medium and bad course success. The data of the study was collected through indepth interviews conducted with a semi-structured interview form. Interview questions were prepared by the researchers in line with the literature.
Results: Three themes were reached from the expressions of nursing students who participated in the study about ideal nursing education. The most cited was the theme of theoretical burden and transfer of knowledge (f: 807), while others were professional nursing practices (f: 289) and gaps and shocks in reality (f: 174), respectively. It was found that the communication skills of the educators and the interactive teaching skills in the classroom were important in effective learning. In the content of professional nursing practice theme, it was identified that having a positive attitude in the clinical setting was important for improving the quality of learning of the students.
Conclusion: It was determined that the students expected both theoretical and practical integration during their education in the theme of gaps and shocks in reality.

Kaynakça

  • Utkualp N, Ogur P. Öğrencilerin doğum kadın hastalıkları ve hemşireliği dersi alan uygulamasına ilişkin duygu ve düşünceleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3:39-54.
  • Atasoy I, Sütütemiz N. Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. FNJN. 2014;22(2):94-104.
  • Jasemi M, Whitehead B, Habibzadeh H, Zabihi RE, Rezaie SA. Challenges in the clinical education of the nursing profession in Iran: A qualitative study. Nurse Educ Today. 2018;67: 21-26.
  • Çelikkalp Ü, Aydın A, Temel M. Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi. 2010;3(2):3-14.
  • Kol E, İnce S. Determining the opinions of the first-year nursing students about clinical practice and clinical educators. Nurse Educ Pract. 2018;31:35-40.
  • Collier AD. Characteristics of an effective nursing clinical instructor: the state of the science. J Clin. Nurs. 2018;27(1-2):363-374.
  • Günay U, Kılınç G. The transfer of theoretical knowledge to clinical practice by nursing students and the difficulties they experience: A qualitative study. Nurse Educ Today. 2018;65: 81-86.
  • Taşcı KD. Öğrencilerin kadın hastalıkları ve doğum dersine ilişkin dönem başlangıcı ve bitişindeki görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2007;10(3):45-51.
  • Bayar K, Çadır G, Bayar B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Prev Med Bull. 2009;8(1):37-42.
  • Saifan AR, Safieh HA, Milbes R, Shibly R. Suggestions to close the gap in nursing education: Nursing students' perspectives. International Journal of Advanced Nursing Studies. 2015;4(2):62-68.
  • Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F, Torabizadeh C, Najafi Kalyani M. The challenges of nursing students in the clinical learning environment: A qualitative study. The Scientific World Journal. 2016;(2016):1-7.
  • Cimete G. Öğrenci-öğretim elemanı etkileşimine yönelik kalitatif bir çalışma. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 1998;2(1):9-19.
  • Yanıkkerem E, Aycan N, Kitapçıoğlu G, Korkmaz A, Çalık C. Öğrencilerin hemşire eğitimcilerde aradığı özelliklerin değerlendirme aracının geliştirilmesi çalışması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;22(1):37-53.
  • Bagcivan G, Cinar FI, Tosun N, Korkmaz R. Determination of nursing students' expectations for faculty members and the perceived stressors during their education. Contemp Nurse. 2015;50(1):58-71.
  • Corlett J. The perceptions of nurse teachers, student nurses and preceptors of the theory-practice gap in nurse education. Nurse Educ Today. 2000;20(6):499-505.
  • Dönmez S, Weller BK. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg. 2019;10(1):42-48
  • Taştekin A, Türkdönmez B, Güler M, Yılmaz A, Erşahan T. Hemşirelik öğrencilerinin klinik ortamdaki doyum düzeyleri ve etkileyen faktörler. FNJN. 2016;24(1):24-29.
  • Akbaş M, Sürücü Ş.G. Öğrenci hemşirelerin klinik, sınıf ve ders dışı ortamda öğretim elemanlarından beklentileri. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2019;9(1):45-54.
  • Günüşen NP, Üstün B. Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimde verilen geribildirime yönelik görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(3):197-204.
  • Sharif F, Masoumi S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nursing. 2005;4(1):1-7.
  • Kermansaravi F, Navidian A, Yaghoubinia F. Nursing students’ views of nursing education quality: a qualitative study. Global J Health Sci. 2015;7(2):351-359.
  • Saifan A, AbuRuz ME, Masa'deh R. Theory practice gaps in nursing education: A Qualitative perspective. Journal of Social Sciences. 2015;11(1):20-29.
  • Esmaeili M, Cheraghi MA, Salsali M, Ghiyasvandian S. Nursing students' expectations regarding effective clinical education: a qualitative study. Int J Nurs Pract. 2014;20(5):460-467.
  • Spurr S, Bally J, Ferguson LA. Framework for clinical teaching: A passion-centered philosophy. Nurse Educ Pract. 2010;10:349–354.
  • Kelly C. Students’ perceptions of effective clinical teaching revisited. Nurse Educ Today. 2007;27:885–892.
  • Factor EMR, Matienzo ET, de Guzman AB. A square peg in a round hole: Theory-practice gap from the lens of Filipino student nurses. Nurse Educ Today. 2017;57:82-87.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Yanıkkerem 0000-0001-8909-3597

Aslı Karakuş Selçuk 0000-0003-1603-4259

Aynur Çetinkaya 0000-0003-1599-0070

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yanıkkerem, E., Karakuş Selçuk, A., & Çetinkaya, A. (2021). Hemşirelik Öğrencileri Açısından İdeal Hemşirelik Eğitimi Konusunda Nitel Bir Çalışma: Gerçekteki Boşluklar ve Şoklar. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-12.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.