Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERDE SPORUN ETKİLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK: FİZYOTERAPİST ADAYLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 3, 267 - 273, 25.12.2019

Öz

Bu araştırma, Fizyoterapi bölümünde eğitim gören fizyoterapist adaylarının zihinsel yetersizliğe sahip bireylerde spor etkilerine yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesine odaklanmıştır. Araştırma veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve İlhan ve Esentürk (2015) tarafından geliştirilen “Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Ölçeği (ZEBSEYFÖ)” kullanılmıştır. Katılımcıların farkındalık düzeyleri cinsiyet, yaş, sınıf ve spor yapma durumları açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma grubunu 2017 – 2018 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi ve Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde lisans eğitimi alan 327 Kadın, 126 Erkek olmak üzere genel toplamda 453 fizyoterapist adayı oluşturmuştur. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22.0 (Statistical Package for Social Sciences, Chicago, Illinois, United States) bilgisayar programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre sınıf düzeyleri ve spor yapma durumu değişkenine göre anlamlı sonuçlar elde edilememiştir (p < 0,05). Yaş değişkenine göre anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Buna karşın; cinsiyet değişkenine göre anlamlı sonuç elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Aral N., Özel D. (2002). Eğitilebilir zihinsel engelli çocukların beden farkındalıklarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 10(2), 291-296.
  • Dönmez B. (1999). Çağdaş toplum, yaşam ve özürlüler. 1. Özürlüler Şurası, Ankara: Takav Matbaacılık ve Yayıncılık A.Ş.
  • Dunn JM., Fait H. (1997). Special physical education: adapted, invidualized, developmental seventh edition. Lowa Dubuque Brown Benmark. 22.
  • Eichsteadt CB., Lavay BW. (1995). Physical activity for individuals with metal retardation compaign. Illinois. 47.
  • Graham A., Reid G. (2000) Physical fitness of adults with an intellectual disability: a 13-year follow-up study. Research Quarterly for Exercise and Sport. 71(2), 152-61.
  • Guidetti L., Franciosi E., Emerenziani GP., Gallotta MC., Baldari C. (2009). Assessing basketball ability in players with mental retardation. Br J Sports Med. 43(3), 208-212.
  • Groff D., Lundberg NR., Zabriskie RB. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: perceptions of athletes with cerebral palsy. Disability and Rehabilititation. 31(4), 318-326.
  • Hinckson EA., Curtis A. (2013). Measuring physical activity in children and youth living with intellectual disabilities: a systematic review. Research in Developmental Disabilities. 34(1), 72-86.
  • İlhan EL. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16(1), 315-324.
  • İlhan EL., Esentürk OK. (2015). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık ölçeği (zebseyfö) geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 9(1), 19-36.
  • Karasar N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar, Teknikler ve İlkeler (27. Baskı), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kline RB. (2011). Methodology in the Social Sciences. Principles and practice of structural equation modeling. New York, Guilford Puplications.
  • Kırımoğlu H., Esentürk O., İlhan EL., Yılmaz A., Kaynak K. (2016). İlköğretim, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi öğretmenleri ile beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerin fiziksel egzersize katılımlarının etkilerine yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesi, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(4), 232-241.
  • Kırımoğlu H., Yılmaz A., Soyer F., Beyleroğlu M., İlhan EL. (2016). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık: Beden eğitimi öğretmen adayları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 10(1), 80-88.
  • Maiano C., Begarie J., Morin AJ., Ninot G. (2009). Assesment of physical self-concept in adolescents with intellectual disability: content and factor validity of the very short form of the physical self-ınventory. Journal of Autism Developmental Disorders. 39(5), 775-787.
  • Pitetti KH., Beets MW., Combs C. (2009). Physical activity levels of children with intellectual disabilities during school. Medicine and Science in Sports Exercise. 41(8), 1580-1586.
  • Sarı HY., Altıparmak S. (2008). Ebe ve hemşirelerin zihinsel engelli çocuklarla ilgili bilgileri. Kor. Hekimlik. 7(2), 127-132. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. (2009). Toplum özürlülüğü nasıl anlıyor?. Ankara.
  • Yetim A. (2000). Spor Sosyolojisi, Ankara: Topkar Matbaacılık.
Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 3, 267 - 273, 25.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Aral N., Özel D. (2002). Eğitilebilir zihinsel engelli çocukların beden farkındalıklarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 10(2), 291-296.
  • Dönmez B. (1999). Çağdaş toplum, yaşam ve özürlüler. 1. Özürlüler Şurası, Ankara: Takav Matbaacılık ve Yayıncılık A.Ş.
  • Dunn JM., Fait H. (1997). Special physical education: adapted, invidualized, developmental seventh edition. Lowa Dubuque Brown Benmark. 22.
  • Eichsteadt CB., Lavay BW. (1995). Physical activity for individuals with metal retardation compaign. Illinois. 47.
  • Graham A., Reid G. (2000) Physical fitness of adults with an intellectual disability: a 13-year follow-up study. Research Quarterly for Exercise and Sport. 71(2), 152-61.
  • Guidetti L., Franciosi E., Emerenziani GP., Gallotta MC., Baldari C. (2009). Assessing basketball ability in players with mental retardation. Br J Sports Med. 43(3), 208-212.
  • Groff D., Lundberg NR., Zabriskie RB. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: perceptions of athletes with cerebral palsy. Disability and Rehabilititation. 31(4), 318-326.
  • Hinckson EA., Curtis A. (2013). Measuring physical activity in children and youth living with intellectual disabilities: a systematic review. Research in Developmental Disabilities. 34(1), 72-86.
  • İlhan EL. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16(1), 315-324.
  • İlhan EL., Esentürk OK. (2015). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık ölçeği (zebseyfö) geliştirme çalışması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 9(1), 19-36.
  • Karasar N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar, Teknikler ve İlkeler (27. Baskı), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kline RB. (2011). Methodology in the Social Sciences. Principles and practice of structural equation modeling. New York, Guilford Puplications.
  • Kırımoğlu H., Esentürk O., İlhan EL., Yılmaz A., Kaynak K. (2016). İlköğretim, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi öğretmenleri ile beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerin fiziksel egzersize katılımlarının etkilerine yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesi, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(4), 232-241.
  • Kırımoğlu H., Yılmaz A., Soyer F., Beyleroğlu M., İlhan EL. (2016). Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık: Beden eğitimi öğretmen adayları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 10(1), 80-88.
  • Maiano C., Begarie J., Morin AJ., Ninot G. (2009). Assesment of physical self-concept in adolescents with intellectual disability: content and factor validity of the very short form of the physical self-ınventory. Journal of Autism Developmental Disorders. 39(5), 775-787.
  • Pitetti KH., Beets MW., Combs C. (2009). Physical activity levels of children with intellectual disabilities during school. Medicine and Science in Sports Exercise. 41(8), 1580-1586.
  • Sarı HY., Altıparmak S. (2008). Ebe ve hemşirelerin zihinsel engelli çocuklarla ilgili bilgileri. Kor. Hekimlik. 7(2), 127-132. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. (2009). Toplum özürlülüğü nasıl anlıyor?. Ankara.
  • Yetim A. (2000). Spor Sosyolojisi, Ankara: Topkar Matbaacılık.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bekir Çar 0000-0001-7422-9543

Yunus Emre Yarayan 0000-0003-0582-8088

Ekrem Levent İlhan 0000-0002-1117-2700

Nevin Atalay Güzel 0000-0003-0467-7310

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2019
Kabul Tarihi 25 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çar, B., Yarayan, Y. E., İlhan, E. L., Atalay Güzel, N. (2019). ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERDE SPORUN ETKİLERİNE YÖNELİK FARKINDALIK: FİZYOTERAPİST ADAYLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(3), 267-273.

16227

16228

16229

16230