BibTex RIS Kaynak Göster

DERS DIŞI SPORTİF ETKİNLİKLERE YÖNELİK EBEVEYN TUTUM ÖLÇEĞİ

Yıl 2015, Cilt: 9 Sayı: 2, 244 - 258, 01.08.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, çocukların ders dışı sportif etkinliklere katılımlarına yönelik ebeveyn tutumlarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu çalışma Kırıkkale il ve ilçelerdeki liselerde öğrenim gören 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencilerinin velileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 113 %45,8 ’ü anne, 134 %54,2 ’ü baba olmak üzere toplam 247 ebeveyn katılmıştır. Bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Ölçeğin geçerliğini test etmek amacıyla uzman görüşü ve literatür taraması neticesinde oluşan 46 madde üzerinde açımlayıcı faktör analizi ve 17 madde üzerinde doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda ölçek 3 alt boyut ve 17 maddeden oluşmuştur. Bu boyutlar, literatür taraması ve ilişkili faktörlerde toplanan maddelerin içerikleri dikkate alınarak “Kişisel Gelişim”, “Akademik Algı” ve “Sosyal Destek” olarak isimlendirilmiştir. Ölçekteki madde yük değerleri 0,570 ile 0,914 arasında değişmektedir. Ölçeğin güvenirliğini test etmek amacıyla Croanbach Alfa güvenirlik kat sayısı hesaplanmış, bu değer 0,91 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, ders dışı sportif etkinliklere yönelik ebeveynlerin tutumlarını ölçmek için hazırlanan ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları neticesinde kullanılabilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül S., Göral M., Demirel M., and Üstün, Ü.D., “An investigation of primary school students participation and not participation reasons of extracurricular sport activities”. Dumlupinar University Journal of Social Science, 32(1), pp.13-21, 2012 [In Turkish with English Abstract]].
  • Aktürk Z., and Acemoğlu H., “Reliability and validity in medical research”. Dicle Medical Journal, 39(2), pp.316-319, 2012 [In Turkish with English Abstract].
  • Anderson J., Funk J., and Smith PH., “Parental support and children’s extracurricular activities: Relstionships with amount of involvement and affective experience of participation”. Applied Developmental Phychology, 24, pp.241-258, 2003. Journal of
  • Atılgan H., Kan A., and Doğan N., Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (5. Baskı), Anı Yayıncılık, s.54, Ankara, 2011 [In Turkish].
  • Balcı A., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (5. Baskı), Pegem Yayınları, s.123, Ankara, 2005 [In Turkish].
  • Balyer A., and Gündüz, Y., “Effects of structured extracurricular facilities on students’academic and social development”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, pp. 4803-4807, 2012. 7.Barham KP. An Analysis Achievement and Athletic Participation in Selected Georgia High Schools. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctorate of Education. Grand Canyon University Phoenix, Arizona, 2014. of the Academic
  • Binbaşıoğlu C., Okulda Ders Dışı Etkinlikler, Milli Eğitim Yayınevi, s. 23, İstanbul, 2000 [In Turkish].
  • Büyüköztürk Ş, Çokluk O., and Köklü N., Sosyal Bilimler İçin İstatistik (Geliştirilmiş Pegem Yayıncılık, s.47, Ankara, 2015 [In Turkish].
  • Büyüköztürk Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: Uygulamaları ve Yorum (Genişletilmiş 19. Baskı). Pegem Akademi, s.179, Ankara, 2014 [In Turkish].
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., and Demirel F., Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11.Baskı), Pegem Yayınları, Ankara, 2012 [In Turkish].
  • Çelik HE., and Yılmaz V., Lisrel 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi: Programlama(Yenilenmiş 2.Baskı), Anı Yayıncılık, s. 43-44, Ankara, 2013 [In Turkish]. 13.Coakley J., Sport in Society: Issues and controversies (8th ed.), MA: McGraw-Hill, p.485, Boston, 2003.
  • Coakley J., The Good Father: Parental expectations and youth sports. Leisure Studies, 25(2), pp.153– 163, 2006.
  • Çokluk Ö., Şekercioğlu G., and Büyüköztürk Ş., Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları (2. Baskı), Pegem Yayınları, s.177,223, Ankara, 2012 [In Turkish].
  • Daley AJ., and Leahy J., Self perceptions and participation in extracurricular physical activities. Physical Educator Publisher, 60(2), pp.13, 2003.
  • Darling N., Caldwell LL., and Smith R., Participation in School based Extracurricular Activities and Adolescent Adjustment, Journal of Leisure Research, 37(1), pp. 51-56, 2005.
  • Demirhan G., and Altay F., Attitude scale of high school first grades towards physical education and sport, Hacettepe Journal of Sports Sciences,12(2), pp.9-20, 2001 [In Turkish with English Abstract].
  • Devellis RF., Scale Development: Theory and Applications. Sage Publication, USA, 2003 [In English].
  • Dickie AM., The effects of extracurricular activity involvement on developmental experiences and student achievement. Master Thesis. Nipissing University Schuling School of Education North Bay, Ontario, Canada, 2013.
  • Duatepe A., and Çilesiz Ş., Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, pp.16-17, 45-52, 1999 [In Turkish].
  • Eccles JS., and Barber BL., Student council, volunteering, basketball, or marchingband: What kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent
  • Research, 14(1), pp.10−43, 1999.
  • Erkuş A., Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-I: Temel Kavramlar ve İşlemler (2.Baskı), Pegem Yayınları, Ankara, 2014 [In Turkish].
  • Fejgin N., Participation in high school competitive sports: a subversion of school mission contribution to academic goals? Social of Sport Journal, 11, pp. 211-230, 1994. or
  • Field T., Diego M., and Sanders CE., Exercise is positively related to adolescents' relationships and academics. Adolescence, 36, pp.105-110, 2001.
  • Franklin J., (2004, December). It takes a community: Keeping extracurricular activities available for at-risk students. Education Update, 46(8). Retrieved from http://www.ascd.org/publications/newsletters/educati on-update/
  • Fredricks JA,. Extracurricular participation and academic outcomes:testing the over-scheduling hypothesis. J Youth Adolescence, 41, pp.295-306, 2012. 28.Guest, A., and Schneider, extracurricular participation in context: The mediating effects of schools, communities, and identity. Sociology of education, 76(2), 2003. Adolescents'
  • Harris KW., Parental expectations of high school interscholastic athletic activities.Doctoral. Virginia State University, 1999.
  • Harrison PA., and Narayan G., Diffirences in behavior, phychological factors, and environmental factors assosiated with participation in school sports and other activitiesin adolescence. Journal of School Health, 73(3), pp. 113-120, 2003. 31.Holland A., and Andre T., Participation in extracurricular activities in secondary school: What is known, what needs to be known. Review of Educational Research,57(4), pp.437-466, 1987.
  • İnceoğlu M. Tutum Algı İletişim, Verso Yayınları, Ankara, 2010 [In Turkish].
  • Kağıtçıbaşı, Ç. Günümüzde İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş, Evrim Yayınları, İstanbul, 2013 [In Turkish].
  • Kan, A. and Akbaş, A., A Study of Developing an Attitude Scale towards Chemistry. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 1(2), pp. 227- 237, 2005 In Turkish with English Abstract]. 35.Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar, Teknikler ve İlkeler (27. Baskı), Nobel Yayınevi, Ankara, 2014 [In Turkish].
  • Karslı, S. (2006). İlköğretim okullarında sosyal kulüp çalışmalarının öğrencilerin yöneticilik niteliklerinin gelişmesine katkısı: Beypazarı ilçesinde bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Kılcıgil E., Reasons of families ́ letting their children attend to summer football schools, their expectations and socıoeconomical situations, SPORMETRE Physical Education and Sport Science of Journal, 1(1), pp.11-16, 2003 [ In Turkish with English Abstract].
  • Kılıç Çakmak E., Çebi A., and Kan A., E-öğrenme Ortamlarına Yönelik “Sosyal Bulunuşluk Ölçeği” Geliştirme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), pp.755-768, 2014 [In Turkish].
  • Kline RB., Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed.), Guilford Press. New York, 2005.
  • Köse E., İlköğretim Düzeyinde Ders Dışı Etkinliklerin Başarıya ve Okul Kültürünü Algılamaya Etkisi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2003. E. 41.Köse (2004, 6-9 Temmuz). İlköğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinlikleri Tercih Etme Nedenleri. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunuldu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Köse E., Eğitim Kurumlarında Gerçekleştirilen Ders Dışı Etkinliklerin Sınıflandırılmasına Yönelik Bir Öneri. Uluslar arası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), pp.336-353, 2013 [In Turkish].
  • Kremer-Sadlık T., Izquierdo C., and Fatiante M., Making meaning of everyday practices: Parents’ attitudes toward children’s extracurricular activities in the United States and in Italy. Anthropology ve Education Quarterly, 41(1), pp.35-54, 2010.
  • Laker A., Beyond the Boundearies of Physical Education: Educating Young People for Citizenship and Social Responsibility. Abingdon, Oxon, 2002.
  • Lagace-Seguin DG., and Case E., Extracurricular activity and parental involvement positive outcomes in elementary school children. Early Child Development pp.453-462, 2010. predict
  • and Care, 180(4), 46.Mahoney JL., School
  • extracurricular activity
  • participation as a moderator in the development of
  • antisocial patterns. Child Development71 (2),pp. 502–506, 2000.
  • Mahoney J., and Cairns R., Do extracurricular activities protect against aerly school dropout? Developmental Phycology, 33,(2) pp.241-253, 1997.
  • Masia JR., Plaza DM., Gonzalez VH., Deltell CJ., and Rodriquez, JC., Parental attitudes towards extracurricular physical and sport activity in school- age children. Journal of Human Sport and Exercise, 3(8), pp. 861-876, 2013.
  • Morgan CT., Psikolojiye Giriş. (Karakaş S. Çev.) (16.Baskı), Meteksan A.Ş., Ankara, 2000.
  • Na J., Parents’ perceptions of their children’s experiences in physical education and youth sport, The Physical Educator, 72(1),pp.139-167, 2015.
  • Öncü E., and Güven Ö., The development of a parents attitude scale towards physical education class. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 5(3), pp.184- 195, 2011.
  • Öztürk F., Toplumsal Boyutlarıyla Spor, Bağırgan Yayınevi, s.61, Ankara, 1998 [In Turkish].
  • Patton MQ., Qualitative evaluation and research methods. Sage Publication, Newsbury, 2001.
  • Peguero AA., Immigrant youth involvement in school- based extracurricular activities. The Journal of Educational Research, 104, pp.19-27, 2011.
  • Pehlivan Z., Free-time school sport activites and their reorganization. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 9(3), pp.11-31,1998 [In Turkish with English Abstract].
  • Pehlivan Z., The expectations of the families from their children who are participating sports, behavioral changes that are observed in children and obstacles to participation to sports, SPORMETRE Physical Education and Sport Science of Journal , VII (2), pp. 69-76, 2009 [In Turkish with English Abstract].
  • Shajie K, Raoof M, Nayerabadi M., and Houshyar K., Effect of parental attitude toward physical activity on sport participation of their children in school. Advances in Environmental Biology, 8(7), pp.2211- 2215, 2014.
  • Sarı M., Ortaöğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinliklere Katılımının İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilimleri Dergisi, 5(1), pp.72-89, 2012 [In Turkish].
  • Seçer İ. SPSS ve Lisrel İle Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma, Anı Yayıncılık, s. 125, Ankara, 2013 [In Turkish].
  • Sümer N., Yapısal Eşitlik Modelleri. Türk Psikoloji Yayınları, 3(6), pp. 49-74, 2000 [In Turkish].
  • Şeker H., Deniz S., and Görgen İ., Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, 164, pp. 105- 118, 2004 [In Turkish].
  • Şencan H., Sosyal and Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. (Birinci Baskı), Seçkin Yayıncılık, s. 247, Ankara, 2005 [In Turkish].
  • Tanhan F., and Şentürk E., Development of teacher attitude behaviours Counseling and Guidance Journal, 4(35), pp.44-53, 2011 [In Turkish with English Abstract]. intraclass of Psychological
  • Tavşancıl E., Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı), Nobel Yayınevi, s.65, Ankara, 2010 [In Turkish].
  • Tezbaşaran AA., Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. (İkinci baskı), Türk Psikologları Derneği Yayınları. s.9,31,48 Ankara, 1997 [In Turkish].
  • Valentine JC., Cooper H., Bettencourt BA., and Dubois DL., Out-of school activities and academic achievement: The mediating role of self-beliefs. Educational Phychologist, 37, pp. 245-256, 2002. .

PARENTS ATTITUDE SCALES TOWARD EXTRACURRICULAR SPORT ACTIVITIES

Yıl 2015, Cilt: 9 Sayı: 2, 244 - 258, 01.08.2015

Öz

The aim of this study is to development a tool valid and reliable that maesure parents’ attitude towards participation to extracurricular sport activity of their children. This study was carried out parents of childrens who took part high schools in Kırıkkale. 247 parents, namely 113 %45,8 mother and 134 %54,2 father, whose children took part 9th, 10th, 11th and 12th grades, participated into the study. This study was used survey method. It was carried out that exploratory and confirmatory factor analysis concerning 46 items formed by means of consideration of expert opinion and literature review in order to examine validity of scale. It was determined that the scale is 3 subfactor and the number of items is 17. These dimensions were titled as “Personality Development”, “Academic Perception” and “Social Support”. The item loads value change between 0, 570 and 0, 914. Croanbach Alfa was calculated in order to review scale’s reliability and this value was found as 0,91. As a consequennce; it was determined as utilizable measurement tool in the outcome of scales’ reliabity and validity the studies prepared in order to measure attitudes toward extracurricular sport activity.

Kaynakça

  • Akgül S., Göral M., Demirel M., and Üstün, Ü.D., “An investigation of primary school students participation and not participation reasons of extracurricular sport activities”. Dumlupinar University Journal of Social Science, 32(1), pp.13-21, 2012 [In Turkish with English Abstract]].
  • Aktürk Z., and Acemoğlu H., “Reliability and validity in medical research”. Dicle Medical Journal, 39(2), pp.316-319, 2012 [In Turkish with English Abstract].
  • Anderson J., Funk J., and Smith PH., “Parental support and children’s extracurricular activities: Relstionships with amount of involvement and affective experience of participation”. Applied Developmental Phychology, 24, pp.241-258, 2003. Journal of
  • Atılgan H., Kan A., and Doğan N., Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (5. Baskı), Anı Yayıncılık, s.54, Ankara, 2011 [In Turkish].
  • Balcı A., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (5. Baskı), Pegem Yayınları, s.123, Ankara, 2005 [In Turkish].
  • Balyer A., and Gündüz, Y., “Effects of structured extracurricular facilities on students’academic and social development”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, pp. 4803-4807, 2012. 7.Barham KP. An Analysis Achievement and Athletic Participation in Selected Georgia High Schools. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctorate of Education. Grand Canyon University Phoenix, Arizona, 2014. of the Academic
  • Binbaşıoğlu C., Okulda Ders Dışı Etkinlikler, Milli Eğitim Yayınevi, s. 23, İstanbul, 2000 [In Turkish].
  • Büyüköztürk Ş, Çokluk O., and Köklü N., Sosyal Bilimler İçin İstatistik (Geliştirilmiş Pegem Yayıncılık, s.47, Ankara, 2015 [In Turkish].
  • Büyüköztürk Ş., Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: Uygulamaları ve Yorum (Genişletilmiş 19. Baskı). Pegem Akademi, s.179, Ankara, 2014 [In Turkish].
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., and Demirel F., Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11.Baskı), Pegem Yayınları, Ankara, 2012 [In Turkish].
  • Çelik HE., and Yılmaz V., Lisrel 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi: Programlama(Yenilenmiş 2.Baskı), Anı Yayıncılık, s. 43-44, Ankara, 2013 [In Turkish]. 13.Coakley J., Sport in Society: Issues and controversies (8th ed.), MA: McGraw-Hill, p.485, Boston, 2003.
  • Coakley J., The Good Father: Parental expectations and youth sports. Leisure Studies, 25(2), pp.153– 163, 2006.
  • Çokluk Ö., Şekercioğlu G., and Büyüköztürk Ş., Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları (2. Baskı), Pegem Yayınları, s.177,223, Ankara, 2012 [In Turkish].
  • Daley AJ., and Leahy J., Self perceptions and participation in extracurricular physical activities. Physical Educator Publisher, 60(2), pp.13, 2003.
  • Darling N., Caldwell LL., and Smith R., Participation in School based Extracurricular Activities and Adolescent Adjustment, Journal of Leisure Research, 37(1), pp. 51-56, 2005.
  • Demirhan G., and Altay F., Attitude scale of high school first grades towards physical education and sport, Hacettepe Journal of Sports Sciences,12(2), pp.9-20, 2001 [In Turkish with English Abstract].
  • Devellis RF., Scale Development: Theory and Applications. Sage Publication, USA, 2003 [In English].
  • Dickie AM., The effects of extracurricular activity involvement on developmental experiences and student achievement. Master Thesis. Nipissing University Schuling School of Education North Bay, Ontario, Canada, 2013.
  • Duatepe A., and Çilesiz Ş., Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, pp.16-17, 45-52, 1999 [In Turkish].
  • Eccles JS., and Barber BL., Student council, volunteering, basketball, or marchingband: What kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent
  • Research, 14(1), pp.10−43, 1999.
  • Erkuş A., Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme-I: Temel Kavramlar ve İşlemler (2.Baskı), Pegem Yayınları, Ankara, 2014 [In Turkish].
  • Fejgin N., Participation in high school competitive sports: a subversion of school mission contribution to academic goals? Social of Sport Journal, 11, pp. 211-230, 1994. or
  • Field T., Diego M., and Sanders CE., Exercise is positively related to adolescents' relationships and academics. Adolescence, 36, pp.105-110, 2001.
  • Franklin J., (2004, December). It takes a community: Keeping extracurricular activities available for at-risk students. Education Update, 46(8). Retrieved from http://www.ascd.org/publications/newsletters/educati on-update/
  • Fredricks JA,. Extracurricular participation and academic outcomes:testing the over-scheduling hypothesis. J Youth Adolescence, 41, pp.295-306, 2012. 28.Guest, A., and Schneider, extracurricular participation in context: The mediating effects of schools, communities, and identity. Sociology of education, 76(2), 2003. Adolescents'
  • Harris KW., Parental expectations of high school interscholastic athletic activities.Doctoral. Virginia State University, 1999.
  • Harrison PA., and Narayan G., Diffirences in behavior, phychological factors, and environmental factors assosiated with participation in school sports and other activitiesin adolescence. Journal of School Health, 73(3), pp. 113-120, 2003. 31.Holland A., and Andre T., Participation in extracurricular activities in secondary school: What is known, what needs to be known. Review of Educational Research,57(4), pp.437-466, 1987.
  • İnceoğlu M. Tutum Algı İletişim, Verso Yayınları, Ankara, 2010 [In Turkish].
  • Kağıtçıbaşı, Ç. Günümüzde İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş, Evrim Yayınları, İstanbul, 2013 [In Turkish].
  • Kan, A. and Akbaş, A., A Study of Developing an Attitude Scale towards Chemistry. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 1(2), pp. 227- 237, 2005 In Turkish with English Abstract]. 35.Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar, Teknikler ve İlkeler (27. Baskı), Nobel Yayınevi, Ankara, 2014 [In Turkish].
  • Karslı, S. (2006). İlköğretim okullarında sosyal kulüp çalışmalarının öğrencilerin yöneticilik niteliklerinin gelişmesine katkısı: Beypazarı ilçesinde bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Kılcıgil E., Reasons of families ́ letting their children attend to summer football schools, their expectations and socıoeconomical situations, SPORMETRE Physical Education and Sport Science of Journal, 1(1), pp.11-16, 2003 [ In Turkish with English Abstract].
  • Kılıç Çakmak E., Çebi A., and Kan A., E-öğrenme Ortamlarına Yönelik “Sosyal Bulunuşluk Ölçeği” Geliştirme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), pp.755-768, 2014 [In Turkish].
  • Kline RB., Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed.), Guilford Press. New York, 2005.
  • Köse E., İlköğretim Düzeyinde Ders Dışı Etkinliklerin Başarıya ve Okul Kültürünü Algılamaya Etkisi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2003. E. 41.Köse (2004, 6-9 Temmuz). İlköğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinlikleri Tercih Etme Nedenleri. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunuldu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Köse E., Eğitim Kurumlarında Gerçekleştirilen Ders Dışı Etkinliklerin Sınıflandırılmasına Yönelik Bir Öneri. Uluslar arası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), pp.336-353, 2013 [In Turkish].
  • Kremer-Sadlık T., Izquierdo C., and Fatiante M., Making meaning of everyday practices: Parents’ attitudes toward children’s extracurricular activities in the United States and in Italy. Anthropology ve Education Quarterly, 41(1), pp.35-54, 2010.
  • Laker A., Beyond the Boundearies of Physical Education: Educating Young People for Citizenship and Social Responsibility. Abingdon, Oxon, 2002.
  • Lagace-Seguin DG., and Case E., Extracurricular activity and parental involvement positive outcomes in elementary school children. Early Child Development pp.453-462, 2010. predict
  • and Care, 180(4), 46.Mahoney JL., School
  • extracurricular activity
  • participation as a moderator in the development of
  • antisocial patterns. Child Development71 (2),pp. 502–506, 2000.
  • Mahoney J., and Cairns R., Do extracurricular activities protect against aerly school dropout? Developmental Phycology, 33,(2) pp.241-253, 1997.
  • Masia JR., Plaza DM., Gonzalez VH., Deltell CJ., and Rodriquez, JC., Parental attitudes towards extracurricular physical and sport activity in school- age children. Journal of Human Sport and Exercise, 3(8), pp. 861-876, 2013.
  • Morgan CT., Psikolojiye Giriş. (Karakaş S. Çev.) (16.Baskı), Meteksan A.Ş., Ankara, 2000.
  • Na J., Parents’ perceptions of their children’s experiences in physical education and youth sport, The Physical Educator, 72(1),pp.139-167, 2015.
  • Öncü E., and Güven Ö., The development of a parents attitude scale towards physical education class. Nigde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 5(3), pp.184- 195, 2011.
  • Öztürk F., Toplumsal Boyutlarıyla Spor, Bağırgan Yayınevi, s.61, Ankara, 1998 [In Turkish].
  • Patton MQ., Qualitative evaluation and research methods. Sage Publication, Newsbury, 2001.
  • Peguero AA., Immigrant youth involvement in school- based extracurricular activities. The Journal of Educational Research, 104, pp.19-27, 2011.
  • Pehlivan Z., Free-time school sport activites and their reorganization. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 9(3), pp.11-31,1998 [In Turkish with English Abstract].
  • Pehlivan Z., The expectations of the families from their children who are participating sports, behavioral changes that are observed in children and obstacles to participation to sports, SPORMETRE Physical Education and Sport Science of Journal , VII (2), pp. 69-76, 2009 [In Turkish with English Abstract].
  • Shajie K, Raoof M, Nayerabadi M., and Houshyar K., Effect of parental attitude toward physical activity on sport participation of their children in school. Advances in Environmental Biology, 8(7), pp.2211- 2215, 2014.
  • Sarı M., Ortaöğretim Öğrencilerinin Ders Dışı Etkinliklere Katılımının İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilimleri Dergisi, 5(1), pp.72-89, 2012 [In Turkish].
  • Seçer İ. SPSS ve Lisrel İle Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma, Anı Yayıncılık, s. 125, Ankara, 2013 [In Turkish].
  • Sümer N., Yapısal Eşitlik Modelleri. Türk Psikoloji Yayınları, 3(6), pp. 49-74, 2000 [In Turkish].
  • Şeker H., Deniz S., and Görgen İ., Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, 164, pp. 105- 118, 2004 [In Turkish].
  • Şencan H., Sosyal and Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. (Birinci Baskı), Seçkin Yayıncılık, s. 247, Ankara, 2005 [In Turkish].
  • Tanhan F., and Şentürk E., Development of teacher attitude behaviours Counseling and Guidance Journal, 4(35), pp.44-53, 2011 [In Turkish with English Abstract]. intraclass of Psychological
  • Tavşancıl E., Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı), Nobel Yayınevi, s.65, Ankara, 2010 [In Turkish].
  • Tezbaşaran AA., Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. (İkinci baskı), Türk Psikologları Derneği Yayınları. s.9,31,48 Ankara, 1997 [In Turkish].
  • Valentine JC., Cooper H., Bettencourt BA., and Dubois DL., Out-of school activities and academic achievement: The mediating role of self-beliefs. Educational Phychologist, 37, pp. 245-256, 2002. .
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aynur Yılmaz

Özbay Güven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A., & Güven, Ö. (2015). PARENTS ATTITUDE SCALES TOWARD EXTRACURRICULAR SPORT ACTIVITIES. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 244-258.

16227

16228

16229

16230