Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HAYAL ETME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 2, 329 - 338, 16.08.2021

Öz

Bu çalışma Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu bölümlerinde öğrenim gören bireylerin imgeleme düzeylerinin nasıl şekillendiğini belirlemektir. Bu çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışma betimsel ve çıkarımsal bir niteliğe sahiptir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda öğrenim gören 42 erkek ve 22 kadından oluşan toplam 64 katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmada gönüllü katılım kriteri esasına göre şekillendirilmiştir. Bu çalışmada verilerin toplanması için araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Imgeleme Ölçeği kullanıldı. Kişisel bilgi formu; cinsiyet, yaş, yaptığınız spor branşı, kaç yıldır spor yapıyorsunuz, öğrenim gördüğünüz bölüm, okuduğunuz sınıf sorularından oluşmaktadır. Ayrıca katılımcıların imgeleme (imgeleme) düzeylerini belirlemek amacıyla; Hall ve arkadaşları (1998) tarafından geliştirilen Sporda İmgeleme (Imgeleme) Envanteri- SIE (Sport Imagery Questionnaire-SIQ) kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak SPSS 21.0 istatistik programı ile değerlendirildi. Çalışmaya katılan Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin yaş, spor yılı, bölüm okuduğunuz sınıf değişkenlerinde anlamlı bir fark olmadığı, fakat cinsiyet ve spor branşı değişkenlerinde anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin imgeleme (imgeleme) düzeylerinin şekillenmesinde cinsiyet ve yapılan spor branşının belirleyici faktör olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Yücel EO. (2003). taekwondocuların durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ve müsabakalardaki başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Ankara.
  • Kızıldağ E. (2007). Farklı spor branşındaki sporcuların imgeleme biçimleri. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Hall CR. (2001). Imagery in sport and exercise. İçinde: handbook of research on sport psychology. Singer RN., Hausenblas HA. (editör). New York, John Willy & Sons, 538.
  • Özerkan KN. (2004). Spor psikolojisine giriş. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • White A., Hardy C. (1998). An in-depthanalysis of the uses of imagery by high-level slalom canoeistsandartisticgymnasts. The Sport Psychologist. 387-403.
  • Karasar N. (2009). Araştırmalarda rapor hazırlama. Nobel Yayınevi. Ankara.
  • Hall C., Mack D., Paivio A. (1998). Imagery use byathletes: Development of the sport ımagery questionnaire. International Journal of Sport Psychology. 73-89.
  • Paivio A. (1985). Cognitive and motivational functions of imagery in human performance. Canadian Journal of Applied Sport Science. 10, 22-28.
  • Karademir T., Türkçapar Ü., Açak M., Eroğlu H. (2018). Bireysel ve takım sporlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme biçimlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 20(3), 32-43.
  • Elmas L., Birol SŞ. (2018). Sportif rekreasyon etkinliklerine katılan erken dönem ergenlerin hayal etme düzeylerinin başarı algısı üzerine etkisi. The Journal of International Anatolia Sport Science. 3(1), 249-259.
  • Kartal Z., Güvendi B., Türksoy A. Altıncı E.E. (2017). Takım sporcularının imgeleme kullanımları ile başarı motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 7(1), 41-53.
  • Şahin F. (2014). Takım ve bireysel spor yapan sporcuların zihinde canlandırma beceri düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Afyon.
  • Erdoğan PD. (2009). Bireysel ve takım sporlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme ve kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Sakarya.
  • Mulder TH., Hochstenbach JBH., Van Heuvelen MJG., Den Otter AR. (2007). Motor imagery: The relation between age and imagery capacity. Human Movement Science. 26(2), 203-211.
  • Parker JK., Lovell GP. (2012). Age differences in the vividness of youth sport performers’ imagery ability. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity. 7(1), 1-13.
  • Vurgun N. (2010). Sporda imgeleme anketinin Türkçeye uyarlanması ve sporda imgelemenin yarışma kaygısı ile sportif güven üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Güvendi B. (2015). Elit akademi ligi futbolcularında imgeleme ve kaygı ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bayköse N. (2014). Sporcularda kendinle konuşma ve imgeleme düzeyinin optimal performans duygu durumunu belirlemedeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Kolayiş H., Sarı İ., Köle Ö. (2015). Takım sporlarıyla uğraşan kadın sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spormetre Dergisi. 13(2), 129-136.
  • Ağılönü Ö. (2014). Farklı spor branşlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Muğla.

ANALYSIS OF DREAMING LEVELS OF SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 2, 329 - 338, 16.08.2021

Öz

This study is to determine whether Kyrgyzstan Turkey Manas University School of Physical Education and Sports to imagine how the educational level of the individuals who shaped section. Screening method was used in this study. This study has a descriptive and inferential quality. This working group of the 2019-2020 academic year studying in Kyrgyzstan Turkey Manas University study Physical Education and Sports College is a total of 42 men and 22 women consisting of 64 participants. The study was shaped on the basis of voluntary participation criteria. In this study, the personal information form prepared by the researcher and the Imagination Scale were used to collect data. Personal information form; It includes questions on gender, age, sports branch, how many years of doing sports, the department studied, the class studied. In addition, in order to determine the imagination levels of the participants; The Sport Imagery Questionnaire-SIE (Sport Imagery Questionnaire-SIQ) developed by Hall et al. (1998) was used. The data obtained were transferred to the computer and evaluated with the SPSS 21.0 statistics program. It was concluded that there was no significant difference in the age, sports year, and class variables of the department of the physical education and sports school students participating in the study, but there was a difference in the variables of gender and sports branch. It was concluded that gender and sports branch were the determining factors in shaping the imagination levels of physical education and sports school students.

Kaynakça

  • Yücel EO. (2003). taekwondocuların durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ve müsabakalardaki başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Ankara.
  • Kızıldağ E. (2007). Farklı spor branşındaki sporcuların imgeleme biçimleri. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Hall CR. (2001). Imagery in sport and exercise. İçinde: handbook of research on sport psychology. Singer RN., Hausenblas HA. (editör). New York, John Willy & Sons, 538.
  • Özerkan KN. (2004). Spor psikolojisine giriş. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • White A., Hardy C. (1998). An in-depthanalysis of the uses of imagery by high-level slalom canoeistsandartisticgymnasts. The Sport Psychologist. 387-403.
  • Karasar N. (2009). Araştırmalarda rapor hazırlama. Nobel Yayınevi. Ankara.
  • Hall C., Mack D., Paivio A. (1998). Imagery use byathletes: Development of the sport ımagery questionnaire. International Journal of Sport Psychology. 73-89.
  • Paivio A. (1985). Cognitive and motivational functions of imagery in human performance. Canadian Journal of Applied Sport Science. 10, 22-28.
  • Karademir T., Türkçapar Ü., Açak M., Eroğlu H. (2018). Bireysel ve takım sporlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme biçimlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 20(3), 32-43.
  • Elmas L., Birol SŞ. (2018). Sportif rekreasyon etkinliklerine katılan erken dönem ergenlerin hayal etme düzeylerinin başarı algısı üzerine etkisi. The Journal of International Anatolia Sport Science. 3(1), 249-259.
  • Kartal Z., Güvendi B., Türksoy A. Altıncı E.E. (2017). Takım sporcularının imgeleme kullanımları ile başarı motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 7(1), 41-53.
  • Şahin F. (2014). Takım ve bireysel spor yapan sporcuların zihinde canlandırma beceri düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Afyon.
  • Erdoğan PD. (2009). Bireysel ve takım sporlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme ve kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Sakarya.
  • Mulder TH., Hochstenbach JBH., Van Heuvelen MJG., Den Otter AR. (2007). Motor imagery: The relation between age and imagery capacity. Human Movement Science. 26(2), 203-211.
  • Parker JK., Lovell GP. (2012). Age differences in the vividness of youth sport performers’ imagery ability. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity. 7(1), 1-13.
  • Vurgun N. (2010). Sporda imgeleme anketinin Türkçeye uyarlanması ve sporda imgelemenin yarışma kaygısı ile sportif güven üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Güvendi B. (2015). Elit akademi ligi futbolcularında imgeleme ve kaygı ilişkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bayköse N. (2014). Sporcularda kendinle konuşma ve imgeleme düzeyinin optimal performans duygu durumunu belirlemedeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Kolayiş H., Sarı İ., Köle Ö. (2015). Takım sporlarıyla uğraşan kadın sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spormetre Dergisi. 13(2), 129-136.
  • Ağılönü Ö. (2014). Farklı spor branşlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Kocaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Muğla.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ünal Türkçapar 0000-0002-4205-6446

Atilla Çakar 0000-0002-3564-3909

Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 16 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türkçapar, Ü., & Çakar, A. (2021). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HAYAL ETME DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(2), 329-338.

16227

16228

16229

16230