Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GELİŞMELERİ KAÇIRMA KORKUSU İLE DAVRANIŞSAL NİYETLER ARASINDAKİ İLİŞKİ: TÜRK FUTBOL TARAFTARLARI ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 17 Sayı: 3, 303 - 313, 01.01.2024

Öz

Gelişmeleri kaçırma korkusu (GKK) psikoloji alanında ortaya çıkan ve güncel alanyazında hem araştırmacılar hem de uygulamacılar tarafından ilgi görmekte olan bir kavramdır. Bununla birlikte GKK kavramı teorik olarak gelişmekte olup mevcut araştırmalar kavramı kişilik bozukluğu, kaçırma korkusu olarak ele almakta ve sosyal medya ve/veya sosyal medya temelli satın alımlar ile ilişkilendirmektedir. Bu çalışmada, futbol taraftarlarının gelişmeleri kaçırma korkusu ile davranışsal niyetleri arasındaki ilişkilerin araştırılması amaçlanmıştır. Ayrıca çalışma kapsamında, Good (2019) tarafından geliştirilen Gelişmeleri kaçırma korkusu-durum (GKK-Durum) ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği test edilmiştir. Araştırma iki ardışık çalışma şeklide gerçekleştirilmiştir. Birinci çalışma grubu, 65’i (%60.75) erkek, 42’si (%39.25) kadın olmak üzere toplamda 107 katılımcıdan oluşmaktadır. İkinci çalışma grubu kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen, 287’si (%61.9) erkek, 177’ si (%38.1) kadın toplam 464 katılımcıdan oluşmaktadır. Verilerin istatistiksel analizinde, doğrulayıcı faktör analizi, bağımsız gruplar t-testi, korelasyon ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Good tarafından (2019) geliştirilen ve bu çalışma kapsamında Türkçe’ye uyarlanan 8 madde ve tek boyutlu GKK-durum ölçeğinin, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. GKK ile davranışsal niyetler arasında orta düzeyde, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilirken (r=.345, p<.01) GKK’nin davranışsal niyetlerin bir yordayıcısı olduğu ve davranışsal niyetlere ait toplam varyansın yaklaşık %12’sinin GKK ile açıklanabildiği tespit edilmiştir (F=62.328, p≤.01, R²=.119, dzltR²=.117). GKK içeren mesajların, spor müsabakalarına yönelik taraftar davranışlarını ve tüketim eğilimlerini şekillendiren/yönlendiren önemli bir faktör olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Hodkinson C. (2019). Fear of missing out (FOMO) marketing appeals: A conceptual model. Journal of Marketing Communications. 25(1), 65-88.
  • Przybylski AK., Murayama K., DeHaan CR., Gladwell V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior. 29(4), 1841-1848.
  • Wegmann E., Oberst U., Stodt B., Brand M. (2017). Online-specific fear of missing out and Internet-use expectancies contribute to symptoms of Internet-communication disorder. Addictive Behaviors Reports. 5, 33-42.
  • Herman D. (2012). JWT intelligence: Fear of missing out (FOMO). http://www.jwtintelligence.com/wpcontent/uploads/2012/03/F_JWT_FOMOupdate_3.21.12.pdf. [Erişim tarihi: 10.12.2021].
  • Larkin BA., Fink JS. (2016). Fantasy sport, FoMO, and traditional fandom: How second-screen use of social media allows fans to accommodate multiple identities. Journal of Sport Management. 30(6), 643-655.
  • Good MC., Hyman MR. (2020). Fear of missing out: Antecedents and influence on purchase likelihood. Journal of Marketing Theory and Practice. 28(3), 330-341.
  • Good MC. (2019). Fear of missing out appeals: You can’t always get what you want Doktora Tezi, New Mexico State University Business Administration Field of Concentration: Marketing. New Mexico.
  • Eskiler E., Altunışık R. (2021). The moderating effect of involvement in the relationship between customer behavioral intentions and its antecedents. Sage Open. 11(2), 21582440211014495.
  • Filo K., Chen N., King C., Funk DC. (2011). Sport tourists’ involvement with a destination a stage-based examination. Journal of Hospitality & Tourism Research. 37(1), 100-124.
  • Yoshida M., James J. (2010). Customer satisfaction with games and service experiences: antecedents and consequences, Journal of Sport Management. 24(3), 338-361.
  • Soygüden A. (2016). Profesyonel futbol kulüplerinin gelir kaynaklarının incelenmesi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 9(4), 22-35.
  • Karasar N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. 28. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
  • Hair JF, Black W, Babin B, Anderson R. (2010). Multivariate data analysis. 7. Baskı. Pearson. New Jersey.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. (2007). Using Multivariate statistics. 5. Baskı. Pearson. Boston.
  • Brislin RW. (1986). The wording and translation of research instruments. American Psychology Association. 137-164.
  • Cronin J., Hult G. (2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing. 76(2), 193-218.
  • Zeithaml V., Leonard LB., Parasuraman A. (1996). The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing. 60(2), 31-46.
  • Eskiler E., Altunışık R. (2017). Rol model alma davranışının pozitif sözlü iletişim ve satın alma niyeti üzerine etkisinde marka bağlılığının aracılık rolü. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 13(13), 687-696.
  • Demirhan O., Eskiler E. (2018). Investigation of the relationship among fantasy football participation motivation, consumer satisfaction and behavioral intentions. Turkish Journal of Sport and Exercise. 20(3), 338- 343.
  • Hu L., Bentler P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling. 6(1), 1-55.
  • Kline RB. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. 2. Baskı. Guilford. New York.
  • Fornell C, Larcker DF. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research. 18(1), 39-50.
  • Festinger L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations. 7(2), 117-140.
  • Eskiler E., Örgen B. (2022). Serbest zaman etkinlikleri bağlamında gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences. 14(1), 103-113.

THE RELATIONSHIP BETWEEN FEAR OF MISSING OUT AND BEHAVIORAL INTENTION: THE EXAMPLE OF TURKISH FOOTBALL FANS

Yıl 2023, Cilt: 17 Sayı: 3, 303 - 313, 01.01.2024

Öz

Fear of missing out (FOMO) is a concept that has emerged in psychology and is attracting attention from researchers and practitioners in the current literature. However, the concept of FOMO is developing theoretically. Current researches considers it a personality disorder, a fear of kidnapping, and associates it with social media and/or social media-based purchases. In this study, it was aimed to investigate the relationship between football fans' fear of missing out and their behavioral intentions. In addition, the Turkish validity and reliability of the Fear of Missing Out-Situation (FOMO-Situation) scale developed by Good (2019) were tested within the scope of the study. The research was carried out in two consecutive studies. The first study group consists of 107 participants, 65 (60.75%) males, and 42 (39.25%) females. The second study group consisted of 464 participants, 287 (61.9%) males, and 177 (38.1%) females, determined by convenience sampling method. In the statistical analysis of the data, confirmatory factor analysis, independent groups t-test, correlation, and regression analyzes were used. It was determined that the 8-item and one-dimensional FOMO-situation scale developed by Good (2019) and adapted into Turkish within the scope of this study was a valid and reliable measurement tool. While it was determined that there was a moderate, statistically significant relationship between FOMO and behavioral intentions (r=.345, p<.01), it was found that FOMO was a predictor of behavioral intentions and that approximately 12% of the total variance of behavioral intentions could be explained by FOMO (F=62.328, p≤.01, R²=.119, adjR²=.117). It can be stated that FOMO-containing messages are an important factor that shapes/directs fan behaviors and consumption trends toward sports competitions.

Kaynakça

  • Hodkinson C. (2019). Fear of missing out (FOMO) marketing appeals: A conceptual model. Journal of Marketing Communications. 25(1), 65-88.
  • Przybylski AK., Murayama K., DeHaan CR., Gladwell V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior. 29(4), 1841-1848.
  • Wegmann E., Oberst U., Stodt B., Brand M. (2017). Online-specific fear of missing out and Internet-use expectancies contribute to symptoms of Internet-communication disorder. Addictive Behaviors Reports. 5, 33-42.
  • Herman D. (2012). JWT intelligence: Fear of missing out (FOMO). http://www.jwtintelligence.com/wpcontent/uploads/2012/03/F_JWT_FOMOupdate_3.21.12.pdf. [Erişim tarihi: 10.12.2021].
  • Larkin BA., Fink JS. (2016). Fantasy sport, FoMO, and traditional fandom: How second-screen use of social media allows fans to accommodate multiple identities. Journal of Sport Management. 30(6), 643-655.
  • Good MC., Hyman MR. (2020). Fear of missing out: Antecedents and influence on purchase likelihood. Journal of Marketing Theory and Practice. 28(3), 330-341.
  • Good MC. (2019). Fear of missing out appeals: You can’t always get what you want Doktora Tezi, New Mexico State University Business Administration Field of Concentration: Marketing. New Mexico.
  • Eskiler E., Altunışık R. (2021). The moderating effect of involvement in the relationship between customer behavioral intentions and its antecedents. Sage Open. 11(2), 21582440211014495.
  • Filo K., Chen N., King C., Funk DC. (2011). Sport tourists’ involvement with a destination a stage-based examination. Journal of Hospitality & Tourism Research. 37(1), 100-124.
  • Yoshida M., James J. (2010). Customer satisfaction with games and service experiences: antecedents and consequences, Journal of Sport Management. 24(3), 338-361.
  • Soygüden A. (2016). Profesyonel futbol kulüplerinin gelir kaynaklarının incelenmesi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 9(4), 22-35.
  • Karasar N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. 28. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara.
  • Hair JF, Black W, Babin B, Anderson R. (2010). Multivariate data analysis. 7. Baskı. Pearson. New Jersey.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. (2007). Using Multivariate statistics. 5. Baskı. Pearson. Boston.
  • Brislin RW. (1986). The wording and translation of research instruments. American Psychology Association. 137-164.
  • Cronin J., Hult G. (2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing. 76(2), 193-218.
  • Zeithaml V., Leonard LB., Parasuraman A. (1996). The behavioral consequences of service quality. Journal of Marketing. 60(2), 31-46.
  • Eskiler E., Altunışık R. (2017). Rol model alma davranışının pozitif sözlü iletişim ve satın alma niyeti üzerine etkisinde marka bağlılığının aracılık rolü. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 13(13), 687-696.
  • Demirhan O., Eskiler E. (2018). Investigation of the relationship among fantasy football participation motivation, consumer satisfaction and behavioral intentions. Turkish Journal of Sport and Exercise. 20(3), 338- 343.
  • Hu L., Bentler P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling. 6(1), 1-55.
  • Kline RB. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. 2. Baskı. Guilford. New York.
  • Fornell C, Larcker DF. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research. 18(1), 39-50.
  • Festinger L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations. 7(2), 117-140.
  • Eskiler E., Örgen B. (2022). Serbest zaman etkinlikleri bağlamında gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences. 14(1), 103-113.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bünyamin Örgen 0000-0003-2245-8090

Ersin Eskiler 0000-0001-7617-2958

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 1 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Örgen, B., & Eskiler, E. (2024). GELİŞMELERİ KAÇIRMA KORKUSU İLE DAVRANIŞSAL NİYETLER ARASINDAKİ İLİŞKİ: TÜRK FUTBOL TARAFTARLARI ÖRNEĞİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 303-313.

16227

16228

16229

16230