Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Psikoeğitimin palyatif bakım vericilerin stresle baş etme ve yaşam kalitesi üzerine etkisi

Yıl 2020, Cilt: 45 Sayı: 3, 785 - 794, 30.09.2020

Öz

Amaç: Bu araştırmada psikoeğitimin palyatif bakım tedavisi alan hastalara bakım vericilerin stres ile baş etme ve yaşam kalitesi üzerine etkisini değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, ön test - son test deseninde yarı deneysel bir araştırma olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Manisa Devlet Hastanesi Palyatif Bakım Ünitesinde 6 aylık süre içerisinde takip edilen hasta yakınları (N=40) oluşturmuştur. Araştırma, örneklem seçimine gidilmeden evrenin tümü üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, yapılandırılmış özellikteki anket aracılığıyla araştırmacı tarafından yüz yüze yöntemle toplanmıştır. Anket, üç bölümden oluşmuştur: ‘‘Bakım verici Tanıtım Formu, ‘‘Yaşam Kalitesi Formu (SF-36)’’, ‘‘Stresle Baş Etme Ölçeği’’.
Bulgular: Araştırmaya katılan bakım vericilere verilen psikoeğitim, palyatif bakım vericilerin fiziksel ve zihinsel sağlık durumları ile yaşam kalitelerini istatistiksel olarak anlamlı ölçüde arttırmıştır. Ortalamalar incelendiğinde; fiziksel sağlık durumunun %12,2; zihinsel sağlık durumunun %20,6 ve yaşam kalitesinin genel olarak %15,9 arttığı görülmektedir. Ayrıca, genel olarak stresle baş etme ön test ve son test ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmektedir 58,83 olan ön test ortalaması %15,7 artış ile 69,76’ya çıkmıştır. Yani, bakım vericilere verilen psikoeğitim palyatif bakım vericilerin stresle baş etme becerilerini anlamlı olarak arttırmıştır.
Sonuç: Araştırmada bakım vericilere uygulanan psikoeğitimin yaşam kalitesini ve stresle baş etme gücünü yükselttiği görülmüştür.

Destekleyen Kurum

Manisa Celal Bayar Üniversitesi BAP birimi

Proje Numarası

2018-008

Teşekkür

Bu araştırmaya 2018-008 numaralı proje ile finansal destek sağlayan Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine ve değerli katılımcılara teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Ducharme F. Psychoeducational interventions for family caregivers of seniors across their life trajectory: an evidence-based research program to inform clinical practice. Adv Geriatr. 2014;2014:1-152. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.2.Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.
  • 2. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.
  • 3. Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.

Effects of psychoeducation on palliative caregivers’ quality of life and skills to cope with stress

Yıl 2020, Cilt: 45 Sayı: 3, 785 - 794, 30.09.2020

Öz

Purpose: The aim of this study was to evaluate the effect of psychoeducation on caregivers' coping with stress and quality of life in patients receiving palliative care treatment.
Materials and Methods: This study was conducted as a quasi-experimental study with a pre- and post-test design. The population of the study comprised the relatives of the patients (N = 40) monitored in the Palliative Care Unit of the Manisa State Hospital during a period of 6 months. All the people in the study population were included in the sample. The data were collected through face-to-face interviews by the researcher using a structured questionnaire. The questionnaire consisted of three parts: ‘‘Caregiver Information Form”, “Quality of Life Form (SF-36)”, “Ways of Coping Questionnaire (WCQ)”.
Results: Psychoeducation given to caregivers participating in the study significantly increased their physical and mental health status and quality of life. The analysis of the mean scores revealed that the participants’ physical health improved by 12.2%, mental health status by 20.6% and quality of life by 15.9%. In addition, the difference between their mean pre- and post-test scores was significant. The mean pre-test score (58.83) increased by 15.7% to 69.76 at the posttest.
Conclusion: In the present study, psychoeducation given to the caregivers improved the quality of life and skills for coping with stress. 

Proje Numarası

2018-008

Kaynakça

  • 1. Ducharme F. Psychoeducational interventions for family caregivers of seniors across their life trajectory: an evidence-based research program to inform clinical practice. Adv Geriatr. 2014;2014:1-152. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.2.Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.
  • 2. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.
  • 3. Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Psikiyatri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Özge Çetin Bu kişi benim 0000-0003-2308-9055

Sevgi Nehir 0000-0003-1761-786X

Proje Numarası 2018-008
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 45 Sayı: 3

Kaynak Göster

MLA Çetin, Özge ve Sevgi Nehir. “Effects of Psychoeducation on Palliative caregivers’ Quality of Life and Skills to Cope With Stress”. Cukurova Medical Journal, c. 45, sy. 3, 2020, ss. 785-94, doi:10.17826/cumj.649713.