Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şarkılarla Değerler Eğitiminin Okul Öncesi Çocukların Farkındalık Düzeyine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 39, 9 - 31, 25.06.2020
https://doi.org/10.34234/ded.597237

Öz

Bu
çalışmada, okul öncesi dönemde şarkılarla değerler eğitiminin çocukların
farkındalık düzeyine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda 2018-2019 eğitim/öğretim yılında Bursa’da yer alan, kolay
ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilmiş bir okul öncesi kurumdaki
çocuklardan oluşan çalışma grubuyla ön test – son test statik gruplu deneysel bir
çalışma yürütülmüştür. Çalışma kapsamında önce değerler ve bu değerlere ilişkin
şarkı dağarcığı belirlenmiştir. Değerlerin belirlenmesinde 3 alan uzmanına Okul
Öncesi Eğitim Programında yer verilen değerleri içeren bir liste verilmiş ve
uzmanlardan bu değerlerin öğretiminde kullanılabilecek şarkı önerileri
istenmiştir. En çok önerilen dört değer ve bu değerlerin öğretilmesine uygun
şarkılar çalışma kapsamına alınmıştır. Belirlenen değerlerle ilgili çocukların farkındalık
düzeylerini tespit etmek amacıyla “Resimli Kartlar Testi” geliştirilmiş ve bu
test ile deney ve kontrol gruplarının ön test puanları belirlenmiştir. Daha
sonra belirlenen dağarcık ile 8 hafta boyunca deney grubuyla çalışılmış ve
uygulama sonrasında iki gruba tekrar aynı test uygulanarak son test puanları
belirlenmiştir. Ön test ve son test arasındaki değişime ilişkin olarak Wilcoxon
işaretli sıralama testi ve gruplar arasındaki farkların belirlenmesinde
Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda grupların arkadaşlık,
güven ve yardımseverlik alt boyutları ile toplam puanlarındaki gelişmeleri
arasında deney grubu lehine anlamlı fark (p<.05) olduğu
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alpöge, G. (2018). Okul öncesinde değerler eğitimi. Ankara: Bilgi.
  • Amollo, O. P., & Lilian, G. K. (2017). Teacher position in spurring value based education in early learning in Nairobi County, Kenya: Addressing support of values in school environment. Journal of Education and Learning, 6(3), 203. doi: 10.5539/jel.v6n3p194
  • Aral, N. (2006). Anaokulunda devam eden altı yaş grubundaki çocukların kavram gelişiminde bilgisayar destekli öğretimin incelenmesi. Ankara: Ankara Üniveristesi.
  • Aral, N., Kandır, A., & Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim ve anasınıfı programları. İstanbul: YA-PA.
  • Bağcı, C., & Elbir, B. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(1), 1321–1333.
  • Dereli İman, E. (2014). The effect of the values education programme on 5.5-6 year old children’s social development: social skills, psycho-social development and social problem solving skills. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 262–268. doi: 10.12738/estp.2014.1.1679
  • Deveci, H., Belet, D., & Türe, H. (2013). Dede korkut hikayelerinde yer alan değerler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 294–321.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Gül, G. (2012). Okul öncesi̇ altı yaş çocukları içi̇n oluşturulan şarkı dağarcığının müzi̇ksel geli̇şi̇m düzeylerine etki̇si̇ (Yayımlanmamış doktora tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Gürkan, T. (2016). Okul öncesi eğitim programları. İçinde. R. Zembat (Eds.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 4–10.
  • Kantarcı, M. (2014). Okul Öncesi eğitim ve önemi. İçinde S. Seven (Eds.), Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara: Pegem
  • Karagöz, B. (2013). İlköğretim öğrencilerine değerlerin okul şarkıları yoluyla kazandırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 12(30), 251–277. Erişim adresi: http://proxy.wexler.hunter.cuny.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=115719072&site=ehost-live
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, Y., Günay, R., & Aydın, H. (2016). Okul öncesi eğitimde drama yöntemi ile işlenen değerler eğitimi derslerinin farkındalık düzeyi üzerindeki etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 23. doi: 10.19126/suje.76036
  • Kaymakcan, R. (2010). Değer kavramı ve gençlerin dini değerleri. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 10–15.
  • Kolaç, E. (2010). Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus felsefesi̇yle Türkçe dersleri̇nde değerler ve hoşgörü eği̇ti̇mi̇. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 55, 193–208. Erişim adresi: http://isamveri.org/pdfdrg/D01093/2010_55/2010_55_KOLACE.pdf
  • Kuru Turaşlı, N. (2015). Okul öncesi eğitimin tanımı, kapsamı ve önemi. İçinde. G. Haktanır (Eds.). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Anı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı, Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı çocuk gelişimi ve eğitimi müzik etkinlikleri. Ankara: MEB.
  • Oktay, A. (2003). 21. yüzyıla girerken dünyada yaşanan değişimler ve erken çocuk eğitimi. İçinde (s. 18–30). M. Sevinç (Ed.). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa.
  • Okumuş, E. (2010). Toplum ve ahlak eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 28–32.
  • Onuray Eğilmez, H. (2016). Effects of songs containing social messages on the perceptions of Romani students about social values. Anthropologist, 24(2), 591–597. doi: 10.1080/09720073.2016.11892053
  • Özer, M., & Çam Aktaş, B. (2019). Değerler eğitimi devamlılığı: Okul öncesi eğitim programından hayat bilgisi öğretim programına. İlköğretim Online, 18(1), 389-405. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/3115/2500
  • Öztürk Samur, A., & Deniz, M. E. (2014). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 7(4), 463–481. doi: 10.5578/keg.6986
  • Sakai, A. (2006). Japonya ve Türkiye’de okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi ile Japon ve Türk annelerin okul öncesi eğitim ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sapsağlam, Ö. (2016). Okul öncesi dönem ve değerler eğitimi. İçinde E. Ömeroğlu (Eds.), Okul öncesi dönemde karakter ve değerler eğitimi: Teoriden uygulamaya. Ankara: Pegem.
  • Seyrek, H., & Sun, M. (2002). Okul öncesi eğitiminde müzik. İzmir: MEY.
  • Sığırtmaç, A. (2017). Okul öncesi dönemde müzik eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Sonsel, Ö. B. (2018). Analysis of the children’s songs in 2017 elementary school music lesson curriculum in terms of universal values. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 82. doi: 10.11114/jets.v6i11.3531
  • Sözkesen, A., & Öztürk Samur, A. (2015). 60-72 aylık çocukların değer eğitiminde öykü temelli yaratıcı drama yönteminin etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 105-117.
  • Yılmaz, H. (2010). Çocuğun ailede kazanacağı önemli bir değer: Kanaatkârlık. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 55–58.
  • Zachrisen, B. (2016). The contribution of different patterns of teachers’ ınteractions to young children’s experiences of democratic values during play. International Journal of Early Childhood, 48(2), 179–192. doi: 10.1007/s13158-016-0166-0
  • Zembat, R. (2005). Okul öncesi eğitimde nitelik. İçinde A. Oktay & Ö. P. Unutkan (Eds.), Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa.

The Impact of Values Education with Songs on the Awareness Level of Preschool Children

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 39, 9 - 31, 25.06.2020
https://doi.org/10.34234/ded.597237

Öz

The
aim of this study is to determine the effect of values education with songs on
the awareness level of preschool children.
For this purpose, an experimental study was
carried with a pre-test post-test static group designed out with children in a
preschool institution selected by convenience sampling in Bursa in 2018-2019
academic year. Within the scope of the study, firstly the values and song
repertoire related to these values were determined. A list of values ​​incorporated
into Preschool Education Program was given to 3 field experts and the song
suggestions for teaching these values were requested. The four most recommended
values and related songs were included in the study. The “Picture Cards Test”
was developed to measure the awareness levels for the values, and the pre-test
scores of both groups were determined via this test. Then, repertoire studied with
the experimental group for 8 weeks and after the study process, the two groups
were taken to the same test again and the post-test scores were determined. In
the analysis, Wilcoxon signed rank, and Mann-Whitney U tests were employed. Results
showed a significant difference (p <.05) between the development of
friendship, trust and helpfulness sub-dimensions and total scores of the groups
in favor of the experimental group.

Kaynakça

  • Alpöge, G. (2018). Okul öncesinde değerler eğitimi. Ankara: Bilgi.
  • Amollo, O. P., & Lilian, G. K. (2017). Teacher position in spurring value based education in early learning in Nairobi County, Kenya: Addressing support of values in school environment. Journal of Education and Learning, 6(3), 203. doi: 10.5539/jel.v6n3p194
  • Aral, N. (2006). Anaokulunda devam eden altı yaş grubundaki çocukların kavram gelişiminde bilgisayar destekli öğretimin incelenmesi. Ankara: Ankara Üniveristesi.
  • Aral, N., Kandır, A., & Can Yaşar, M. (2000). Okul öncesi eğitim ve anasınıfı programları. İstanbul: YA-PA.
  • Bağcı, C., & Elbir, B. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(1), 1321–1333.
  • Dereli İman, E. (2014). The effect of the values education programme on 5.5-6 year old children’s social development: social skills, psycho-social development and social problem solving skills. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 262–268. doi: 10.12738/estp.2014.1.1679
  • Deveci, H., Belet, D., & Türe, H. (2013). Dede korkut hikayelerinde yer alan değerler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 294–321.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerin sosyal becerilere sahip olma düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Gül, G. (2012). Okul öncesi̇ altı yaş çocukları içi̇n oluşturulan şarkı dağarcığının müzi̇ksel geli̇şi̇m düzeylerine etki̇si̇ (Yayımlanmamış doktora tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Gürkan, T. (2016). Okul öncesi eğitim programları. İçinde. R. Zembat (Eds.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 4–10.
  • Kantarcı, M. (2014). Okul Öncesi eğitim ve önemi. İçinde S. Seven (Eds.), Okul Öncesi Eğitime Giriş. Ankara: Pegem
  • Karagöz, B. (2013). İlköğretim öğrencilerine değerlerin okul şarkıları yoluyla kazandırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 12(30), 251–277. Erişim adresi: http://proxy.wexler.hunter.cuny.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eue&AN=115719072&site=ehost-live
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, Y., Günay, R., & Aydın, H. (2016). Okul öncesi eğitimde drama yöntemi ile işlenen değerler eğitimi derslerinin farkındalık düzeyi üzerindeki etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 23. doi: 10.19126/suje.76036
  • Kaymakcan, R. (2010). Değer kavramı ve gençlerin dini değerleri. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 10–15.
  • Kolaç, E. (2010). Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus felsefesi̇yle Türkçe dersleri̇nde değerler ve hoşgörü eği̇ti̇mi̇. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 55, 193–208. Erişim adresi: http://isamveri.org/pdfdrg/D01093/2010_55/2010_55_KOLACE.pdf
  • Kuru Turaşlı, N. (2015). Okul öncesi eğitimin tanımı, kapsamı ve önemi. İçinde. G. Haktanır (Eds.). Okul öncesi eğitime giriş. Ankara: Anı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı, Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı çocuk gelişimi ve eğitimi müzik etkinlikleri. Ankara: MEB.
  • Oktay, A. (2003). 21. yüzyıla girerken dünyada yaşanan değişimler ve erken çocuk eğitimi. İçinde (s. 18–30). M. Sevinç (Ed.). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa.
  • Okumuş, E. (2010). Toplum ve ahlak eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 28–32.
  • Onuray Eğilmez, H. (2016). Effects of songs containing social messages on the perceptions of Romani students about social values. Anthropologist, 24(2), 591–597. doi: 10.1080/09720073.2016.11892053
  • Özer, M., & Çam Aktaş, B. (2019). Değerler eğitimi devamlılığı: Okul öncesi eğitim programından hayat bilgisi öğretim programına. İlköğretim Online, 18(1), 389-405. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/3115/2500
  • Öztürk Samur, A., & Deniz, M. E. (2014). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 7(4), 463–481. doi: 10.5578/keg.6986
  • Sakai, A. (2006). Japonya ve Türkiye’de okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi ile Japon ve Türk annelerin okul öncesi eğitim ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Sapsağlam, Ö. (2016). Okul öncesi dönem ve değerler eğitimi. İçinde E. Ömeroğlu (Eds.), Okul öncesi dönemde karakter ve değerler eğitimi: Teoriden uygulamaya. Ankara: Pegem.
  • Seyrek, H., & Sun, M. (2002). Okul öncesi eğitiminde müzik. İzmir: MEY.
  • Sığırtmaç, A. (2017). Okul öncesi dönemde müzik eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Sonsel, Ö. B. (2018). Analysis of the children’s songs in 2017 elementary school music lesson curriculum in terms of universal values. Journal of Education and Training Studies, 6(11), 82. doi: 10.11114/jets.v6i11.3531
  • Sözkesen, A., & Öztürk Samur, A. (2015). 60-72 aylık çocukların değer eğitiminde öykü temelli yaratıcı drama yönteminin etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 105-117.
  • Yılmaz, H. (2010). Çocuğun ailede kazanacağı önemli bir değer: Kanaatkârlık. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 55–58.
  • Zachrisen, B. (2016). The contribution of different patterns of teachers’ ınteractions to young children’s experiences of democratic values during play. International Journal of Early Childhood, 48(2), 179–192. doi: 10.1007/s13158-016-0166-0
  • Zembat, R. (2005). Okul öncesi eğitimde nitelik. İçinde A. Oktay & Ö. P. Unutkan (Eds.), Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülnihal Gül 0000-0001-9437-2419

Seda Mintaş Bu kişi benim 0000-0003-3631-7889

Doruk Engür 0000-0002-1337-9828

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Gül, G., Mintaş, S., & Engür, D. (2020). Şarkılarla Değerler Eğitiminin Okul Öncesi Çocukların Farkındalık Düzeyine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39), 9-31. https://doi.org/10.34234/ded.597237