Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA

Yıl 2023, Cilt: 32 Sayı: 2, 214 - 223, 04.08.2023
https://doi.org/10.34108/eujhs.1174253

Öz

Bu çalışma kronik hastalığa sahip ve dahili kliniklerde yatarak tedavi gören bireylerin öğrenim gereksinimleri, taburculuğa hazır oluşlukları ve aradaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı bir çalışmadır. Uygulama öncesi gerekli izin ve onamlar alınmıştır. Araştırmada Helsinki Deklerasyonu’ na ve STROBE kurallarına uyulmuştur. Veriler, Kasım 2021/ Mart 2022 tarihleri arasında toplanmıştır. Örneklem, güç analizi ile belirlenmiştir (n:123). Verilerin toplanmasında hasta tanılama formu, Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği ve Taburculuğa Hazır Olma Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada hastaların öğrenim gereksinimleri olduğu ve bunu önemsedikleri saptanmıştır. Hastaların öğrenim gereksinimleri ile gereksinimlerinin karşılanma durumu arasında fark vardır, hastanede geçen süre en önemli yordayıcısıdır. Hastalar hemşirelere göre taburcu olmaya orta düzeyde hazırdır. Hastaların hastanede yatış deneyimi, yatıyor olduğu klinik, medeni durumu, eğitim ve çalışma durumu taburculuğa hazır oluşluğunu etkilemektedir. Ölçek toplam puanları arasında ilişki yoktur. Hemşirelerin, hastalar taburcu olmadan önce öğrenim gereksinimlerini belirlemesi, eğitimi planlaması, planlamada yaş, cinsiyet, eğitim durumu, hastanede yatış deneyimini ve süresini göz önünde bulundurmaları önerilebilir.

Destekleyen Kurum

2021 yılı 1. Dönem TÜBİTAK 2209-A üniversite öğrencileri araştırma projeleri destekleme programı

Proje Numarası

Proje destek sıra no: 1065

Teşekkür

Öğrenci projesine desteği için TÜBİTAK’a ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörlüğü ile Seydişehir Kamil Akkanat Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı'na ve uygulama izni sebebiyle Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Başhekimliği’ne teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Karadakovan A, Eti Aslan F. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım (3. Baskı). Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 2014; ss 25-306.
  • Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. (Güncellenmiş 5. Baskı). Akademisyen Kitabevi, Ankara 2020; ss 30-200.
  • Aslan M. Turkish Validity and Reliability of Readiness for Hospital Discharge Scale- Adult- Nurse Assesment Short Form. SHYD 2020; 7(2):202-214.
  • Demir Doğan M, Çadırlı Ş, Paçaçı M, Arslan Y. Care Satisfaction And Training Requirements In Patient With Chronic Disease. SHYD 2019; 1(6):22-28.
  • Early F, Young JS, Robinshaw E, et al. A case series of an off-the-shelf online health resource with integrated nurse coaching to support self-management in COPD. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2017; 12:2955-2967.
  • Gunduz CS, Caliskan N. The Effect of Preoperative Video Based Pain Training on Postoperative Pain and Analgesic Use in Patients Undergoing Total Knee Arthroplasty: A Non-randomized Control Group Intervention Study. Clin Nurs Res 2020; 1(12):1054773820983361.
  • Çam R, Salık Asar A. Total Kalça Protezli Hastalara Verilen Taburculuk Eğitiminin Günlük Yaşam Aktiviteleri ve Yaşam Kalitesine Etkisi. DEUHFED 2019; 12(4):220-233.
  • Oksman E, Linna M, Hörhammer L, Lammintakamen J, Talja M. Cost-effectiveness analysis for a tele-based health coaching program for chronic disease in primary care. BMC Health Services Research 2017; 17(138):2-7.
  • Kivela K, Elo S, Kyngas H, Kaariainen M. The effects of health coaching on adult patients with chronic diseases: a systematic review. Patient Educ Couns 2014; 97(2):147-157.
  • Carpenito-Moyet L. Nursing Diagnosis Handbook (13 th ed). Çeviri: Erdemir F. (Türkçe 13.Baskı). Nobel Tıp Kitabevi, 2012; pp 20-500.
  • Xu H, Mou L, Cai Z. A nurse-coordinated model of care versus usual care for chronic kidney disease: meta-analysis. JCN 2017; 26:1639-1649.
  • Tülüce D, Kutlutürkan S. Stabil KOAH Tanılı Hastalarda Bakım Maliyet Etkinliği Üzerine Etkili Bir Yaklaşım: Hasta Koçluğu. Journal of Human Sciences 2016; 13(2):2697-2709.
  • Park S, Larson J. Symptom Cluster, Healthcare Use and Mortality in Patients with Severe Chronic Obstructive Pulmonary Disease. J Clin Nurs 2014; 20(03):2658-2671.
  • Mclendon S. Interactive Video Telehealth Models to Improve Access to Diabetes Specialty Care and Education in the Rural Setting: A Systematic Review. Diabetes Spectr 2017; 30(2):124-136.
  • Moriyama M, Takeshita Y, Haruta Y, Hattori N, Ezenvaka. CE Effects of a 6- Month Nurse-Led Self-Management Program on Comprehensive Pulmonary Rehabilitation for Patients with COPD Receiving Home Oxygen Therapy. Rehabil Nurs 2015; 40(1):40-51.
  • Kruse C, Soma M, Pulluri D, Nemali N, Brooks M. The Effectiveness of Telemedicine in the Management of Chronic Heart Disease – A Systematic Review. JRSM Open 2017; 8(3):1-7.
  • Piamjariyakul U, Smith CE, Russell C, Werkowitch M, Elyachar A. The feasibility of a telephone coaching program on heart failure home management for family caregivers. Heart Lung 2013; 42(1):32-39.
  • Kivelä K, Elo S, Kyngäs H, Kääriäinen M. The effects of health coaching on adult patients with chronic diseases: A systematic review. Patient Educ Couns. 2014; 97(2):147-157.
  • Fazio S, Edwards J, Miyamotoc S, et al. More than A1C: Types of success among adults with type-2 diabetes participating in a technology-enabled nurse coaching intervention. Patient Educ Couns 2019; 102(2019):106-112.
  • Weiss ME, Costa LL, Yakusheva O, Bobay KL. Validation of patient and nurse short forms of the Readiness for Hospital Discharge Scale and their relationship to return to the hospital. Health Serv Res 2014; 49(1):304-17.
  • Hassankhani H, Haririan H, Jafari A, et al. Learning Needs of Iranian Patients with Coronary Heart Disease: A Cross-sectional, Comparative Study. Clin Nurs Res 2021; 30(2):193-199.
  • Duman N. Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Olan Bireylerin İnhaler İlaç Kullanımına Yönelik Öğrenim Gereksinimleri ve Bakım Bağımlılığı Düzeylerinin Belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversiyesi Lisans Üstü Eğitim Enstitüsü Hemşirelik Yüksek Lisans Tezi Samsun 2020; ss 40-99.
  • Duruk N, Fidan Ö, Şanlıalp Zeyrek A. Evaluation of Individualized Discharge Training Given to the Patients Who are Hospitalized in Internal Medicine and Surgery Services. International Journal of Caring Sciences 2020; 13(3):2064-2072.
  • Hydzik P, Kolarczyk E, Kustrzycki W, et al. Readiness for Discharge from Hospital after Myocardial Infarction: A Cross-Sectional Study. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(13):6937.
  • Liang L, Cai Y, Gu J, et al. Survey on the Readiness for Hospital Discharge and Its Influencing Factors among Patients with Cardiac Valve Replacement. Open Journal of Nursing 2021; 11(05):302-314.
  • Nurhayati N, Songwathana P, Vachprasit R. Surgical patients' experiences of readiness for hospital discharge and perceived quality of discharge teaching in acute care hospitals. J Clin Nurs 2019; 28(9-10):1728-1736.
  • Tülüce D, Kutlutürkan S, Çetin N, Köktürk N. Hasta Koçluğunun Kronik Obstrüktif Akciğer Hastaliği (Koah) ile Izlenen Hastalarin Dispne, Öksürük ve Balgam Semptomlari Üzerine Etkisi: Pilot Bir Çalişma. GÜSBD 2016/2; 5(2):32-41.
  • Soyer Ö, Candan Dönmez Y, Yavuz van Giersbergen M. Ameliyat Olan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. DEUHFED 2018; 11(3):200-208.
  • Menekli T, Doğan R. Kemoterapİ Alan Kanser Hastalarinin Taburculuk Öncesİ Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesİ:Tanımlayıcı/Kesitsel Bİr Çalışma. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi 2022.
  • Kaya Ç, Bilik Ö. Total Diz Protezi Ameliyatı Planlanan Bireylere Neden Danışmanlık Verilmeli? Hemşirelik Bilimi Dergisi 2020; 3(1):25-30.
  • Karaca Sivrikaya S, Erdem G. The Detection of Coronary Intensive Care Unit Patients’ Patient Learning Requirements. TJFMPC Care 2018; 12(3):186-192.
  • Derya İster E, Kaplan Serin E, Bayir B, Erkurt MA. The Discharge Related Learning Needs of Hematopoietic Stem Cell Transplant Recipients. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi 2020; 8(2):383-396.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, et al. The Patient Learning Needs Scale: reliability and validity. J Adv Nurs 1990; 15(10):1181-7.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. DEUHYO ED 2008; 1(1):19-32.
  • Equador. The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) Statement: guidelines for reporting observational studies. https://www.equator-network.org/reporting-guidelines/strobe/. Erişim tarihi: 26.01.2022.
  • Sherifali D, Viscardi V, Bai J, Osman Ali R. Evaluating the Effect of a Diabetes Health Coach in Individuals with Type 2 Diabetes. Can J Diabetes 2016; 40(2016):84-94.
  • Chi SY, Soh KL, Hasina AH, Noraini A, Mazrianna M. Identify the patients perceived learning needs after myocardial infarction. European Journal of Cardiovascular Nursing 2021; 20(Supplement_1).
  • Al-Maskari A, Al-Noumani H, Al-Maskari M. Patients' and Nurses' Demographics and Perceived Learning Needs Post-Coronary Artery Bypass Graft. Clin Nurs Res 2021; 30(8):1263-1270.
  • Karahan E, Köstekli S, Çelik S, Yanık Demir T. Meme Cerrahisi Uygulanan Hastalarda Taburculuk Öncesi Bilgi Gereksinimleri. ASBD 2020; 9(2):230-243.
  • Eskicioğlu M, Ünal E, Özdemir A. Böbrek Hastalarının Klinikte Yattığı Sürede Öğrenim Gereksinimlerinin Tespiti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2019; 45(2):205-210.
  • Özşaker E, Akan S, Dolgun E, Candan Dönmez Y. Investigation of the Relationship Between Learning Needs and Anxiety of Surgical Patients: Cross-Sectional Study. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences 2022; 14(1):26-34.
  • Aydoğan B, Aydın A, İnci M, Ekerbiçer H. Tip 2 Diyabet Hastalarının Hastalıklarıyla İlgili Bilgi, Tutum Düzeyleri ve İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi 2020; 10(Özel Sayı):11-23.
  • Wang M, Lv L, Yu Z, et al. A cross-sectional study of readiness for discharge, chronic illness resources and postdischarge outcomes in patients with diabetic foot ulcer. Nurs Open 2021; 8(5):2645-2654.
  • Bahçecioğlu Turan G, Özer Z, Atan G. Nursing Care Satisfaction and Readiness for Hospital Discharge States of Patients Hospitalized in Internal Medicine Clinics: Descriptive Cross-sectional Research Example. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences 2021; 13(4):947-957.

DETERMINATION OF READINESS FOR DISCHARGE AND EDUCATIONAL REQUIREMENTS OF INDIVIDUALS WITH CHRONIC DISEASES AND INPATIENT TREATMENT IN INTERNAL CLINICS: A DESCRIPTIVE STUDY AND RELATION-SEARCHING STUDY

Yıl 2023, Cilt: 32 Sayı: 2, 214 - 223, 04.08.2023
https://doi.org/10.34108/eujhs.1174253

Öz

This study was carried out to determine the educational needs, readiness for discharge and the relationship between individuals with chronic diseases and inpatient treatment in internal clinics. It is a descriptive and relation-seeking study. Necessary permissions and approvals were obtained before the application. In the study, the Declaration of Helsinki and the STROBE rules were complied with. Data were collected between November 2021 / March 2022. The sample was determined by power analysis (n: 123). Patient identification form, Patient Learning Needs Scale, and Discharge Readiness Scale were used to collect data. Patients have learning needs and patients care about this. There is a difference between the learning needs of the patients and the meeting of their needs, the time spent in the hospital is the most important predictor. According to the nurses, the patients are moderately ready for discharge. Hospitalization experience, clinic, marital status, education and employment status of patients affect their readiness for discharge. There is no relationship between scale total scores. It can be suggested that nurses should determine the educational needs of the patients before they are discharged, plan the education, consider age, gender, education level, experience and duration of hospitalization in planning.

Proje Numarası

Proje destek sıra no: 1065

Kaynakça

  • Karadakovan A, Eti Aslan F. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım (3. Baskı). Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 2014; ss 25-306.
  • Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. (Güncellenmiş 5. Baskı). Akademisyen Kitabevi, Ankara 2020; ss 30-200.
  • Aslan M. Turkish Validity and Reliability of Readiness for Hospital Discharge Scale- Adult- Nurse Assesment Short Form. SHYD 2020; 7(2):202-214.
  • Demir Doğan M, Çadırlı Ş, Paçaçı M, Arslan Y. Care Satisfaction And Training Requirements In Patient With Chronic Disease. SHYD 2019; 1(6):22-28.
  • Early F, Young JS, Robinshaw E, et al. A case series of an off-the-shelf online health resource with integrated nurse coaching to support self-management in COPD. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2017; 12:2955-2967.
  • Gunduz CS, Caliskan N. The Effect of Preoperative Video Based Pain Training on Postoperative Pain and Analgesic Use in Patients Undergoing Total Knee Arthroplasty: A Non-randomized Control Group Intervention Study. Clin Nurs Res 2020; 1(12):1054773820983361.
  • Çam R, Salık Asar A. Total Kalça Protezli Hastalara Verilen Taburculuk Eğitiminin Günlük Yaşam Aktiviteleri ve Yaşam Kalitesine Etkisi. DEUHFED 2019; 12(4):220-233.
  • Oksman E, Linna M, Hörhammer L, Lammintakamen J, Talja M. Cost-effectiveness analysis for a tele-based health coaching program for chronic disease in primary care. BMC Health Services Research 2017; 17(138):2-7.
  • Kivela K, Elo S, Kyngas H, Kaariainen M. The effects of health coaching on adult patients with chronic diseases: a systematic review. Patient Educ Couns 2014; 97(2):147-157.
  • Carpenito-Moyet L. Nursing Diagnosis Handbook (13 th ed). Çeviri: Erdemir F. (Türkçe 13.Baskı). Nobel Tıp Kitabevi, 2012; pp 20-500.
  • Xu H, Mou L, Cai Z. A nurse-coordinated model of care versus usual care for chronic kidney disease: meta-analysis. JCN 2017; 26:1639-1649.
  • Tülüce D, Kutlutürkan S. Stabil KOAH Tanılı Hastalarda Bakım Maliyet Etkinliği Üzerine Etkili Bir Yaklaşım: Hasta Koçluğu. Journal of Human Sciences 2016; 13(2):2697-2709.
  • Park S, Larson J. Symptom Cluster, Healthcare Use and Mortality in Patients with Severe Chronic Obstructive Pulmonary Disease. J Clin Nurs 2014; 20(03):2658-2671.
  • Mclendon S. Interactive Video Telehealth Models to Improve Access to Diabetes Specialty Care and Education in the Rural Setting: A Systematic Review. Diabetes Spectr 2017; 30(2):124-136.
  • Moriyama M, Takeshita Y, Haruta Y, Hattori N, Ezenvaka. CE Effects of a 6- Month Nurse-Led Self-Management Program on Comprehensive Pulmonary Rehabilitation for Patients with COPD Receiving Home Oxygen Therapy. Rehabil Nurs 2015; 40(1):40-51.
  • Kruse C, Soma M, Pulluri D, Nemali N, Brooks M. The Effectiveness of Telemedicine in the Management of Chronic Heart Disease – A Systematic Review. JRSM Open 2017; 8(3):1-7.
  • Piamjariyakul U, Smith CE, Russell C, Werkowitch M, Elyachar A. The feasibility of a telephone coaching program on heart failure home management for family caregivers. Heart Lung 2013; 42(1):32-39.
  • Kivelä K, Elo S, Kyngäs H, Kääriäinen M. The effects of health coaching on adult patients with chronic diseases: A systematic review. Patient Educ Couns. 2014; 97(2):147-157.
  • Fazio S, Edwards J, Miyamotoc S, et al. More than A1C: Types of success among adults with type-2 diabetes participating in a technology-enabled nurse coaching intervention. Patient Educ Couns 2019; 102(2019):106-112.
  • Weiss ME, Costa LL, Yakusheva O, Bobay KL. Validation of patient and nurse short forms of the Readiness for Hospital Discharge Scale and their relationship to return to the hospital. Health Serv Res 2014; 49(1):304-17.
  • Hassankhani H, Haririan H, Jafari A, et al. Learning Needs of Iranian Patients with Coronary Heart Disease: A Cross-sectional, Comparative Study. Clin Nurs Res 2021; 30(2):193-199.
  • Duman N. Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Olan Bireylerin İnhaler İlaç Kullanımına Yönelik Öğrenim Gereksinimleri ve Bakım Bağımlılığı Düzeylerinin Belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversiyesi Lisans Üstü Eğitim Enstitüsü Hemşirelik Yüksek Lisans Tezi Samsun 2020; ss 40-99.
  • Duruk N, Fidan Ö, Şanlıalp Zeyrek A. Evaluation of Individualized Discharge Training Given to the Patients Who are Hospitalized in Internal Medicine and Surgery Services. International Journal of Caring Sciences 2020; 13(3):2064-2072.
  • Hydzik P, Kolarczyk E, Kustrzycki W, et al. Readiness for Discharge from Hospital after Myocardial Infarction: A Cross-Sectional Study. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(13):6937.
  • Liang L, Cai Y, Gu J, et al. Survey on the Readiness for Hospital Discharge and Its Influencing Factors among Patients with Cardiac Valve Replacement. Open Journal of Nursing 2021; 11(05):302-314.
  • Nurhayati N, Songwathana P, Vachprasit R. Surgical patients' experiences of readiness for hospital discharge and perceived quality of discharge teaching in acute care hospitals. J Clin Nurs 2019; 28(9-10):1728-1736.
  • Tülüce D, Kutlutürkan S, Çetin N, Köktürk N. Hasta Koçluğunun Kronik Obstrüktif Akciğer Hastaliği (Koah) ile Izlenen Hastalarin Dispne, Öksürük ve Balgam Semptomlari Üzerine Etkisi: Pilot Bir Çalişma. GÜSBD 2016/2; 5(2):32-41.
  • Soyer Ö, Candan Dönmez Y, Yavuz van Giersbergen M. Ameliyat Olan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. DEUHFED 2018; 11(3):200-208.
  • Menekli T, Doğan R. Kemoterapİ Alan Kanser Hastalarinin Taburculuk Öncesİ Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesİ:Tanımlayıcı/Kesitsel Bİr Çalışma. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi 2022.
  • Kaya Ç, Bilik Ö. Total Diz Protezi Ameliyatı Planlanan Bireylere Neden Danışmanlık Verilmeli? Hemşirelik Bilimi Dergisi 2020; 3(1):25-30.
  • Karaca Sivrikaya S, Erdem G. The Detection of Coronary Intensive Care Unit Patients’ Patient Learning Requirements. TJFMPC Care 2018; 12(3):186-192.
  • Derya İster E, Kaplan Serin E, Bayir B, Erkurt MA. The Discharge Related Learning Needs of Hematopoietic Stem Cell Transplant Recipients. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi 2020; 8(2):383-396.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, et al. The Patient Learning Needs Scale: reliability and validity. J Adv Nurs 1990; 15(10):1181-7.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. DEUHYO ED 2008; 1(1):19-32.
  • Equador. The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) Statement: guidelines for reporting observational studies. https://www.equator-network.org/reporting-guidelines/strobe/. Erişim tarihi: 26.01.2022.
  • Sherifali D, Viscardi V, Bai J, Osman Ali R. Evaluating the Effect of a Diabetes Health Coach in Individuals with Type 2 Diabetes. Can J Diabetes 2016; 40(2016):84-94.
  • Chi SY, Soh KL, Hasina AH, Noraini A, Mazrianna M. Identify the patients perceived learning needs after myocardial infarction. European Journal of Cardiovascular Nursing 2021; 20(Supplement_1).
  • Al-Maskari A, Al-Noumani H, Al-Maskari M. Patients' and Nurses' Demographics and Perceived Learning Needs Post-Coronary Artery Bypass Graft. Clin Nurs Res 2021; 30(8):1263-1270.
  • Karahan E, Köstekli S, Çelik S, Yanık Demir T. Meme Cerrahisi Uygulanan Hastalarda Taburculuk Öncesi Bilgi Gereksinimleri. ASBD 2020; 9(2):230-243.
  • Eskicioğlu M, Ünal E, Özdemir A. Böbrek Hastalarının Klinikte Yattığı Sürede Öğrenim Gereksinimlerinin Tespiti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2019; 45(2):205-210.
  • Özşaker E, Akan S, Dolgun E, Candan Dönmez Y. Investigation of the Relationship Between Learning Needs and Anxiety of Surgical Patients: Cross-Sectional Study. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences 2022; 14(1):26-34.
  • Aydoğan B, Aydın A, İnci M, Ekerbiçer H. Tip 2 Diyabet Hastalarının Hastalıklarıyla İlgili Bilgi, Tutum Düzeyleri ve İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi 2020; 10(Özel Sayı):11-23.
  • Wang M, Lv L, Yu Z, et al. A cross-sectional study of readiness for discharge, chronic illness resources and postdischarge outcomes in patients with diabetic foot ulcer. Nurs Open 2021; 8(5):2645-2654.
  • Bahçecioğlu Turan G, Özer Z, Atan G. Nursing Care Satisfaction and Readiness for Hospital Discharge States of Patients Hospitalized in Internal Medicine Clinics: Descriptive Cross-sectional Research Example. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences 2021; 13(4):947-957.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rukiye Burucu 0000-0002-9284-5486

Sefanur Yıldız 0000-0002-0668-8892

Tuğçe Uğur 0000-0003-2283-4324

Merve Şahin 0000-0002-8446-0842

Proje Numarası Proje destek sıra no: 1065
Erken Görünüm Tarihi 3 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 32 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Burucu, R., Yıldız, S., Uğur, T., Şahin, M. (2023). KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA. Sağlık Bilimleri Dergisi, 32(2), 214-223. https://doi.org/10.34108/eujhs.1174253
AMA Burucu R, Yıldız S, Uğur T, Şahin M. KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA. JHS. Ağustos 2023;32(2):214-223. doi:10.34108/eujhs.1174253
Chicago Burucu, Rukiye, Sefanur Yıldız, Tuğçe Uğur, ve Merve Şahin. “KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi 32, sy. 2 (Ağustos 2023): 214-23. https://doi.org/10.34108/eujhs.1174253.
EndNote Burucu R, Yıldız S, Uğur T, Şahin M (01 Ağustos 2023) KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA. Sağlık Bilimleri Dergisi 32 2 214–223.
IEEE R. Burucu, S. Yıldız, T. Uğur, ve M. Şahin, “KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA”, JHS, c. 32, sy. 2, ss. 214–223, 2023, doi: 10.34108/eujhs.1174253.
ISNAD Burucu, Rukiye vd. “KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi 32/2 (Ağustos 2023), 214-223. https://doi.org/10.34108/eujhs.1174253.
JAMA Burucu R, Yıldız S, Uğur T, Şahin M. KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA. JHS. 2023;32:214–223.
MLA Burucu, Rukiye vd. “KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA”. Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 32, sy. 2, 2023, ss. 214-23, doi:10.34108/eujhs.1174253.
Vancouver Burucu R, Yıldız S, Uğur T, Şahin M. KRONİK HASTALIĞA SAHİP OLAN VE DAHİLİ KLİNİKLERDE YATARAK TEDAVİ GÖREN BİREYLERİN TABURCULUĞA HAZIR OLMA DURUMLARI VE ÖĞRENİM GEREKSİNİMLERİNİN BELİRLENMESİ: TANIMLAYICI VE İLİŞKİ ARAYICI BİR ÇALIŞMA. JHS. 2023;32(2):214-23.