BibTex RIS Kaynak Göster

Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisi

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 2, 116 - 125, 28.09.2015

Öz

Amaç: Araştırmada, proje tabanlı öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin sosyal becerilerine etkisini belirlemek amaçlandı.

Yöntem: Tek gruplu ön test-son test düzeninde yarı deneysel planlanan araştırmada çalışma grubunu, 2011-2012 öğretim yılı bahar döneminde bir hemşirelik yüksekokulu’nun dördüncü sınıfında Hemşirelikte Eğitim Dersine kayıtlı 70 öğrenci oluşturdu. Hemşirelikte Eğitim dersinin uygulamasının proje tabanlı öğretim yöntemine dayalı olarak yürütülmesi nedeniyle bu derse kayıtlı 4. sınıf öğrencileri çalışma grubu olarak belirlendi. Veriler, “Bilgi Formu”, “Sosyal Beceri Envanteri” kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde SPSS programının 11.5 versiyonu kullanıldı.

Bulgular: Hemşirelik öğrencileri, Proje tabanlı öğretim uygulaması öncesi ve sonrası orta düzeyde sosyal beceriye sahiptir. Öğrencilerin proje tabanlı öğretim uygulaması öncesi ve sonrası sosyal beceri puan ortalamaları arasında istatistiksel anlamlılıkta fark bulunmamaktadır.

Sonuç: Sonuçlar proje tabanlı öğretim yönteminin öğrencilerin sosyal becerilerini etkilemediğini gösterdi. Bu sonuçlar doğrultusunda; hemşirelik eğitim programlarında eğitim etkinliklerinin, öğrencilerin sosyal becerilerinin gelişimini destekleyecek biçimde düzenlenmesi, geliştirilmesi, yapılandırılması önerilebilir.

Anahtar Kelimeler: Sosyal beceri, proje tabanlı öğretim yöntemi, hemşirelik öğrencisi, hemşirelik eğitimi

Kaynakça

  • Akçin, E. (2006). Aktif öğretim yöntemi olarak proje tabanlı öğre- tim. Çağdaş Eğitim Dergisi, 328: 40-45.
  • Avşar, Z. (2004). Beden Eğitimi öğretmenlerinin sosyal beceri dü- zeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 12(2): 111-130.
  • Avşar, Z., Öztürk, F. K. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü öğ- rencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi (Uludağ Üni- versitesi Örneği). Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2): 197-206.
  • Ay, Ş. (2010). Öğretmen adaylarının çeşitli değişkenler açısından proje tabanlı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(375): 12-19.
  • Bacanlı, H. (2008). Sosyal Beceri Eğitimi. 3. basım, Nobel Yayı- nevi, Ankara.
  • Balcı, S., Kalkan, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin sosyal be- ceri düzeylerinin eşitli değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11: 76-92. Cousins, J. H., Power, T. G., Olvera-Ezzell, N. (1993). Mexican
  • American mothers’ socialization strategies: Effects of education, acculturation, and health locus of control. Journal of Experimental Child Psychology, 55: 258–276. Çetin, M. Ç., Kuru, E. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. Selçuk Üni- versitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 11(1): 1-8.
  • Çıbık, A. S. (2009). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencile- rin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Onli- ne, 8(1): 36-47.
  • Deniz, E. (2003). Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeyle- rinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Ens- titüsü Dergisi, 9: 501-522.
  • Durualp, E., Arslan, D., Çayıroğlu, E., Özkan, S., Semerci, A. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sosyal becerilerinin problem çözme becerileri üzerine etkisinin incelenmesi. 1. Inter- national Congress of Educational Research, 1-3 Mayıs, Çanakkale.
  • Fox, R. A., Platz, D. L., Bentley, K. S. (1995). Maternal factors re- lated to parenting practices, developmental expectations, and per- ceptions of child behavior problems. Journal of Genetic Psycho- logy, 156: 431-441.
  • Gürol, M. (2004). Öğretimde planlama uygulama değerlendirme.
  • Gürol, M. (Ed.). Öğretim Sürecinde İletişim, Model ve Uygulama- lar. Üniversite Kitabevi, Elazığ, 67-120. Hamarta, E. (2000). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal beceri düzeylerinin öğrencilerin özlük nitelikleri açısından incelen- mesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Jamyang-Tshering, K. (2004). Social competence in preschoolers:
  • An evaluation of the psychometric properties of the preschool soci- al skills rating system (SSRS). PhD. Thesis, Pace University, ABD. Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde proje tabanlı öğrenmeye iliş- kin bir uygulama projeyi yöneten öğrenciler açısından analiz. Eği- tim ve Bilim, 33(147): 85-105.
  • Kara, Y., Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32: 145-155.
  • Karahan, T. F., Dijle, A. N., Eplikoç, H. (2007). Üniversite öğren- cilerinin stresle başa çıkma tarzlarının sosyal beceri düzeylerine ve mutluluk algılarına göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim
  • Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2): 41-61. Karayurt, Ö., Akyol, Ö. (2008). Hemşirelik Yüksekokulu öğrenci- lerinin sosyal beceri düzeyleri ile akademik başarı düzeyleri ara- sındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergi- si, 11(1): 33-39.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M., Gürdal, A. (2010). Hizmeti- çi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye iliş- kin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: Öpyep ör- neği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1): 137-1
  • Özabacı, N. (2004). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ ve sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. XIII. Ulusal Eği- tim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Özdamar, K. (2013). SPSS ile Biyoistatistik. 9. basım, Kaan Yayı- nevi, Eskişehir.
  • Özdener, N., Özçoban, T. (2004). Bilgisayar eğitiminde çoklu zekâ kuramına göre proje tabanlı öğrenme modelinin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1): 147- 1
  • Raine, A. (1993). The Psychopathology of Crime: Criminal Beha- vior As A Clinical Disorder. 1. basım, CA: Academic Press, San Diego.
  • Riggio, H. R. (1999). Personality and social skill differences bet- ween adults with and without siblings. Journal of Psychology Inter
  • Disciplinary Applied, 133(5): 514-521. Riggio, R. E. (1989). Social Skills Inventory. 1. basım, Consulting
  • Psychologists Press, Inc., USA. Riggio, R. E. (1986). Assessment of basic social skills. Journal of
  • Personality and Social Psychology, 51(3): 649-660. Sağlam, M., Avşar, Z., Özonay, İ. Z., Özkanal, Ü. (2005). Eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi.
  • XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül, Denizli. Segrin, C. (2001). Social skills and negative life events: Testing the defi cit stress generation hypothesis. Current Psychology, 20(1): 17
  • Seven, S., Yoldaş, C. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyal be- ceri düzeylerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 4(1): 1-18.
  • Yurtluk, M. (2003). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının matema- tik dersi öğrenme süreci ve öğrenci tutumlarına etkisi. Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, G. (1997). Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencileri- nin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi,
  • Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yüksel, G. (1998). Eğitim fakültesi ve öğretmenlik bilgisi sertifi ka programı öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin bazı değişken- ler açısından incelenmesi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 9-11 Eylül, Konya.
  • Yüksel, G. (2001). Öğretmenlerin sahip olmaları gereken davranış olarak sosyal beceri. Milli Eğitim Dergisi, 150, http://yayim.meb. gov.tr/dergiler/150/yuksel.htm (07.06.2013).
  • Yüksel, G. (2004). Sosyal Beceri Envanteri. 1. basım, Asıl Yayı- nevi, Ankara.
  • Zorbaz, K., Çeçen- Aktif, M. (2009). Proje tabanlı öğretim ve Türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim- leri Fakültesi Dergisi, 42(1): 87-104.

Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods

Yıl 2015, Cilt: 23 Sayı: 2, 116 - 125, 28.09.2015

Öz

Aim: In the research, the objective was to determine the effect of Project-based teaching method on the social skills of nursing students.

Method: While the research was planned as semi-experimental in a single group pretest-posttest pattern, its sample consisted of 70 fourth grade nursing students taking the course of Training in Nursing in the spring semester of 2011-2012 academic year. As the practical part of the course of Training in Nursing was carried out on the basis of Project-based teaching method, the students taking this course were determined to be included in the sample. Data were collected by using “Information Form” and “Social Skills Inventory”. 11.5 version of SPSS program was used in the analysis of the data.

Results: Nursing students have moderate level social skills prior to and after the Project-based teaching practice. There is no statistically signifi cant difference between the social skill average scores of students prior to and after the projectbased teaching practice. Results show that Project-based teaching method did not affect social skills of students.

Conclusion: In line with these results, it can be recommended that training activities available in the nursing programs be organized, improved and structured in a manner to promote the development of social skills in students

Kaynakça

  • Akçin, E. (2006). Aktif öğretim yöntemi olarak proje tabanlı öğre- tim. Çağdaş Eğitim Dergisi, 328: 40-45.
  • Avşar, Z. (2004). Beden Eğitimi öğretmenlerinin sosyal beceri dü- zeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 12(2): 111-130.
  • Avşar, Z., Öztürk, F. K. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü öğ- rencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi (Uludağ Üni- versitesi Örneği). Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2): 197-206.
  • Ay, Ş. (2010). Öğretmen adaylarının çeşitli değişkenler açısından proje tabanlı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(375): 12-19.
  • Bacanlı, H. (2008). Sosyal Beceri Eğitimi. 3. basım, Nobel Yayı- nevi, Ankara.
  • Balcı, S., Kalkan, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin sosyal be- ceri düzeylerinin eşitli değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11: 76-92. Cousins, J. H., Power, T. G., Olvera-Ezzell, N. (1993). Mexican
  • American mothers’ socialization strategies: Effects of education, acculturation, and health locus of control. Journal of Experimental Child Psychology, 55: 258–276. Çetin, M. Ç., Kuru, E. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi. Selçuk Üni- versitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 11(1): 1-8.
  • Çıbık, A. S. (2009). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencile- rin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisi. İlköğretim Onli- ne, 8(1): 36-47.
  • Deniz, E. (2003). Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeyle- rinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Ens- titüsü Dergisi, 9: 501-522.
  • Durualp, E., Arslan, D., Çayıroğlu, E., Özkan, S., Semerci, A. (2009). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sosyal becerilerinin problem çözme becerileri üzerine etkisinin incelenmesi. 1. Inter- national Congress of Educational Research, 1-3 Mayıs, Çanakkale.
  • Fox, R. A., Platz, D. L., Bentley, K. S. (1995). Maternal factors re- lated to parenting practices, developmental expectations, and per- ceptions of child behavior problems. Journal of Genetic Psycho- logy, 156: 431-441.
  • Gürol, M. (2004). Öğretimde planlama uygulama değerlendirme.
  • Gürol, M. (Ed.). Öğretim Sürecinde İletişim, Model ve Uygulama- lar. Üniversite Kitabevi, Elazığ, 67-120. Hamarta, E. (2000). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal beceri düzeylerinin öğrencilerin özlük nitelikleri açısından incelen- mesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Jamyang-Tshering, K. (2004). Social competence in preschoolers:
  • An evaluation of the psychometric properties of the preschool soci- al skills rating system (SSRS). PhD. Thesis, Pace University, ABD. Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde proje tabanlı öğrenmeye iliş- kin bir uygulama projeyi yöneten öğrenciler açısından analiz. Eği- tim ve Bilim, 33(147): 85-105.
  • Kara, Y., Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32: 145-155.
  • Karahan, T. F., Dijle, A. N., Eplikoç, H. (2007). Üniversite öğren- cilerinin stresle başa çıkma tarzlarının sosyal beceri düzeylerine ve mutluluk algılarına göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim
  • Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2): 41-61. Karayurt, Ö., Akyol, Ö. (2008). Hemşirelik Yüksekokulu öğrenci- lerinin sosyal beceri düzeyleri ile akademik başarı düzeyleri ara- sındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergi- si, 11(1): 33-39.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M., Gürdal, A. (2010). Hizmeti- çi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye iliş- kin bilgilerine ve proje yapma yeterliklerine etkisi: Öpyep ör- neği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1): 137-1
  • Özabacı, N. (2004). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ ve sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. XIII. Ulusal Eği- tim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Özdamar, K. (2013). SPSS ile Biyoistatistik. 9. basım, Kaan Yayı- nevi, Eskişehir.
  • Özdener, N., Özçoban, T. (2004). Bilgisayar eğitiminde çoklu zekâ kuramına göre proje tabanlı öğrenme modelinin öğrenci başarısı üzerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(1): 147- 1
  • Raine, A. (1993). The Psychopathology of Crime: Criminal Beha- vior As A Clinical Disorder. 1. basım, CA: Academic Press, San Diego.
  • Riggio, H. R. (1999). Personality and social skill differences bet- ween adults with and without siblings. Journal of Psychology Inter
  • Disciplinary Applied, 133(5): 514-521. Riggio, R. E. (1989). Social Skills Inventory. 1. basım, Consulting
  • Psychologists Press, Inc., USA. Riggio, R. E. (1986). Assessment of basic social skills. Journal of
  • Personality and Social Psychology, 51(3): 649-660. Sağlam, M., Avşar, Z., Özonay, İ. Z., Özkanal, Ü. (2005). Eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi.
  • XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül, Denizli. Segrin, C. (2001). Social skills and negative life events: Testing the defi cit stress generation hypothesis. Current Psychology, 20(1): 17
  • Seven, S., Yoldaş, C. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyal be- ceri düzeylerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fa- kültesi Dergisi, 4(1): 1-18.
  • Yurtluk, M. (2003). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının matema- tik dersi öğrenme süreci ve öğrenci tutumlarına etkisi. Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, G. (1997). Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencileri- nin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi,
  • Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yüksel, G. (1998). Eğitim fakültesi ve öğretmenlik bilgisi sertifi ka programı öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin bazı değişken- ler açısından incelenmesi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 9-11 Eylül, Konya.
  • Yüksel, G. (2001). Öğretmenlerin sahip olmaları gereken davranış olarak sosyal beceri. Milli Eğitim Dergisi, 150, http://yayim.meb. gov.tr/dergiler/150/yuksel.htm (07.06.2013).
  • Yüksel, G. (2004). Sosyal Beceri Envanteri. 1. basım, Asıl Yayı- nevi, Ankara.
  • Zorbaz, K., Çeçen- Aktif, M. (2009). Proje tabanlı öğretim ve Türkçe öğretiminde kullanımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim- leri Fakültesi Dergisi, 42(1): 87-104.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Emine Şenyuva

Hülya Kaya Bu kişi benim

Gönül Bodur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şenyuva, E., Kaya, H., & Bodur, G. (2015). Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods. Florence Nightingale Journal of Nursing, 23(2), 116-125. https://doi.org/10.17672/fnhd.91216
AMA Şenyuva E, Kaya H, Bodur G. Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods. Florence Nightingale Journal of Nursing. Eylül 2015;23(2):116-125. doi:10.17672/fnhd.91216
Chicago Şenyuva, Emine, Hülya Kaya, ve Gönül Bodur. “Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods”. Florence Nightingale Journal of Nursing 23, sy. 2 (Eylül 2015): 116-25. https://doi.org/10.17672/fnhd.91216.
EndNote Şenyuva E, Kaya H, Bodur G (01 Eylül 2015) Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods. Florence Nightingale Journal of Nursing 23 2 116–125.
IEEE E. Şenyuva, H. Kaya, ve G. Bodur, “Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 23, sy. 2, ss. 116–125, 2015, doi: 10.17672/fnhd.91216.
ISNAD Şenyuva, Emine vd. “Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods”. Florence Nightingale Journal of Nursing 23/2 (Eylül 2015), 116-125. https://doi.org/10.17672/fnhd.91216.
JAMA Şenyuva E, Kaya H, Bodur G. Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2015;23:116–125.
MLA Şenyuva, Emine vd. “Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 23, sy. 2, 2015, ss. 116-25, doi:10.17672/fnhd.91216.
Vancouver Şenyuva E, Kaya H, Bodur G. Effect Social Skills of Nursing Students of the Project Based Teaching Methods. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2015;23(2):116-25.