University course timetabling problem, which occurs every education period, is a NP-Complete problem. There are several constraints that must be satisfied and purposes that are wanted to be reached. In this paper, a model in literature for university course timetabling is readjusted and it has been turned into multiobjective mixed integer mathematical model. Fuzzy AHP method is utilized to determine the objective function coefficient in the model. The efficiency of the model is tested on the Department of Industrial Engineering at Gazi University. As a result, an optimal schedule that courses are assigned according to desired objective is obtained
University Course Timetabling Problem Mathematical Modeling Multi Criteria Decision Making
Üniversite ders çizelgeleme problemi, üniversitelerin her eğitim dönemi başında karşılaştığı NP-Tam bir problemdir. Problemde karşılanması gereken birçok kısıt, ulaşılmak istenen birçok amaç vardır. Bu çalışmada üniversite ders çizelgeleme problemi için literatürde var olan bir model, uygulama yapılan eğitim kurumunun kısıtları dikkatle alınarak yeniden düzenlenmiş ve karışık tam sayılı matematiksel model haline getirilmiştir. Modeldeki amaç fonksiyon katsayılarının belirlenmesinde Bulanık AHP yönteminden yararlanılmıştır. Model, Gazi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü üzerinde test edilmiş ve sonuç olarak derslerin istenen amaçlar doğrultusunda atandığı optimal bir çizelge elde edilmiştir.
Üniversite Ders Çizelgeleme Problemi; Matematiksel Modelleme; Çok Ölçütlü Karar Verme; Bulanık AHP;
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tasarım ve Teknoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 3 |