Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE RELATIONSHIP BETWEEN DEMOCRATIC ATTITUDES OF PRE-SERVICE TEACHERS AND ATTITUDES TOWARDS VIOLENCE (AMASYA UNIVERSITY EXAMPLE)

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 31 - 53, 29.07.2016

Öz

The aim of this study is to determine the relationship between democratic attitudes of pre-service teachers and attitudes towards violence. data were collected via attitude scale and interpreted. In this study, carried out by relational screening model, “Democratic Attitude Scale” developed by Gözütok (1995) and “determining pre-service teachers attitudes towards violence scale”, developed by Gözütok (1993) were used . And, 83 preservice teacher candidates studying at Amasya University Educational Faculty Primary School teaching and Social Studies departments were used as participants in 2015-2016 education periods. As a result, no significant relationship was found between pre-service teachers’ democratic attitudes and attitudes towards violence. Besides this, results related to democratic features were as predicted. 

Kaynakça

  • Arslan, A. (2004), Medyanın Birey, Toplum Ve Kültür Üzerine Etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. Vol.1 No: 1. ss.1-11. www.insanbilimleri.com
  • Başar, H. (2003). Satı Bey ve Eğitimle İlgili Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi. 1/2 s.47-67.
  • Bulut, N. (2006). Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Demokratik Tutumları ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Kış 2006. S. 45. ss.37-59.
  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş.(1996).Öğretmenlerin Hoşgörü ve Demokratik Tutumları. Eğitim Yönetimi. 2/3 . Yaz 1996. ss. 53-365.
  • Cesur, S. ve Paker,(2007).Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İliskin Tercihleri. Television and Children: Children’s Preferences of TV Programs and Genres. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Kış -2007. 6/19. ss.106-125.
  • Cohen, J. (2006) .Social, Emotional, Ethical and Academic Education: Creating a Climate for Learning, Participation in Democracy, and Well-Being. Harvard Educational Review: July 2006, Vol. 76, No. 2, pp. 201-237.
  • Çakmak, Z. ve Akgün, İ. H. (2014). Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitiminin Gerekliliği.
  • K. Ulusoy, A. Arslan (ed.). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi İçinde (ss.228-238). Pegem Akademi:Ankara.
  • Çetin, M. ve Alpanık F. (2012).Yönetici, Öğretmen ve Öğrencilerin Okul İçi Şiddet Algısı İle Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 35.ss. 105-122
  • Çiçekdemir G. (2013), İlköğretimde Sınıf Öğretmenlerinin Fiziksel Cezaya Yönelik Tutumları. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi) Çukurova Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü). Özet.
  • Demirtaş, H.(2004). Demokratik Sınıf Yönetimi ve Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarının Sınıf İçi Tutum ve Davranışlarına İlişkin Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 16-9 Temmuz İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Doğanay A. ve Sarı M. (2004). Elementary School Students’ Devation Level To Democratic Values And Comparison Of The Effect Of Overt And Hidden Curriculum -On Gaining Democratic Values In Terms Of Students And Teachers Opinions. Eğitim Yönetimi. 39. ss. 356-383.
  • Dündar H. (2013). Öğretmen Adaylarının Sahip Olduğu Değerler İle Demokratik Tutumları Arasındaki İlişki. The Journal Of Academic Social Science Studies. Vol. 6. Issue 2. pp. 367-381.
  • Funk, J. B., Baldacci, H. B., Pasold, T. and Baumgardner, J.(2004). Violence exposure in real-life, video games, television, movies, and the internet: is there desensitization? Journal of Adolescence. February 2004, Vol. 27. Issue 1. pp. 23-39.
  • Gözütok, F.D. (1993). Okulda Dayak. Ankara: 72 Ofset Gömleksiz,
  • M. ve Kan, A. (2008). Eğitim Fakültesi ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına Kayıtlı Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumlarının Değerlendirilmesi (FIRAT Üniversitesi Örneği). Milli Eğitim Dergisi. S.178.
  • Bahar:2008. ss.44-64. Gümüş, A. (2006). “Şiddetin Nedenleri”. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu. Ankara: Eğitim Sen Yayınları. ss. 39-92. Erişim:1 şubat 2016 ww.adnangumus.net/.../ agumus_2006
  • Harman, A.(2010). Öğretmen Adaylarının Şiddete Karşı Tutumları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sönmez Ektem, I. ve Sünbül A. (2011).Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları Üzerine Bir Araştırma Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 31. ss.159-168.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 31 - 53, 29.07.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının  demokratik tutumları ve şiddete karşı tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada veriler tutum ölçeği uygulanarak toplanmış ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülmüş bu araştırmada Gözütok (1995) tarafından geliştirilen “Demokratik Tutum Ölçeği” ve Gözütok tarafından geliştirilen (1993)”Öğretmen Adaylarının Şiddete Karşı Tutumlarının Belirlenmesi Ölçeği” kullanılmış ve 2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler programlarında öğrenim gören 85 öğretmen adayına uygulanmıştır. Uygulama sonucunda, öğretmen adaylarının demokratik tutumları ve şiddete karşı tutumları arasındaki ilişkinin  beklenen biçimde ve anlamlı olmadığı görülmüştür. Bununla birlikte demografik özelliklerle ilgili sonuçlar, beklenti yönündedir. 

Kaynakça

  • Arslan, A. (2004), Medyanın Birey, Toplum Ve Kültür Üzerine Etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. Vol.1 No: 1. ss.1-11. www.insanbilimleri.com
  • Başar, H. (2003). Satı Bey ve Eğitimle İlgili Görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi. 1/2 s.47-67.
  • Bulut, N. (2006). Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Demokratik Tutumları ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Kış 2006. S. 45. ss.37-59.
  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş.(1996).Öğretmenlerin Hoşgörü ve Demokratik Tutumları. Eğitim Yönetimi. 2/3 . Yaz 1996. ss. 53-365.
  • Cesur, S. ve Paker,(2007).Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İliskin Tercihleri. Television and Children: Children’s Preferences of TV Programs and Genres. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Kış -2007. 6/19. ss.106-125.
  • Cohen, J. (2006) .Social, Emotional, Ethical and Academic Education: Creating a Climate for Learning, Participation in Democracy, and Well-Being. Harvard Educational Review: July 2006, Vol. 76, No. 2, pp. 201-237.
  • Çakmak, Z. ve Akgün, İ. H. (2014). Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitiminin Gerekliliği.
  • K. Ulusoy, A. Arslan (ed.). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi İçinde (ss.228-238). Pegem Akademi:Ankara.
  • Çetin, M. ve Alpanık F. (2012).Yönetici, Öğretmen ve Öğrencilerin Okul İçi Şiddet Algısı İle Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 35.ss. 105-122
  • Çiçekdemir G. (2013), İlköğretimde Sınıf Öğretmenlerinin Fiziksel Cezaya Yönelik Tutumları. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi) Çukurova Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü). Özet.
  • Demirtaş, H.(2004). Demokratik Sınıf Yönetimi ve Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarının Sınıf İçi Tutum ve Davranışlarına İlişkin Görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 16-9 Temmuz İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Doğanay A. ve Sarı M. (2004). Elementary School Students’ Devation Level To Democratic Values And Comparison Of The Effect Of Overt And Hidden Curriculum -On Gaining Democratic Values In Terms Of Students And Teachers Opinions. Eğitim Yönetimi. 39. ss. 356-383.
  • Dündar H. (2013). Öğretmen Adaylarının Sahip Olduğu Değerler İle Demokratik Tutumları Arasındaki İlişki. The Journal Of Academic Social Science Studies. Vol. 6. Issue 2. pp. 367-381.
  • Funk, J. B., Baldacci, H. B., Pasold, T. and Baumgardner, J.(2004). Violence exposure in real-life, video games, television, movies, and the internet: is there desensitization? Journal of Adolescence. February 2004, Vol. 27. Issue 1. pp. 23-39.
  • Gözütok, F.D. (1993). Okulda Dayak. Ankara: 72 Ofset Gömleksiz,
  • M. ve Kan, A. (2008). Eğitim Fakültesi ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına Kayıtlı Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumlarının Değerlendirilmesi (FIRAT Üniversitesi Örneği). Milli Eğitim Dergisi. S.178.
  • Bahar:2008. ss.44-64. Gümüş, A. (2006). “Şiddetin Nedenleri”. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu. Ankara: Eğitim Sen Yayınları. ss. 39-92. Erişim:1 şubat 2016 ww.adnangumus.net/.../ agumus_2006
  • Harman, A.(2010). Öğretmen Adaylarının Şiddete Karşı Tutumları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Sönmez Ektem, I. ve Sünbül A. (2011).Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları Üzerine Bir Araştırma Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 31. ss.159-168.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Editorial and Advisory Board
Yazarlar

Emine Altunay Şam

İsmail Çaypınar Bu kişi benim

Derya Alimcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altunay Şam, E., Çaypınar, İ., & Alimcan, D. (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Istanbul Journal of Innovation in Education, 2(2), 31-53.
AMA Altunay Şam E, Çaypınar İ, Alimcan D. ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Istanbul Journal of Innovation in Education. Temmuz 2016;2(2):31-53.
Chicago Altunay Şam, Emine, İsmail Çaypınar, ve Derya Alimcan. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Istanbul Journal of Innovation in Education 2, sy. 2 (Temmuz 2016): 31-53.
EndNote Altunay Şam E, Çaypınar İ, Alimcan D (01 Temmuz 2016) ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Istanbul Journal of Innovation in Education 2 2 31–53.
IEEE E. Altunay Şam, İ. Çaypınar, ve D. Alimcan, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”, Istanbul Journal of Innovation in Education, c. 2, sy. 2, ss. 31–53, 2016.
ISNAD Altunay Şam, Emine vd. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Istanbul Journal of Innovation in Education 2/2 (Temmuz 2016), 31-53.
JAMA Altunay Şam E, Çaypınar İ, Alimcan D. ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Istanbul Journal of Innovation in Education. 2016;2:31–53.
MLA Altunay Şam, Emine vd. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Istanbul Journal of Innovation in Education, c. 2, sy. 2, 2016, ss. 31-53.
Vancouver Altunay Şam E, Çaypınar İ, Alimcan D. ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARI VE ŞİDDETE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (AMASYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Istanbul Journal of Innovation in Education. 2016;2(2):31-53.