Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 59 - 70, 30.04.2024

Öz

Bu araştırmada, öğretmenlerin 3B yazıcı öğrenme ve uygulama deneyimlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim tercih edilmiştir. Araştırma, İç Anadolu bölgesinin bir ilinde görev yapan ve 3B yazıcı eğitimi almış 6 öğretmen ile yürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden birisi olan ölçüt örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Örneklemi belirleme ölçütü ise öğretmenlerin 3B yazıcı eğitimi almış olmaları şeklinde belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme soruları araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır. Araştırmada veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analizler sonucunda elde edilen kod, kategori ve temalar belirlenerek bulgular tablolar halinde gösterilmiş ve tablo altında katılımcılara ilişkin doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin 3B yazıcı eğitimleri ile birlikte 3B yazıcıların çalışma prensiplerini anladıklarını, bu eğitimlerle birlikte 3B yazıcıları derslere entegre edebileceklerini göstermiştir. Ayrıca, öğretmenler 3B yazıcılar ile ilgili verilen eğitimlerin branş bazlı olması, birebir deneyime izin vermesi ve küçük gruplarla yürütülmesi gerektiği şeklinde de önerilerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • 1. Olla, P. “Opening pandora’s 3D printed box.” IEEE Technology and Society Magazine, Vol. 34, Issue 3, Pages 74-80.
  • 2. Çelebi, N., ve Taşçı, T., “Sanayi 4.0 ve bulut bilişim”, K. Çetinkaya, P. Demircioğlu, K. Özsoy & B. Duman (Eds.), Sanayi 4.0 teknolojik alanları ve uygulamaları, Sayfa 253-260, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • 3. Kökhan, S. ve Özcan, U., “3D yazıcıların eğitimde kullanımı”, Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), Cilt 2, Sayı 1, Sayfa 81-85, 2018.
  • 4.Berman, B., “3-D printing: The new industrial revolution”, Business horizons, Vol. 55, Issue 2, Pages 155-162, 2012.
  • 5. Yılmaz, F., Arar, M. E. ve Koç, E., “3D baskı ile hızlı prototip ve son ürün üretimi”, Metalurji Dergisi, Cilt 168, Sayfa 35-40, 2013.
  • 6. Akbaba, A. İ., “Endüstri 4.0 ve 3 boyutlu yazıcılar. İmaj Yayınevi, Ankara, 2019.
  • 7. Halaç, H., ve Bozdoğan, A. E., “3 boyutlu yazıcıların fen eğitiminde kullanılması” 5. Uluslararası İnsan, Toplum ve Spor Bilimleri Sempozyumu”, Sayfa 71-77, Antalya, 2019.
  • 8. Prince, J. D., “3D printing: an industrial revolution”, Journal of Electronic Resources in Medical Libraries, Vol. 11, Issue 1, Pages 39-45, 2014.
  • 9. Deutsch, S., “Industrial materials and methods”, A. K. France, Make: 3D printing, Pages 97-99, Maker Media, 2014.
  • 10. Balcıoğlu, Y. S., “3 boyutlu yazıcı ve sinemada kullanımı”, Yüksek Lisans tezi, Yaşar Üniversitesi, İzmir, 2014.
  • 11. Hausman, K. K. & Horne, R., “3D printing for dummies”, John Wiley & Sons , 2014.
  • 12. Eisenberg, M., “3D printing for children: What to build next?”, International Journal of Child-Computer Interaction, Vol. 1, Issue 1, Pages 7-13, 2013.
  • 13. Kuzu Demir, E. B., Çaka, C., Tuğtekin, U., Demir, K., İslamoğlu, H. ve Kuzu, A., “Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki uygulamalar”, Ege Eğitim Dergisi, Cilt 17, Sayı 2, Sayfa 481-503, 2016.
  • 14. Akyol, C., Uygur, M., and Yanpar Yelken, T., “3D printers as an educational tool in gifted education: effective use, problems and suggestions”, Journal for the Education of Gifted Young Scientists, Vol. 10, Issue 2, Pages 173-205. 2022.
  • 15. Gürel, T. A., “Fen eğitiminde 3d yazıcıların kullanımının öğrencilerin tutumlarına ve görüşlerine etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya, 2019.
  • 16. Yüksel, A. O., “Okul öncesi dönemde üç boyutlu tasarım ve üretimin çocukların bilişime yönelik algılarına etkisi”, Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2015.
  • 17. Dickson, B., Weber, J., Kotsopoulos, D., Boyd, T., Jiwani, S., and Roach, B., “The role of productive failure in 3D printing in a middle school setting”, International Journal of Technology and Design Education, Vol. 31, Pages 489-502, 2021.
  • 18. Sönmez, S., Kesen, U., ve Dalgıç, C., “3 boyutlu yazıcılar”. 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, Sayfa 471-481, İstanbul, 2018.
  • 19. Karagöz, B., ve Şahin Çakır, Ç., “Fen bilgisi öğretmen adaylarının 3 boyutlu yazıcılar hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi”, Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, 303-317, 2020.
  • 20. Güleryüz, H., Dilber, R., ve Erdoğan, İ., “STEM uygulamalarında öğretmen adaylarının 3D yazıcı kullanımı hakkındaki görüşleri”, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, Sayfa 1-8, 2019.
  • 21. Brown, A., “3D printing in instructional settings: Identifying a curricular hierarchy of activities”, TechTrends, Vol. 59, Issue 5, Pages 16-24, 2015.
  • 22. Schelly, C., Anzalone, G., Wijnen, B., and Pearce, J. M., “Open-source 3-D printing technologies for education: bringing additive manufacturing to the classroom”, Journal of Visual Languages & Computing, Cilt 28, Sayfa 226-237. 2015.
  • 23. Novak, E., and Wisdom, S., “Using 3D printing in science for elementary teachers”, Active learning in college science: The case for evidence-based practice, Pages 729-739, 2020.
  • 24. Holzmann, P., Schwarz, E. J., and Audretsch, D. B., “Understanding the determinants of novel technology adoption among teachers: the case of 3D printing”, The Journal of Technology Transfer, Vol. 45, Pages 259-275, 2020.
  • 25. Ford, S., and Minshall, T. H. W. “Where and how 3D printing is used in teaching and Education”, Additive Manufacturing, Vol. 25, Pages 131-150, 2019. 26. Özsoy, K., ve Duman, B., “Eklemeli imalat (3 boyutlu baskı) teknolojilerinin eğitimde kullanılabilirliği”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 1, Sayı 1, Sayfa 36-48, 2017.
  • 27. Yıldırım G., “Teachers' opinions on ınstructional use of 3D printers: A case study”, International Online Journal of Educational Sciences, Vol. 10, Issue 4, Pages 304-320, 2018a.
  • 28. Yıldırım G., “Opinions of secondary school students on 3d modelling programs and 3D printers according to using experiences”, Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, Vol. 17, Issue 4, Pages 19-31, 2018b.
  • 29. Arslan, A., ve Erdoğan, I. “Use of 3D printers for teacher training and sample activities”, International Journal of Progressive Education, Vol. 17, Issue 3, Pages 343-360, 2021.
  • 30. Patton, M.Q., “Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri”, Pegem Akademi, Ankara, 2014.
  • 31. Yıldırım, A., ve Şimşek, H., “Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9.Baskı)”, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2013.
  • 32. Miles, M. B., and Huberman, A. M., “Qualitative data analysis: An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd Ed.)”, Sage Publications, London, 1994.
  • 33. Yıldırım, A., ve Şimşek, H., “Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı)”, Ankara:SeçkinYayıncılık, 2016.
  • 34. Aslan A., Durukan Ü.G., Batman D., “Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmenlerinin 3-Boyutlu Katı Model Tasarım ve Kullanım İhtiyaçlarına Genel Bir Bakış” Int. J. of 3D Printing Tech. Dig. Ind., Vol. 5, Issue 3, Pages 515-534, 2021.
  • 35. Yıldırım, K., & Keşan, C., “Matematik Öğrenme Sürecinde Üç Boyutlu Yazıcı Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 53, Sayfa 558-586, 2022.
  • 36. Güleryüz, H., “STEM based innovative thinking skills and attitudes towards digital technology in robotic coding and 3D printer applications.” OPUS Journal of Society Research, Vol. 20, Issue Human Behavior and Social Institutions, 812-824, 2023.
  • 37. Doğru, S., ChatGPT-Science Education and Instruction Reshapes Management. Online Science Education Journal, Cilt 8, Sayı 1, Sayfa 12-21, 2023.
  • 38. Doğru, M. S., Özsevgeç, L. C. “Comparison of Effects of Computer-Based Instructional Support on Academic Achievement of University Students Regarding Meiosis.” The American Biology Teacher, Vol. 85, Issue 5, Pages 259-264
  • 39. Aslan A., Çelik Y. “A Literature Review on 3D Printing Technologies In Education.” International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Vol. 6, Issue 3, Pages 592-613.
  • 40. Aslan A., “Integrating 3d Printing In Pre-School Education: Perceptions From Pre-School Teachers And Prospective Teachers.” International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Vol.7, Issue 3, Pages 428-440.

3D PRINTER LEARNING AND APPLYING EXPERIENCES OF TEACHERS

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 59 - 70, 30.04.2024

Öz

This research aimed to reveal teachers' 3D printer learning and applying experiences. In the research, phenomenology, one of the qualitative research designs, was preferred. The research was conducted with 6 teachers who worked in a province of the Central Anatolia region and received 3D printer training. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was preferred in determining the participants. The criterion for determining the sample was that the teachers had received 3D printing training. An interview form was used as a data collection tool in the research. Semi-structured interview questions were prepared by the researchers. In the research, data were analyzed by content analysis. The codes, categories and themes obtained as a result of the analysis were determined and the findings were shown in tables and direct quotes from the participants were included under the table. Research results showed that teachers understood the working principles of 3D printers through 3D printer training and that they could integrate 3D printers into lessons with these trainings. In addition, teachers also made suggestions that the trainings on 3D printers should be branch-based, allow one-to-one experience, and be conducted in small groups.

Kaynakça

  • 1. Olla, P. “Opening pandora’s 3D printed box.” IEEE Technology and Society Magazine, Vol. 34, Issue 3, Pages 74-80.
  • 2. Çelebi, N., ve Taşçı, T., “Sanayi 4.0 ve bulut bilişim”, K. Çetinkaya, P. Demircioğlu, K. Özsoy & B. Duman (Eds.), Sanayi 4.0 teknolojik alanları ve uygulamaları, Sayfa 253-260, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • 3. Kökhan, S. ve Özcan, U., “3D yazıcıların eğitimde kullanımı”, Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), Cilt 2, Sayı 1, Sayfa 81-85, 2018.
  • 4.Berman, B., “3-D printing: The new industrial revolution”, Business horizons, Vol. 55, Issue 2, Pages 155-162, 2012.
  • 5. Yılmaz, F., Arar, M. E. ve Koç, E., “3D baskı ile hızlı prototip ve son ürün üretimi”, Metalurji Dergisi, Cilt 168, Sayfa 35-40, 2013.
  • 6. Akbaba, A. İ., “Endüstri 4.0 ve 3 boyutlu yazıcılar. İmaj Yayınevi, Ankara, 2019.
  • 7. Halaç, H., ve Bozdoğan, A. E., “3 boyutlu yazıcıların fen eğitiminde kullanılması” 5. Uluslararası İnsan, Toplum ve Spor Bilimleri Sempozyumu”, Sayfa 71-77, Antalya, 2019.
  • 8. Prince, J. D., “3D printing: an industrial revolution”, Journal of Electronic Resources in Medical Libraries, Vol. 11, Issue 1, Pages 39-45, 2014.
  • 9. Deutsch, S., “Industrial materials and methods”, A. K. France, Make: 3D printing, Pages 97-99, Maker Media, 2014.
  • 10. Balcıoğlu, Y. S., “3 boyutlu yazıcı ve sinemada kullanımı”, Yüksek Lisans tezi, Yaşar Üniversitesi, İzmir, 2014.
  • 11. Hausman, K. K. & Horne, R., “3D printing for dummies”, John Wiley & Sons , 2014.
  • 12. Eisenberg, M., “3D printing for children: What to build next?”, International Journal of Child-Computer Interaction, Vol. 1, Issue 1, Pages 7-13, 2013.
  • 13. Kuzu Demir, E. B., Çaka, C., Tuğtekin, U., Demir, K., İslamoğlu, H. ve Kuzu, A., “Üç boyutlu yazdırma teknolojilerinin eğitim alanında kullanımı: Türkiye’deki uygulamalar”, Ege Eğitim Dergisi, Cilt 17, Sayı 2, Sayfa 481-503, 2016.
  • 14. Akyol, C., Uygur, M., and Yanpar Yelken, T., “3D printers as an educational tool in gifted education: effective use, problems and suggestions”, Journal for the Education of Gifted Young Scientists, Vol. 10, Issue 2, Pages 173-205. 2022.
  • 15. Gürel, T. A., “Fen eğitiminde 3d yazıcıların kullanımının öğrencilerin tutumlarına ve görüşlerine etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya, 2019.
  • 16. Yüksel, A. O., “Okul öncesi dönemde üç boyutlu tasarım ve üretimin çocukların bilişime yönelik algılarına etkisi”, Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2015.
  • 17. Dickson, B., Weber, J., Kotsopoulos, D., Boyd, T., Jiwani, S., and Roach, B., “The role of productive failure in 3D printing in a middle school setting”, International Journal of Technology and Design Education, Vol. 31, Pages 489-502, 2021.
  • 18. Sönmez, S., Kesen, U., ve Dalgıç, C., “3 boyutlu yazıcılar”. 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, Sayfa 471-481, İstanbul, 2018.
  • 19. Karagöz, B., ve Şahin Çakır, Ç., “Fen bilgisi öğretmen adaylarının 3 boyutlu yazıcılar hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi”, Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, 303-317, 2020.
  • 20. Güleryüz, H., Dilber, R., ve Erdoğan, İ., “STEM uygulamalarında öğretmen adaylarının 3D yazıcı kullanımı hakkındaki görüşleri”, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, Sayfa 1-8, 2019.
  • 21. Brown, A., “3D printing in instructional settings: Identifying a curricular hierarchy of activities”, TechTrends, Vol. 59, Issue 5, Pages 16-24, 2015.
  • 22. Schelly, C., Anzalone, G., Wijnen, B., and Pearce, J. M., “Open-source 3-D printing technologies for education: bringing additive manufacturing to the classroom”, Journal of Visual Languages & Computing, Cilt 28, Sayfa 226-237. 2015.
  • 23. Novak, E., and Wisdom, S., “Using 3D printing in science for elementary teachers”, Active learning in college science: The case for evidence-based practice, Pages 729-739, 2020.
  • 24. Holzmann, P., Schwarz, E. J., and Audretsch, D. B., “Understanding the determinants of novel technology adoption among teachers: the case of 3D printing”, The Journal of Technology Transfer, Vol. 45, Pages 259-275, 2020.
  • 25. Ford, S., and Minshall, T. H. W. “Where and how 3D printing is used in teaching and Education”, Additive Manufacturing, Vol. 25, Pages 131-150, 2019. 26. Özsoy, K., ve Duman, B., “Eklemeli imalat (3 boyutlu baskı) teknolojilerinin eğitimde kullanılabilirliği”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 1, Sayı 1, Sayfa 36-48, 2017.
  • 27. Yıldırım G., “Teachers' opinions on ınstructional use of 3D printers: A case study”, International Online Journal of Educational Sciences, Vol. 10, Issue 4, Pages 304-320, 2018a.
  • 28. Yıldırım G., “Opinions of secondary school students on 3d modelling programs and 3D printers according to using experiences”, Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, Vol. 17, Issue 4, Pages 19-31, 2018b.
  • 29. Arslan, A., ve Erdoğan, I. “Use of 3D printers for teacher training and sample activities”, International Journal of Progressive Education, Vol. 17, Issue 3, Pages 343-360, 2021.
  • 30. Patton, M.Q., “Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri”, Pegem Akademi, Ankara, 2014.
  • 31. Yıldırım, A., ve Şimşek, H., “Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9.Baskı)”, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2013.
  • 32. Miles, M. B., and Huberman, A. M., “Qualitative data analysis: An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd Ed.)”, Sage Publications, London, 1994.
  • 33. Yıldırım, A., ve Şimşek, H., “Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı)”, Ankara:SeçkinYayıncılık, 2016.
  • 34. Aslan A., Durukan Ü.G., Batman D., “Fizik, Kimya ve Biyoloji Öğretmenlerinin 3-Boyutlu Katı Model Tasarım ve Kullanım İhtiyaçlarına Genel Bir Bakış” Int. J. of 3D Printing Tech. Dig. Ind., Vol. 5, Issue 3, Pages 515-534, 2021.
  • 35. Yıldırım, K., & Keşan, C., “Matematik Öğrenme Sürecinde Üç Boyutlu Yazıcı Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 53, Sayfa 558-586, 2022.
  • 36. Güleryüz, H., “STEM based innovative thinking skills and attitudes towards digital technology in robotic coding and 3D printer applications.” OPUS Journal of Society Research, Vol. 20, Issue Human Behavior and Social Institutions, 812-824, 2023.
  • 37. Doğru, S., ChatGPT-Science Education and Instruction Reshapes Management. Online Science Education Journal, Cilt 8, Sayı 1, Sayfa 12-21, 2023.
  • 38. Doğru, M. S., Özsevgeç, L. C. “Comparison of Effects of Computer-Based Instructional Support on Academic Achievement of University Students Regarding Meiosis.” The American Biology Teacher, Vol. 85, Issue 5, Pages 259-264
  • 39. Aslan A., Çelik Y. “A Literature Review on 3D Printing Technologies In Education.” International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Vol. 6, Issue 3, Pages 592-613.
  • 40. Aslan A., “Integrating 3d Printing In Pre-School Education: Perceptions From Pre-School Teachers And Prospective Teachers.” International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Vol.7, Issue 3, Pages 428-440.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yazılım Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Şahbaz 0009-0001-4044-1690

Hasan Gökçe 0000-0002-1518-2295

Hilal Karabulut 0000-0002-0895-8665

Erken Görünüm Tarihi 26 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2023
Kabul Tarihi 14 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahbaz, E., Gökçe, H., & Karabulut, H. (2024). ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 8(1), 59-70.
AMA Şahbaz E, Gökçe H, Karabulut H. ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ. IJ3DPTDI. Nisan 2024;8(1):59-70.
Chicago Şahbaz, Esra, Hasan Gökçe, ve Hilal Karabulut. “ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ”. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry 8, sy. 1 (Nisan 2024): 59-70.
EndNote Şahbaz E, Gökçe H, Karabulut H (01 Nisan 2024) ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry 8 1 59–70.
IEEE E. Şahbaz, H. Gökçe, ve H. Karabulut, “ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ”, IJ3DPTDI, c. 8, sy. 1, ss. 59–70, 2024.
ISNAD Şahbaz, Esra vd. “ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ”. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry 8/1 (Nisan 2024), 59-70.
JAMA Şahbaz E, Gökçe H, Karabulut H. ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ. IJ3DPTDI. 2024;8:59–70.
MLA Şahbaz, Esra vd. “ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ”. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, c. 8, sy. 1, 2024, ss. 59-70.
Vancouver Şahbaz E, Gökçe H, Karabulut H. ÖĞRETMENLERİN 3B YAZICI ÖĞRENME VE UYGULAMA DENEYİMLERİ. IJ3DPTDI. 2024;8(1):59-70.

 download

Uluslararası 3B Yazıcı Teknolojileri ve Dijital Endüstri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.