Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 460 - 477, 30.12.2022

Öz

Rekreasyonel farkındalığın rekreasyonel ürünleri satın alma tarzlarına olan etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılan araştırma, aynı zamanda belirli değişkenlerin rekreasyonel farkındalık ve rekreasyonel ürünleri satın alma tarzlarını değiştirme durumlarını da incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada yer alan çalışma grubu özel yurtlar ve devlet yurtlarında kalan 530 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler demografik bilgi formunun yanı sıra Rekreasyon Farkındalık Ölçeği ve Rekreasyonel Ürünleri Satın Alma Tarzları Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerden, bağımsız örneklem t testinden, tek yönlü varyans analizi Anovadan, gruplar arası ilişkilerin belirlenmesi için Tukey testinden, pearson korelasyon testinden ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular katılımcıların yüksek bir rekreasyon farkındalığına sahip olduğu (162,52±21,46) ve ortalama düzeyde rekreasyonel ürünleri satın alma tarzları sergiledikleri belirlenmiştir (68,06±12,01). Cinsiyet, sınıf, gelir, verimli boş zamana sahip olma durumu, aktif veya pasif boş zaman değerlendirme durumu, özel veya devlet yurdunda kalma durumu ile ölçüm araçları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Diğer yandan Rekreasyon farkındalığı ile rekreasyonel ürünleri satın alma tarzları arasında pozitif yönlü zayıf ilişki olduğu belirlenmiştir (r=.28). Rekreasyon farkındalığının rekreasyonel ürün satın alma tarzlarına kısmen bir etki yaptığı(R2=0, 13), rekreasyonel farkındalığın arttırılması ile katılımcıların rekreasyonel ürünleri satın alma tarzlarının belirli oranda etkileneceği değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Albayrak, M. (2019). Elektronik spor tüketicilerinin satın alma davranışlarını etkileyen faktörlere ilişkin bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans tezi.
  • Altınay, M., Bilgimöz, S. (2015). Alışveriş Merkezlerinin Tercih Edilme Nedenleri Ve Rekreasyonla İlişkisi. Journal Of Recreation And Tourism Research, 2 (3), 37-47.
  • Bebek, S.(2020). Kadınların Bedeni Beğenme Tutumları, Rekreasyon Farkındalık Düzeyleri Ve Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bülbül, A., Olcucu, B., & Akyol, G. (2021). Spor Elemanlarının Rekreasyon Fayda Farkındalığı İle Bedenlerini Beğenme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(50), 110-123.
  • Cici Karaboğa, E. N. & Çakırkaya, M. (2020). Satın alma davranışını etkileyen kişisel faktörler bağlamında tüketici karar verme stillerinin araştırılması. Turkish Studies, 15(7), 2825-2851.
  • Çınar, D. (2019). Promosyonel Ürünlerde Yem Etkisi: Tüketici Karar Alım Tarzları Temelinde Bir Değerlendirme. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2(2), 69-87. Emre Deveci, S. & Karayılan, D. (2020). Tüketici tarzları envanterinin demografik özellikler açısından incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(58), 2308-2318.
  • Erdoğan Tarakçı, İ., & Göktaş, B. (2018). Yaşam Tarzlarının Satın Alma Kararları Üzerindeki Etkisi: Karşılaştırmalı Bir Alan Araştırması. Sosyal Bilimlerde Yeni Yönelimler V, 15.
  • Erol, P. Ö., Cansever, B. A., & Aslan, N. (2017). Sınıf öğretmenlerinin boş zaman değerlendirme farkındalıkları: İzmir örneği. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (38), 457-480.
  • Guiry, M., & Lutz, R. J. (2000). Recreational Shopper İdentity: İmplications Of Recreational Shopping For Consumer Self-Definition. Unpublished Doctoral Dissertation). University Of Florida, Gainesville, Fl.
  • Güngör, N. B., Kurtipek, S., & Tolukan, E. (2020). The effect of mindfulness of physical education and sports teacher candidates on empathic tendency. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(4), 132-142.
  • Han, J. S. (2008). The Relationship between Young Adult's Leisure Awareness and their Depression Relief Leisure Behaviour. Korean Family Resource Management Association, 12(4), 35-46.
  • Han, J. S. (2008). The Relationship between Young Adult's Leisure Awareness and their Depression Relief Leisure Behaviour. Korean Family Resource Management Association, 12(4), 35-46.https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.46160
  • İkiz, A. N. (2016). Turistlerin Kişilik Özelliklerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma.Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • İlke, K. A. Y. A. (2014). Alışveriş Merkezi Tüketicilerine Yönelik Rekreatif Alışveriş Ölçeği'nin Geliştirilmesi: İstanbul Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(1).
  • Kaya, I. (2015). Çekim unsurları ile rekreatif alışveriş, tatmin ve yeniden satın alma niyeti arasındaki ilişki, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Kılıçman, İlker. (2020). Rekreasyon farkındalığı ve sosyal medya bağımlılığının yaşam doyumu üzerine etkilerinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. KMÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Ana Bilim Dalı, Karaman
  • Lin, J. F. H. (1997). Leisure awareness, recreational needs, and lifestyle changes of Taiwanese students in Oklahoma (Doctoral dissertation, Oklahoma State University).
  • Lynn A. Barnett Ph.D. (2005) Measuring the ABCs of Leisure Experience: Awareness, Boredom, Challenge, Distress, Leisure Sciences, 27:2, 131-155, DOI: 10.1080/01490400590912051
  • Mucuk, İ. (2007). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Mucuk, S. (2014). Tüketici Satın Alma Davranışı Kapsamında Hedonik (Hazcı) Tüketimin Plansız Alışveriş Üzerine Etkilerinin İncelenmesi Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karaman.
  • Mundy, J., Ibrahim, H., Robertson, B., Bedingfield, W., & Carpenter, G. (1992). Quincentennial Leisure Awareness: The 500-Year Journey. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 63(8), 50-55.
  • Şimşek, K. Y., & Hastürk, G. (2019). Rekreasyon Ürünlerini Satın Alma Tarzı Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Turkiye Klinikleri J Sports Sci, 11(3), 125-37.
  • Özdemir, Ş., & Yaman, F. (2007). Hedonik alışverişin cinsiyete göre farklılaşması üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 81-91.
  • Özkan, R. T. (2018). Yöneticilerin İşyeri Rekreasyon Farkındalık Algılarının ve Etkinliklere Katılımlarının İncelenmesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Üstün, Ü. D., & Üstün, N. A. (2020). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklerin faydaları hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 38-48.
  • Yıldız S. Y., Biçer D. F. & Mahiroğulları A. (2020). Kişilik özellikleri, genç tüketicilerin satın alma davranışını nasıl etkiler? Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(3), 661-675
  • Yılmaz, S., Kurtipek, S., & Güngör, N. B. (2022). Investigation of the effects leisure management of sport manager candidates on achievement goal orientations. Journal of Human Sciences, 19(2), 208–220. https://doi.org/10.14687/jhs.v19i2.6289
  • Yılmaz, U.C. (2020). Ortaokul Yöneticilerinin Rekreasyon Farkındalık Algı Düzeylerinin İncelenmesi (Batman İl Örneği).Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Tebessüm Ayyıldız Durhan

Fikret Kayhalak 0000-0001-6330-1431

Serkan Kurtipek

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayyıldız Durhan, T., Kayhalak, F., & Kurtipek, S. (2022). Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 460-477.
AMA Ayyıldız Durhan T, Kayhalak F, Kurtipek S. Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi. UGEAD - IntJCES. Aralık 2022;8(2):460-477.
Chicago Ayyıldız Durhan, Tebessüm, Fikret Kayhalak, ve Serkan Kurtipek. “Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2022): 460-77.
EndNote Ayyıldız Durhan T, Kayhalak F, Kurtipek S (01 Aralık 2022) Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8 2 460–477.
IEEE T. Ayyıldız Durhan, F. Kayhalak, ve S. Kurtipek, “Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi”, UGEAD - IntJCES, c. 8, sy. 2, ss. 460–477, 2022.
ISNAD Ayyıldız Durhan, Tebessüm vd. “Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8/2 (Aralık 2022), 460-477.
JAMA Ayyıldız Durhan T, Kayhalak F, Kurtipek S. Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi. UGEAD - IntJCES. 2022;8:460–477.
MLA Ayyıldız Durhan, Tebessüm vd. “Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 2, 2022, ss. 460-77.
Vancouver Ayyıldız Durhan T, Kayhalak F, Kurtipek S. Rekreasyon Farkındalığının Rekreasyonel Satın Alma Tarzları Üzerine Etkisi. UGEAD - IntJCES. 2022;8(2):460-77.