Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 24 - 32, 30.12.2020

Öz

Sağlık kurumlarında sıkça kullanılan bilgi teknolojilerindeki gelişmeler ve alana yönelik geliştirilen yazılımlar her ne kadar sağlık hizmetlerinin sunumunda güvenlik, verimlilik, hız ve kalite artışlarını gerçekleştirmede kolaylık sağlasa da sistemdeki açıkların zamanında tespit edilememesi kurumlarda olumsuzluklara sebep olmaktadır. Bu çalışma da; acil serviste veri giriş eksikliklerinin tespiti ve iyileştirilmesi ile elde edilen sonuçların verimliliğe etkisi değerlendirilmiştir. Acil servise kayıt açılan toplam 257.577 hasta dosyalarının ilaç, malzeme, işlem, hekim ismi, hastanın hastaneye ulaşma şekli, kayıt şekli (adli vaka, adli olmayan hasta) hastanede kalış süresi, istenen konsül-tasyonlar; Hastane Bilgi İşletim Sistemi (HBYS) üzerinden retrospektif olarak incelenmiştir Aylık ortalama 244.296 adet ilaç kullanımı olduğu, 312(%1,28) adetinin eksik girildiği; aylık ortalama 22.353 adet sarf malzeme kullanı-mının olduğu, 699 (%3,12) adetinin eksik girildiği saptanmıştır. Ortalama 1644 dakika olan müşahede süresinin doğru yapılan kayıtlarla 184 dakikaya düştüğü görülmüştür. 6 ay ortalama 216,6 olan gelen sevk sayısı %16,3 artış göstererek 258,8 olmuştur. Sonuçlar birden fazla verimlilik başlığında kazanım sağlanmıştır.

Destekleyen Kurum

destekleyen kurum yoktur

Teşekkür

Katkılarından dolayı Sayın Funda Eryılmaz'a teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Douglas W. Elmendorf, “Options for Controlling the Cost and Increasing the Efficiency of Health Care”, http://www.cbo.gov/ftpdocs/100xx/doc10016/03-10-Health_Care.pdf, 2009.
  • Karakaya,İ, “Tıbbi Dokümantasyonun Sağlık Kurumları Açısından Önemi Ve Bir Uygulama: Kamu Ve Özel Hastane Çalışanlarının Tıbbi Kayıt Sistemine Yönelik Tutumları”,İstanbul, 2018, file:///F:/KAYNAK/TIBB%C4%B0%20KAYIT%20TEZ%20%C3%87ALI%C5%9EMASI.pdf (Erişim Tarihi:03.10.2019)
  • Kılavuz E.SAĞLIK HARCAMALARINDAKİ ARTIŞ VE TEMEL BAKIM HİZMETLERİ Erciyes Üniversitesi, İ.İ.B.F. İktisat Bölümü-Kayseri2010
  • Kısakürek M.M. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 3, 2010 229 Hastane İşletmelerinde Bölüm Maliyet Analizi: Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde Bir Uygulama
  • Sayek F. TTB Raporları, Hasta Güvenliği 2010 http://www.ttb.org.tr/kutuphane/fsayek10_hastaguvenlik.pdf (Erişim.Tarihi:03.10.2019)
  • Yiğit, V. ve Ağırbaş, Ġ. (2004). “Hastanelerde Maliyet - Performans Analizi: Sağlık Bakanlığı Tokat Doğum ve Çocuk Bakımevi Hastanesinde Bir Uygulama”, Hastanelerde Maliyet - Performans Analizi, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 8.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Şener

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şener, A. (2020). İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 3(2), 24-32.
AMA Şener A. İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ. SKAD. Aralık 2020;3(2):24-32.
Chicago Şener, Aslı. “İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2020): 24-32.
EndNote Şener A (01 Aralık 2020) İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 3 2 24–32.
IEEE A. Şener, “İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ”, SKAD, c. 3, sy. 2, ss. 24–32, 2020.
ISNAD Şener, Aslı. “İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ”. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 3/2 (Aralık 2020), 24-32.
JAMA Şener A. İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ. SKAD. 2020;3:24–32.
MLA Şener, Aslı. “İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, c. 3, sy. 2, 2020, ss. 24-32.
Vancouver Şener A. İKİNCİ BASAMAK BİR HASTANENİN ACİL SERVİSİNDE DOSYA KONTROL YÖNTEMİ İLE EKSİK KAYIT KAYNAKLI HATALARIN DÜZELTİLMESİ. SKAD. 2020;3(2):24-32.


BİLİMSEL VE ETİK SORUMLULUK

Dergimize gönderilen çalışmalarda tüm yazarların akademik-bilimsel olarak doğrudan katkısı olmalıdır. Dergi ile iletişim görevini yapan yazar, tüm yazarlar adına yazının son halinin sorumluluğunu taşır.

Yazar/lar tarafından “İnsan” öğesinin içinde bulunduğu tüm çalışmalarda Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uyulduğu ve “Hayvan” öğesi kullanılan çalışmalarda ise Guide for the Care and Use of Laboratory Animals  prensipleri doğrultusunda çalışmalarında hayvan haklarını koruduklarını belirtilmelidir. Olgu sunumlarında hastanın kimliğinin ortaya çıkmasına bakılmaksızın hastalardan “Bilgilendirilmiş Olur” (informed consent) alınmalıdır.

Eğer makalede direkt-indirekt ticari bağlantı veya çalışma için maddi destek veren kurum mevcut ise yazarlar; kullanılan ticari ürün, ilaç, firma vb. ile ticari hiçbir ilişkisinin olmadığını ve varsa nasıl bir ilişkisinin olduğunu (konsültan, diğer anlaşmalar), editöre sunum sayfasında belirtmelidirler.

Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını beyan etmelidir.