Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 36 - 41, 26.06.2020

Öz

Amaç: Bu araştırmada amaç, hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili olduğu düşünülen bazı değişkenleri belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı türdeki araştırmanın evrenini, Türkiye’de bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 1. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır (n=260). Herhangi bir örneklem yöntemine gidilmemiş olup araştırmaya katılmayı kabul eden ve araştırmanın yapıldığı tarihlerde ulaşılabilen 255 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır (%98). Araştırma verileri, Tanıtıcı Bilgi Formu ve İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ) ile toplanmıştır. Veriler SPSS 24.00 programı ile analiz edilmiş ve anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışma kapsamındaki öğrencilerin yaş ortalaması 21.43±1.69 ve %79.2’si kız öğrencilerdir. Öğrencilerin %88.2’si hasta bakımında iletişimin önemli olduğunu ifade etmiştir. İletişim becerileri değerlendirme ölçeği (İBDÖ) toplam puanı kız öğrencilerde ve 4. sınıfta öğrenim gören öğrencilerde daha yüksektir. Ayrıca öğrencilerin hemşireliği seçme nedenleri ile iletişim becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0.05).
Sonuç ve Öneriler: Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin yüksek olduğu ve cinsiyet, sınıf ve mesleği seçme nedenlerinin iletişim becerilerini etkilediği bulunmuştur. Öneri olarak, öğrencilerin iletişimini artıracak doğru tekniklerin yer aldığı ders içeriklerinin hemşirelik eğitimin ilk yıllarından itibaren verilmesi ve meslek seçiminde bilinçlendirmeyi artırıcı faaliyetlerin desteklenerek meslek seçimi ve iletişim arasındaki ilişkiyi ortaya koyacak çalışmaların yapılması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Anoosheh M, Zarkhah S, Faghihzadeh S, Vaismoradi M. (2009). Nurse–patient communication barriers in Iranian nursing. Int Nurs Review, 56, 243-9.
  • Aşcı Ö, Hazar G, Yılmaz M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniv Sag Bil Derg, 6, 160-5.
  • Bingöl G, Demir A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Derg, 26, 152-9.
  • Çetinkaya Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Derg, 9, 567-76.
  • Emeghebo L. (2012). The image of nursing as perceived by nurses. Nurse Educ Today, 32, 49–53.
  • Erigüç G, Şener T, Eriş H. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sag İdaresi Derg, 16, 45-65.
  • Erzincanlı S, Yüksel A. (2018). Öğrenci hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Hemş Sag Bil Derg, 21, 10-7.
  • Ghiyasvandian S, Zakerimoghadam M, Peyravi H. (2015). Nurse as a facilitator to professional communication: A qualitative study. Global J Health Sci, 7, 294-303.
  • Hacıalioğlu N. Hemşirelikte öğretim öğrenme ve eğitim. 2.Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara; 2013: 53-61.
  • Kenaszchuk C, Reeves S, Nicholas D, Zwarenstein M. (2010) Validity and reliability of a multiple-group measurement scale for interprofessional collaboration. BMC Health Services Research, 10, 83.
  • Korkut F. (1996). İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma Rehberlik Derg, 2, 18-23.
  • Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Derg, 38, 49-56.
  • Kuzu A, Eker F. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Turk J Research Development Nurs, 12, 14-29.
  • Manojlovich M, Antonakos CL, Ronis DL. (2009). Intensive care units, communication between nurses and physicians, and patients’ outcomes. Am J Crit Care, 18, 21-30.
  • McCabe C, Timmins F. Communication skills for nursing practice. 2nd Edition. Macmillan Int Higher Educ; 2013.
  • Nadzam DM. (2009). Nurses’ role in communication and patient safety. J Nurs Care Quality, 24, 184-8.
  • Özkan Z, Ünver S, Avcıbaşı İ M, Semerci R, Fındık Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. Turk J Research Development Nurs, 19, 38-47.
  • Süt HK, Demir NG, Özer B. (2015). Klinik uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin iletişim becerileri ve etkileyen faktörler. Sag Bil Meslekleri Derg, 2, 167-77.
  • Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Spor Bil Derg, 7, 115-24.
  • Yalçın N, Aştı T. (2011). Hemşire-hasta etkileşimi. Florence Nightingale Hemş Derg, 19, 54-9.

Communication Skills of Nursing Students and Some Related Variables

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 36 - 41, 26.06.2020

Öz

Aim: The aim of this study was to determine the communication skills of nursing students and some variables that are thought to be related.
Method: The population of the species descriptive study, Faculty of Health Sciences Nursing Department of a university in Turkey constituted 1 and 4th grade students (n = 260). No sampling method was used and the study was completed with 255 students (98%) who agreed to participate and could be reached at the time of the study. The research data were collected by using the Introductory Information Form and the The Communication Skills Scale (TCSS). The data were analyzed with SPSS 24.00 program and the significance level was accepted as p <0.05.
Results: The mean age of the students in the study was 21.43±1.69 and 79.2% were female students. 88.2% of students stated that communication was important in patient care. TCSS total score was higher in girls and 4th class students. Furthermore, there was a significant relationship between the reasons for choosing nursing and communication skills of the students (p<0.05).
Conclusion: Communication skills of nursing students were found to be high. There was a relationship between students' reasons for choosing gender, class and profession and scale score. As a suggestion, it is necessary to carry out studies that will reveal the relationship between profession selection and communication by supporting the course contents to be given from the first years of nursing education, which include the right techniques to increase students' communication, and activities to raise awareness in the choice of profession.

Kaynakça

  • Anoosheh M, Zarkhah S, Faghihzadeh S, Vaismoradi M. (2009). Nurse–patient communication barriers in Iranian nursing. Int Nurs Review, 56, 243-9.
  • Aşcı Ö, Hazar G, Yılmaz M. (2015). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri ve ilişkili değişkenler. Acıbadem Üniv Sag Bil Derg, 6, 160-5.
  • Bingöl G, Demir A. (2011). Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Derg, 26, 152-9.
  • Çetinkaya Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Derg, 9, 567-76.
  • Emeghebo L. (2012). The image of nursing as perceived by nurses. Nurse Educ Today, 32, 49–53.
  • Erigüç G, Şener T, Eriş H. (2013). İletişim becerilerinin değerlendirilmesi: Bir meslek yüksekokulu öğrencileri örneği. Hacettepe Sag İdaresi Derg, 16, 45-65.
  • Erzincanlı S, Yüksel A. (2018). Öğrenci hemşirelerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Hemş Sag Bil Derg, 21, 10-7.
  • Ghiyasvandian S, Zakerimoghadam M, Peyravi H. (2015). Nurse as a facilitator to professional communication: A qualitative study. Global J Health Sci, 7, 294-303.
  • Hacıalioğlu N. Hemşirelikte öğretim öğrenme ve eğitim. 2.Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara; 2013: 53-61.
  • Kenaszchuk C, Reeves S, Nicholas D, Zwarenstein M. (2010) Validity and reliability of a multiple-group measurement scale for interprofessional collaboration. BMC Health Services Research, 10, 83.
  • Korkut F. (1996). İletişim becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Psikolojik Danışma Rehberlik Derg, 2, 18-23.
  • Kumcağız H, Yılmaz M, Çelik SB, Avcı İA. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Derg, 38, 49-56.
  • Kuzu A, Eker F. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Turk J Research Development Nurs, 12, 14-29.
  • Manojlovich M, Antonakos CL, Ronis DL. (2009). Intensive care units, communication between nurses and physicians, and patients’ outcomes. Am J Crit Care, 18, 21-30.
  • McCabe C, Timmins F. Communication skills for nursing practice. 2nd Edition. Macmillan Int Higher Educ; 2013.
  • Nadzam DM. (2009). Nurses’ role in communication and patient safety. J Nurs Care Quality, 24, 184-8.
  • Özkan Z, Ünver S, Avcıbaşı İ M, Semerci R, Fındık Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. Turk J Research Development Nurs, 19, 38-47.
  • Süt HK, Demir NG, Özer B. (2015). Klinik uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin iletişim becerileri ve etkileyen faktörler. Sag Bil Meslekleri Derg, 2, 167-77.
  • Tepeköylü Ö, Soytürk M, Çamlıyer H. (2009). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerisi algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Spor Bil Derg, 7, 115-24.
  • Yalçın N, Aştı T. (2011). Hemşire-hasta etkileşimi. Florence Nightingale Hemş Derg, 19, 54-9.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Makaleler
Yazarlar

Ayla Hendekci

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hendekci, A. (2020). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(1), 36-41.
AMA Hendekci A. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER. JSHS. Haziran 2020;5(1):36-41.
Chicago Hendekci, Ayla. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2020): 36-41.
EndNote Hendekci A (01 Haziran 2020) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5 1 36–41.
IEEE A. Hendekci, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER”, JSHS, c. 5, sy. 1, ss. 36–41, 2020.
ISNAD Hendekci, Ayla. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 5/1 (Haziran 2020), 36-41.
JAMA Hendekci A. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER. JSHS. 2020;5:36–41.
MLA Hendekci, Ayla. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 1, 2020, ss. 36-41.
Vancouver Hendekci A. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ VE İLİŞKİLİ BAZI DEĞİŞKENLER. JSHS. 2020;5(1):36-41.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.