This study was carried out to determine the e-health literacy levels of the students of the Faculty of Health Sciences and to determine whether the demographic characteristics of the students are effective on e-health literacy. The universe of the study consisted of students studying at Kırıkkale University Faculty of Health Sciences in 2016-2017 (N = 1621). “E-Health Literacy Scale (eHEALS)” which was developed by Norman and Skinner (2006a) and adapted by Coşkun and Bebiş (2015) to Turkish, has been used to determine e-health literacy level of students. According to the results obtained; e-health literacy levels of the students participating in the study were determined to be medium and high (mean 29.48). It is recommended for studies on improvement of e-health literacy levels of the students of the Faculty of Health Sciences.
Bu çalışma, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerini belirlemek ve öğrencilerin demografik özelliklerinin e-sağlık okuryazarlığı üzerinde etkili olup olmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2016-2017 yılında eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır (N=1621). Öğrencilerin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerini belirlemek için Norman ve Skinner (2006a) tarafından geliştirilen ve Coşkun ve Bebiş (2015) tarafından Türkçe geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan “E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği (e-HEALS:The e-Health Literacy Scale)” kullanılmıştır. Öğrencilerin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin orta ve yüksek seviyede olduğu (ortalama 29,48) belirlenmiştir. Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin iyileştirilmesi konusunda çalışmalar yapılması önerilmektedir.
E-Sağlık Okuryazarlığı Sağlık Okuryazarlığı. Üniversite Öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 31 |