Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 35 - 45, 28.12.2017

Öz

Bu
araştırmanın temel amacı; spor dışındaki alanlarda öğrenim gören üniversite
öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Bu bağlamda,
çalışmaya Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesinde öğrenim gören 391 kız (%60,2)
259 erkek (%39,8) olmak üzere toplamda 650 lisans öğrencisi gönüllü olarak
katılmıştır. 

Bu
araştırmada sosyo-demografik değişkenler ile ilgili bilgiler, araştırmacı
tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmanın
amacına ulaşmak için; Koçak (2014) tarafından geliştirilen, 22 madde ve 3
faktörden oluşan “Spor Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.

Elde
edilen verilerin analizinde verilerin dağılımları ve grupların dengeli olup
olmamasına bağlı olarak ikili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney-U testi,
ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında ise Kruskall Wallis testi
kullanılmıştır. Kruskall Wallis testi sonuçları dikkate alınarak, gerek
görüldüğünde Bonferroni düzeltmeli Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır.
İstatistikler SPSS 22 paket programıyla yapılmış ve yapılan tüm
değerlendirmelerde istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul
edilmiştir.







Bu
araştırmanın sonucunda, cinsiyet değişkeni açısından spor tutum toplam puanının
yanında Psikososyal Gelişme ve Fiziksel Gelişme faktörlerinde anlamlı farklılıklar
tespit edilmiştir. Zihinsel Gelişme faktöründe ise anlamlı bir farklılık
bulunamamıştır. Spora Katılım değişkenine göre Spor Tutumu toplam puanları ve
tüm faktörlerde anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Öte yandan Anne ve Baba
eğitim düzeyine göre farklılık tespit edilememesinin yanında öğrencilerin
öğrenim gördüğü fakültelere göre farklılıklar tespit edilmiştir. Bu araştırma
sonucunda, kız ve erkek öğrencilerin genel olarak spora yönelik tutum
puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Çelik, Z., Pulur, A. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumları, VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 115-121.
  • 2. Çetin, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması (Kırşehir İli Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 3. Demirhan, G., Altay, F. (2001). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği 2, Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 9-20.
  • 4. Doydu, İ., Çelen, A., Çoknaz, H. (2013). Spor Eğitim Modelinin Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spora Karşı Tutumuna Etkisi, E-International Journal Of Educational Research, 4(2), 99-110.
  • 5. Güllü, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Araştırılması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 6. Güllü, M., Güçlü, M., Arslan, C., (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 273-278.
  • 7. Kangalgil, M., Hünük, D., Demirhan, G. (2006). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • 8. Koçak, F. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spormetre Dergisi, 12(1), 59-69. 9. Smoll, F.L. & Schutz, R.V. (1980). Children’s Attitudes Towards Physical Activity: A Longitudial Analysis, Journal of Sport Psychology, 2, 137-147.
  • 10. Şentürk, E. Ş. (2012). Spora Yönelik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliliği ve Güvenirliği, CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • 11. Şişko, M., Demirhan, G. (2002). İlköğretim Okulları Ve Liselerde Öğrenim Gören Kız ve Erkek Öğrencilerin Beden Eğitimi Spor Dersine İlişkin Tutumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 205-210.
  • 12. Taşğın Ö, Tekin M. (2009). Çeşitli Değişkenlere Göre İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutum ve Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (2): 457-466.
  • 13. Yetim, A. (2011). Sosyoloji ve Spor, Ankara: Berikan Yayınevi.
  • 14. Yıldırım D. A., Yıldırım, E., Ramazanoğlu, F., Uçar, Ü., Tuzcuoğulları, Ö. T., Demirel, E. T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Spora Bakış Açıları ve Spor Yapma Durumu, Doğu Anadolu Araştırmaları, 4(3), 49-53.

Undergraduate Students’s Attitudes Towards Sport (Ankara Yıldırım Beyazıt University Sample)

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 35 - 45, 28.12.2017

Öz

The purpose of this research is
determining the attitudes of undergraduate students enrolled in degree programs
other than field of sport towards sport. In this context, 650 students of
Ankara Yıldırım Beyazıt University, which consists of 391 women (60.2%) and 259
men (39.8%) participated in the study, voluntarily.

In this research,
information about socio-demographic variables was collected by the Personal
Information Chart which was created by the researcher. To achieve the purpose
of the study, Sport Attitude Scale of Kocak (2014) which consists of 22 items
and 3 factors, were used.

In analysis of
the data about the comparison of two groups Mann Whitney-U Test is used, which
is determined by whether distribution of data or the groups are balanced.
Comparison of the groups which consists of more than two groups are conducted
by Kruskall Wallis Test. According to the results of Kruskall Wallis Test, Mann
Whitney-U Test with the Bonferroni-correction is used, when needed. Statistics
are generated by SPSS Pack 22 and p<0,05 is used as the significancy level.







As a result of
the analysis of the data set, when the gender is mentioned and there was found
significant evidence about the total points of attitudes towards sports and
psychosocial development and pyhsical development factors. However, there is no
significant evidence in data set for mental development factor and the gender.
Moreover, significant differences was detected in total points of attitudes
towards sports and all of the factors, according to the regular participation
to sports activities. On the other hand, effect of education level of parents
was found to be insignificant while the different faculties had reasonable
effects. To sum up, the students who has participated in the study are detected
to have high points of attitudes towards sports.

Kaynakça

  • 1. Çelik, Z., Pulur, A. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumları, VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 115-121.
  • 2. Çetin, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması (Kırşehir İli Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 3. Demirhan, G., Altay, F. (2001). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği 2, Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 9-20.
  • 4. Doydu, İ., Çelen, A., Çoknaz, H. (2013). Spor Eğitim Modelinin Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spora Karşı Tutumuna Etkisi, E-International Journal Of Educational Research, 4(2), 99-110.
  • 5. Güllü, M. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının Araştırılması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 6. Güllü, M., Güçlü, M., Arslan, C., (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 273-278.
  • 7. Kangalgil, M., Hünük, D., Demirhan, G. (2006). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • 8. Koçak, F. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spormetre Dergisi, 12(1), 59-69. 9. Smoll, F.L. & Schutz, R.V. (1980). Children’s Attitudes Towards Physical Activity: A Longitudial Analysis, Journal of Sport Psychology, 2, 137-147.
  • 10. Şentürk, E. Ş. (2012). Spora Yönelik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliliği ve Güvenirliği, CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • 11. Şişko, M., Demirhan, G. (2002). İlköğretim Okulları Ve Liselerde Öğrenim Gören Kız ve Erkek Öğrencilerin Beden Eğitimi Spor Dersine İlişkin Tutumları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 205-210.
  • 12. Taşğın Ö, Tekin M. (2009). Çeşitli Değişkenlere Göre İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutum ve Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (2): 457-466.
  • 13. Yetim, A. (2011). Sosyoloji ve Spor, Ankara: Berikan Yayınevi.
  • 14. Yıldırım D. A., Yıldırım, E., Ramazanoğlu, F., Uçar, Ü., Tuzcuoğulları, Ö. T., Demirel, E. T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Spora Bakış Açıları ve Spor Yapma Durumu, Doğu Anadolu Araştırmaları, 4(3), 49-53.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aydıner Birsin Yıldız

Çağrı Arı

Baki Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, A. B., Arı, Ç., & Yılmaz, B. (2017). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 35-45.
AMA Yıldız AB, Arı Ç, Yılmaz B. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). mauusbid. Aralık 2017;1(1):35-45.
Chicago Yıldız, Aydıner Birsin, Çağrı Arı, ve Baki Yılmaz. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 1, sy. 1 (Aralık 2017): 35-45.
EndNote Yıldız AB, Arı Ç, Yılmaz B (01 Aralık 2017) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 1 1 35–45.
IEEE A. B. Yıldız, Ç. Arı, ve B. Yılmaz, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”, mauusbid, c. 1, sy. 1, ss. 35–45, 2017.
ISNAD Yıldız, Aydıner Birsin vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi 1/1 (Aralık 2017), 35-45.
JAMA Yıldız AB, Arı Ç, Yılmaz B. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). mauusbid. 2017;1:35–45.
MLA Yıldız, Aydıner Birsin vd. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 35-45.
Vancouver Yıldız AB, Arı Ç, Yılmaz B. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ (ANKARA YILDIRIM BEYAZIT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). mauusbid. 2017;1(1):35-4.