BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK-İSLAM TABABETİNDE SAFRANIN YERİ

Yıl 2014, XI. National Conference on the History of Turkish Pharmacy 25-28 May 2014, 69 - 69, 01.09.2014

Öz

Safran (Crocus sativus L.), Iridaceae familyasına bağlı Crocus cinsini oluşturan soğanlı, çok yıllık bir bitkidir. Bitkinin kültürü daha çok İspanya, Fransa, İtalya ve İran’da yapılmaktadır. Türkiye’de ise kültürünün yapıldığı yegâne yer adını yine safrandan almış olan Safranbolu’dur. Bitkiye karakteristik özelliğini veren bileşikler arasında krosin, pikrokrosin ve safranal yer almaktadır. Son 10 yılda yapılan araştırmalarda safranın antienflamatuar, sitotoksik, antikanser, antikonvulsif, antihipertansif, antidepresan, antioksidan, antitussif, afrodizyak, immunomodülatör, vb. etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Bitkinin zengin içeriği, etkin dozda daha az toksik olması ve hastalıklar üzerine farklı mekanizmalardan etki etmesinden dolayı ilaç yapımı için doğal kaynak olabileceği düşünülmektedir. Tarihi kaynakların incelenmesi sonucunda safranın dünyada en eski tarihe sahip baharat ve tıbbi bitkilerden biri olduğu görülmektedir. Bu bitki antikçağdan beri dünyanın farklı bölgelerinde dini törenlerde, halk tababetinde ve mutfak kültüründe kullanılmaktadır. Osmanlı tıbbında dört hılt (humoral patoloji) teorisine göre sıcak ve kuru tabiata sahip olduğu kabul edilen safrandan “Edviye-i Müfrede” (14. yy.), “Tabiatnâme” (14. yy.), “Ebvâb-ı Şifâ” (14. yy.), “Yâdigar” (15. yy.) ve “Kemaliyye” (16. yy.) gibi birçok Türkçe tıp yazmasında da ‘zağferan’ adıyla bahsedilmekte ve uykusuzluk, baş ve göz ağrıları, iktidarsızlık, vb. hastalıklara karşı kullanımı önerilmektedir. Bu çalışmada safranın Türkçe tıp yazmalarındaki yeri araştırılacak ve safran üzerine yapılan bugünkü çalışmalarla karşılaştırılacaktır

THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE

Yıl 2014, XI. National Conference on the History of Turkish Pharmacy 25-28 May 2014, 69 - 69, 01.09.2014

Öz

Saffron (Crocus sativus L.) is a bulbous perennial herb of the Iridaceae family and Crocus genus, widely cultivated in Spain, Italy, France and Iran. It is also cultivated in Turkey, solely in the region of Safranbolu, which was named after this plant. The most important compounds in saffron are crocin, picrocrocin and safranal. Studies conducted over the last decade have reported that saffron has anti-inflammatory, cytotoxic, anticancer, anticonvulsant, antihypertensive, antidepressant, antioxidant, antitussive, aphrodisiac and immunomodulating effects. Due to the rich content of the plant, its low level of toxicity at effective doses and ability to act through various mechanisms against different illnesses, saffron may be considered as a natural source for the development of new medicines. Many historical resources refer to saffron as one of the oldest spices and medicinal plants in the world. Since ancient times, saffron has been used for different purposes, as a part of religious rituals, folk medicine and cuisine. In the Ottoman medicine, saffron was known as 'zağferan' and was believed to have a hot and dry nature, according to the Humoral Theory. The use of saffron was recommended for insomnia, headache, eye pain, impotence, and so forth in many Turkish medical manuscripts. These manuscripts include: "Edviye-i Müfrede" (14th century), "Tabiatnâme" (14th century), "Ebvâb-ı Şifâ" (14th century), "Yâdigar" (15th century) and "Kemaliyye" (16th century). This study examines the medicinal use of saffron according to Turkish medical manuscripts, in comparison with recent literature.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Leyla Paşayeva

Halil Tekiner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 XI. National Conference on the History of Turkish Pharmacy 25-28 May 2014

Kaynak Göster

APA Paşayeva, L., & Tekiner, H. (2014). THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi69-69.
AMA Paşayeva L, Tekiner H. THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Published online 01 Eylül 2014:69-69.
Chicago Paşayeva, Leyla, ve Halil Tekiner. “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, Eylül (Eylül 2014), 69-69.
EndNote Paşayeva L, Tekiner H (01 Eylül 2014) THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 69–69.
IEEE L. Paşayeva ve H. Tekiner, “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, ss. 69–69, Eylül 2014.
ISNAD Paşayeva, Leyla - Tekiner, Halil. “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Eylül 2014. 69-69.
JAMA Paşayeva L, Tekiner H. THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2014;:69–69.
MLA Paşayeva, Leyla ve Halil Tekiner. “THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 2014, ss. 69-69.
Vancouver Paşayeva L, Tekiner H. THE PLACE OF SAFFRON IN TURKISH-ISLAMIC MEDICINE. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2014:69-.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin