Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Döneminde Yaşadıkları Ruhsal Sorunlar

Yıl 2024, Sayı: 1, 1 - 12, 14.03.2024

Öz

Amaç: Bu çalışma salgın sırasında öğrencilerin ruhsal durumlarını belirlemek, salgın sonrasında ise; öğrencilerimizin üniversite yaşamına uyum sağlamasına yardımcı olmak ve öğrencilerimizin ruh sağlıklarını korumak ve geliştirmek adına yeni çalışmalar yapmak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu araştırma Koronavirüs salgını sürecinde üniversite öğrencileri le 2020-2021 eğitim öğretim döneminde tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Araştırmaya 1566 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veriler Bilgi Formu ve Kısa Semptom Envnteri ile “online” olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, Kolmogorow-Smirnov, Lilliefors ve Shapiro – Wilk normallik testleri ve Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis H testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın yapılması için gerekli izinler ve etik onay alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %57,0’sinin 18-21 yaş grubunda, %63.9’unun cinsiyetinin kız olduğu ve %70.9’unun fakültelere devam ettiği belirlenmiştir. Öğrencilerin %4.2’ü tek çocuk iken, %35.8’inin 3 ve daha fazla kardeşe sahip olduğu, %25.4’ünün en fazla şehir merkezinde yaşadığı, %93.1’inin kendi ailesi ile yaşadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin Kısa Semptom Envanteri alt ölçeklerinden depresyon puan ortalaması 24,73±12,93, anksiyete puan ortalaması 22,37±13,54, olumsuz benlik puan ortalaması 9,52±6,89, somatizasyon puan ortalaması 6,52±5,49, hostilite puan ortalaması 5,85±3,68 olarak bulunmuştur. Cinsiyet, öğrenimine devam ettiği birim, okul başarısı, gelir düzeyi, anne-baba tutumları, anne, baba, arkadaş ve öğretmen ilişkileri depresyon, anksiyete, sosmatizasyon, hostilite düzeyini ve benlik kavramını etkilediği saptanmıştır. Sonuç: Salgın süreci öğrencilerin ruhsal durumlarını düşük düzeyde de olsa etkilemiştir. Bu nedenle salgın sonrasında öğrencilerin ruhsal durumlarını dikkate alarak gereksinimlerin belirleyerek ruh sağlığını koruma ve geliştirmek adına salgının olumsuz etkileri ile baş etmelerine yardımcı olmak gerekmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

ARAŞTIRMAYA KATILAN ÖĞRENCİLERİMİZE TEŞEKKÜR EDERİZ

Kaynakça

  • Kang L, Li Y, Hu S, Chen M, Yang C. et. al. The mental health of medical workers in Wuhan, China dealing with the 2019 novel coronavirus. Lancet Psychiatry 2020;7(3):e14. doi: 10.1016/S2215-0366(20)30047-X. Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S. et. al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet 2020; Mar 14;395(10227):912-920. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8.
  • Lai AYK, Lee L, Wang MP, Feng Y, Lai TT. et. al. Mental health ımpacts of the covıd-19 pandemic on ınternational university students, related stressors, and coping strategies. Frontiers in Psychiatry 2020;11:584240. doi: 10.3389/fpsyt.2020.584240
  • Dilmen Bayar B, Yaşar Can S, Erten M, Ekmen M. Covid-19 Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin depresyon ve stres düzeylerinin belirlenmesi. PASHİD 2020; 2(1):12-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/pashid/issue/59582/867591
  • Xie X, Xue Q, Zhou Y, Zhu K, Liu Q. et.al. Mental health status among children in home confinement during the coronavirus disease 2019 outbreak in Hubei Province, China. JAMA Pediatr 2020;174(9):898-900. Doi:10.1001/jamapediatrics.2020.1619
  • Etxebarria NO, Santamaria MD, Gorrochategui MP, Mondragon NI. Stress, anxiety, and depression levels in the initial stage of the COVID-19 outbreak in a population sample in the northern Spain. Cad Saude Publica 2020;36(4):e00054020. PMID: 32374806. DOI: 10.1590/0102-311X00054020
  • Nelson B, Pettitt A, Flannery J, Allen N.Rapid assessment of psychological and epidemiological correlates of COVID-19 concern, financial strain, and health-related behavior change in a large online sample. Int J Methods in Psychiatr Res 2020;(3):169–84.
  • Liu S, Yang L, Zhang C, Xiang YT, Liu Z. et al. Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry 2020;7(4):e17–e18. doi: 10.1016/S2215- 0366(20)30077-8. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L. et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (covıd-19) epidemic among the general population in China. Int J Environ Res Public Health 2020;17(5):e. doi: 10.3390/ijerph17051729.
  • Zhai Y, Du X. Addressing collegiate mental health amid COVID-19 pandemic. Psychiatry Res 2020;288:113003. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113003.
  • Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X. et. al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res 2020;287:112934. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112934.
  • Aslan I, Ochnik D, Çınar O. Exploring perceived stress among dtudents in Turkey during the COVID-19 Pandemic. Int J Environ Res Public Health 2020;17, 8961; doi:10.3390/ijerph17238961.
  • Şahin NH, Batıgün AD, Uğurtaş S. Kısa Semptom Envanteri (KSE): Ergenler için kullanımının geçerlik, güvenilirlik ve faktör yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi 2002;13(2), 125-135
  • Chena R, Liang SW, Peng Y, Li XG, Chen JB. et. al. Mental health status and change in living rhythms among college students in China during the COVID-19 pandemic: a large-scale survey. Journal of Psychosomatic Research 2020;137:110219. doi: 10.1016/j.jpsychores.2020.110219
  • Essadek A, Rabeyron T. Mental health of French students during the Covid-19 pandemic. Journal of Affective Disorders 2020;Dec 1;277:392–393.
  • Kalkan U, Değirmenci DM, Durgun H, Uğur HG. The examination of the relationship between nursing students' depression, anxiety and stress levels and restrictive, emotional, and external eating behaviors in COVID‐19 social isolation process. Perspect Psychiatr Care 2021; 57(2):507-516. https://doi.org/10.1111/ppc.12703
  • Lai J, Ma S, Wang Y, Cai Z, Hu J. et al. Factors associated with mental health outcomes among health care workers exposed to coronavirus disease 2019. JAMA Netw Ope 2020;3(3):e203976. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2020.3976.
  • Aylie NS, Mekonen MA, Mekuria RM. The psychological impacts of covid-19 pandemic among university students in Bench-Sheko Zone, Southwest Ethiopia: a community-based cross-sectional study. Psychol Res Behav Manag 2020;13:813-821.
  • Bashir TF, Hassan S, Maqsood A, Khan ZA, Issrani R. et. al. The psychological ımpact analysis of novel covıd-19 pandemic in health sciences students: a global survey. Eur J Dent 2020;14:91-96. doi: 10.1055/s-0040-1721653
  • Favale T, Soro F, Trevisan M, Drago I, Mellia M. Campus traffic and e‐Learning during COVID‐19 pandemic. Computer Networks 2020;176:107290.
  • Karal E, Gül Biçer B. Salgın hastalık döneminde algılanan sosyal desteğin bireylerin psikolojik sağlamlığı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 2020;10 (1): 129-156. https://doi.org/10.20493/birtop.726411
  • Roohafza HR, Afshar H, Keshteli AH, Mohammadi N, Feizi A. et al. What's the role of perceived social support and coping styles in depression and anxiety? J Res Med Sci 2014;19(10):944-949
  • Kabasakal Z, Aktaş A. Covid-19 pandemi sürecinde bireylerin sosyal destek ve aile iklimi algılarının incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi 2021;12 (1):145-157.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ruh Sağlığı Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nalan Gördeles Beser 0000-0001-6054-0437

Etem Erdal Erşan 0000-0002-7104-2908

Özge Özkaya

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 14 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gördeles Beser, N., Erşan, E. E., & Özkaya, Ö. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Pandemi Döneminde Yaşadıkları Ruhsal Sorunlar. Niğde Tıp Dergisi(1), 1-12.