Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REKRATİF BİR AKTİVİTE OLARAK KİTAP OKUMA ETKİNLİĞİNE KATILAN ERGENLERİN OKULA BAĞLANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 10, 30.12.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1313048

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, rekreatif bir aktivite olarak kitap okuma etkinliğine katılan ergenlerin okula bağlanma düzeylerinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmanın ulaşılabilir evrenini, İstanbul İli Küçükçekmece İlçesi’nde spor okullarına katılan 10-14 yaş aralığındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise basit tesadüfü olmayan yöntemle seçilmiş (n=142) gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde seçkisiz olmayan örneklem seçim yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi tekniğinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Çalışma verilerinin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek adına normallik testi yapılmış ve normal dağılım göstermemesi nedeniyle istatistiksel analiz olarak non-parametrik testlerden yararlanılmıştır. Bu bağlamda çalışmada Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre yaş değişkeni açısından anlamlı bir farklılığa rastlanırken, cinsiyet ve haftalık kitap okuma saati değişkenlerine göre anlamlı farklılaşmaya rastlanmamıştır.
Sonuç: Sonuç olarak, bu araştırma kapsamında serbest zamanlarını okul bahçesinde geçiren öğrencilerin çevreye karşı ilgileri ve yaş değişkenleri arasında bir bağlantı olmamakla birlikte, kızların daha ilgili oldukları ve bu durumun hangi sınıf düzeyinde olursa olsun farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır.

Anahtar kelimeler: rekreasyon, okuma, ergen, okula bağlanma

Kaynakça

  • Adelabu, D. D. (2007). Time perspective and school membership as correlates to academic achivement among American adolescents. Adolescence, 42,(167), 525-538.
  • Alaca, F. (2011). İki dilli olan ve olmayan öğrencilerde okul yaşam kalitesi algısı ve okula aidiyet duygusu ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Altuntaş, S. & Sezer, Ö. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okula Bağlanmalarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1) , 83-97. DOI: 10.17679/inuefd.295722
  • Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of educational psychology, 94(4), 795.
  • Aydeniz, G. (2019). İlkokullarda oyun temelli öğrenme yönteminin öğrencilerin okula bağlanma ve kural bilinci düzeyine etkisi (Master's thesis, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Benner, A. D., Graham, S., & Mistry, R. S. (2008). Discerning direct and mediated effects of ecological structures and processes on adolescents' educational outcomes. Developmental Psychology, 44(3), 840.
  • Blaha, B., & Benett, M. (1993). Yeni Okuma Teknikleri (Çev.: Doğan Şahiner). İstanbul: Kişisel.
  • Booker, K. C. (2006). School belonging and the African American adolescent: What do we know and where should we go?. The High School Journal, 89(4), 1-7.
  • Brown, R., & Evans, W. P. (2002). Extracurricular activity and ethnicity: Creating greater school connection among diverse student populations. Urban Education, 37(1), 41-58.
  • Cemalcilar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied psychology, 59(2), 243-272.
  • Cheung, H. Y. & Hui, K.F.S. (2003). Mainland immigrant and Hong Kong local students psychological sense of school membership. Asia Pacific Education Review, 4,(1),67-74.
  • Cheung, H.Y. (2004). Comparing Shanghai and Hong Kong students’ psychological sense of school membership. Asia Pacific Education Review, 5,(1),34-38.
  • Damarlı, Ö. (2006). Ergenlerde toplumsal cinsiyet rolleri, bağlanma stilleri ve benlik kavramı arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Faircloth, B. S., & Hamm, J. V. (2005). Sense of belonging among high school students representing 4 ethnic groups. Journal of Youth and Adolescence, 34, 293-309.
  • Goodenow, C. & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolecent students. The Journal of Experimental Education, 62, (1), 60-71.
  • Goodenow, C. (1992a). Strengthening the links between educational psychology and the study of social contexts. Educational psychologist.
  • Goodenow, C. (1992b). School motivation, engagement, and sense of belonging among urban adolescent students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79-90.
  • Hill, L. G., & Werner, N. E. (2006). Affiliative motivation, school attachment, and aggression in school. Psychology in the Schools, 43(2), 231-246.
  • Işık, M., & Bahat, İ. (2021). Analyzing School Attachment of Secondary School Students’ for Regards to Various Variables. Education Quarterly Reviews, 4.
  • Johnson, M. K., Crosnoe, R., & Thaden, L. L. (2006). Gendered patterns in adolescents' school attachment. Social Psychology Quarterly, 69(3), 284-295.
  • Juvonen, J. (2006). Sense of Belonging, Social Bonds, and School Functioning.
  • Kandemir, Y. (2021). Ortaokula Giden Öğrencilerin Okula Bağlanma Ve Yaşam Doyumu Düzeylerinin Akademik Güdülenme Becerisi Üzerine Etkisi, İstanbul Arel Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Karasar, N. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kulaksizoglu, A. (1998). Ergenlik psikolojisi. Adolescence psychology]. Istanbul: Remzi Kitapevi.
  • Onuk, T. (2017). Ergenlerde kişilik özelliklerinin sınav kaygısı ve okula bağlanma stilleri üzerindeki etkisi (Master's thesis, Işık Üniversitesi).
  • Osterman, K. F. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of educational research, 70(3), 323-367.
  • Ozankaya, Ö.(1980). Toplum Bilim Terimleri Sözlüğü (II. Baskı). TDK, Ankara.
  • Roeser, R. W., Midgley, C., & Urdan, T. C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents' psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal of educational psychology, 88(3), 408.
  • Samdal, O. Wold, B. and Bronis, M. (1999). Relationship between students' perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study. School effectiveness and school Improvement, 10(3), 296-320.
  • Savi, F. (2011). “Çocuk ve ergenler için okula bağlanma ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması”, İlköğretim Online, 10(1), 80-90.
  • Türk Dil Kurumu (1932). Rekreasyon. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5af4659ebe8 602.12324558. (Erişim tarihi: 10.01.2018).

INVESTIGATION OF SCHOOL ATTACHMENT LEVELS OF ADOLESCENTS PARTICIPATING IN BOOK READING AS A RECREATIONAL ACTIVITY

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 10, 30.12.2023
https://doi.org/10.52272/srad.1313048

Öz

Aim: The aim of this study is to examine the school attachment levels of adolescents who participate in book reading as a recreational activity.
Method: The accessible population of the study consists of students between the ages of 10-14 who attend sports schools in Küçükçekmece District of Istanbul Province. The sample of the study consists of (n=142) volunteer participants selected by simple non-random method. In sample selection, easily accessible case sampling technique, which is one of the non-random sampling selection methods, was utilized.
Findings: A normality test was performed to determine whether the study data were normally distributed and non-parametric tests were used as statistical analysis since the data did not show a normal distribution. In this context, Mann Whitney-U and Kruskal Wallis tests were used. According to the findings, while a significant difference was found in terms of age, no significant difference was found in terms of gender and weekly reading hours.
Conclusion: As a result, although there is no correlation between the interest of students who spend their free time in the school garden and their age variables, it is concluded that girls are more interested in the environment and this situation does not differ regardless of the grade level.

Key Words: recreation, reading, adolescent, school attachment

Kaynakça

  • Adelabu, D. D. (2007). Time perspective and school membership as correlates to academic achivement among American adolescents. Adolescence, 42,(167), 525-538.
  • Alaca, F. (2011). İki dilli olan ve olmayan öğrencilerde okul yaşam kalitesi algısı ve okula aidiyet duygusu ilişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Altuntaş, S. & Sezer, Ö. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okula Bağlanmalarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1) , 83-97. DOI: 10.17679/inuefd.295722
  • Anderman, E. M. (2002). School effects on psychological outcomes during adolescence. Journal of educational psychology, 94(4), 795.
  • Aydeniz, G. (2019). İlkokullarda oyun temelli öğrenme yönteminin öğrencilerin okula bağlanma ve kural bilinci düzeyine etkisi (Master's thesis, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Benner, A. D., Graham, S., & Mistry, R. S. (2008). Discerning direct and mediated effects of ecological structures and processes on adolescents' educational outcomes. Developmental Psychology, 44(3), 840.
  • Blaha, B., & Benett, M. (1993). Yeni Okuma Teknikleri (Çev.: Doğan Şahiner). İstanbul: Kişisel.
  • Booker, K. C. (2006). School belonging and the African American adolescent: What do we know and where should we go?. The High School Journal, 89(4), 1-7.
  • Brown, R., & Evans, W. P. (2002). Extracurricular activity and ethnicity: Creating greater school connection among diverse student populations. Urban Education, 37(1), 41-58.
  • Cemalcilar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied psychology, 59(2), 243-272.
  • Cheung, H. Y. & Hui, K.F.S. (2003). Mainland immigrant and Hong Kong local students psychological sense of school membership. Asia Pacific Education Review, 4,(1),67-74.
  • Cheung, H.Y. (2004). Comparing Shanghai and Hong Kong students’ psychological sense of school membership. Asia Pacific Education Review, 5,(1),34-38.
  • Damarlı, Ö. (2006). Ergenlerde toplumsal cinsiyet rolleri, bağlanma stilleri ve benlik kavramı arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Faircloth, B. S., & Hamm, J. V. (2005). Sense of belonging among high school students representing 4 ethnic groups. Journal of Youth and Adolescence, 34, 293-309.
  • Goodenow, C. & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends’ values to academic motivation among urban adolecent students. The Journal of Experimental Education, 62, (1), 60-71.
  • Goodenow, C. (1992a). Strengthening the links between educational psychology and the study of social contexts. Educational psychologist.
  • Goodenow, C. (1992b). School motivation, engagement, and sense of belonging among urban adolescent students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79-90.
  • Hill, L. G., & Werner, N. E. (2006). Affiliative motivation, school attachment, and aggression in school. Psychology in the Schools, 43(2), 231-246.
  • Işık, M., & Bahat, İ. (2021). Analyzing School Attachment of Secondary School Students’ for Regards to Various Variables. Education Quarterly Reviews, 4.
  • Johnson, M. K., Crosnoe, R., & Thaden, L. L. (2006). Gendered patterns in adolescents' school attachment. Social Psychology Quarterly, 69(3), 284-295.
  • Juvonen, J. (2006). Sense of Belonging, Social Bonds, and School Functioning.
  • Kandemir, Y. (2021). Ortaokula Giden Öğrencilerin Okula Bağlanma Ve Yaşam Doyumu Düzeylerinin Akademik Güdülenme Becerisi Üzerine Etkisi, İstanbul Arel Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Karasar, N. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kulaksizoglu, A. (1998). Ergenlik psikolojisi. Adolescence psychology]. Istanbul: Remzi Kitapevi.
  • Onuk, T. (2017). Ergenlerde kişilik özelliklerinin sınav kaygısı ve okula bağlanma stilleri üzerindeki etkisi (Master's thesis, Işık Üniversitesi).
  • Osterman, K. F. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of educational research, 70(3), 323-367.
  • Ozankaya, Ö.(1980). Toplum Bilim Terimleri Sözlüğü (II. Baskı). TDK, Ankara.
  • Roeser, R. W., Midgley, C., & Urdan, T. C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents' psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal of educational psychology, 88(3), 408.
  • Samdal, O. Wold, B. and Bronis, M. (1999). Relationship between students' perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study. School effectiveness and school Improvement, 10(3), 296-320.
  • Savi, F. (2011). “Çocuk ve ergenler için okula bağlanma ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması”, İlköğretim Online, 10(1), 80-90.
  • Türk Dil Kurumu (1932). Rekreasyon. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5af4659ebe8 602.12324558. (Erişim tarihi: 10.01.2018).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğçe Bulut 0009-0005-0626-6648

Mustafa Can Koç 0000-0002-3007-5367

Stoica Leonard 0000-0001-6477-5938

Yusuf Er 0000-0001-8441-4283

Sinan El 0009-0002-7689-8446

Ali Selman Özdemir 0000-0003-1736-7602

Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut, T., Koç, M. C., Leonard, S., Er, Y., vd. (2023). REKRATİF BİR AKTİVİTE OLARAK KİTAP OKUMA ETKİNLİĞİNE KATILAN ERGENLERİN OKULA BAĞLANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1-10. https://doi.org/10.52272/srad.1313048

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.