Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 3, 135 - 142, 23.12.2020

Öz

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi(ESOGÜTF) öğrencilerinde gelecek kaygısı(GK), depresyon ve stres ilişkisinin değerlendirilmesi amaçlandı. Çalışma ESOGÜTF öğrencilerinde gerçekleştirilen kesitsel tipte bir araştırmadır. Çalışma tarihlerinde öğrenim gören tüm öğrencilere ulaşılması planlanarak 2018-2019 akademik yılında öğrenim gören 1519 öğrenciden 732’(%48.2)sine ulaşıldı. Çalışmanın amacına yönelik hazırlanan anket form, araştırmacıların gözlemi altında öğrenciler tarafından dolduruldu. GK bireylerin kendini gelecekte olabilecek bir tehlike ile ilgili olarak endişeli beklenti içinde hissetmesi; mesleki GK ise bireylerin kendini mesleği ile ilişkili bir konuda gelecekte olabilecek bir tehlike ile ilgili olarak endişeli beklenti içinde hissetmesi olarak tanımlandı. Mesleki GK ve GK hiçbir zaman ve her zaman arasında değişen 5’li likert tipinde sorularak; bu sorulara oldukça sık ve her zaman olarak cevap verenler kaygılı olarak değerlendirildi. Veriler, bilgisayar ortamında SPSS(versiyon 15.0) İstatistik Paket Programında değerlendirildi. Analizlerde ki kare, student t ve Mann Whitney U testleri kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık değeri olarak p≤0.05 kabul edildi. Çalışma grubunun 395’i(%54.0) erkekti. Öğrencilerin yaşları 18-40 arasında değişmekte olup; ortalaması 21.1±2.2 yıl idi. Öğrencilerin 28(%3.8)’i her zaman, 136(%18.6)’sı oldukça sık GK hissettiğini bildirdi. Hekimlik mesleğiyle ilişkili GK ise öğrencilerin 24(%3.3)’ü her zaman 130(%17.8)’i oldukça sık olarak hissetmekteydi. GK veya mesleki GK olan öğrencilerde Depresyon, Anksiteye, Stres -21 ölçeğinin tüm alt alanlarından alınan puan ortancalarının olmayanlara göre daha yüksek olduğu görüldü. Öğrencilerde GK ve mesleki GK oldukça sıktı. GK veya mesleki GK olanların depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri daha yüksekti. GK nedenlerinin belirlenerek; depresyon, anksiyete ve strese yönelik tedbirlerin alınması gerektiği düşünüldü.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • CDC. Learn About Mental Health [Available from https://www.cdc.gov/mentalhealth/learn/index.htm Erişim tarihi: 26.01.2018
  • Bamber MD, Morpeth E. Effects of mindfulness meditation on college student anxiety: A meta-analysis. Mindfulness. 2019;10(2):203-14.
  • T.C. Sağlık bakanlığı A, 2013. “Türkiye Kronik Hastalıklar ve Risk Faktörleri Sıklığı Çalışması” Report No.: 909.
  • Atilla M, Yılmaz M, Filiz B, Deler M, Hilal D, Doğru M. Bir Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencilerinde Gelecek İle İlgili Kaygı Durumunun Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014;4(3):7-13.
  • Antony MM, Stein MB. Oxford handbook of anxiety and related disorders: Oxford University Press; 2008.
  • Köroğlu E. DSM-5 Tanı ölçütleri başvuru el kitabı: Hekimler Yayın Birliği Yayıncılık; 2013.
  • Zaleski Z. Future anxiety: Concept, measurement, and preliminary research. Personality and individual differences. 1996;21(2):165-74.
  • Canbaz S, Sünter AT, Aker S, Pekşen Y. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Dergisi. 2007;17(1):15-9.
  • Karamustafalıoğlu O, Yumrukçal H. Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Eftal Hastanesi Tıp Bülteni. 2011;45:65-74.
  • Kula K, Saraç T. Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı/The Future Anxiety of the University Students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13(33).
  • al Matarneh AJ, Altrawneh A. Constructing A Scale Of Future Anxiety For The Students At Public Jordanian Universities. International Journal of Academic Research. 2014;6(5).
  • Yılmaz Ö, Boz H, Arslan A. Depresyon Anksiyete Stres Ölçeğinin (DASS 21) Türkçe Kısa Formunun Geçerlilik-Güvenilirlik Çalışması. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (FESA). 2017;2(2):92-104.
  • Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy. 1995;33(3):335-43.
  • Henry JD, Crawford JR. The short‐form version of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS‐21): Construct validity and normative data in a large non‐clinical sample. British journal of clinical psychology. 2005;44(2):227-39.
  • Şahin NH, Güler M, Basım HN. A tipi kişilik örüntüsünde bilişsel ve duygusal zekânın stresle başa çıkma ve stres belirtileri ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi. 2009;20(3):243-54.
  • Yeniçeri N, Mevsim V, Özçakar N, Özan S, Güldal D, Başak O. Tıp eğitimi son sınıf öğrencilerinin gelecek meslek yaşamları ile ilgili yaşadıkları anksiyete ile sürekli anksiyetelerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2007;21(1):19-24.
  • Hammad MA. Future Anxiety and Its Relationship to Students' Attitude toward Academic Specialization. Journal of Education and Practice. 2016;7(15):54-65.
  • Finning K, Ukoumunne OC, Ford T, Danielson‐Waters E, Shaw L, Romero De Jager I, et al. The association between anxiety and poor attendance at school–a systematic review. Child and Adolescent Mental Health. 2019;0(0).
  • Compton SN, Villabo MA, Kristensen H. Pediatric Anxiety Disorders: Academic Press; 2019.
  • Young KS, Sandman CF, Craske MG. Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain sciences. 2019;9(4):76.
  • El-Gilany A-H, Amr M, Hammad S. Perceived stress among male medical students in Egypt and Saudi Arabia: effect of sociodemographic factors. Annals of Saudi medicine. 2008;28(6):442-8.
  • Adhikari A, Dutta A, Sapkota S, Chapagain A, Aryal A, Pradhan A. Prevalence of poor mental health among medical students in Nepal: a cross-sectional study. BMC medical education. 2017;17(1):232.
  • Pereira-Morales AJ, Adan A, Forero DA. Perceived stress as a mediator of the relationship between neuroticism and depression and anxiety symptoms. Current Psychology. 2019;38(1):66-74.
  • Samaranayake CB, Fernando AT. Satisfaction with life and depression among medical students in Auckland, New Zealand. Clinical Correspondence. 2011;124:12-7.
  • Iqbal S, Gupta S, Venkatarao E. Stress, anxiety & depression among medical undergraduate students & their socio-demographic correlates. The Indian journal of medical research. 2015;141(3):354.
  • Othman N, Ahmad F, El Morr C, Ritvo P. Perceived impact of contextual determinants on depression, anxiety and stress: a survey with university students. International Journal of Mental Health Systems. 2019;13(1):17.
  • Hope V HM. Medical student depression, anxiety and distress outside North America: a systematic review. Medical Education 2014;48(10):963-79.
  • MacLean L, Booza J, Balon R. The impact of medical school on student mental health. Academic Psychiatry. 2016;40(1):89-91.

Future Anxiety, Depression and Stress Among Medical Students

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 3, 135 - 142, 23.12.2020

Öz

The aim of this study was to evaluate the relationship between future anxiety(FA), depression and stress among the students of Eskisehir Osmangazi University Faculty of Medicine(ESOGUTF). This cross - sectional study conducted in ESOGUTF students. In 2018-2019 academic year, the total number of students was 1519 and 732(48.2%) of them were reached. The questionnaire was completed by the students under the observation of the researchers. FA individuals feel anxious about a possible danger in the future; vocational dimention of FA was defined as feeling anxious about a future danger on a subject related to the profession. FA were asked in a 5-point Likert type that ranged between “never” and “always”; those who answered these questions “quite often “and “always” were considered anxious. The data were evaluated with SPSS (version 15.0) Statistical Package Program on computer. Chi-square, Student's t and Mann Whitney U tests were used for analysis. Statistical significance was accepted as p≤0.05. Among the study group 395(54.0%) of them were males. The ages of the students varied between 18-40; The mean age was 21.1 ± 2.2 years. 28 (3.8%) of the students reported that they always felt FA, and 136 (18.6%) reported that they often felt FA. It was seen that all subdimentional scores of the Depression, Anxiety and Stress -21 scale were found higher in students with FA. Future anxiety was found very common among medical students. After identifying the causes of FA, taking proper measures should be prioritized.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • CDC. Learn About Mental Health [Available from https://www.cdc.gov/mentalhealth/learn/index.htm Erişim tarihi: 26.01.2018
  • Bamber MD, Morpeth E. Effects of mindfulness meditation on college student anxiety: A meta-analysis. Mindfulness. 2019;10(2):203-14.
  • T.C. Sağlık bakanlığı A, 2013. “Türkiye Kronik Hastalıklar ve Risk Faktörleri Sıklığı Çalışması” Report No.: 909.
  • Atilla M, Yılmaz M, Filiz B, Deler M, Hilal D, Doğru M. Bir Tıp Fakültesi 4, 5 ve 6. Sınıf Öğrencilerinde Gelecek İle İlgili Kaygı Durumunun Değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2014;4(3):7-13.
  • Antony MM, Stein MB. Oxford handbook of anxiety and related disorders: Oxford University Press; 2008.
  • Köroğlu E. DSM-5 Tanı ölçütleri başvuru el kitabı: Hekimler Yayın Birliği Yayıncılık; 2013.
  • Zaleski Z. Future anxiety: Concept, measurement, and preliminary research. Personality and individual differences. 1996;21(2):165-74.
  • Canbaz S, Sünter AT, Aker S, Pekşen Y. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Dergisi. 2007;17(1):15-9.
  • Karamustafalıoğlu O, Yumrukçal H. Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Eftal Hastanesi Tıp Bülteni. 2011;45:65-74.
  • Kula K, Saraç T. Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı/The Future Anxiety of the University Students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016;13(33).
  • al Matarneh AJ, Altrawneh A. Constructing A Scale Of Future Anxiety For The Students At Public Jordanian Universities. International Journal of Academic Research. 2014;6(5).
  • Yılmaz Ö, Boz H, Arslan A. Depresyon Anksiyete Stres Ölçeğinin (DASS 21) Türkçe Kısa Formunun Geçerlilik-Güvenilirlik Çalışması. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (FESA). 2017;2(2):92-104.
  • Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy. 1995;33(3):335-43.
  • Henry JD, Crawford JR. The short‐form version of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS‐21): Construct validity and normative data in a large non‐clinical sample. British journal of clinical psychology. 2005;44(2):227-39.
  • Şahin NH, Güler M, Basım HN. A tipi kişilik örüntüsünde bilişsel ve duygusal zekânın stresle başa çıkma ve stres belirtileri ile ilişkisi. Türk Psikiyatri Dergisi. 2009;20(3):243-54.
  • Yeniçeri N, Mevsim V, Özçakar N, Özan S, Güldal D, Başak O. Tıp eğitimi son sınıf öğrencilerinin gelecek meslek yaşamları ile ilgili yaşadıkları anksiyete ile sürekli anksiyetelerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2007;21(1):19-24.
  • Hammad MA. Future Anxiety and Its Relationship to Students' Attitude toward Academic Specialization. Journal of Education and Practice. 2016;7(15):54-65.
  • Finning K, Ukoumunne OC, Ford T, Danielson‐Waters E, Shaw L, Romero De Jager I, et al. The association between anxiety and poor attendance at school–a systematic review. Child and Adolescent Mental Health. 2019;0(0).
  • Compton SN, Villabo MA, Kristensen H. Pediatric Anxiety Disorders: Academic Press; 2019.
  • Young KS, Sandman CF, Craske MG. Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain sciences. 2019;9(4):76.
  • El-Gilany A-H, Amr M, Hammad S. Perceived stress among male medical students in Egypt and Saudi Arabia: effect of sociodemographic factors. Annals of Saudi medicine. 2008;28(6):442-8.
  • Adhikari A, Dutta A, Sapkota S, Chapagain A, Aryal A, Pradhan A. Prevalence of poor mental health among medical students in Nepal: a cross-sectional study. BMC medical education. 2017;17(1):232.
  • Pereira-Morales AJ, Adan A, Forero DA. Perceived stress as a mediator of the relationship between neuroticism and depression and anxiety symptoms. Current Psychology. 2019;38(1):66-74.
  • Samaranayake CB, Fernando AT. Satisfaction with life and depression among medical students in Auckland, New Zealand. Clinical Correspondence. 2011;124:12-7.
  • Iqbal S, Gupta S, Venkatarao E. Stress, anxiety & depression among medical undergraduate students & their socio-demographic correlates. The Indian journal of medical research. 2015;141(3):354.
  • Othman N, Ahmad F, El Morr C, Ritvo P. Perceived impact of contextual determinants on depression, anxiety and stress: a survey with university students. International Journal of Mental Health Systems. 2019;13(1):17.
  • Hope V HM. Medical student depression, anxiety and distress outside North America: a systematic review. Medical Education 2014;48(10):963-79.
  • MacLean L, Booza J, Balon R. The impact of medical school on student mental health. Academic Psychiatry. 2016;40(1):89-91.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökçe Dağtekin

Mustafa Dalkılıç Bu kişi benim

Furkan Çakıcı Bu kişi benim

Aybike Çakır Bu kişi benim

Ahmet Eren Ekin Bu kişi benim

Davut Öztünç Bu kişi benim

Burhanettin Işıklı

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dağtekin, G., Dalkılıç, M., Çakıcı, F., Çakır, A., vd. (2020). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi, 2(3), 135-142.
AMA Dağtekin G, Dalkılıç M, Çakıcı F, Çakır A, Ekin AE, Öztünç D, Işıklı B. Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi. TÖAD. Aralık 2020;2(3):135-142.
Chicago Dağtekin, Gökçe, Mustafa Dalkılıç, Furkan Çakıcı, Aybike Çakır, Ahmet Eren Ekin, Davut Öztünç, ve Burhanettin Işıklı. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon Ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi”. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi 2, sy. 3 (Aralık 2020): 135-42.
EndNote Dağtekin G, Dalkılıç M, Çakıcı F, Çakır A, Ekin AE, Öztünç D, Işıklı B (01 Aralık 2020) Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi 2 3 135–142.
IEEE G. Dağtekin, “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi”, TÖAD, c. 2, sy. 3, ss. 135–142, 2020.
ISNAD Dağtekin, Gökçe vd. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon Ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi”. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi 2/3 (Aralık 2020), 135-142.
JAMA Dağtekin G, Dalkılıç M, Çakıcı F, Çakır A, Ekin AE, Öztünç D, Işıklı B. Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi. TÖAD. 2020;2:135–142.
MLA Dağtekin, Gökçe vd. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon Ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi”. Türk Tıp Öğrencileri Araştırma Dergisi, c. 2, sy. 3, 2020, ss. 135-42.
Vancouver Dağtekin G, Dalkılıç M, Çakıcı F, Çakır A, Ekin AE, Öztünç D, Işıklı B. Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı, Depresyon ve Stres İlişkisinin Değerlendirilmesi. TÖAD. 2020;2(3):135-42.