Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN YETERSİZLİK DUYGULARI AÇISINDAN İNCELENMESİ*

Yıl 2016, Sayı: 8, 25 - 35, 01.12.2016

Öz

Bu çalışma üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleriyle yetersizlik duyguları arasında bir ilişki olup olmadığının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilen çalışmanın katılımcıları, Anadolu Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde okuyan 305 192 kadın, 113 erkek lisans öğrencileridir. Araştırmada, “saldırganlık ölçeği” ve “yetersizlik duygusu ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, Bağımsız Örneklem t Testi ve Çoklu Regresyon Analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleriyle yetersizlik duygusu ve yetersizlik duygusu ölçeğinin alt boyutları olan cesaretin kırılması, yararsız üstünlük çabası ve kendi değerini yadsıma değişkenleri arasında anlamlı düzeyde pozitif ilişki gözlenmiştir. Ayrıca erkek öğrencilerin saldırganlık düzeyinin kadınlardan yüksek olduğu ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Cinsiyet, cesaretin kırılması ve yararsız üstünlük çabası değişkenlerinin saldırganlığı yordadığı bulunmuştur. Üniversitelerde öğrencilere yönelik koruyucu- önleyici ruh sağlığı hizmetleri planlanırken bulgular göz önünde bulundurularak öğrencilerde yeterlilik duygusu ve öz saygıyı arttırmaya yönelik programların geliştirilmesi yerinde olacaktır

Kaynakça

  • Abasiubong, F., Abiola, T., & Udofia, O. (2011). A comparative study of aggression amongst Nigerian university students in Niger Delta region. Psychology, Health & Medicine, 16(1), 86–93. http://doi.org/10.1080/13548506.2010.507775
  • Adler, A. (1985). İnsanı Tanıma Sanatı. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Adler, A. (2000). Yaşamın Anlam ve Amacı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Akdoğan, R., & Ceyhan, E. (2014). Üniversite Öğrencileri İçin Yetersizlik Duygusu
  • Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 117–128. Bagner, D. M., Storch, E. A., & Preston, A. S. (2007). Romantic Relational
  • Aggression: What about Gender? Journal of Family Violence, 22(1), 19–24. http://doi.org/10.1007/s10896-006-9055-x
  • Baker, C. R., & Stith, S. M. (2008). Factors Predicting Dating Violence Perpetration Among Male and Female College Students. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 17(2), 227–244. http://doi.org/10.1080/10926770802344836
  • Baker, Ö. E., & Bıçak, B. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sorunları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. Bandura, Albert (1983). “Psychological Mechanisms of Aggression”. Aggression: Theoretical and Empirical Reviews. Volume 1: Theoretical and Methodological Issues.
  • Ed.: Russell G. Geen ve Edward L.Donnerstein. New York: Academic Press. Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Calzada, E. J., Brown, E. J., & Doyle, M. E. (2011). Psychiatric Symptoms as a Predictor of Sexual Aggression among Male College Students. Journal of Aggression, http://doi.org/10.1080/10926771.2011.608184 & Trauma, (7), –740.
  • Casselman, R. B., & Rosenbaum, A. (2014). Fathers, Sons, and Aggression: A Path Model. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 23(5), 513–531. http://doi.org/10.1080/10926771.2014.904464
  • Clinton, A., Crothers, L. M., Hughes, T. L., Bell, G. R., Kolbert, J. B., Schmitt, A. J., … Field, J. E. (2014). Aggression and emotional abuse: A cross-cultural investigation of relational and social aggression in female college students from Puerto Rico and the United States. Journal of Aggression, Maltreatment and Trauma, 23(2), –115. http://doi.org/10.1080/10926771.2014.872745 10.1080/19361521.2013.75565
  • Cowan, G., & Mills, R. D. (2004). Personal inadequacy and intimacy predictors of men’s http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1023/B:SERS.0000032310.16273.da Sex Roles, (1-2), –78.
  • Crothers, L. M., Kolbert, J. B., Kanyongo, G. Y., Field, J. E., & Schmitt, A. J. (2014). Relational and Social Aggression and Reflective Processing in a University Sample. Journal http://doi.org/10.1080/10926771.2014.920451 & Trauma, (6), –41.
  • Çetin, M. Ç., Gezer, E., Yıldız, Ö., & Yıldız, M. (2013). Investigation of the relationship between aggression levels and basic psychological needs school of physical education. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1738– 1753.
  • Damon, W. (2003). Dominance, sexism, and inadequacy: Testing a compensatory conceptualization in a sample of heterosexual men involved in SM. Journal of Psychology & Human Sexuality, 14(4), 25-45.
  • Erşan, E. E., Doğan, O., & Doğan, S. (2009a). Beden eğitimi ve antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31, 231–238.
  • Erşan, E., Doğan, O., & Doğan, S. (2009b). Beden Eğitimi ve Antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi. Klinik Psikiyatri, 12(1), 35–42. Freedman, J.L., Sears, D.O. & Carlsmith, J.M. (1993). Sosyal Psikoloji. Çev: Prof. Dr. Ali Dönmez. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Froeschle, J. G., & Riney, M. (2008). Using Adlerian Art Therapy to Prevent Social Aggression among Middle School Students. Journal of Individual Psychology, (4), http://ezproxy.umsl.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direc t=true&db=afh&AN=41775421&site=ehost-live&scope=site from
  • Hasta, D., & Güler, M. E. (2013). Saldırganlık: kişilerarası ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 64–104. http://doi.org/10.1501/sbeder_0000000051
  • Hedgepeth, S. F. (2006). Shame And Aggressıon: Is There A Correlatıon? Unpublished doctoral thesis, University of Capella, Minneapolis, United States. Hunt, J., & Eisenberg, D. (2010). Mental health problems and help-seeking behavior among college students. Journal of Adolescent Health, 46(1), 3-10.
  • Kacur, M., & Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 273-297.
  • Kennedy-Lightsey, C. D., & Myers, S. a. (2009). College Students’ Use of Behavioral Alteration Techniques as a Function of Aggressive Communication. Communication http://doi.org/10.1080/03634520802272299 (1), –73.
  • Kılıççı , Y. (1992). Okulda Ruh Sağlığı . Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Koç, B. (2014). Kişilerarası İli ̇şki ̇ Tarzlarının Saldırganlık ile İlişkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(4), 160–182. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/teke/article/download/5000092745/5000086284
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). the Examination of the Relationship Between Tendency of Violence and Gender Roles Attitudes Among the University Students. Nesne Psikoloji Dergisi, 1(2). http://doi.org/10.7816/nesne-01-02-02
  • Kurtyılmaz, Y., & Can, G. (2010). An Investigation of Turkish Preservice Teachers’ Aggression Levels. Education and Treatment of Children, 33(1), 85–114. http://doi.org/10.1353/etc.0.0082
  • Mazza, E. T. (2015). Working With Students With Psychiatric Disabilities or Other Emotional Problems. Journal of Teaching in Social Work, 35(4), 425-448. Mowbray, C.
  • T., Megivern, D., Mandiberg, J. M., Strauss, S., Stein, C. H., Collins, K., ... & Lett, R. (2006). Campus mental health services: Recommendations for change. American Journal of Orthopsychiatry.
  • Oral, M., & Tuncay, T. (2012). Ruh Sağlığı Alanında Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rol ve Sorumlulukları. Journal Of Society & Social Work, 23(2). Prather, E., Dahlen, E.
  • R., Nicholson, B. C., & Bullock-Yowell, E. (2012). Relational aggression in college students’ dating relationships. Journal of Aggression, Maltreatment http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1080/10926771.2012.693151 (October ), –720.
  • Tok, Y. (2001). Cinsiyet rolleri ile ilgili farklı yargılara sahip üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleriYayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Tuzgöl, M. (1998). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin SaldırganlıkDüzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Türküm, A. S., Kızıltaş, A., &
  • Sarıyer, A. (2004).Anadolu Üniversitesi PsikolojikDanışma ve Rehberlik Merkezi'nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma.(The Preliminary study about the psychological needs of the target audience of Anadolu University Psychological Counseling and Guidance Center) Türk Psikolojik Danışma Rehberlik Dergisi, 3, 15-37.
  • Schrodt, P. (2003). Student perceptions of instructor verbal aggressiveness: The Influence of Student Verbal Aggressiveness and Self-esteem. Communication Research Reports, 20(3), 240–250. http://doi.org/10.1080/08824090309388822
  • Vonk, M. E., Markward, M. M., & Arnold, E. (2000). Social work practice in higher education: Two case studies. Journal of Social Work Education, 36(2), 359-371.

INVESTIGATION UNIVERSITY STUDENTS’ AGGRESSION LEVELS IN TERMS OF INFERIORITY FEELINGS

Yıl 2016, Sayı: 8, 25 - 35, 01.12.2016

Öz

In this study investigated whether university students’ inferiority feeling were significant predictors of their aggression levels. The correlational research designwas used as study method. The participants of the study were 305 192 females and 113 males undergraduate students from different faculties of Anadolu University. Aggression Scale and Inferiority Feeling Scale were used in the study. The research data were analyzed by Pearson correlations, independent samples t test and multiple regression analysis. The findings indicated thatUniversity students’ aggression levels are positive correlated with inferiority feeling and its subscales which are discouragement, superiority useless effort and denial of self- worth. Additionally, aggression levels of men were higher than women and significant differences were found between men and women in terms of their aggression levels. The findings showed that gender, discouragement and superiority useless effort were significant predictors of aggression. Findings should be considered when planning preventive and protective mental health services. This services should be oriented to increase self- esteem and self-efficacy of university students

Kaynakça

  • Abasiubong, F., Abiola, T., & Udofia, O. (2011). A comparative study of aggression amongst Nigerian university students in Niger Delta region. Psychology, Health & Medicine, 16(1), 86–93. http://doi.org/10.1080/13548506.2010.507775
  • Adler, A. (1985). İnsanı Tanıma Sanatı. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Adler, A. (2000). Yaşamın Anlam ve Amacı. İstanbul: Say Yayınları.
  • Akdoğan, R., & Ceyhan, E. (2014). Üniversite Öğrencileri İçin Yetersizlik Duygusu
  • Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 117–128. Bagner, D. M., Storch, E. A., & Preston, A. S. (2007). Romantic Relational
  • Aggression: What about Gender? Journal of Family Violence, 22(1), 19–24. http://doi.org/10.1007/s10896-006-9055-x
  • Baker, C. R., & Stith, S. M. (2008). Factors Predicting Dating Violence Perpetration Among Male and Female College Students. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 17(2), 227–244. http://doi.org/10.1080/10926770802344836
  • Baker, Ö. E., & Bıçak, B. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sorunları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. Bandura, Albert (1983). “Psychological Mechanisms of Aggression”. Aggression: Theoretical and Empirical Reviews. Volume 1: Theoretical and Methodological Issues.
  • Ed.: Russell G. Geen ve Edward L.Donnerstein. New York: Academic Press. Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Calzada, E. J., Brown, E. J., & Doyle, M. E. (2011). Psychiatric Symptoms as a Predictor of Sexual Aggression among Male College Students. Journal of Aggression, http://doi.org/10.1080/10926771.2011.608184 & Trauma, (7), –740.
  • Casselman, R. B., & Rosenbaum, A. (2014). Fathers, Sons, and Aggression: A Path Model. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 23(5), 513–531. http://doi.org/10.1080/10926771.2014.904464
  • Clinton, A., Crothers, L. M., Hughes, T. L., Bell, G. R., Kolbert, J. B., Schmitt, A. J., … Field, J. E. (2014). Aggression and emotional abuse: A cross-cultural investigation of relational and social aggression in female college students from Puerto Rico and the United States. Journal of Aggression, Maltreatment and Trauma, 23(2), –115. http://doi.org/10.1080/10926771.2014.872745 10.1080/19361521.2013.75565
  • Cowan, G., & Mills, R. D. (2004). Personal inadequacy and intimacy predictors of men’s http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1023/B:SERS.0000032310.16273.da Sex Roles, (1-2), –78.
  • Crothers, L. M., Kolbert, J. B., Kanyongo, G. Y., Field, J. E., & Schmitt, A. J. (2014). Relational and Social Aggression and Reflective Processing in a University Sample. Journal http://doi.org/10.1080/10926771.2014.920451 & Trauma, (6), –41.
  • Çetin, M. Ç., Gezer, E., Yıldız, Ö., & Yıldız, M. (2013). Investigation of the relationship between aggression levels and basic psychological needs school of physical education. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1738– 1753.
  • Damon, W. (2003). Dominance, sexism, and inadequacy: Testing a compensatory conceptualization in a sample of heterosexual men involved in SM. Journal of Psychology & Human Sexuality, 14(4), 25-45.
  • Erşan, E. E., Doğan, O., & Doğan, S. (2009a). Beden eğitimi ve antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31, 231–238.
  • Erşan, E., Doğan, O., & Doğan, S. (2009b). Beden Eğitimi ve Antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi. Klinik Psikiyatri, 12(1), 35–42. Freedman, J.L., Sears, D.O. & Carlsmith, J.M. (1993). Sosyal Psikoloji. Çev: Prof. Dr. Ali Dönmez. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Froeschle, J. G., & Riney, M. (2008). Using Adlerian Art Therapy to Prevent Social Aggression among Middle School Students. Journal of Individual Psychology, (4), http://ezproxy.umsl.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direc t=true&db=afh&AN=41775421&site=ehost-live&scope=site from
  • Hasta, D., & Güler, M. E. (2013). Saldırganlık: kişilerarası ilişki tarzları ve empati açısından bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 64–104. http://doi.org/10.1501/sbeder_0000000051
  • Hedgepeth, S. F. (2006). Shame And Aggressıon: Is There A Correlatıon? Unpublished doctoral thesis, University of Capella, Minneapolis, United States. Hunt, J., & Eisenberg, D. (2010). Mental health problems and help-seeking behavior among college students. Journal of Adolescent Health, 46(1), 3-10.
  • Kacur, M., & Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes Üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2), 273-297.
  • Kennedy-Lightsey, C. D., & Myers, S. a. (2009). College Students’ Use of Behavioral Alteration Techniques as a Function of Aggressive Communication. Communication http://doi.org/10.1080/03634520802272299 (1), –73.
  • Kılıççı , Y. (1992). Okulda Ruh Sağlığı . Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Koç, B. (2014). Kişilerarası İli ̇şki ̇ Tarzlarının Saldırganlık ile İlişkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(4), 160–182. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/teke/article/download/5000092745/5000086284
  • Kodan Çetinkaya, S. (2013). the Examination of the Relationship Between Tendency of Violence and Gender Roles Attitudes Among the University Students. Nesne Psikoloji Dergisi, 1(2). http://doi.org/10.7816/nesne-01-02-02
  • Kurtyılmaz, Y., & Can, G. (2010). An Investigation of Turkish Preservice Teachers’ Aggression Levels. Education and Treatment of Children, 33(1), 85–114. http://doi.org/10.1353/etc.0.0082
  • Mazza, E. T. (2015). Working With Students With Psychiatric Disabilities or Other Emotional Problems. Journal of Teaching in Social Work, 35(4), 425-448. Mowbray, C.
  • T., Megivern, D., Mandiberg, J. M., Strauss, S., Stein, C. H., Collins, K., ... & Lett, R. (2006). Campus mental health services: Recommendations for change. American Journal of Orthopsychiatry.
  • Oral, M., & Tuncay, T. (2012). Ruh Sağlığı Alanında Sosyal Hizmet Uzmanlarının Rol ve Sorumlulukları. Journal Of Society & Social Work, 23(2). Prather, E., Dahlen, E.
  • R., Nicholson, B. C., & Bullock-Yowell, E. (2012). Relational aggression in college students’ dating relationships. Journal of Aggression, Maltreatment http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1080/10926771.2012.693151 (October ), –720.
  • Tok, Y. (2001). Cinsiyet rolleri ile ilgili farklı yargılara sahip üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleriYayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Tuzgöl, M. (1998). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin SaldırganlıkDüzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Türküm, A. S., Kızıltaş, A., &
  • Sarıyer, A. (2004).Anadolu Üniversitesi PsikolojikDanışma ve Rehberlik Merkezi'nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma.(The Preliminary study about the psychological needs of the target audience of Anadolu University Psychological Counseling and Guidance Center) Türk Psikolojik Danışma Rehberlik Dergisi, 3, 15-37.
  • Schrodt, P. (2003). Student perceptions of instructor verbal aggressiveness: The Influence of Student Verbal Aggressiveness and Self-esteem. Communication Research Reports, 20(3), 240–250. http://doi.org/10.1080/08824090309388822
  • Vonk, M. E., Markward, M. M., & Arnold, E. (2000). Social work practice in higher education: Two case studies. Journal of Social Work Education, 36(2), 359-371.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ayşe Kızıltaş

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Kızıltaş, A. (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SALDIRGANLIK DÜZEYLERİNİN YETERSİZLİK DUYGULARI AÇISINDAN İNCELENMESİ*. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi(8), 25-35.