Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 82 - 87, 31.12.2019
https://doi.org/10.32706/tusbid.649963

Öz

Bu çalışma, Ankara Üniversitesi spor bilimlerinde
okuyan öğrencilerinin zaman yönetimi davranışlarının incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmayı, Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde
okuyan 171’i kadın, 179’u erkek olmak üzere toplam 350 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Demografik Bilgi Formu” ile Britton ve
Tesser (1991) tarafından geliştirilen, Alay ve Koçak (2002) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan “Zaman Yönetimi Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin dağılımlarının normal olup
olmadığının belirlenmesinde
Kolmogorov- Smirnov testi kullanılmıştır. Veriler normal dağılım sağladığı için
parametrik testler uygulanmıştır.
Verilerin değerlendirilmesi
aşamasında; “Bağımsız t-testi, Anova analizi ve Tukey çoklu karşılaştırma
testleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda cinsiyet değişkenine göre; zaman harcattırıcılar
alt boyutu ile genel zaman yönetimi puanında istatistiksel olarak anlamlı bir
fark saptanmıştır (p<0,05). Katılımcılar okudukları bölüme ve okul başarı
not ortalamalarına göre incelendiğinde; alt boyutlar ve genel puanda
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05).
Sonuç olarak; spor bilimlerinde öğrenim gören öğrencilerin okudukları bölüm ile
okuldaki başarılarının zaman yönetimi durumlarına etki etmediği görülmektedir.
Cinsiyet değişkeninin ise zaman yönetiminde bir etken olduğu gözlemlenmektedir.
Ankara Üniversitesi Spor Bilimlerinde okuyan öğrencilerin genel olarak zaman
yönetimi tutumlarının orta düzeyde olduğu ve zamanı kullanmakta güçlük
çektikleri görülmektedir. Zamanı daha verimli kullanabilmek için zaman yönetimi
kavramının öneminin vurgulanması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Alay, S. ve Koçak, S. (2002). Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Alay, S. ve Koçak, S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 35, 326-335.
  • Andıç, H. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Bay, E., Tuğluk M.N. ve Gençdoğan B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 94-105.
  • Britton, B.K. ve Tesser, A. (1991). Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
  • Caz, Ç. ve Tunçkol, H.M. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 91-100.
  • Çelik, A. ve Akatay, A. (2007). Örgütlerde Zaman Yönetimi, Zaman Yönetimi ve Yönetsel Zamanda Etkinlik. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Demirtaş, H. ve Özer, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1): 44-56.
  • Durhan, T.A.A (2019). Study on the Effect of Personal Values on Leisure Motivation. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-38.
  • Erdem, R., Pirinçci, E. ve Dikmetaş, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışları ve Bu Davranışların Akademik Başarı İle İlişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 167-177.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Gözel, E. (2009). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Gümüş, H. ve Özgül, S.A. (2017). Development of scales for barriers to participation and preference factors in theuse of recreation area. Rekreasyon alanı kullanımına ilişkin katılım engelleri ve tercih etkenleri ölçeklerinin geliştirilmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 865-882.
  • Gümüș, H., Ayna, Ç. ve Yıldırım, İ. (2018). Reviewingattitudes of women towards leisure activities in terms of different variables. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(3), 224-229.
  • Gürbüz, M. ve Aydın, A.H. (2012). Zaman Kavramı ve Yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-20.
  • Güven, M. ve Yeşil, S. (2011). İşletmelerde Zaman Yönetimi (Editör: İ. Bakan), 2. Baskı, Çağdaş Yönetim Yaklaşımları İlkeler, Kavramlar ve Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • İşcan, S. (2008). Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karadağ, K. (2013). Zaman Yönetimi ve Yöneticiler. İdarecinin Sesi Dergisi, 99-103.
  • Karaoğlu, B. (2015). Erciyes Üniversitesi Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Köktaş, Ş. ve Köktaş, V. (2007). Etkili Sınıf Yönetimi, Adana: Çeskod Yayınları.
  • Macan, T.H.,Shahani C., Dipboye R.L. and Phillips A.P. (1990). “College Students’ Time Management: Correlations With Academic Performance And Stress”. Journal of Educational Psychology, 82(4), 760-768.
  • Misra, R. ve Mckean, M. (2000). Collage students’ Academic Stress and İts Relation to Their Anxiety, Time Management and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51.
  • Mpofu, E.,D'Amico, M. and Cleghom, A. (1996). Time Management Practices in an AfrieanCulture, Correlates with College Academic Grades. Canadian Journal of Behaviaural Science, 1-13.
  • Nelson, D.B. and Nelson, K.W. (2003). Emotional İntelligence Skills: Significant Factors in Freshmen Achievement and Retention. Paper presented at the American Counselling Association Conference, Anaheim, CA.
  • Sugötüren, M., Ballı, Ö.M. ve Gökçe, H. (2011). Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91-96.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Trueman, M. and Hartley, J.A. (1996). Comparison Between the Time-Management Skills and Academic Performance of Mature and Traditional-Entry University Students. Higher Education, 32(2), 199-215.
  • Uğur, A. (2000). Çalışma Hayatında Zaman Yönetimi. MPM Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 18–22.
  • Uyar, Y. ve Sunay, H. (2009). Üniversite Spor Yöneticiliği Eğitiminin Ankara İli Spor Kamuoyunca Algılanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 141-149.
  • Yaşar, O. M. ve Sunay, H. (2018). Futbol antrenörlerinin iş doyumlarının ve örgütsel bağlılıklarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(2), 952-969.
  • Yılmaz, M., Sertbaş, K. ve Gumus, H. (2019). Gönüllülerin Faaliyetlere Katılım Nedenleri ve Motivasyonel Faktörlerin Analizi: Gençlik Merkezleri Örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 117-127.
  • Yılmaz, İ., Yoncalık, O. ve Bektaş, F. (2010). Zaman Yönetimi Davranışı İle Akademik Başarı Arasındaki İlişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3): 187-194.

Time Management Behaviors of the Students who Study in Sports Sciences

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 82 - 87, 31.12.2019
https://doi.org/10.32706/tusbid.649963

Öz

This
study aimed to investigate time management behaviors of the students studying
at Ankara University Faculty of Sport Sciences. Totally 350 students (171
females, 179 males) voluntarily participated in this study. "Demographic
Information Form" and "Time Management Questionnaire" developed
by Britton and Tesser (1991) and adapted into Turkish by Alay and Koçak (2002)
were used as data collection tools. The normality of the data was tested with
Kolmogorov- Smirnov test. As the data were normally distributed, parametric
tests were used. Independent Sample T-test, ANOVA and Tukey Multiple comparison
test were used to analyze the data. According to the gender variable,
statistically significant difference was observed between Time Wasters
sub-dimension and total score of time managements (p<0,05). When
participants were evaluated according to departments and cumulative grade point
average, no significant difference was found between sub-dimensions and total
score (p>0,05). In conclusion, it was inferred that the departments sport
sciences students are studying and their cumulative grade point scores did not
affect their time management behaviors. Gender variable was observed to be a
determinant in time management.
It is seen that the students in Ankara University
Sports Sciences generally have moderate time management attitudes and have
difficulty in using time. 
The
importance of time management should be highlighted in order for students to
use the time more effectively


Kaynakça

  • Alay, S. ve Koçak, S. (2002). Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Alay, S. ve Koçak, S. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 35, 326-335.
  • Andıç, H. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Bay, E., Tuğluk M.N. ve Gençdoğan B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 94-105.
  • Britton, B.K. ve Tesser, A. (1991). Effects of Time Management Practices on College Grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
  • Caz, Ç. ve Tunçkol, H.M. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 91-100.
  • Çelik, A. ve Akatay, A. (2007). Örgütlerde Zaman Yönetimi, Zaman Yönetimi ve Yönetsel Zamanda Etkinlik. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Demirtaş, H. ve Özer, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri İle Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1): 44-56.
  • Durhan, T.A.A (2019). Study on the Effect of Personal Values on Leisure Motivation. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 25-38.
  • Erdem, R., Pirinçci, E. ve Dikmetaş, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışları ve Bu Davranışların Akademik Başarı İle İlişkisi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 167-177.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Gözel, E. (2009). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Zaman Yönetimi Hakkındaki Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Gümüş, H. ve Özgül, S.A. (2017). Development of scales for barriers to participation and preference factors in theuse of recreation area. Rekreasyon alanı kullanımına ilişkin katılım engelleri ve tercih etkenleri ölçeklerinin geliştirilmesi. Journal of Human Sciences, 14(1), 865-882.
  • Gümüș, H., Ayna, Ç. ve Yıldırım, İ. (2018). Reviewingattitudes of women towards leisure activities in terms of different variables. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(3), 224-229.
  • Gürbüz, M. ve Aydın, A.H. (2012). Zaman Kavramı ve Yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-20.
  • Güven, M. ve Yeşil, S. (2011). İşletmelerde Zaman Yönetimi (Editör: İ. Bakan), 2. Baskı, Çağdaş Yönetim Yaklaşımları İlkeler, Kavramlar ve Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • İşcan, S. (2008). Pamukkale Üniversitesi Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerilerinin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Karadağ, K. (2013). Zaman Yönetimi ve Yöneticiler. İdarecinin Sesi Dergisi, 99-103.
  • Karaoğlu, B. (2015). Erciyes Üniversitesi Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Davranışlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Köktaş, Ş. ve Köktaş, V. (2007). Etkili Sınıf Yönetimi, Adana: Çeskod Yayınları.
  • Macan, T.H.,Shahani C., Dipboye R.L. and Phillips A.P. (1990). “College Students’ Time Management: Correlations With Academic Performance And Stress”. Journal of Educational Psychology, 82(4), 760-768.
  • Misra, R. ve Mckean, M. (2000). Collage students’ Academic Stress and İts Relation to Their Anxiety, Time Management and Leisure Satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51.
  • Mpofu, E.,D'Amico, M. and Cleghom, A. (1996). Time Management Practices in an AfrieanCulture, Correlates with College Academic Grades. Canadian Journal of Behaviaural Science, 1-13.
  • Nelson, D.B. and Nelson, K.W. (2003). Emotional İntelligence Skills: Significant Factors in Freshmen Achievement and Retention. Paper presented at the American Counselling Association Conference, Anaheim, CA.
  • Sugötüren, M., Ballı, Ö.M. ve Gökçe, H. (2011). Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91-96.
  • Tektaş, M. ve Tektaş, N. (2010). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Zaman Yönetimi ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Trueman, M. and Hartley, J.A. (1996). Comparison Between the Time-Management Skills and Academic Performance of Mature and Traditional-Entry University Students. Higher Education, 32(2), 199-215.
  • Uğur, A. (2000). Çalışma Hayatında Zaman Yönetimi. MPM Kalkınmada Anahtar Verimlilik Dergisi, 18–22.
  • Uyar, Y. ve Sunay, H. (2009). Üniversite Spor Yöneticiliği Eğitiminin Ankara İli Spor Kamuoyunca Algılanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 141-149.
  • Yaşar, O. M. ve Sunay, H. (2018). Futbol antrenörlerinin iş doyumlarının ve örgütsel bağlılıklarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(2), 952-969.
  • Yılmaz, M., Sertbaş, K. ve Gumus, H. (2019). Gönüllülerin Faaliyetlere Katılım Nedenleri ve Motivasyonel Faktörlerin Analizi: Gençlik Merkezleri Örneği. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 117-127.
  • Yılmaz, İ., Yoncalık, O. ve Bektaş, F. (2010). Zaman Yönetimi Davranışı İle Akademik Başarı Arasındaki İlişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3): 187-194.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Bereket Köse 0000-0001-5315-9195

Meliha Uzun 0000-0002-1691-3504

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2019
Kabul Tarihi 28 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Köse, B., & Uzun, M. (2019). Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 82-87. https://doi.org/10.32706/tusbid.649963
AMA Köse B, Uzun M. Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. Aralık 2019;3(2):82-87. doi:10.32706/tusbid.649963
Chicago Köse, Bereket, ve Meliha Uzun. “Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2019): 82-87. https://doi.org/10.32706/tusbid.649963.
EndNote Köse B, Uzun M (01 Aralık 2019) Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 3 2 82–87.
IEEE B. Köse ve M. Uzun, “Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 82–87, 2019, doi: 10.32706/tusbid.649963.
ISNAD Köse, Bereket - Uzun, Meliha. “Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 3/2 (Aralık 2019), 82-87. https://doi.org/10.32706/tusbid.649963.
JAMA Köse B, Uzun M. Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2019;3:82–87.
MLA Köse, Bereket ve Meliha Uzun. “Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 82-87, doi:10.32706/tusbid.649963.
Vancouver Köse B, Uzun M. Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Zaman Yönetimi Davranışları. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2019;3(2):82-7.


Flag Counter