Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN ASSESSMENT OF THE CONTRIBUTION OF PARENTS TO ENVIRONMENTAL AWARENESS FOR CHILDREN IN THE PRESCHOOL AGE OF 5-6 YEARS

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 78 - 87, 30.08.2017

Öz

The child's positive relationship with the environment, the right
attitude towards the environment, the development of behavior and skills,
awareness and sensitivity towards the environment begins with the attitude of
parents. The child, who has gained awareness by observing his or her parents,
is also seen as a successful and compatible individual who can express himself
/ herself in the social environment he lives in (Yavuzer, 2001). In the study
prepared for this purpose, it examines the contribution of parents to their
children's environmental awareness in preschool period. The sample of the study
consists of the independent preschools attached to the Ministry of National
Education in Ağrı center and the parents of 5-6-year old children who attend
preschool. As a data collection tool a questionnaire developed by the
researcher was applied and the obtained data were analyzed according to
frequency and percentage values. As a result of the research, it was seen that
the parents' positive contribution to their children's environmental awareness.
While parents are involved in environmental activities, they encounter some
problems; the lack of time to actively participate in environmental education,
the lack of economic support and resources, and the need for appropriate
channels of communication for adults

Kaynakça

  • Acarbay, Ş. (1986). Spor, Sporcu ve Doping. Milli Eğitim Basımevi, Ankara. Akçay, İ. (2006). Farklı ülkelerde okul öncesi öğrencilerine yönelik çevre eğitimi. Unpresented master thesis, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Alım, M. (2006). Avrupa birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 599-616. Arseven, A. D. (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma. pHD Thesis, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Atasoy E. & Ertürk H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 105-122. Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki çevre eğitiminin araştırılması. Master Degree Thesis, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. s 126. İstanbul Chawla, L. & Flanders Cushing, D. (2007). Education for strategic environmental behavior. Environmental Education Research, 13,4, 437-452. Davis, J. (1998). Young children, environmental education, and the future. Early Childhood Education Journal. 26(2), 117-123. Erdoğan, M., Bahar, M., Özel, R., Erdaş, E. & Uşak, M. (2012). Environmental education in 2002 and 2006 early childhood curriculum. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 3259-3272. Futer, M. (2005). Evaluating the effectiveness of environmental education essential elements in school field trip programming (master thesis). McGill University, Montreal, Department of Intedrated Studies in Education, USA. Halmatov, M. & Okur Akçay, N. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Sağlık: Bir Durum Tespiti (Ağrı İli Örneği). The Journal of International Social Research, 7(35), 556-561 Horwitz, W. A. (1996). Developmental origins of environmental ethics: The life experiences of activists. Ethicsand Behavior, 6(1), 29-54. Karasar, N. (2002) . Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Karataş, A. (2013). Çevre bilincinin geliştirilmesinde çevre eğitiminin rolü ve Niğde üniversitesi eğitim fakültesi örneği. Unpublished pHD Thesis, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Laing, M. (2004). An examination of children's environmental attitudes as a function of participation in environmental education programs. The 19. International The Coastal Society Conference. Newport: Rhode Island. Loughland, T., Reid, A., Walker, K. & Petocz, P. (2003). Factors influencing young people’s conceptions of environment. Environmental Education Research, 9(1), 3–20. Okur, N., & Ünal, İ. (2010). Fen öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin önemi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(3), 1-10. Okur Akçay, N. (2014). Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Fene Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Social Science, 30(1), 325-336 Okur Akçay, N. (2015). The investigation of preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs in science teaching according to several variables. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 268-275. Uzun, N. & Sağlam, N. (2005). Sosyo-ekonomik durumunu çevre bilinci ve çevre akademik başarısı üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 194-202. Uzzell, D. (1999). Education for environmental action in the community: New roles and relationships. Cambridge Journal of Education, 29, 397–413. Tali, T. R. (2004). Community‐based environmental education—a case study of teacher–parent collaboration. Environmental Education Research, 10(4), 523-543. Taşkın, Ö. (2004). Postmaterialism, new environmental paradigm and ecocentric approach: “A qualitative and quantitative study of environmental attitudes of Turkish senior high school students”. Unpublished PhD thesis, Indiana University, Bloomington, IN. Taşkın, Ö. & Şahin, B. (2008). Çevre kavramı ve altı yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 1-14. Tilbury, D. (1994). The critical learning years for environmental education. In R. A. Wilson (Ed.), Environmental Education At The Early Childhood Level. Washington, DC: North American Association for Environmental Education. Tilbury, D. (1994) The international development of environmental education: a basis for a teacher education model?, Environmental Education and Information, 13, 1–20. Туник Е.Е. Психодиагностика творческого мышления. Креативные тесты. Спб.: СпбУПМ, 1997. Wilson, R. A. (1993). The importance of environmental education at the early childhood level. International Journal of Environmental Education and information, v12, n1, pp.15-24. Wilson, R. A. (1996). Starting early: environmental education during the early childhood years. Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education. Columbus OH. Yavuzer, H. (2001). Yaygın Anne Baba Tutumları, Anababa Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. Лук А.Н. Теоретические основы выявления творческих способностей. http://studbooks.net/1756265/pedagogika/_teoreticheskie_osnovy_razvitiya_tvorchesk ihsposobnostey_detey_srednego_shkolnogo_vozrasta_sredstvami 05.05.2017

EBEVEYNLERİN 5-6 YAŞ OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARINA ÇEVRESEL FARKINDALIĞINA OLAN KATKISININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 78 - 87, 30.08.2017

Öz

Çocuğun çevre ile olumlu
ilişki kurması, çevreyle ilgili doğru tutum, davranış ve becerileri
geliştirmesi, çevreye karşı farkındalığı ve duyarlılığı anne ve babanın
sergilediği tutumundan başlar. Ebeveynini gözlem yaparak farkındalık kazanan
çocuğun, aynı zamanda içinde bulunduğu sosyal çevrede kendisini ifade edebilen,
akran ilişkilerinde başarılı, uyumlu bireyler olduğu görülmektedir (Yavuzer,
2001). Bu amaç doğrultusunda hazırlanan bu çalışma, okul öncesi dönemde
ebeveynlerin çocuklarına çevresel farkındalığına olan katkısını incelemektir.
Çalışmanın örneklemini Ağrı il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
bağımsız anaokullarına ve anasınıflarına devam eden 5-6 yaş çocukların
ebeveynleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından
geliştirilen bir anket uygulanmış ve elde edilen veriler frekans ve yüzdelik
değerlere göre analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; ebeveynlerin
çocuklarına çevresel farkındalığına olan katkısı olduğu görülmüştür.
Ebeveynlerin çevre etkinliklerine katılmada problemler yaşamaktadır bunlardan
bazıları ; çevre eğitimine aktif katılmak için yeterli vakitlerinin olmaması,
ekonomik desteğin ve kaynakların kıtlığı, yetişkinlerle uygun iletişim
kanallarının geliştirilmesine gereksinim duyulmasıdır.

Kaynakça

  • Acarbay, Ş. (1986). Spor, Sporcu ve Doping. Milli Eğitim Basımevi, Ankara. Akçay, İ. (2006). Farklı ülkelerde okul öncesi öğrencilerine yönelik çevre eğitimi. Unpresented master thesis, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Alım, M. (2006). Avrupa birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 599-616. Arseven, A. D. (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık Atasoy, E. (2005). Çevre için eğitim: İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma. pHD Thesis, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Atasoy E. & Ertürk H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 105-122. Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki çevre eğitiminin araştırılması. Master Degree Thesis, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. s 126. İstanbul Chawla, L. & Flanders Cushing, D. (2007). Education for strategic environmental behavior. Environmental Education Research, 13,4, 437-452. Davis, J. (1998). Young children, environmental education, and the future. Early Childhood Education Journal. 26(2), 117-123. Erdoğan, M., Bahar, M., Özel, R., Erdaş, E. & Uşak, M. (2012). Environmental education in 2002 and 2006 early childhood curriculum. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 3259-3272. Futer, M. (2005). Evaluating the effectiveness of environmental education essential elements in school field trip programming (master thesis). McGill University, Montreal, Department of Intedrated Studies in Education, USA. Halmatov, M. & Okur Akçay, N. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Sağlık: Bir Durum Tespiti (Ağrı İli Örneği). The Journal of International Social Research, 7(35), 556-561 Horwitz, W. A. (1996). Developmental origins of environmental ethics: The life experiences of activists. Ethicsand Behavior, 6(1), 29-54. Karasar, N. (2002) . Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Karataş, A. (2013). Çevre bilincinin geliştirilmesinde çevre eğitiminin rolü ve Niğde üniversitesi eğitim fakültesi örneği. Unpublished pHD Thesis, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Laing, M. (2004). An examination of children's environmental attitudes as a function of participation in environmental education programs. The 19. International The Coastal Society Conference. Newport: Rhode Island. Loughland, T., Reid, A., Walker, K. & Petocz, P. (2003). Factors influencing young people’s conceptions of environment. Environmental Education Research, 9(1), 3–20. Okur, N., & Ünal, İ. (2010). Fen öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin önemi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 1(3), 1-10. Okur Akçay, N. (2014). Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Fene Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Social Science, 30(1), 325-336 Okur Akçay, N. (2015). The investigation of preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs in science teaching according to several variables. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 268-275. Uzun, N. & Sağlam, N. (2005). Sosyo-ekonomik durumunu çevre bilinci ve çevre akademik başarısı üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 194-202. Uzzell, D. (1999). Education for environmental action in the community: New roles and relationships. Cambridge Journal of Education, 29, 397–413. Tali, T. R. (2004). Community‐based environmental education—a case study of teacher–parent collaboration. Environmental Education Research, 10(4), 523-543. Taşkın, Ö. (2004). Postmaterialism, new environmental paradigm and ecocentric approach: “A qualitative and quantitative study of environmental attitudes of Turkish senior high school students”. Unpublished PhD thesis, Indiana University, Bloomington, IN. Taşkın, Ö. & Şahin, B. (2008). Çevre kavramı ve altı yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 1-14. Tilbury, D. (1994). The critical learning years for environmental education. In R. A. Wilson (Ed.), Environmental Education At The Early Childhood Level. Washington, DC: North American Association for Environmental Education. Tilbury, D. (1994) The international development of environmental education: a basis for a teacher education model?, Environmental Education and Information, 13, 1–20. Туник Е.Е. Психодиагностика творческого мышления. Креативные тесты. Спб.: СпбУПМ, 1997. Wilson, R. A. (1993). The importance of environmental education at the early childhood level. International Journal of Environmental Education and information, v12, n1, pp.15-24. Wilson, R. A. (1996). Starting early: environmental education during the early childhood years. Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education. Columbus OH. Yavuzer, H. (2001). Yaygın Anne Baba Tutumları, Anababa Okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi. Лук А.Н. Теоретические основы выявления творческих способностей. http://studbooks.net/1756265/pedagogika/_teoreticheskie_osnovy_razvitiya_tvorchesk ihsposobnostey_detey_srednego_shkolnogo_vozrasta_sredstvami 05.05.2017
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Medera Halmatov

Samet Ekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Halmatov, M., & Ekin, S. (2017). EBEVEYNLERİN 5-6 YAŞ OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARINA ÇEVRESEL FARKINDALIĞINA OLAN KATKISININ İNCELENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 3(2), 78-87.
e-ISSN: 2458-8628