Objective: The data gathered objectively, and the
information which is evidence-based is essential in evaluating both the
sufficiency and the efficiency of medical education. Especially the feedback of
students insights and suggestions is a good guidance for management of medical
training. In this context, in the present study, it has been aimed to determine
the thoughts and recommendations of 5th-grade Medical Faculty Students about
Clinical Anatomy Course (CAC) by using a questionnaire which is consist
of 12 questions.
Method: A hundred and forty-four student (81 female
and 63 male) volunteered to participate the study and took the
questionary.
Results: While
86.8 % of the students mentioned that it would be more necessary to take
Clinical Anatomy Course during Orthopedics Course, 87.5 % of the student showed
their preference for Neurosurgery Course. 75.7 % of the students suggested that
it would also be beneficial to add CAC into the Eye Diseases and
Otorhinolaryngology Practise in addition to those practices mentioned above.
While the allotted time for CAC in the
Clinical Practice was found sufficient to only 39.6 % of the student, 31.9 %
asked for an increase in duration of CAC. According to 71.5 % of the students,
the information should be solidified after the theoretical lectures by
practices in which bones, manikins, and cadavers are used effectively. Giving
attendance is not favored by 50 % of the students, and almost same amount of
the participants (51.4 %) thinks the exam at the end of the class or the course
is unnecessary.
Conclusions: It has
been understood from the positive feedback of the students that CAC which is
currently taken during Orthopedics and Neurosurgery Courses facilitates the
understanding Clinical Practise topics and it increases the overall success of the students in Clinic.
While preparing the medical training curriculum, adding the CAC into the
clinical training curriculums when needed may help to increase the overall
quality of the medical education.
Amaç: Tıp eğitiminin
yeterliliğinin ve etkinliğinin değerlendirilmesinde somut veriler ve kanıta
dayalı bilgiler önemlidir. Özellikle öğrencilerin görüş ve önerilerinin
alınması tıp eğitiminin yönlendirilmesinde yol gösterici olmaktadır. Bu
sebeple, çalışmamızda oniki sorudan oluşan anket formu uygulanarak, C.Ü. tıp
fakültesi beşinci sınıf öğrencilerinin klinik anatomi dersi hakkındaki
düşünceleri ve önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmaya anket
sorularını cevaplamayı kabul eden 81’i kadın, 63’ü erkek 144 gönüllü öğrenci
dahil edildi.
Bulgular: Öğrencilerin
% 86.8’i ortopedi, % 87.5’i beyin cerrahi stajları içerisinde verilmekte olan
klinik anatomi dersinin gerekli olduğunu düşünürken, %75.7’si bu stajlara ek
olarak özellikle göz ve KBB stajları içerisinde de klinik anatomi dersinin
faydalı olacağını belirtmiştir.
Stajlar içerisinde klinik anatomi dersi için ayrılan süreyi
öğrencilerin % 39.6’sı yeterli bulurken, %31.9’u ders saatlerinin
arttırılmasını istemiştir. Öğrencilerin
% 71.5’ine göre teorik derslerden sonra kemik, maket, kadavra üzerinde yapılan
uygulama dersleriyle konular pekiştirilmedir. Öğrencilerin % 50’si derslerde
yoklama alınmasını istemez iken, %51.4’ü ders bitiminde ya da staj sonunda
sınav yapılmasına gerek olmadığını ifade etmiştir.
Sonuç: Öğrencilerden
alınan pozitif geribildirimler göstermektedir ki halen ortopedi ve beyin
cerrahi stajları içerisinde verilen klinik anatomi dersi, staj konularının
anlaşılmasını kolaylaştırmakta ve başarıyı arttırmaktadır. Eğitim programları
hazırlanırken, ihtiyaç duyulan diğer stajlar içinde klinik anatomi dersinin
müfredata dahil edilmesi tıp eğitiminin kalitesinin arttırılmasında faydalı
olabilir.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Basic Science Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Acceptance Date | October 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 39 Issue: 4 |