BibTex RIS Cite

Hastane yöneticilerinin Toplam Kalite Yönetimine ilişkin görüşleri

Year 2011, Volume: 33 Issue: 1, 17 - 25, 14.03.2011

Abstract

Özet

Amaç. Hastane yöneticilerinin Toplam Kalite Yönetimi (TKY) konusundaki görüşleri, bu sürecin hastanelerde başarılı uygulanması ve değerlendirilmesi açısından önemli bir etken olarak düşünülebilir. Bu tanımlayıcı araştırmanın amacı Sivas ilindeki hastanelerin yöneticilerinin TKY'e ilişkin görüşlerini saptamaktır. Yöntem. Bu çalışmanın evrenini, Sivas ilinde bulunan tam teşekküllü hastanelerde çalışan başhekim ve yardımcıları, müdür ve yardımcıları, başhemşire ve yardımcıları oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Bulgular. Ankete cevap verme oranı %84,2'dir. Çalışmada yöneticilerin %37,5'inin TKY hakkında eğitim almadıkları ve bu doğrultuda TKY hakkındaki bilgilerini "orta" düzeyde buldukları (X=3,16) saptanmıştır. Sonuç. TKY ile ilgili bazı alanlarda bilgi eksikliklerinin olduğu bununla birlikte çalışmaya katılan yöneticilerin TKY hakkında genellikle olumlu görüşlerinin olduğu saptanmıştır.

Anahtar sözcükler: Toplam Kalite Yönetimi, hastane yöneticileri

 

Abstract

Aim. The views of hospital managers about Total Quality Management (TQM) may be considered as an important factor for successful implementation and evaluation of the process. The aim of this descriptive study is to identify the views of hospital managers in Sivas about TQM. Method. The universe of this study consisted of all head doctors, directors and head nurses and their assistants of general hospitals in Sivas. Data collection tool of the study was a questionnaire. Results. The response rate of the questionnaire was 84.2%. It was found that 37.5% of the managers did not receive any training on TQM and the managers found their knowledge level as "medium" (X=3.16) about TQM. Conclusion. Although the managers had knowledge gaps regarding TQM, it was also found out that the managers' wievs about TQM were generally positive.

Keyword: Total Quality Management, hospital managers

References

  • Özer MA. 21. Yüzyılda Yönetim ve Yöneticiler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 2008
  • Gökmen C. Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü.2001
  • Eren E. Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar 9. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul. 2009
  • Kavuncubaşı Ş. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara. 2000
  • Shortell SM, Daniel ZL, O’Brien JL, Hughes EFX. Assessing the Evidence on CQI: Is the Glass Half Empty or Half Full? Hospital and Health Services Administration 1995: 40, 4-24.
  • Arndt M, Bigelow B. The implementation of total quality management in hospitals: how good is the fit? Health Care Management Review 1995: 20: 7-14.
  • Tarım M. "Hizmet organizasyonlarında kalite", Kamu İşverenleri Sendikası Yayını, Ankara, No: 38, 2000: 1025-40.
  • Selberg JD. The Quest for quality. Hospitals & Health Networks. 2007: 81; p70.
  • Griffith JR. Finding the frontier of hospital management, Journal Of Healthcare Management 2009: 54: 57-73.
  • Can A. “Örgüt kültürünün hastanelerde toplam kalite yönetimi uygulamalarına uygunluğunun testine yönelik bir araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2008: 13; 293-307.
  • Seaver M. Implementing ISO 9000:2000, Gover Publishing Limited, Hampshire, England 2001.
  • Bolat T, Oya AS, Bolat Oİ, Erdem B. Yönetim ve Organizasyon, Detay Yayıncılık, 241, Ankara. 2008.
  • Alexander JA, Weiner BJ, Shortell SM, Baker LC. Does quality ımprovement implementation affect hospital quality of care?, Hosp Top 2007: 85; 3-12.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Toplam kalite yönetimi faaliyetleri. (http://www.saglik.gov.tr) 2004.
  • Bekaroğlu ŞB. Toplam kalite yönetimi uygulamalarının ve ISO 9000 kalite güvencesine sahip olmanın hastane performansına etkileri: İstanbul’daki özel hastaneler üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi 2005:9; 18- 32.
  • Zerenler M, Öğüt M. Sağlık sektöründe algılanan hizmet kalitesi ve hastane tercih nedenleri araştırması: Konya örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2007: 18; 501-20
  • Aslantekin F, Göktaş B, Uluşen M, Erdem R. Sağlık hizmetlerinde kalite deneyimi: Dr.Ekrem Hayri Üstündağ kadın hastalıkları ve doğum hastanesi örneği. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2007:6; 55-71.
  • Yağcı Mİ, Duman T. Hizmet kalitesi - müşteri memnuniyeti ilişkisinin hastane türlerine göre karşılaştırılması: devlet, özel ve üniversite hastaneleri uygulaması. Doğuş Üniversitesi Dergisi 2006: 7; 218-38.
  • Doğan S, Kaya S. Aksaray’daki sağlık bakanlığı hastane yöneticilerinin toplam kalite yönetimi konusundaki algıları. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2004.
  • Lafoe H, Carson P. Total quality training in the hospital setting, Hospital Topics [serial online], 1994: 72: 10-3.
  • Selimoğlu E, Yılmaz HB. Hizmet içi eğitimin kurum ve çalışanlar üzerine etkileri. Paradoks E-Dergi, Ekonomi, Sosyoloji Ve Politika Dergisi 2009:5; 1-11.
  • Tufan M, Mızrak Ş, Çelik D. Mesleki eğitimde toplam kalite yönetimi ve model önerisi. Journal of Azerbaijani Studies 2009: 12; 27-40.
  • http://www.maliye.gov.tr/kalite/mtky/ustmenu/yayinlar/toplam_kalite_yonetimi_ dosyalar/frame.htm, Erişim: Şubat 2011.
  • Demirci H. Toplam Kalite Yönetimi, Kum Saati Yayınları, İstanbul 2008.
  • Tavlan. Ş. Sağlık sektöründe kalite ve toplam kalite yönetimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. 2001
  • Tari JJ, Sabater V. Quality tools and techniques: are they necessary for quality management. International Journal of Production Economics 2004: 92; 267-80.
  • Joiner TA. Total quality management and performance. International Journal of Quality and Reliability Management 2007: 21; 617-27.

Orijinal araştırma-Original research Hastane yöneticilerinin Toplam Kalite Yönetimine ilişkin görüşleri

Year 2011, Volume: 33 Issue: 1, 17 - 25, 14.03.2011

Abstract

Amaç. Hastane yöneticilerinin Toplam Kalite Yönetimi (TKY) konusundaki görüşleri, bu sürecin hastanelerde başarılı uygulanması ve değerlendirilmesi açısından önemli bir etken olarak düşünülebilir. Bu tanımlayıcı araştırmanın amacı Sivas ilindeki hastanelerin yöneticilerinin TKY’e ilişkin görüşlerini saptamaktır. Yöntem. Bu çalışmanın evrenini, Sivas ilinde bulunan tam teşekküllü hastanelerde çalışan başhekim ve yardımcıları, müdür ve yardımcıları, başhemşire ve yardımcıları oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Bulgular. Ankete cevap verme oranı %84,2’dir. Çalışmada yöneticilerin %37,5’inin TKY hakkında eğitim almadıkları ve bu doğrultuda TKY hakkındaki bilgilerini “orta” düzeyde buldukları (X=3,16) saptanmıştır. Sonuç. TKY ile ilgili bazı alanlarda bilgi eksikliklerinin olduğu bununla birlikte çalışmaya katılan yöneticilerin TKY hakkında genellikle olumlu görüşlerinin olduğu saptanmıştır

References

  • Özer MA. 21. Yüzyılda Yönetim ve Yöneticiler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 2008
  • Gökmen C. Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi, T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü.2001
  • Eren E. Yönetim ve Organizasyon: Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar 9. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul. 2009
  • Kavuncubaşı Ş. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara. 2000
  • Shortell SM, Daniel ZL, O’Brien JL, Hughes EFX. Assessing the Evidence on CQI: Is the Glass Half Empty or Half Full? Hospital and Health Services Administration 1995: 40, 4-24.
  • Arndt M, Bigelow B. The implementation of total quality management in hospitals: how good is the fit? Health Care Management Review 1995: 20: 7-14.
  • Tarım M. "Hizmet organizasyonlarında kalite", Kamu İşverenleri Sendikası Yayını, Ankara, No: 38, 2000: 1025-40.
  • Selberg JD. The Quest for quality. Hospitals & Health Networks. 2007: 81; p70.
  • Griffith JR. Finding the frontier of hospital management, Journal Of Healthcare Management 2009: 54: 57-73.
  • Can A. “Örgüt kültürünün hastanelerde toplam kalite yönetimi uygulamalarına uygunluğunun testine yönelik bir araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2008: 13; 293-307.
  • Seaver M. Implementing ISO 9000:2000, Gover Publishing Limited, Hampshire, England 2001.
  • Bolat T, Oya AS, Bolat Oİ, Erdem B. Yönetim ve Organizasyon, Detay Yayıncılık, 241, Ankara. 2008.
  • Alexander JA, Weiner BJ, Shortell SM, Baker LC. Does quality ımprovement implementation affect hospital quality of care?, Hosp Top 2007: 85; 3-12.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı, Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Toplam kalite yönetimi faaliyetleri. (http://www.saglik.gov.tr) 2004.
  • Bekaroğlu ŞB. Toplam kalite yönetimi uygulamalarının ve ISO 9000 kalite güvencesine sahip olmanın hastane performansına etkileri: İstanbul’daki özel hastaneler üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi 2005:9; 18- 32.
  • Zerenler M, Öğüt M. Sağlık sektöründe algılanan hizmet kalitesi ve hastane tercih nedenleri araştırması: Konya örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2007: 18; 501-20
  • Aslantekin F, Göktaş B, Uluşen M, Erdem R. Sağlık hizmetlerinde kalite deneyimi: Dr.Ekrem Hayri Üstündağ kadın hastalıkları ve doğum hastanesi örneği. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2007:6; 55-71.
  • Yağcı Mİ, Duman T. Hizmet kalitesi - müşteri memnuniyeti ilişkisinin hastane türlerine göre karşılaştırılması: devlet, özel ve üniversite hastaneleri uygulaması. Doğuş Üniversitesi Dergisi 2006: 7; 218-38.
  • Doğan S, Kaya S. Aksaray’daki sağlık bakanlığı hastane yöneticilerinin toplam kalite yönetimi konusundaki algıları. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2004.
  • Lafoe H, Carson P. Total quality training in the hospital setting, Hospital Topics [serial online], 1994: 72: 10-3.
  • Selimoğlu E, Yılmaz HB. Hizmet içi eğitimin kurum ve çalışanlar üzerine etkileri. Paradoks E-Dergi, Ekonomi, Sosyoloji Ve Politika Dergisi 2009:5; 1-11.
  • Tufan M, Mızrak Ş, Çelik D. Mesleki eğitimde toplam kalite yönetimi ve model önerisi. Journal of Azerbaijani Studies 2009: 12; 27-40.
  • http://www.maliye.gov.tr/kalite/mtky/ustmenu/yayinlar/toplam_kalite_yonetimi_ dosyalar/frame.htm, Erişim: Şubat 2011.
  • Demirci H. Toplam Kalite Yönetimi, Kum Saati Yayınları, İstanbul 2008.
  • Tavlan. Ş. Sağlık sektöründe kalite ve toplam kalite yönetimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. 2001
  • Tari JJ, Sabater V. Quality tools and techniques: are they necessary for quality management. International Journal of Production Economics 2004: 92; 267-80.
  • Joiner TA. Total quality management and performance. International Journal of Quality and Reliability Management 2007: 21; 617-27.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Basic Science Research Articles
Authors

Hatice Ulusoy

Enis Biçer

Ümit Naldöken

Publication Date March 14, 2011
Published in Issue Year 2011Volume: 33 Issue: 1

Cite

AMA Ulusoy H, Biçer E, Naldöken Ü. Orijinal araştırma-Original research Hastane yöneticilerinin Toplam Kalite Yönetimine ilişkin görüşleri. CMJ. March 2011;33(1):17-25.