Kavramların
öğrenilmesi ve kavramlar arası ilişkilerin kurulması, anlamlı bir öğrenmenin
gerçekleşmesi ile meydana gelir.
Birey bu
ilişkilendirme sürecinde kavramlar arası yanlış yapılandırma veya deneyimler
ile olası yanılgılara sahip olabilir. Bu nedenle bireylerin bir konu/kavrama
yönelik anahtar kelimeleri ve onu yakın anlamsal kelimeler ile
ilişkilendirmeleri, konunun bütüncül olarak ele alınarak öğrenilmesinde önem
teşkil etmektedir. Yapılan araştırmada ortaokul öğrencilerinin canlı kavramına yönelik
anahtar kelimelerini fenomenoloji çalışması ile belirlemek amaçlanmıştır.
Çalışma ortaokul 5. Sınıf (n=41; 12 e, 29 k) ve 6. Sınıfta (n=39; 19 e, 20 k)
öğrenim görmekte olan 80 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu
sorulardan oluşan bir test kullanılmış, öğrencilerin cevapları yazılı metinler
halinde alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tümevarımsal içerik
analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin canlı
kavramına yönelik akıllarına ilk gelen anahtar kelimelerin insan, hayvan ve
bitki kavramları ile nefes alma ve hareket etme özellikleri olduğu görülmüştür.
5. Sınıf öğrencilerinin kavramları 6. Sınıf öğrencilerinin kavramlarından
çeşitlilik göstermekle birlikte daha önce canlılar ve hayat ünitesine dair ders
almadıkları düşünüldüğünde daha informal yapılar olduğu sonucuna varılmıştır.
Öğrencilerin her iki soruya vermiş oldukları cevaplar bütüncül olarak ele
alındığında öğrencilerin canlı kavramı ve bu kavramı ilişkilendirdikleri
kavramlara yönelik belirli yanlış anlamalarının olduğu, canlıları sınıflandırma
ve ortak özellikleri ayırt etme noktalarında önemli eksikliklere sahip
oldukları sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda fen
eğitimcileri ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Canlı Kavramı Kavram Yanılgıları Ortaokul Öğrencileri Fen Eğitimi Fenomenoloji Çalışması
Learner may make wrong
interconnections between the learned concepts and their learning experiences.
These errors may cause other wrong deductions in the future learning
experiences. For this reason it is important to form the necessary connections
between the key concepts and related vocabulary. The researchers aimed to
explain the connections between key vocabulary and living beings by using the
phenomenology. Constructive properties are different in each individual thus
the descriptions differ accordingly. The research was carried out in secondary
school 5th grades (n=41; 12 m, 29 f), 6th grades (n=39;
19m, 20f) total of 80 middle school students. Two open-ended questions were
asked in order to collect data and the students’ answers were in written format. The data was analysed as per deductive criteria and
the content analyse was used. According the results, the middle school students
first recall key words as “breathing” and “moving” when they think about
animals and plants. The cognitive schemetas and feedbacks of the 5th
grades is very much than 6th grades. When all the answers were
examined together, it was explored that students have some misconceptions about
the living beings and their inter-connections. They have some important
deficits in classification and differentiation of the living beings. Suggestions were made as per the outcomes of
the research in order to support the science teachers and the future
researches.
Concept of Living Misconceptions Secondary School Students Phenomenology Research
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 4 |