BibTex RIS Kaynak Göster

Peer bullying and substance abuse among first grade university students

Yıl 2012, Cilt: 34 Sayı: 2, 146 - 157, 06.02.2012

Öz

Abstract

Aim. Peer bullying is defined as systematic, deliberate, intentional, and periodic agressive acts inflicted by physically or psychologically stronger children on their weaker peers without any evidence of provocation. In our study, we investigated the incidence of the peer bullying among university students, diversity and the relationship between of the peer bullying and substance use and socio-demographic characteristics. Method. Our study was conducted between April, 11 and May 20, 2011 with 2177 undergraduates training in Faculty of Education, Economics, Administrative Sciences, and Faculty of Science and Literature localized at Central Campus of Gaziosmanpaşa University using cluster sampling method. Based on the results obtained from previous prevalence studies, working with a 45% sampling distribution was decided upon. Accordingly, questionnaire surveys were applied on 985 students in their classrooms under the observance of a supervisor, and statistical analyses were performed on 964 completed questionnaire forms. Results. Two thirds of our study participants were first grade female students. Mean age of the participants was 19.8±1.6 years. A 10% of all students were smokers, 6.9% of them were using alcohol. Currently 0.4% of them were heroin, and cocaine users, while a very small percentage of the students were using thinner (0.4%) and cannabis (0.5%). Some of the male students stated that they could fight for their girl friends (32%) or for any friend (30%). A 22.3% of all the participants who were mostly male (40.8%) and at a lesser proportion female (13.4%) students expressed that they could fight frequently, and incessantly with those who would swear at them. Apart from verbal violence, in all types of violence, incidence of exposure to violent behaviours has observedly risen in line with the educational level of parents. Mostly among substance abusers (88.9%), then alcohol, and tobacco addicts have been exposed to physical violence in decreasing order. Verbal violence was directed mainly to alcohol abusers, while smokers were predominantly subjected to emotional violence. Conclusion. In our study a significant correlation was found between alcohol, and other substance abuses and increased incidence of bullying. In fact, in many studies performed, an association between substance abuse, and criminal acts has been revealed. Social, and individual awareness about the relationship between the substance use, and tendency to commit criminal acts should be created via informative programs encompassing both users, and their families.

Keywords: Peer bullying, substance use, school, risk factors

 

Özet

Amaç. Akran zorbalığı, içerisinde kışkırtma unsuru olmaksızın aralarında fiziksel ya da psikolojik açıdan güç eşitsizliği olan çocuklardan güçlünün karşı tarafa bilerek ve isteyerek, kasıtlı, sistemli bir biçimde belli zaman aralıkları ile uyguladığı saldırılar olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada üniversite öğrencileri arasında akran zorbalığının sıklığı, çeşitliliği ile akran zorbalığının madde kullanımı ve sosyodemografik özellikler arasındaki ilişkisinin araştırılması amaçlandı. Yöntem. Çalışmamız Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tokat merkez kampüsünde eğitim görmekte olan 2177 birinci sınıf lisans öğrencilerinde küme örnekleme yöntemi ile %45 örneklemle 985 öğrenciye sınıf ortamında gözetmen eşliğinde anket uygulanmış ve istatistiksel analizler 964 anket üzerinden yapılmıştır. Bulgular. Çalışmamızda araştırmaya katılanların 2/3'si 1. sınıf öğrencilerinin cinsiyet oranlarına paralel olarak kız öğrenci idi. Katılımcıların yaş ortalamaları ise 19,8±1,6 idi. Tüm öğrenciler arasında sigara kullananların oranı %10, alkol kullanan öğrenci oranı %6,9 iken öğrencilerin halen %0,4'ü eroin ve kokain kullanmakta %0,1'i tiner, %0,5'i ise halen esrar kullandığını ifade etmektedir. Kız arkadaşı için kavga edebileceğini ifade eden erkek öğrencilerin oranı %32, arkadaşı için kavga edebileceğini ifade eden erkek öğrencilerin oranı ise %30, kendisine küfreden arkadaşıyla sık sık ve devamlı kavga edeceğini ifade eden öğrenci oranı %22,3 iken bu oran erkek öğrencilerde %40,8, kız öğrencilerde %13,4 olarak bulunmuştur. Sözel şiddet hariç şiddet türlerini hepsinde anne ve baba eğitim düzeyi yükseldikçe şiddetle karşılaşma oranlarında artma gözlenmiştir. Öğrencilerden fiziksel şiddetle karşılaşma oranları en yüksek oranda madde kullananlarda (%88,9) bulunmakta iken bunu alkol ve sigara kullanımı izlemektedir. Sözel şiddete ise en çok oranda alkol kullananlar, duygusal şiddetle ise en fazla oranda sigara kullananlar karşılaşmaktadır. Sonuç. Çalışmamızda alkol ve diğer madde kullanımları ile zorbalık arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan birçok çalışmada da madde kullanımı ile suç arasında bir ilişkinin olduğu ortaya konulmuştur. Akran zorbalığı ve madde kullanımı ile ilgili olarak hem kullanıcılar hem de ailelerinin katılımıyla bilgilendirici programlar yapılarak toplumsal ve bireysel farkındalık yaratılmalıdır.

Anahtar sözcükler: Akran şiddeti, madde kullanımı, okul, risk faktörleri

Kaynakça

  • Akgün S. Akran zorbalığının anne-baba tutumları ve anne-baba ergen ilişkisi açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005, Ankara.
  • Brunstein Klomek A, Marrocco F, Kleinman M, Schonfeld IS, Gould MS. Bullying, depression, and suicidality in adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2007; 46: 40-9.
  • Smith PK, Ananiadou K, Cowie H. Interventions to reduce school bullying. Can J Psychiatry 2003; 48: 591-9.
  • Olweus D. Bullying at school. In: Dunn J (Eds). What we know and what we can do.Cambridge, MA: Blackwell 1993; 384-437.
  • Alikasifoglu M, Erginoz E, Ercan O, Uysal O, Albayrak-Kaymak D. Bullying behaviours and psychosocial health: results from a cross-sectional survey among high school students in Istanbul, Turkey. Eur J Pediatr 2007; 166: 1253-60.
  • Arseneault L, Walsh E, Trzesniewski K, Newcombe R, Caspi A, Moffitt TE. Bullying victimization uniquely contributes to adjustment problems in young children: a nationally representative cohort study. Pediatrics 2006; 118: 130-8.
  • Pace B. Bullying. JAMA 2001; 285: 2158-9.
  • Gökler R. Okullarda akran zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009; 6: 511-37.
  • Smokowski PR, Kopasz KH. Bullying in school: an overview of types, effects, family characteristics and intervention strategies. Children & Schools 2005; 27: 101-10.
  • Özkan Y, Çifci EG. Peer Bullying in Primary Schools in Low Socio-Economic Level. Elementary Education Online 2010; 9: 576-86.
  • Land D. Teasing apart secondary students’ conceptualizations of peer teasing, bullying, and sexual harassment. School Psychology International 2003; 24: 147- 65.
  • Wang J, Iannotti RJ, Nansel TR. School bullying among adolescents in the United States: physical, verbal, relational, and cyber. J Adolesc Health 2009; 45: 368-75.
  • Crosby R, Salazar LF, Diclemente RJ, Yarber WL, Caliendo AM, Staples-Horne M. Health risk factors among detained adolescent females. Am J Prev Med 2004; 27: 404-10.
  • Kodjo CM, Auinger P, Ryan SA. Prevalence of, and factors associated with, adolescent physical fighting while under the influence of alcohol or drugs. J Adolesc Health 2004; 35: 346.e11-6.
  • Nansel TR, Overpeck M, Pilla RS, Ruan WJ, Simons-Morton B, Scheidt P. Bullying behaviors among US youth: prevalence and association with psychosocial adjustment. JAMA 2001; 285:2094-110.
  • Hazler RJ, Hoover JH, Oliver R. Student perceptions of victimization by bullies in school. Journal of Humanistic Education and Development 1991; 29: 143-50.
  • SS Leff. Bullying and Peer Victimization at School: Considerations and Future Directions. School Psychology Review 2007; 36: 406-12.
  • Glover D, Gough G, Johnson M, Cartwright N. Bullying in 25 secondary schools: Incidenc, impact and intervention. Educational Research 2000; 42: 141-56.
  • Çınkır Ş, Kepenekci-Karaman Y. Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi 2003; 34: 236-53.
  • Pişkin M. Akran zorbalığı olgusunun ilkoğretim oğrencileri arasındaki yaygınlığının incelenmesi I. Siddet ve Okul: Okul ve cevresinde cocuğa yonelik siddet ve alınabilecek tedbirler sempozyumu bildiri ozeti 2006, İstanbul.
  • Bjorkqvist K, Osterman K, Hjelt-Back M. Aggression among university employees. Aggressive Behavior 1994; 20: 173-84.
  • Spriggs AL, Halpern CT, Martin SL. Continuity of adolescent and early adult partner violence victimisation: association with witnessing violent crime in adolescence. J Epidemiol Community Health 2009; 63: 741-8.
  • Spencer GA, Bryant SA. Dating violence: A comparison of rural, suburban, and urban teens. J Adolesc Health 2000; 27: 302-5.
  • Firearm injury prevention. American College of Physicians. Ann Intern Med 1998; 128: 236-41.
  • Kaltiala-Heino R, Rimpela M, Rantanen P, Rimpela A. Bullying at school--an indicator of adolescents at risk for mental disorders. J Adolesc 2000; 23: 661-74.
  • Pearl R, Bryan T, Herzog A. Resisting or Acquiescing to Peer Pressure to Engage in Misconduckt: Adolescents Expectations of Probable Consequences. Journal of Youth and Adolescence 1990; 19: 43-5.
  • Sapouna M. Bullying in Greek Primary and Secondary Schools, School Psychology International 2008; 29: 199-213.
  • Sage DR. Peer Violence and Violence Prevention, http://www.uptodate.com (Accesed on April 04, 2012).
  • Cuhadaroğlu ÇF, Canat S, Kılıç E, Şenol S, Rugana N, Öncü B, Gündüz Hoşgör A, Işıklı S, Avcı A. Adolescent and psychic problems: Study of state determine, Turkey, Science Academy Reports 2004: 4. Ankara: TUBİTAK Pres.
  • Delfabbro P, Winefield T, Trainor S, Dollard M, Anderson S, Metzer J, Hammarstrom A. Peer and teacher bullying/victimization of South Australian secondary school students: Prevalence and psychosocial profiles. Br J Educ Psychol 2006; 76:71-90.
  • White HR, Hansell S. Acute and Long-Term Effects of Drug Use on Aggression From Adolescence Into Adulthood. J Drug Issues 1998; 28: 837-58.
  • Altuner D, Engin N, Gürer C, Akyay İ, Akgül A. Madde kullanımı ve suç ilişkisi; kesitsel bir çalışma. Tıp Araştırmaları Dergisi 2009; 7: 87-94.
  • Wagner GA, Stempliuk Vde A, Zilberman ML, Barroso LP, Andrade AG. Alcohol and drug use among university students: gender differences. Rev Bras Psiquiatr 2007; 29: 123-9.
  • Riou Franca L, Dautzenberg B, Falissard B, Reynaud M. Peer substance use overestimation among French university students: a cross-sectional survey. BMC Public Health 2010; 10: 169.
  • Turhan E, İnandı T, Özer C, Akoğlu S. Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2011; 9: 33-44.
  • Şimşek Z, Koruk İ, Altındağ A. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Fen- Edebiyat Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Riskli Sağlık Davranışları. Toplum Hekimliği Bülteni 2007; 26; 19-24.
  • Newbury-Birch D, White M, Kamali F. Factors influencing alcohol and illicit drug use amongst medical students. Drug Alcohol Depend 2000; 59: 125-30.
  • Görgün S, Tiryaki A, Topbaş M. Üniversite öğrencilerinde madde kullanma ve anne babaya bağlanma biçimleri. Anadolu Psikiyatri Derg 2010; 11: 305-12.
  • Sutherland I, Shepherd JP. The prevalence of alcohol, cigarette and illicit drug use in a stratified sample of English adolescents. Addiction 2001; 96: 637-40.
  • McCabe SE, West BT, Wechsler H. Trends and college-level characteristics associated with the non-medical use of prescription drugs among US college students from 1993 to 2001. Addiction 2007; 102: 455-65.

Original research-Orijinal araştırma

Yıl 2012, Cilt: 34 Sayı: 2, 146 - 157, 06.02.2012

Öz

Amaç. Akran zorbalığı, içerisinde kışkırtma unsuru olmaksızın aralarında fiziksel ya da psikolojik açıdan güç eşitsizliği olan çocuklardan güçlünün karşı tarafa bilerek ve isteyerek, kasıtlı, sistemli bir biçimde belli zaman aralıkları ile uyguladığı saldırılar olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmada üniversite öğrencileri arasında akran zorbalığının sıklığı, çeşitliliği ile akran zorbalığının madde kullanımı ve sosyodemografik özellikler arasındaki ilişkisinin araştırılması amaçlandı. Yöntem. Çalışmamız Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tokat merkez kampüsünde eğitim görmekte olan 2177 birinci sınıf lisans öğrencilerinde küme örnekleme yöntemi ile %45 örneklemle 985 öğrenciye sınıf ortamında gözetmen eşliğinde anket uygulanmış ve istatistiksel analizler 964 anket üzerinden yapılmıştır. Bulgular. Çalışmamızda araştırmaya katılanların 2/3'si 1. sınıf öğrencilerinin cinsiyet oranlarına paralel olarak kız öğrenci idi. Katılımcıların yaş ortalamaları ise 19,8±1,6 idi. Tüm öğrenciler arasında sigara kullananların oranı %10, alkol kullanan öğrenci oranı %6,9 iken öğrencilerin halen %0,4'ü eroin ve kokain kullanmakta %0,1'i tiner, %0,5'i ise halen esrar kullandığını ifade etmektedir. Kız arkadaşı için kavga edebileceğini ifade eden erkek öğrencilerin oranı %32, arkadaşı için kavga edebileceğini ifade eden erkek öğrencilerin oranı ise %30, kendisine küfreden arkadaşıyla sık sık ve devamlı kavga edeceğini ifade eden öğrenci oranı %22,3 iken bu oran erkek öğrencilerde %40,8, kız öğrencilerde %13,4 olarak bulunmuştur. Sözel şiddet hariç şiddet türlerini hepsinde anne ve baba eğitim düzeyi yükseldikçe şiddetle karşılaşma oranlarında artma gözlenmiştir. Öğrencilerden fiziksel şiddetle karşılaşma oranları en yüksek oranda madde kullananlarda (%88,9) bulunmakta iken bunu alkol ve sigara kullanımı izlemektedir. Sözel şiddete ise en çok oranda alkol kullananlar, duygusal şiddetle ise en fazla oranda sigara kullananlar karşılaşmaktadır. Sonuç. Çalışmamızda alkol ve diğer madde kullanımları ile zorbalık arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan birçok çalışmada da madde kullanımı ile suç arasında bir ilişkinin olduğu ortaya konulmuştur. Akran zorbalığı ve madde kullanımı ile ilgili olarak hem kullanıcılar hem de ailelerinin katılımıyla bilgilendirici programlar yapılarak toplumsal ve bireysel farkındalık yaratılmalıdır

Kaynakça

  • Akgün S. Akran zorbalığının anne-baba tutumları ve anne-baba ergen ilişkisi açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005, Ankara.
  • Brunstein Klomek A, Marrocco F, Kleinman M, Schonfeld IS, Gould MS. Bullying, depression, and suicidality in adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2007; 46: 40-9.
  • Smith PK, Ananiadou K, Cowie H. Interventions to reduce school bullying. Can J Psychiatry 2003; 48: 591-9.
  • Olweus D. Bullying at school. In: Dunn J (Eds). What we know and what we can do.Cambridge, MA: Blackwell 1993; 384-437.
  • Alikasifoglu M, Erginoz E, Ercan O, Uysal O, Albayrak-Kaymak D. Bullying behaviours and psychosocial health: results from a cross-sectional survey among high school students in Istanbul, Turkey. Eur J Pediatr 2007; 166: 1253-60.
  • Arseneault L, Walsh E, Trzesniewski K, Newcombe R, Caspi A, Moffitt TE. Bullying victimization uniquely contributes to adjustment problems in young children: a nationally representative cohort study. Pediatrics 2006; 118: 130-8.
  • Pace B. Bullying. JAMA 2001; 285: 2158-9.
  • Gökler R. Okullarda akran zorbalığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009; 6: 511-37.
  • Smokowski PR, Kopasz KH. Bullying in school: an overview of types, effects, family characteristics and intervention strategies. Children & Schools 2005; 27: 101-10.
  • Özkan Y, Çifci EG. Peer Bullying in Primary Schools in Low Socio-Economic Level. Elementary Education Online 2010; 9: 576-86.
  • Land D. Teasing apart secondary students’ conceptualizations of peer teasing, bullying, and sexual harassment. School Psychology International 2003; 24: 147- 65.
  • Wang J, Iannotti RJ, Nansel TR. School bullying among adolescents in the United States: physical, verbal, relational, and cyber. J Adolesc Health 2009; 45: 368-75.
  • Crosby R, Salazar LF, Diclemente RJ, Yarber WL, Caliendo AM, Staples-Horne M. Health risk factors among detained adolescent females. Am J Prev Med 2004; 27: 404-10.
  • Kodjo CM, Auinger P, Ryan SA. Prevalence of, and factors associated with, adolescent physical fighting while under the influence of alcohol or drugs. J Adolesc Health 2004; 35: 346.e11-6.
  • Nansel TR, Overpeck M, Pilla RS, Ruan WJ, Simons-Morton B, Scheidt P. Bullying behaviors among US youth: prevalence and association with psychosocial adjustment. JAMA 2001; 285:2094-110.
  • Hazler RJ, Hoover JH, Oliver R. Student perceptions of victimization by bullies in school. Journal of Humanistic Education and Development 1991; 29: 143-50.
  • SS Leff. Bullying and Peer Victimization at School: Considerations and Future Directions. School Psychology Review 2007; 36: 406-12.
  • Glover D, Gough G, Johnson M, Cartwright N. Bullying in 25 secondary schools: Incidenc, impact and intervention. Educational Research 2000; 42: 141-56.
  • Çınkır Ş, Kepenekci-Karaman Y. Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi 2003; 34: 236-53.
  • Pişkin M. Akran zorbalığı olgusunun ilkoğretim oğrencileri arasındaki yaygınlığının incelenmesi I. Siddet ve Okul: Okul ve cevresinde cocuğa yonelik siddet ve alınabilecek tedbirler sempozyumu bildiri ozeti 2006, İstanbul.
  • Bjorkqvist K, Osterman K, Hjelt-Back M. Aggression among university employees. Aggressive Behavior 1994; 20: 173-84.
  • Spriggs AL, Halpern CT, Martin SL. Continuity of adolescent and early adult partner violence victimisation: association with witnessing violent crime in adolescence. J Epidemiol Community Health 2009; 63: 741-8.
  • Spencer GA, Bryant SA. Dating violence: A comparison of rural, suburban, and urban teens. J Adolesc Health 2000; 27: 302-5.
  • Firearm injury prevention. American College of Physicians. Ann Intern Med 1998; 128: 236-41.
  • Kaltiala-Heino R, Rimpela M, Rantanen P, Rimpela A. Bullying at school--an indicator of adolescents at risk for mental disorders. J Adolesc 2000; 23: 661-74.
  • Pearl R, Bryan T, Herzog A. Resisting or Acquiescing to Peer Pressure to Engage in Misconduckt: Adolescents Expectations of Probable Consequences. Journal of Youth and Adolescence 1990; 19: 43-5.
  • Sapouna M. Bullying in Greek Primary and Secondary Schools, School Psychology International 2008; 29: 199-213.
  • Sage DR. Peer Violence and Violence Prevention, http://www.uptodate.com (Accesed on April 04, 2012).
  • Cuhadaroğlu ÇF, Canat S, Kılıç E, Şenol S, Rugana N, Öncü B, Gündüz Hoşgör A, Işıklı S, Avcı A. Adolescent and psychic problems: Study of state determine, Turkey, Science Academy Reports 2004: 4. Ankara: TUBİTAK Pres.
  • Delfabbro P, Winefield T, Trainor S, Dollard M, Anderson S, Metzer J, Hammarstrom A. Peer and teacher bullying/victimization of South Australian secondary school students: Prevalence and psychosocial profiles. Br J Educ Psychol 2006; 76:71-90.
  • White HR, Hansell S. Acute and Long-Term Effects of Drug Use on Aggression From Adolescence Into Adulthood. J Drug Issues 1998; 28: 837-58.
  • Altuner D, Engin N, Gürer C, Akyay İ, Akgül A. Madde kullanımı ve suç ilişkisi; kesitsel bir çalışma. Tıp Araştırmaları Dergisi 2009; 7: 87-94.
  • Wagner GA, Stempliuk Vde A, Zilberman ML, Barroso LP, Andrade AG. Alcohol and drug use among university students: gender differences. Rev Bras Psiquiatr 2007; 29: 123-9.
  • Riou Franca L, Dautzenberg B, Falissard B, Reynaud M. Peer substance use overestimation among French university students: a cross-sectional survey. BMC Public Health 2010; 10: 169.
  • Turhan E, İnandı T, Özer C, Akoğlu S. Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2011; 9: 33-44.
  • Şimşek Z, Koruk İ, Altındağ A. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Fen- Edebiyat Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Riskli Sağlık Davranışları. Toplum Hekimliği Bülteni 2007; 26; 19-24.
  • Newbury-Birch D, White M, Kamali F. Factors influencing alcohol and illicit drug use amongst medical students. Drug Alcohol Depend 2000; 59: 125-30.
  • Görgün S, Tiryaki A, Topbaş M. Üniversite öğrencilerinde madde kullanma ve anne babaya bağlanma biçimleri. Anadolu Psikiyatri Derg 2010; 11: 305-12.
  • Sutherland I, Shepherd JP. The prevalence of alcohol, cigarette and illicit drug use in a stratified sample of English adolescents. Addiction 2001; 96: 637-40.
  • McCabe SE, West BT, Wechsler H. Trends and college-level characteristics associated with the non-medical use of prescription drugs among US college students from 1993 to 2001. Addiction 2007; 102: 455-65.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Temel Tıp Bilimleri Araştırma Yazıları
Yazarlar

Ali Yıldırım

Yaşar Bilge

Mehmet Karataş

İlhan Çetin

Erdal Özer

Yayımlanma Tarihi 6 Şubat 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 34 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Yıldırım A, Bilge Y, Karataş M, Çetin İ, Özer E. Peer bullying and substance abuse among first grade university students. CMJ. Haziran 2012;34(2):146-157.