Aim. The purpose of the study wasto investigate to what extent sexism (in traditional size) is arising either from benevolent or hostile tendencies and whether there is a relationship between these two dimensions in terms of both famale and male participants by using the Ambivalent Sexism scale that includes both hostile and benevolent sexism. Method. The sampling was formed by 422 Cumhuriyet University students. The data of the study were obtained from a questionnaire which determined theisocio-demographic characteristics of the students and by Ambivalent Sexism scale determining the sexism tendency. Results. The overall mean of the scale was 4.12. The male students and female students had ambivalence feelings against each other. The male students had higher ambivalence feelings than female students. Hostile sexism in the male students , and benevolent sexism together with complementary gender differentiation in female students) had been found to be significantly different in terms of sexes. There was a linear and significant correlation between the factors of hostile sexism and benevolent sexism). According the sexes, the factor correlations of hostile sexism and benevolent sexism showed that the female students hade higher correlation scores than male students. There was not a significant relationship between hostile sexism and benevolent sexism in male students. Conclusion. The results showed that the female students reacted more intensely to hostile sexism in casethere is higher hostile sexism and they perceive hostile sexism asprejudicement and discrimination while their approach to benevolent sexism is positive.
Sex sex role sex culture gender social sex sexism benevolent sexism hostile sexism ambivalent sexism
Özet
Amaç.Toplumsal cinsiyetçiliği düşmanca ve korumacı boyutlara ayıran Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik ölçeğini kullanarak, cinsiyetçiliğin geleneksel boyutta, ne oranda korumacı, ne oranda da düşmanca eğilimlerden kaynaklandığını, ayrıca bu iki boyut arasında bir ilişki olup olmadığını hem kadın hem de erkek katılımcılar açısından ölçmeyi amaçlamaktadır. Yöntem. Örneklem 422 Cumhuriyet Üniversitesi öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini belirlemek amacıyla bir anket soru formu ve toplumsal cinsiyetçilik eğilimlerini ölçmek amacıyla ÇDCÖ kullanılmıştır. Bulgular. ÇDCÖ’nin genel ortalaması 4,12’dir. Kız ve erkek öğrencilerin birbirlerine karşı ortalamanın üzerinde çelişik duygular besledikleri, erkeklerin (X=4,23 ile) kızlara (X=4,05 ile) göre daha çelişik duygular içinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler arasında cinsiyete göre, erkeklerde düşmanca cinsiyetçilik (t (421)=7,99 p<0,05), kız öğrencilerde korumacı cinsiyetçilik (t (421)=4,28 p<0,05) ve cinsiyetlerarası tamamlayıcı farklılaştırma (t (421)=9,43 p<0,05) açısından anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Korelasyon analizinden elde edilen sonuçlar, düşmanca ve korumacı cinsiyetçilik faktörleri arasında (r=0,122) doğrusal ve p<0,05 düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Cinsiyetlere göre düşmanca ve korumacı cinsiyetçilik faktör korelasyonlarına bakıldığında, kadınların korelasyonlarının (r=0,290) erkeklerden daha güçlü ve p<0,05 düzeyinde anlamlı olduğu görülmektedir. Erkeklerin korelasyonları (r=0,107) ise kadınlardan daha zayıf olup, düşmanca ve korumacı cinsiyetçilik faktörleri arasında (p<0,16) anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Sonuç. Araştırmadan elde edilen düşmanca cinsiyetçiliğin yüksek olması durumunda kadınların erkeklere oranla düşmanca cinsiyetçiliğe fazla tepki gösterdiğini, düşmanca cinsiyetçiliği önyargı ve ayrımcılık olarak algılarken, korumacı cinsiyetçiliğe olumlu yaklaştıklarını göstermektedir.
Anahtar sözcükler: Cinsiyet, cinsiyet rolü, cinsiyet kültürü, toplumsal cinsiyet, cinsiyetçilik, korumacı cinsiyetçilik, düşmanca cinsiyetçilik, çelişik duygulu cinsiyetçilik.
Abstract
Aim. The purpose of the study were to investigate to what extent sexism (in traditional size) is arising either from benevolent or hostile tendencies and whether there is a relationship between these two dimension in terns of both famale and male participants by using the Ambivalent Sexism scale that includes both hostile and benevolent sexism. Method. The sampling was formed by 422 students. The data of the study were obtained from the questionnaire determining their socio-demographic characteristics of the students and Ambivalent Sexism scale in order to determine their tendencies of sexism. Results. The mean of the scale is 4,12. The male students and female students have ambivalence feelings against each other. The male students (X=4,23) have higher ambivalence feelings than famale students (X=4,05). Hostile sexism in the male students (t (421) =7,99 p<0,05), and benevolent sexism and complementary gender differentiation in famale students (t (421)=4,28 p<0,05) have been found to be significantly different in terms of sexes. The correlations between ((r=0,122) p <0,05) hostile sexism and benevolent sexism showed a significant relationship. According the sexes, the factor correlations of hostile sexism and benevolent sexism showed that the famale students (r=0,290) have higher correlation score than male students (r=0,107). There is not a significant relationship between hostile sexism and benevolent sexism in male students. Conclusion. The results showed that the male students have higher ambivalent feelings than famale students, and famale students react more intensely to hostile sexism in case of hostile sexism pervades, and they think hostile sexism is prejudicement and discrimination while their approach to benevolent sexism is positive.
Keywords: Sex, sex role, sex culture, gender, sexism, benevolent sexism, hostile sexism, ambivalent sexism
Cinsiyet cinsiyet rolü cinsiyet kültürü toplumsal cinsiyet cinsiyetçilik korumacı cinsiyetçilik düşmanca cinsiyetçilik çelişik duygulu cinsiyetçilik.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Basic Science Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |