Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 42 Issue: 4, 466 - 472, 31.12.2020
https://doi.org/10.7197/cmj.758507

Abstract

Supporting Institution

YOK

References

  • 1. Razzak, J.A., Hyder, A.A., Akhtar, T. et al. (2008). Assessing emergency medical care in low income countries: A pilot study from Pakistan. BMC Emerg Med 8, 8 https://doi.org/10.1186/1471-22X-8-8.
  • 2. Kobusingye, OC., Hyder, AA., Bishai, D., Hicks, ER., Mock, C., Joshipura, M. (2005). Emergency medical systems in low- and middle-income countries: recommendations for action. Bull World Health Organ., 83 (8): 626-631.
  • 3. Li, M., Vanberkel, P. & Carter, A.J.E. (2019). A review on ambulance offload delay literature. Health Care Manag Sci, 22, 658–675 https://doi.org/10.1007/s10729-018-9450-x
  • 4.Brennan, J. A., Allin, D. M., Calkins, A. M., et al. (2000). Guidelines for Ambulance Diversion, Annals of Emergency Medicine 36, 4: 376–377.
  • 5. Erba, H. (2017). Türkiye’de Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinin Numarası Niçin 112? Ambulans Hizmetleri Bağlamında Bir Yakın Tarih Araştırması. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 7(1) , 28-32.
  • 6. Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği. 24046 sayılı Resmi Gazete. Retrieved from: https://khgmacilveyurtdisisaglikdb.saglik.gov.tr//TR,42912/acil-saglik-hizmetleri-yonetmeligi.html Date: 20.05.2020
  • 7. Ward, CL., Lombard, CJ., Gwebushe, N.(2006). Critical incident exposure in South African emergency services personnel: prevalence and associated mental health issues. Emerg Med J., 23(3):226–231. doi:10.1136/emj.2005.025908
  • 8. Yorgancıoğlu Tarcan, G., Tarcan, M. & Top, M. (2017) An analysis of relationship between burnout and job satisfaction among emergency health professionals, Total Quality Management & Business Excellence, 28:11-12, 1339-1356
  • 9. Urgancı, Ç. (2018). İstanbul 112 Acil Sağlık Hizmetleri Çalışanlarının Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri, Algılanan Stres Düzeyi Ve Stresle Başa Çıkma Stillerinin Evlilik Doyumunu Yordama Gücü, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • 10. Akbaş, M., Boz, A., Dursun, A., Çetin, S., Kılıçaslan, A. (2016). 112 Çalışanlarının Şiddete Maruz Kalma Durumları ve Şiddete Yönelik Tutum ve Davranışları. DEUHFED.; 9(3): 93-100.
  • 11. Goldstein, J., Jensen, JL., Carter, AJ., et al. (2015). . The epidemiology of prehospital emergency responses for older adults in a provincial EMS system. CJEM, 17:491–6. 10.1017/cem.2015.20
  • 12. Fischer, AJ., O'Halloran, P., Littlejohns, P., Kennedy, A., Butson, G. (2000). Ambulance economics. Journal of Public Health 22(3): 413– 421.
  • 13. Zhao, S., Cao, Y., Lei, Y., Liu, F., Shao, S., Liu, J., Nie, D., Yang, N., & Liu, M. (2019). Population ageing and injurious falls among one million elderly people who used emergency medical services from 2010 to 2017 in Beijing, China: a longitudinal observational study. BMJ open, 9(6), e028292. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-028292
  • 14. Zenginol, M., Al, B., Genç, S., vd. (2011). Gaziantep ili 112 acil ambulanslarının 3yıllık çalışma sonuçları. JAEM, 10:27e32.
  • 15. Sözen, C. (2002). İlk Yardım. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 3. Baskı.
  • 16. Demirhan Erdemir, A. (2006). Acil Tedavi ve Bakımda Tıp Etiği Sorunları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
  • 17. Sağlık İstatistikleri Yıllığı. 2018. T.C. Sağlık Bakanlığı Erişim: https://www.saglik.gov.tr/TR,62400/saglik-istatistikleri-yilligi-2018-yayinlanmistir.html Erişim Tarihi:15.06.2020
  • 18. Oktay, İ., Kayışoğlu, N.(2005). Tekirdağ ili 112 acil sağlık hizmetlerinin değerlendirilmesi. Sted Dergisi., 14: 35-7.
  • 19. Kıdak, L., Keskinoğlu, P., Sofuoğlu, T., Ölmezoğlu, Z. (2009). İzmir İlinde 112 acil ambulans hizmetlerinin kullanımının değerlendirilmesi. Genel Tıp Derg.;19: 113-119.
  • 20. Arberk, K., Tözün, M., Ünsal, A. (2012). Eskişehir İlinin 2008 Yılı 112 Acil Yardım Ve Kurtarma İstasyonlarına Yapılan Çağrıların İncelenmesi. Duzce Medical Journal , 14 (3) , 54-57.
  • 21. Rızalar, S, Öztürk, E. (2015). Acil Çağrı Merkezi 112’ye Başvuran Hasta/Yaralıların Özellikleri Ve Sağlık Ekibi Gelinceye Kadar Yapılan İlk Yardım Girişimleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 131-136.
  • 22. WHO. Cardiovasculer diseases. Fact sheets. http://www.who.int/media-centre/factsheets/fs317/en/ Erişim:10.04.2019
  • 23. Benli, A.R., Koyuncu, M., Cesur, Ö., Karakaya, E., Cüre, R., Turan, MK. (2015). Evaluation of use of the 112 Emergency Ambulance Service in Karabuk City. J Clin Anal Med;6(suppl 3): 271-4.
  • 24. Aydın, M., Yurdakul, M, Eker, A. (2011). Mersin İl Sınırları İçindeki Okullardan 112 İl Ambulans Servisi’ne Yapılan Başvuru Sıklığının Araştırılması, F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Derg. 25 (3): 121 – 124.
  • 25. Gezgin, M F. (2016). Türkiye'de 112 Acil Yardım Ambulanslarında Görev Yapan Sağlık Personellerinin Hasta Ve Hasta Yakınlarıyla Yaşadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • 26. Canbaz, S., Dündar, C., Dabak, Ş. et al. (2008). Violence towards workers in hospital emergency services and in emergency medical care units in Samsun: an epidemiological study. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg. 14(3): 239-244.
  • 27. Crilly, J., Chaboyer, W., Creedy, D. (2004). Violence towards emergency department nurses by patients. Accid Emerg Nurs. 12:67-73.
  • 28. Türkmenoğlu, B., Sümer, HE. (2017). Sivas il merkezi sağlık çalışanlarında şiddete maruziyet sıklığı. Ankara Med J;(4):216-25. doi: 1017098/amj.364161
  • 29. Aydemir I, Guclu R, Aydogan A. (2020). According to the emergency room staff the reasons for violence. J Ist Faculty Med;83(1):60-8. doi: 10.26650/IUITFD.2019.0018

Evaluation of the calls made to 112 and the problems 112 employees encounter

Year 2020, Volume: 42 Issue: 4, 466 - 472, 31.12.2020
https://doi.org/10.7197/cmj.758507

Abstract

Objective: The purpose of this study is to evaluate the calls made to 112 Emergency Call Center in Edirne and to identify the problems experienced by the employees.
Method: The universe of this study consisted of Edirne 112 Emergency Call Center employees (N = 233). The research was carried out as cross-sectional and descriptive. The surveys were distributed to all employees on a voluntary basis, but 160 people completed the survey. A survey was conducted to identify the problems faced by 112 employees. Also, document scanning method was used to evaluate the calls made to 112 emergency center. Data was performed with frequency percentage and descriptive statistics in SPSS 21 program.
Results: The number of cases for the first 9 months of 2019 is 31.365. It was found that 78% of the cases in Edirne 112 Emergency Health Services were medical, 83.5% were intraprovincial referrals and 51.8% were prediagnosed of the cardiovascular system. 53.1% of 112 Emergency Healthcare employees are women, 41.9% are Emergency Medical Technicians, 43.8% are associate degree graduates, 73.8% of them are working as civil servants, and 31.3% have been professionally working for 10 years or more. 18.2% of the employees stated that they had commination’s problems with patient relatives, 11.2% have felt time pressure and 10.6% stated that they were uncomfortable with ambulance failures. 61.2% of the participants stated that they were being violated in their working environments. In addition, 46.7% of the participants stated that they were exposed to verbal violence and called code white.
Conclusions: It was found that the majority of 112 cases were due to medical reasons and with a prediagnosis related to the cardiovascular system. It was also determined that 112 employees generally have problems with patient relatives, feel time pressure and are exposed to violence. 61.2% of the participants were exposed to violence and 46.7% stated that they were subjected to verbal violence and gave white code, because the employees were generally in trouble with their relatives, because they felt time pressure and were exposed to false reports.

References

  • 1. Razzak, J.A., Hyder, A.A., Akhtar, T. et al. (2008). Assessing emergency medical care in low income countries: A pilot study from Pakistan. BMC Emerg Med 8, 8 https://doi.org/10.1186/1471-22X-8-8.
  • 2. Kobusingye, OC., Hyder, AA., Bishai, D., Hicks, ER., Mock, C., Joshipura, M. (2005). Emergency medical systems in low- and middle-income countries: recommendations for action. Bull World Health Organ., 83 (8): 626-631.
  • 3. Li, M., Vanberkel, P. & Carter, A.J.E. (2019). A review on ambulance offload delay literature. Health Care Manag Sci, 22, 658–675 https://doi.org/10.1007/s10729-018-9450-x
  • 4.Brennan, J. A., Allin, D. M., Calkins, A. M., et al. (2000). Guidelines for Ambulance Diversion, Annals of Emergency Medicine 36, 4: 376–377.
  • 5. Erba, H. (2017). Türkiye’de Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetlerinin Numarası Niçin 112? Ambulans Hizmetleri Bağlamında Bir Yakın Tarih Araştırması. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 7(1) , 28-32.
  • 6. Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği. 24046 sayılı Resmi Gazete. Retrieved from: https://khgmacilveyurtdisisaglikdb.saglik.gov.tr//TR,42912/acil-saglik-hizmetleri-yonetmeligi.html Date: 20.05.2020
  • 7. Ward, CL., Lombard, CJ., Gwebushe, N.(2006). Critical incident exposure in South African emergency services personnel: prevalence and associated mental health issues. Emerg Med J., 23(3):226–231. doi:10.1136/emj.2005.025908
  • 8. Yorgancıoğlu Tarcan, G., Tarcan, M. & Top, M. (2017) An analysis of relationship between burnout and job satisfaction among emergency health professionals, Total Quality Management & Business Excellence, 28:11-12, 1339-1356
  • 9. Urgancı, Ç. (2018). İstanbul 112 Acil Sağlık Hizmetleri Çalışanlarının Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri, Algılanan Stres Düzeyi Ve Stresle Başa Çıkma Stillerinin Evlilik Doyumunu Yordama Gücü, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • 10. Akbaş, M., Boz, A., Dursun, A., Çetin, S., Kılıçaslan, A. (2016). 112 Çalışanlarının Şiddete Maruz Kalma Durumları ve Şiddete Yönelik Tutum ve Davranışları. DEUHFED.; 9(3): 93-100.
  • 11. Goldstein, J., Jensen, JL., Carter, AJ., et al. (2015). . The epidemiology of prehospital emergency responses for older adults in a provincial EMS system. CJEM, 17:491–6. 10.1017/cem.2015.20
  • 12. Fischer, AJ., O'Halloran, P., Littlejohns, P., Kennedy, A., Butson, G. (2000). Ambulance economics. Journal of Public Health 22(3): 413– 421.
  • 13. Zhao, S., Cao, Y., Lei, Y., Liu, F., Shao, S., Liu, J., Nie, D., Yang, N., & Liu, M. (2019). Population ageing and injurious falls among one million elderly people who used emergency medical services from 2010 to 2017 in Beijing, China: a longitudinal observational study. BMJ open, 9(6), e028292. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2018-028292
  • 14. Zenginol, M., Al, B., Genç, S., vd. (2011). Gaziantep ili 112 acil ambulanslarının 3yıllık çalışma sonuçları. JAEM, 10:27e32.
  • 15. Sözen, C. (2002). İlk Yardım. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 3. Baskı.
  • 16. Demirhan Erdemir, A. (2006). Acil Tedavi ve Bakımda Tıp Etiği Sorunları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
  • 17. Sağlık İstatistikleri Yıllığı. 2018. T.C. Sağlık Bakanlığı Erişim: https://www.saglik.gov.tr/TR,62400/saglik-istatistikleri-yilligi-2018-yayinlanmistir.html Erişim Tarihi:15.06.2020
  • 18. Oktay, İ., Kayışoğlu, N.(2005). Tekirdağ ili 112 acil sağlık hizmetlerinin değerlendirilmesi. Sted Dergisi., 14: 35-7.
  • 19. Kıdak, L., Keskinoğlu, P., Sofuoğlu, T., Ölmezoğlu, Z. (2009). İzmir İlinde 112 acil ambulans hizmetlerinin kullanımının değerlendirilmesi. Genel Tıp Derg.;19: 113-119.
  • 20. Arberk, K., Tözün, M., Ünsal, A. (2012). Eskişehir İlinin 2008 Yılı 112 Acil Yardım Ve Kurtarma İstasyonlarına Yapılan Çağrıların İncelenmesi. Duzce Medical Journal , 14 (3) , 54-57.
  • 21. Rızalar, S, Öztürk, E. (2015). Acil Çağrı Merkezi 112’ye Başvuran Hasta/Yaralıların Özellikleri Ve Sağlık Ekibi Gelinceye Kadar Yapılan İlk Yardım Girişimleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 131-136.
  • 22. WHO. Cardiovasculer diseases. Fact sheets. http://www.who.int/media-centre/factsheets/fs317/en/ Erişim:10.04.2019
  • 23. Benli, A.R., Koyuncu, M., Cesur, Ö., Karakaya, E., Cüre, R., Turan, MK. (2015). Evaluation of use of the 112 Emergency Ambulance Service in Karabuk City. J Clin Anal Med;6(suppl 3): 271-4.
  • 24. Aydın, M., Yurdakul, M, Eker, A. (2011). Mersin İl Sınırları İçindeki Okullardan 112 İl Ambulans Servisi’ne Yapılan Başvuru Sıklığının Araştırılması, F.Ü.Sağ.Bil.Tıp Derg. 25 (3): 121 – 124.
  • 25. Gezgin, M F. (2016). Türkiye'de 112 Acil Yardım Ambulanslarında Görev Yapan Sağlık Personellerinin Hasta Ve Hasta Yakınlarıyla Yaşadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • 26. Canbaz, S., Dündar, C., Dabak, Ş. et al. (2008). Violence towards workers in hospital emergency services and in emergency medical care units in Samsun: an epidemiological study. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg. 14(3): 239-244.
  • 27. Crilly, J., Chaboyer, W., Creedy, D. (2004). Violence towards emergency department nurses by patients. Accid Emerg Nurs. 12:67-73.
  • 28. Türkmenoğlu, B., Sümer, HE. (2017). Sivas il merkezi sağlık çalışanlarında şiddete maruziyet sıklığı. Ankara Med J;(4):216-25. doi: 1017098/amj.364161
  • 29. Aydemir I, Guclu R, Aydogan A. (2020). According to the emergency room staff the reasons for violence. J Ist Faculty Med;83(1):60-8. doi: 10.26650/IUITFD.2019.0018
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Medical Science Research Articles
Authors

Kamil Öngören

Prof. Dr. Dilaver Tengilimioğlu 0000-0001-7101-1944

Nurperihan Tosun 0000-0001-6548-3099

Publication Date December 31, 2020
Acceptance Date December 21, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 42 Issue: 4

Cite

AMA Öngören K, Tengilimioğlu PDD, Tosun N. Evaluation of the calls made to 112 and the problems 112 employees encounter. CMJ. December 2020;42(4):466-472. doi:10.7197/cmj.758507