Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The evaluation from point of view sociodemographic variables of the levels of aggression in the students of College of Physical Education and Sports

Yıl 2009, Cilt: 31 Sayı: 3, 231 - 238, 24.06.2009

Öz

Aim. The aggression term could be given to positive meanings. In this study, it has been investigated that the level of aggression of the university students and their relations with some
sociodemographic variables. Methods. Two hundred and eighty-six students of Cumhuriyet University College of Physical Education and Sports constituted the sample of this study. Sociodemographic information form and Aggression Inventory was applied to the students. SPSS 15.0 for Windows package program was used to evaluate data. Findings. One hundred and eightythree of students were male, and 103 were female. The differences among Aggression Inventory mean points according to age, gender, sections, and branches were insignificant statistically. The difference between mean points of the second and fourth class students was found to be significant statistically (p=0.021). It has been found to be positive correlation between the destructive and the passive aggression (r=0.582, p=0.000). Discussion. According to our results, the sociodemographic variables do not affect the level of aggression. It is suggested that the studies with large sample must be done.

Kaynakça

  • Erdoğdu MY, Oto R. Sokakta çalışan ve çalışmayan çocukların atılganlık ve saldırganlık davranışları açısından karşılaştırılmaları. Kriz Dergisi 2004; 12: 11-23.
  • Özcan A. Hasta Hemşire İlişkisi ve İletişim. İzmir: Saray Kitabevi, 1996.
  • Alberti B, Emmons M. Atılganlık: Kendinize Yatırım Yapın. Ankara: HYB Yayıncılık, 2002.
  • Tiryaki Ş. Spor Psikolojisi. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi, 2000.
  • Özbaydar S. İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi, 1983.
  • Doğan O. Spor Psikolojisi Ders Kitabı. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları No.97, 2004.
  • Akyüz G, Kuğu N, Doğan O, Özdemir L. Bir psikiyatri polikliniğine başvuran evli kadın hastalarda aile içi şiddet, evlilik sorunları, başvuru yakınması ve psikiyatrik tanı. Yeni Symposium 2002; 40: 41-8.
  • Sorias O. Sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Psikoloji Dergisi 1986; 20: 25- 26.
  • Çulha M, Dereli AA. Atılganlık eğitimi programı. Psikoloji Dergisi 1987; 21: 124-7.
  • İnceoğlu D, Aytar G. Bir Grup Ergende Atılgan Davranış Düzeyi Araştırması. Psikoloji Dergisi 1987; 6: 23-4.
  • Tegin B. Üniversite öğrencilerinin atılganlık davranış ve eğilimlerinin cinsiyet ve fakülte değişkenleri açısından incelenmesi. Psikoloji Dergisi 1990; 25: 21-32.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi, 1991.
  • Köroğlu E. Atılganlık nedir? Güncel Psikoloji Dergisi. Ankara: HYB Yayıncılık, 2002.
  • Humpreys T. Aile, Terk Etmemiz Gereken Sevgili. İstanbul: Yeni Çizgi, 1998.
  • Suveren S. Sporu teşvik eden ekonomik ve sosyal faktörler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Beden Eğitimi Spor Özel Sayısı 1991; 7: 191-199.
  • Kapıkıran Ş. İçten ve Dıştan Denetimliliğe Sahip Ergenlerin Atılganlık Düzeyinin Saptanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1993.
  • Büyükyazı G, Saraçoğlu S, Karadeniz G, Çamlıyer H. Sedanterler ve veteran atletlerin çeşitli değişkenlere göre atılganlık düzeylerinin karşılaştırılması. Gazi Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi 2003; 8: 13-24.
  • Kiper İ. Saldırganlık Türlerinin Çeşitli Ekonomik, Sosyal ve Akademik Değişkenlerle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, 1984.
  • Tiryaki Ş, Erdil G, Acar M, Emlek Y. Sporcu ve sporcu olmayan gençlerin kişilik özellikleri. Spor Hekimliği Dergisi 1991; 26: 19-23.
  • Akandere M, Tekin M, Arslan F. Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda ve üniversitenin diğer bölümlerinde öğrenim gören diğer öğrencilerin çeşitli değişkenlere göre atılganlık düzeylerinin incelenmesi. 9. Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresi, s. 1000, Muğla, 2006.
  • Güler D, Aydos L, Koç H. Devlet ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin eğitim düzeylerinin ve sportif faaliyetlere katılımlarının atılganlıklarına etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Eğitiminin Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa, 2005.
  • Tekin M, Akandere M, Arslan F. Spor yapan ve yapmayan ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin çeşitli değişkenlere göre atılganlık düzeylerinin incelenmesi. 9. Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresi, s. 996, Muğla, 2006.
  • Menteş A. Lise Öğrencilerinin Atılganlık Düzeyine Sporun Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara, 2007.
  • Öztürk F, Koparan Ş, Özkaya G, Efe M. Yaz spor çalışmalarının 14-16 yaş grubu bireylerin sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık durumlarına etkisi. 10. Ulusal Spor Bilimleri Kongresi, İzmir, 2005.

Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin sosyodemografik açıdan değerlendirilmesi

Yıl 2009, Cilt: 31 Sayı: 3, 231 - 238, 24.06.2009

Öz

Amaç. Sporda saldırganlık olumlu anlamlar taşıyabilir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve bazı sosyodemografik özelliklerle ilişkisi araştırılmıştır. Yöntem. Çalışmaya 286 Cumhuriyet Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencisi alınmıştır. Öğrencilere sosyodemografik bilgi formu ve Saldırganlık Ölçeği uygulanmıştır. Veriler SPSS 15.0 for Windows paket programıyla değerlendirilmiştir. Bulgular. Öğrencilerin 183’ü (%64) erkek, 103’ü (%36) kızdı. Saldırganlık Ölçeği puan ortalamaları arasındaki yaşa, cinsiyete, bölüm ve branşa göre farklar istatistiksel yönden anlamlı bulunmamıştır (p>0,05). Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümünde 2. sınıfla 4. sınıf öğrencilerinin puanları arasındaki fark istatistiksel yönden anlamlı bulunmuştur (p=0,021). Saldırganlık ölçeği alt ölçeklerinden yıkıcı saldırganlıkla edilgen saldırganlık arasında pozitif korelasyon saptanmıştır (r=0,582, p=0,000). Tartışma. Çalışma sonuçlarına göre saldırganlık düzeyi sosyodemografik değişkenlerden etkilenmemektedir. Daha geniş örneklemle yapılacak araştırmaların yapılması önerilir

Kaynakça

  • Erdoğdu MY, Oto R. Sokakta çalışan ve çalışmayan çocukların atılganlık ve saldırganlık davranışları açısından karşılaştırılmaları. Kriz Dergisi 2004; 12: 11-23.
  • Özcan A. Hasta Hemşire İlişkisi ve İletişim. İzmir: Saray Kitabevi, 1996.
  • Alberti B, Emmons M. Atılganlık: Kendinize Yatırım Yapın. Ankara: HYB Yayıncılık, 2002.
  • Tiryaki Ş. Spor Psikolojisi. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi, 2000.
  • Özbaydar S. İnsan Davranışının Sınırları ve Spor Psikolojisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi, 1983.
  • Doğan O. Spor Psikolojisi Ders Kitabı. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları No.97, 2004.
  • Akyüz G, Kuğu N, Doğan O, Özdemir L. Bir psikiyatri polikliniğine başvuran evli kadın hastalarda aile içi şiddet, evlilik sorunları, başvuru yakınması ve psikiyatrik tanı. Yeni Symposium 2002; 40: 41-8.
  • Sorias O. Sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Psikoloji Dergisi 1986; 20: 25- 26.
  • Çulha M, Dereli AA. Atılganlık eğitimi programı. Psikoloji Dergisi 1987; 21: 124-7.
  • İnceoğlu D, Aytar G. Bir Grup Ergende Atılgan Davranış Düzeyi Araştırması. Psikoloji Dergisi 1987; 6: 23-4.
  • Tegin B. Üniversite öğrencilerinin atılganlık davranış ve eğilimlerinin cinsiyet ve fakülte değişkenleri açısından incelenmesi. Psikoloji Dergisi 1990; 25: 21-32.
  • Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi, 1991.
  • Köroğlu E. Atılganlık nedir? Güncel Psikoloji Dergisi. Ankara: HYB Yayıncılık, 2002.
  • Humpreys T. Aile, Terk Etmemiz Gereken Sevgili. İstanbul: Yeni Çizgi, 1998.
  • Suveren S. Sporu teşvik eden ekonomik ve sosyal faktörler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Beden Eğitimi Spor Özel Sayısı 1991; 7: 191-199.
  • Kapıkıran Ş. İçten ve Dıştan Denetimliliğe Sahip Ergenlerin Atılganlık Düzeyinin Saptanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1993.
  • Büyükyazı G, Saraçoğlu S, Karadeniz G, Çamlıyer H. Sedanterler ve veteran atletlerin çeşitli değişkenlere göre atılganlık düzeylerinin karşılaştırılması. Gazi Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi 2003; 8: 13-24.
  • Kiper İ. Saldırganlık Türlerinin Çeşitli Ekonomik, Sosyal ve Akademik Değişkenlerle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara, 1984.
  • Tiryaki Ş, Erdil G, Acar M, Emlek Y. Sporcu ve sporcu olmayan gençlerin kişilik özellikleri. Spor Hekimliği Dergisi 1991; 26: 19-23.
  • Akandere M, Tekin M, Arslan F. Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda ve üniversitenin diğer bölümlerinde öğrenim gören diğer öğrencilerin çeşitli değişkenlere göre atılganlık düzeylerinin incelenmesi. 9. Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresi, s. 1000, Muğla, 2006.
  • Güler D, Aydos L, Koç H. Devlet ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin eğitim düzeylerinin ve sportif faaliyetlere katılımlarının atılganlıklarına etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Eğitiminin Performansının Felsefi Temelleri Sempozyumu, Manisa, 2005.
  • Tekin M, Akandere M, Arslan F. Spor yapan ve yapmayan ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin çeşitli değişkenlere göre atılganlık düzeylerinin incelenmesi. 9. Uluslar Arası Spor Bilimleri Kongresi, s. 996, Muğla, 2006.
  • Menteş A. Lise Öğrencilerinin Atılganlık Düzeyine Sporun Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara, 2007.
  • Öztürk F, Koparan Ş, Özkaya G, Efe M. Yaz spor çalışmalarının 14-16 yaş grubu bireylerin sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık durumlarına etkisi. 10. Ulusal Spor Bilimleri Kongresi, İzmir, 2005.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Dahili Tıp Bilimleri Araştırma Yazıları
Yazarlar

Erdal Erşan

Orhan Dogan

Selma Doğan

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009Cilt: 31 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Erşan E, Dogan O, Doğan S. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin sosyodemografik açıdan değerlendirilmesi. CMJ. Eylül 2009;31(3):231-238.